Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-10-30, 18:57
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Hur mkt pengar man ska beräkna att det går åt
Det beror på dina vanor och krav på bekvämlighet. Om du kan tänka dej att bo på camping i tält, vilket är ett mycket trevligt tips, kan du bo för ca 7 evro per dygn. Du träffar trevliga människor och det är lättare att lära känna folk än om du hyr ett rum.Dessutom brukar maten vara billigare på en taverna som är i anslutning till en camping.

Hur länge har ni varit borta under en och samma resa?
Det längsta resa som jag gjorde var tre månader.

Klarar man sig på enbart engelska
Kunde ingen grekiska då men jag kom fram till att det är lättare att resa i Grekland om man kan lite grekiska.

Är det lätt att skapa sig nya kontakter/vänner ?
Du lär känna nya vänner redan på flygplatsen och sen träffar du nya människor beroende på situation och var du reser. Jag har fortfarande kontakt med människor som jag lärde känna under mina luffarår.


Åk iväg på en luff!! Du kommer inte ångra dej! Det finns ingen bättre frihetskänsla!!

Eirini
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-10-31, 01:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det viktiga är med andra ord att kostnaderna för resan varierar stort beroende på vem som reser!
Och just därför är det väl bra med så många röster som möjligt...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-10-31, 18:18
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Ny fråga:
Vad tror ni om Kreta som utgångspunkt? Svårt m färjor t/r. Vad annars rekomenderas? (läst lite i andra inlägg också) Sen undrar jag hur klokt jag gör i att boka en biljett hem på plats i Grekland, fungerar det sas? (svårt att avgöra hur länge man kommer vara borta).

/Sofie
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-10-31, 21:19
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Inte så svårt med färjor från och till Kreta. Men är det inte oftast dyrt att flyga enbart flygstol dit?? En del flyger till en ö,luffar runt och tar sen flyget hem från någon annan ö. Ganska smart, då kan man ta sig åt ngt håll och slippa tänka på att ta sig tillbaka. Annars reser man runt längs en rutt som man halvt om halvt planerar hemma. Klokast är väl att fundera ut ung hur länge du vill vara borta och sen bokar redan hemma, din hemresa.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-11-01, 10:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie.K Visa inlägg
[B][U]Sen undrar jag hur klokt jag gör i att boka en biljett hem på plats i Grekland, fungerar det sas?[/I][/COLOR] (svårt att avgöra hur länge man kommer vara borta).

/Sofie
Du kan booke flybilletter i Hellas, det er ikke noe problem. Bare gå inn på et reisebyrå, så fikser de det, og det koster deg ikke noe ekstra. Men selvsagt går de rimeligste billettene først, så det kan bli dyrt å vente med billettbestillingen til siste slutt... (Kommer an på hjemreisedag/sesong, selvsagt.)
Innenriksfly/enveisbillett i Hellas koster rundt 90 euro, nesten uansett, synes jeg Men kanskje er det noe galt med husken?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-11-01, 23:59
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Resa runt på egen hand

[quote=Elisabet;64688]Jag måste ju säga att jag tycker malous poäng är väldigt tydlig och även ganska självklar; det går mindre pengar för henne när hon reser ensam "kanskje fordi jeg i større grad kan ta dagen som den kommer, uavhengig av andre frokost- og lunch- eller shoppebehov". Hon föredrar med andra ord att leva billigare än hon "tvingas göra" när hon har ressällskapets behov och intressen att ta hänsyn till. Hon kanske till och med väljer att bo enklare när hon är ensam.

Takk, Elisabet. Fint at du tar poenget med min vurdering og erfaring i stedet for å gyve løs med disseksjon av innlegget mitt. Må nok passe meg en annen gang.....Jeg er ingen bedreviter, reiser bare av og til alene og på min måte. Og ja,visst medreisende foretrekker alltid å bo dyrere og 'på mer classy' hoteller.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-11-02, 08:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Må nok passe meg en annen gang.....
Nej malou du ska inte passa dig! Man ska aldrig vara rädd för att få mothugg, det är tvärtom, som inkfish skriver i ett tidigare inlägg, bra att många röster hörs och olika erfarenheter kommer fram!

Det som är trist är att varje gång frågan om hur mycket pengar som går åt till en båtluff ställs i forumet, och någon har svarat att de gör av med si och så lite, så kommer det ett par inlägg som ger intrycket av att säga "även om du säger att du gör av med så lite så går det inte" eller som i detta fall "även om du säger att det blir billigare för dig att resa ensam än i sällskap så blir det inte det".

Jag tror inte det är meningen att inläggen ska tolkas så och förmodligen är skribenterna inte heller medvetna om att det uppfattas som om det är det de menar - men det är ändå trist att några alltid låter som om de tycker att de vet bäst hur mycket det minst kostar för andra att resa. Jag kommer alltid att fortsätta att hävda att de verkliga budgetresenärerna har rätt i att det mycket väl går att resa så billigt som de säger, även om andra anser sig veta att det inte går.

Pga av denna diskussion har jag gjort en beräkning på vad resan som jag och sonen gjorde för en dryg månad sedan skulle ha kostat om jag rest ensam - alltså jag har räknat ut hur mycket som blev billigare tack vare att vi var två och hur mycket som var merutgifter på grund av att han var med.

Resan kostade totalt 650 kr per person och dag. Då har jag alltså räknat med ALLT, även övernattning på Arlanda och allt vi köpte och gjorde. Dock inte det jag handlade på flygplatsen på hemvägen. Om jag räknar bort de utgifter som bara han stod för, t ex vattenskidor, det han åt när jag inte var hungrig, milkshakar (svinddyra!!) samt det han shoppade, och sedan lägger till det som blev lite billigare tack vare hans ålder, så kommer jag fram till att om jag hade varit ensam och betalat samma pris för boendet, så skulle det också ha blivit 650 kr per dag! Om jag med andra ord hade kunnat pruta lite på boendet för att jag var ensam eller valt ett billigare rum, så hade det kort sagt blivit lika mycket lägre kostnad per dag för mig att resa ensam än det blev att resa med sällskap. Samma erfarenhet har jag från mina resor med andra vuxna. I sällskap gör man en massa saker som jag inte bryr mig om att göra när jag är ensam. Självklart gör inte alla så.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-11-02, 09:00
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Jag känner absolut att jag fått en inblick i hur mkt pengar ex som kommer gå åt så tack för alla svar

- 10 i Uppsala nu på morgonen, jag längtar mer än någonsin till varmare klimat och vintern har just börjat
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-11-02, 09:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Mina synpunkter handlar inte alls om att just jag vet bäst utan om mina personliga erfarenheter av resande som jag gärna delar med mig till andra.
Det är väl det som är vitsen med ett forum att visa på skillnaderna. Ingen kan väl tycka att det är för att sätta någon på plats som en annan åsikt förs fram. Om någon skriver att det är billigare att resa ensam är det säkert så för den personen medan andra har helt andra erfarenheter. Vore trist om bara den ena åsikten fördes fram och då skulle det kanske också bli missvisande för frågeställaren som säkert vill ha en mångfald av svar.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-11-02, 09:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Det som är trist är att varje gång frågan om hur mycket pengar som går åt till en båtluff ställs i forumet, och någon har svarat att de gör av med si och så lite, så kommer det ett par inlägg som ger intrycket av att säga "även om du säger att du gör av med så lite så går det inte" eller som i detta fall "även om du säger att det blir billigare för dig att resa ensam än i sällskap så blir det inte det". [/QUOTE]
Ovanstående är ett citat av Elisabets inlägg

Vad är det som är trist med det. Nu får du faktiskt förklara dig lite bättre eller menar du att vissa personers inlägg är mer trovärdiga än andras och att de svaren blir mer dominerande eller?? I den här frågan finns väl ingen sanning?

Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-11-02, 10:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad är det som är trist med det. Nu får du faktiskt förklara dig lite bättre eller menar du att vissa personers inlägg är mer trovärdiga än andras och att de svaren blir mer dominerande eller?? I den här frågan finns väl ingen sanning?
Det är precis det du säger jag menar. I den här frågan finns ingen annan sanning än att var och ens erfarenhet stämmer för den personen. Eftersom jag anser att de som reser billigare än till exempel du gör, är lika trovärdiga som andra, tycker jag det är trist när det kommer inlägg som tycks påstå att det dessa personer säger inte stämmer och att man inte kan resa så billigt som de säger att de gör, eller som i detta fall att det inte kan bli billgare att resa ensam trots att malou säger att det blir det för henne.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-11-05, 09:29
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Du kan booke flybilletter i Hellas, det er ikke noe problem. Bare gå inn på et reisebyrå, så fikser de det, og det koster deg ikke noe ekstra. Men selvsagt går de rimeligste billettene først, så det kan bli dyrt å vente med billettbestillingen til siste slutt... (Kommer an på hjemreisedag/sesong, selvsagt.)
Innenriksfly/enveisbillett i Hellas koster rundt 90 euro, nesten uansett, synes jeg Men kanskje er det noe galt med husken?
Hellas som i Athen? Eller finns det bra med utbud av resebyråer vart man än befinner sig (pratar om dom större öarna då)
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-11-05, 10:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie.K Visa inlägg
Hellas som i Athen? Eller finns det bra med utbud av resebyråer vart man än befinner sig (pratar om dom större öarna då)
Ja, det finnes reisebyrå på de større øyene (og mange av de små), og du kan regne med at det jobber folk der som kan engelsk.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-11-15, 10:33
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Har beställt Kalimeras öluffarskola och lusläst den, bra info och man fick svar på det mesta Sitter och drömmer mig bort och funderar lite på vad ni tror om att utgå fr Athen och arbeta sig ner till Kreta? Sitter verkligen bara och spånar men någonstans måste man ju börja Tips på anna litteratur som är matnyttig? Förutom det som finns att beställa här på Kalimera då. Har förresten anmält mig till en kurs i nygrekiska med start i feb, spännande (dock ett tag dit men då kanske man har några fraser färska i bagaget) Ja vi får väl se vart vägarna bär.

Någon som sitter i liknande situation så får ni mer än gärna kontakta mig på Msn för att utbyta lite ideer.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-11-15, 13:31
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie.K Visa inlägg
Tips på annan litteratur som är matnyttig?
För de allra flesta resmål har Lonely Planet de bästa guideböckerna. Så inte med Grekland. LP:s "Greek Islands" är okej, men det finns bättre. Den vi haft mest nytta av är faktiskt en svenskproducerad bok, "Ö-luffa i Grekland" (Margareta Lindblad, WillMa guides), som är riktigt bra. Vagabonds bok ("Grekland öar och Aten") kan du hoppa över, den saknar för många öar och pladdrar om massor av oväsentligheter medan det viktiga ibland hoppas över . Men den är kul att läsa ibland, så om du har plats över i ryggsäcken är den inte fel.

Fin också en tjock engelsk bok "Island hopping guide" som kommer i ny upplaga varje år. Den har bättre kartor över byarna än andra böcker, men tillför inget annat så hoppa över den också.

Om man skall resa bland Dodekanserna är Rough guides specialbok om just det området att föredra.

Och glöm inte Jannes utmärkta Kalimera-CD. Har man inte dator med sig kan det vara lite bökigt att hålla på och printa ut de delar man vill ha, men om man som vi alltid reser med dator är den väldigt praktisk att ha med sig.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-11-15, 14:11
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkarna Visa inlägg
För de allra flesta resmål har Lonely Planet de bästa guideböckerna. Så inte med Grekland. LP:s "Greek Islands" är okej, men det finns bättre. Den vi haft mest nytta av är faktiskt en svenskproducerad bok, "Ö-luffa i Grekland" (Margareta Lindblad, WillMa guides), som är riktigt bra. Vagabonds bok ("Grekland öar och Aten") kan du hoppa över, den saknar för många öar och pladdrar om massor av oväsentligheter medan det viktiga ibland hoppas över . Men den är kul att läsa ibland, så om du har plats över i ryggsäcken är den inte fel.

Fin också en tjock engelsk bok "Island hopping guide" som kommer i ny upplaga varje år. Den har bättre kartor över byarna än andra böcker, men tillför inget annat så hoppa över den också.

Om man skall resa bland Dodekanserna är Rough guides specialbok om just det området att föredra.

Och glöm inte Jannes utmärkta Kalimera-CD. Har man inte dator med sig kan det vara lite bökigt att hålla på och printa ut de delar man vill ha, men om man som vi alltid reser med dator är den väldigt praktisk att ha med sig.
Tack, ska kika upp dom olika förslagen
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-11-15, 14:25
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkarna Visa inlägg
Den vi haft mest nytta av är faktiskt en svenskproducerad bok, "Ö-luffa i Grekland" (Margareta Lindblad, WillMa guides), som är riktigt bra. Vagabonds bok ("Grekland öar och Aten") kan du hoppa över, Fin också en tjock engelsk bok "Island hopping guide" som kommer i ny upplaga varje år. Den har bättre kartor över byarna än andra böcker, men tillför inget annat så hoppa över den också.
Vad totalt olika man kan tycka

Har haft/har alla dessa böcker. Haft pga att jag gav bort den som gav mej minst dvs Willma-guiden.

Min åsikt är att Greek Island hopping är helt överlägsen alla andra guider jag varit i kontakt med. Vagabond gillar jag också även om den, precis som du skriver, inte innehåller riktigt lika många öar.

bosse
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-11-15, 16:37
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew Visa inlägg
Vad totalt olika man kan tycka
Ja, lustigt. Men tur för guideboksförfattarna att vi inte alla tycker likadant.

Kanske får ge "Greek Island hopping" en chans till nästa gång - den fick stanna hemma i somras, men det går ju att ändra på 2007!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT