Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-11-23, 22:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Honung

Idag har jag vid en liten olivoljeproving smakat på emporios olivolja och den var helt underbar. Den från Lesbos blev en klar favorit och hittar ni den i en affär eller beställer direkt från företaget kommer ni inte att bli besvikna. Vi doppade den i gott bröd samt drack den direkt efter att först ha värmt upp oljemuggen mellan händerna och ingen blev besviken. Avslutade sedan med honung på små brödbitar. Det är så roligt att se att det finns personer som tror och satsar på grekiska kvalitetsprodukter för export till Sverige. Personligen ser jag gärna mer av såna initiativ och speciellt ekologiskt odlat som ligger i tiden. Även den kretensiska oljan vi provade var fin men just den här passar kanske bättre i maträtter än direkt på brödet.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-11-24, 08:28
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Honung

[QUOTE=Elisabet;291310]Om man tar honungen, som ju är binas mat, så måste man ge dem annan mat, annars dör de. (Eller finns det andra sätt att ordna så att de överlever?) Det absolut vanligaste är att ge dem sockerlösning, men sockret kommer ju inte med i honungen.


Svaret har redan lämnats, man övervintrar med binas egen produkt. Man spar en del av honung som de producerat tidigare under säsongen eller rör inte del av ramarna.
Här nere blommar det ju dessutom hela året, ljungen just exempelvis.
Åt idag yoghurt gjord på mjölk av katsika (fettsnålare än annan) med honung från Anopolis. Det smakade förträffligt.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-11-25, 11:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Honung

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Här nere blommar det ju dessutom hela året, ljungen just exempelvis.
På 2000 möh?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-11-25, 13:25
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Honung

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det lär ska vara bra mot förkylning om man blandar in lite kanel i honungen och tar sig en dos varje dag, - I alla fall är det gott!
Tänk så bra det är med Kalimera! Inte nog med att själen får sitt nu fick jag även ett tips som jag måste testa direkt!!! Sitter hemma med ont i halsen och feber och undrade just över någon ev. huskur som kan pigga upp mig... Tack snälla Monica!

MVH zakka
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-11-25, 18:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Honung

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
På 2000 möh?
Elisabet rara, det har jag nog aldrig påstått, ursäkta om jag uttryckt mig otydligt!
De flesta har ju inte sina bin på 2000 meters höjd utan på betydligt lägre nivå,även om ljungen blommar på ganska hög nivå. Du kan exempelvis få honung som företrädesvis fås av apelsinblommor som här finns alldeles söder om stan.
Hur som helst så är det gott med honung, det kan vi väl vara överens om?
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-11-25, 23:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Honung

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
det har jag nog aldrig påstått, ursäkta om jag uttryckt mig otydligt!

Hur som helst så är det gott med honung, det kan vi väl vara överens om?
Jag är inte oöverens, jag frågar ju bara. Jag har aldrig varit så högt på Kreta, så jag vet inte om det finns något som ger nektar där hela året.

Och jo, honung är både gott och nyttigt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT