Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-19, 15:55
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Aliki ett bra val?

Har ju bestämt att starta hemresan i juni med flyg från Paros. Tror att det blir 3-4 nätter där och börjar kolla runt på vilken ort jag ska välja. Har tidigare bott i Parikia och Naoussa så jag tänker nog utforska nåt nytt. Är Aliki (nära flygplatsen, då planet lyfter före kl 08) ett trevligt val eller finns det andra förslag?! Tacksam för ideer! Vet ju hur det strömmar urhyrare mot en när man lämnar färjan så det skulle underlätta. Kan mycket väl ta buss till ?bara jag har bestämt mig. Tacksam för hjälp! Leena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-20, 07:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Aliki är en trevlig liten ort. Vi bodde där några nätter för ett par år sen. En trevlig hamnpromenad och flera bra restauranger. Inte alls som i Parikia, där jag alltid fått medioker mat.
Byn har även en helt ok strand för ett dopp. Längre bort finns även den trevliga restaurangen Captain Peppinos, som har en fantastisk god mat. Passa dig bara för desserten han bjuder på. Var man inte mätt innan...

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-20, 12:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Här har vi desserten:



Mums!

Captain Pipinos Taverna hittar man lätt om man följer kustlinjen rakt ut och sen mot vänster (i slutet på den fina lilla stranden som ligger runt hörnan) - här äter man GOTT!

Aliki är ett trevligt val om man vill bo på en semesterort där grekerna själva gärna bor på sin semester. Där finns fina stränder, några tavernor, mataffärer, kiosk, många rum och pensionat, men inte mycket souvenirbutiker och liknande.

Det finns ingen taxistation i Aliki, taxi får beställas från Parikia för att sedan köra tillbaka ett par km mot flygplatsen. D.v.s. att man bör väl inte välja Aliki av den anledningen att det ska vara lättare att ta sig till flygplatsen än från Parikia, om inte du redan när du bokar rum kan få garanti från din värd att han kör dig till flygplatsen, det är ju inte långt så försök!

Tror knappast att det står uthyrare från Aliki när båten kommer in till Parikia.

Det går buss mellan Parikia och Aliki många gånger om dagen, annars får man åka taxi.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-20, 14:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Här har vi desserten
Exakt så. Nu blev jag proppmätt igen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-20, 14:15
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Tack för era svar! Tror det blir Aliki som utgångspunkt och därifrån utforska den "sidan" av Paros med hjälp av vespa. Ska nog förhandla fram skjuts till flyget med nån uthyrare. Efterrätten såg verkligen maffig ut men inget jag kommer pröva! (älskar mat men efterrätt)
Leena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-20, 15:18
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Men Leena, efterrätten blev man bjuden på! Efter att vara så där lagom mätt efter en god måltid. Svårt att tacka nej.
Som tur är har jag en man som gärna "offrar" sig medan jag tar min lite mindre del av läckerierna.
Proppmätt var ordet, Netwolf!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-21, 15:16
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Haha det handlar inte om gratis eller ej Marianne utan pga att jag inte gillar efterrätter! Jag blir på mitt arbete oftast ansedd av barn och tonåringar som tokig! Inte nog med detta ogillande det omfattar även pannkaka och glass! I mångas ögon en märklig varelse! MEN jag älskar annat ätbart!!! Så Aliki blir nog bra på alla sätt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-21, 16:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Jag förstår dig, Leena. Jag äter också hellre lite annat smått och gott som detta från samma taverna:

Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-21, 17:49
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Aliki ett bra val?

MUMS! Tack det blir Aliki! Den bilden är svaret på mina undringar,lätt påverkad?JA!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-03, 19:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Tror knappast att det står uthyrare från Aliki när båten kommer in till Parikia.
Lyfter denna tråden liten. Någon som vet om det stämmer att det inte finns uthyrare från Aliki i Parikia, kanske tom är så att någon har tips på något bra boende, bra boende innebär först och främst rent, eget badrum samt kylskåp och möjlighet att kunna koka sig en kopp kaffe.
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-15, 19:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Har du kollat om Manolis Skandalis studios är något för er? Ligger mitt i prick, få steg från den lilla bystranden.
Trevliga studios, ljusa, rena, stor balkong/altan, fin utsikt över by och strand, solnedgång. Rymligt badrum, goda sängar, trevliga färger/möbler, kylskåp och kokmöjligheter.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-15, 19:42
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Det är goda bussföerbindelser, 1.40e enkelresa. Aliki var jättemysig men min magkänsla sa nej. Ganska säker på att jag astannat om jag inte rest själv. Såg ut vara en bra barnstrand samt många trevliga tavernor.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-15, 23:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Citat:
Ursprungligen postat av Leena Visa inlägg
Det är goda bussföerbindelser, 1.40e enkelresa. Aliki var jättemysig men min magkänsla sa nej.
Vet du varför magen sa nej?
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-15, 23:44
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Nej! Jag ville bara inte. Knäppt javisst men brukar vara bäst följa sina signaler.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-15, 23:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Citat:
Ursprungligen postat av Leena Visa inlägg
Nej! Jag ville bara inte. Knäppt javisst men brukar vara bäst följa sina signaler.
Absolut skall man följa sin magkänsla, jag var bara nyfiken eftersom vi planerar att åka dit. Jag å min sida får taskiga vibbar när man nämner Nauossa, som så mång andra pratar varmt om
Jag vet att det beror på boendestrul...
// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-06-16, 07:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Första gången vi kom till Paros kom vi till Parikia efter 9 sagolika dagar på Sifnos, där vi bl.a. hade njutit lugnet i Vathy, som den gången inte hade någon bilväg dit men endast ankomst via havet.

Chocken var ENORM när vi kom till Parikia en kväll i slutet på juli med massor av liv och larm. Vi åkte upp till Naoussa, gick in på turistkontoret för att få tips om rum, men likgiltigheden var slående en sen timme strax innan midnatt och vi fick ett trist rum utan eget badrum, inte mysigt på något sätt.

Redan nästa dag visste vi, att vi måste söka nytt boende och flydde snart till Antiparos. Själva Paros fick inte en ärlig chans det året.

När vi sex år senare återvände till Paros och åter inkvarterade oss i Naoussa blåste det för j-ligt från norr och det var inte möjligt att varken sitta på balkongen eller bada i havet. Vi flydde till södra kusten, till Alyki, där vi hittade en jättefin studio hos Manolis Skandalis, som har pizzerian/cafeterian mitt i byn, vid kiosken och busshållplatsen, endast 15 steg från den lilla sandstranden. Hit kom dagsturisterna på deras moppar från norra kusten, fullt påklädda men utan badkläder (för det blåste fortfarande spikar norrifrån) och de njöt att sticka fötterna i vattnet men ångrade att de inte tagit med sig badkläderna. Här har vi bott varje gång vi varit på Paros sedan dess, och vi har haft många fina dagar i Alyki på Paros.

MEN man ska inte förvänta sig samma charmiga gränder som präglar både Parikia och Naoussa! I Alyki finns inget litet torg med gamla gubbar som sitter och ljuger, inte heller finns mängder med souvenirer och andra affärer att gå och titta i på kvällarna.

Alyki är en semesterort, mest för grekerna själva, många har sommarhus här, det finns ett rimligt antal pensionat och tavernor, en kiosk mitt i byn, ett par super markets och någon enstaka affär med lite badkläder, luftmadrasser och liknande til barnen. Liten turistbyrå finns också.

Jag kan förstå de som väljer andra orter också, reser man ensam vill man kanske ha mer liv i byn att se på, reser man med tonårsbarn så gillar de ofta att kunna gå i affärer på kvällen osv. osv., men är man nöjd med att sitta och se på en liten grekisk badorts vardagsliv så finns det alltid något att se på, om inte annat så havet! En fin liten bystrand (sand) mitt i byn och några stränder på skön promenadavstånd (ungefär 5 min./30 min. fin promenad). Och bra bussförbindelser in till Parikia.

Men visst har både Naoussa och Parikia helt andra vykortsmotiv och i Naoussa har man närheten till många fina stränder, som Kolymbithres t ex.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-06-16, 08:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Jag kan förstå de som väljer andra orter också, reser man ensam vill man kanske ha mer liv i byn att se på,
Beror nog mer på vilken person man är. Min erfarenhet av att resa ensam är att på mindre platser och mindre boenden är det lättare att får god kontakt både med lokalbefolkningen och andra turister. Tillbringade en em med sonen i Alyki dit vi flydde från blåsten i Naoussa. Redan i slutet av aug drabbades vi det året av ett par dagar med rejält dåligt väder, häftigt regn och blåst även sen regnet dragit förbi. Jag skulle absolut kunna tillbringa en vecka eller två i Alyki även om jag reser ensam. Kändes väldigt trevligt. Även Naoussa är fint.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-06-16, 08:55
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aliki ett bra val?

Självklart (!) beror det på vem man är och vad man vill med sin semester.
Kanske man vill ha lite mer att titta på, kanske föredrar man lugnet på en mindre ort..., men reste jag med mindre barn så skulle jag gärna bo i Alyki, däremot så vet jag att många familjer med tonårsbarn väljer Parikia eller Naoussa. Personligen så kan jag också tänka mig ett par veckor i Alyki, det är så lätt att komma in till stan med bussen, om man vill, och även vidare upp till Noussa. Senast hyrde vi bil och då var det också så lätt att köra upp till stränderna på östra kusten, dit man bara kan komma med bussen via Parikia och antingen Naoussa eller Lefkes.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT