Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-25, 19:29
katostalos00 katostalos00 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 1
Standard Kato Stalos(CCretan dream royal)

Hej!

Jag har bokat in mig i en lägenhet i Cretan Dream Royal, beläget i Kato Stalos.
Kan någon berätta om hotellet eller byn Kato stalos?
Hur långt är det till andra byar, och finns det sevärdheter?

Tack
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-25, 19:55
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Kato Stalos(CCretan dream royal)

hej
har inte bott på detta hotell men väl i byarna omkring.
alla ligger på ett pärlband från chania.
agia apostoli,kato stalos, kalamaki, agia marina, platanias, maleme och alla är inom en dryg mils avstånd från chania räknat.
från kato stalos tar det inte många minuter in till chania med buss och kostar inte många slantar.strosa i venetianska hamnen och se solen gå ner är superfint.om ni reser med barn skulle dom gilla badparken limnoupolis.som ligger nära till.vi tog en taxi från platanias för 10€ 4 pers (enkel väg).
annars så finns det massor av fantastiska platser runt omkring.
samaria ravinen, gramvoussa, elafonissi som är min favorit.underbar strand.
ni har en bra utgångspunkt från kato stalos.kolla in dessa länkar.http://www.plata.gr/
http://www.explorecrete.com/swedish/kreta-se.html
ni får nog en underbar resa.
kram från myssa....

Senast redigerad av myssa den 2005-03-25 klockan 20:19. Anledning: glömde lägga in en länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-25, 21:58
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Kato Stalos(CCretan dream royal)

Hej!
Vi trivdes alldeles utmärkt i Kato Stalos i höstas (vårt hotell var Creta Palm, ca 1 km från ditt). Visst är Kato Stalos "turistiskt", men inte så att det stör, tycker jag. Dessutom är det bra kommunikationer till Chania, som vi är mycket förtjusta i. Ovanför vårt hotell (i gamla byn Stalos) hittade vi en fantastisk familjetaverna Marcos, där man går in i köket och pekar ut bland minst 10 olika rätter, vad man vill äta till middag. Vad du än väljer lär du inte bli besviken, till mycket humana priser dessutom ! Alla tavernor vi besökte i Kato Stalos var vi för övrigt nöjda med.

Med hyrbil (rekommenderar uthyrningsfirman "Smart Car" i Kato Stalos, tel.28210 60097, MYCKET bra service) är det lätt att utforska framför allt västra och sydvästra sidan av Kreta med Kato Stalos som utgångspunkt.
Utöver det som "myssa" redan har tipsat dig om vill jag gärna tipsa om stranden Falassarna på halvön Gramvoussa, som vi faktiskt tyckte mer om än Elafonissi. (Även om Elafonissi också är värd ett besök . )

Eftersom vi hade två veckor på oss hann vi med utflykter till sydsidan också,
bl.a. till Paleochora (härlig liten stad) och till Chora Sfakion. Vägen ner till Chora Sfakion var hänförande (du måste dock tycka att serpentinvägar utan vägräcken är OK!) och stranden Preveli, öster om Chora Sfakion via Frangokastello, vill jag väldigt gärna återse trots de drygt 400 trappstegen dit från parkeringen. Det kändes OK nervägen men upp igen var betydligt värre .

Om du stannar endast en vecka i Kato Stalos har du dock nog med "sysselsättning" med att utforska den västra och sydvästra delen av Kreta. Hur som helst lär du inte bli besviken!

/Ivi
-som kommer nog att återvända till Kreta trots tre tidigare besök
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-15, 13:34
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kato Stalos(CCretan dream royal)

Jag har också bara gott att säga om Kato Stalos. Hotellet du ska bo på måste vara det de höll på att bygga ifjol, ligger precis ibörjan av byn om man kommer från Chania. Jag måste hålla med Ivi om att Marcos taverna är riktigt bra, så den rekomenderas!
Kato Stalos har många bra restauranger tycker jag. Det finns en strandrestaurang som också är öppen kvällstid som var mycket bra. Den ligger inklämd mellan två hotell (Tropicana och Esperides), och tvärs över gatan ligger ett matställe som heter Marias. Detta hade vi fått rekomendationer om innan vi åkte men jag gillade inte det alls.
Stranden är jättefin anser jag och det är härligt att man kan gå längs stranden mellan byarna. Kan verkligen rekomendera en tidig morgon promenad i sanden bort till Platanias och tillbaks innan alla solstolar fyllts....skönt och fridfullt
Jag upplevde det som billigt just här om man jämför med andra ställen i Grekland.

Jag ska själv åtevända hit en vecka i juli och det ska bli härligt!

Du kommer säkert få en bra semester i Kato stalos!

Malin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT