Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-12-16, 17:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Som att komma hem.

Hoppas du kan njuta av uppehället trots fysiska besvär. Kan du få någon hjälp så du känner glädje av bara att vara, vila, avkoppling, värme, solen visar sig, smärtstillande? Och den goda maten.
Tror du har det bättre i Paleochora än här i kylan och mörkret.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-12-17, 15:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Som att komma hem.

Hur går det för dig och den onda foten Birgitta?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-12-17, 15:18
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Som att komma hem.

Tisdag den 17 december, Paleochora.

Det rysansvärda vädret, som inledde min vistelse i Paleochora har nu försvunnit. Regnet gjorde att snö la sig på topparna på Lefka Ori, men även den har tinat bort. Nu har vi åter strålande sol, med dryga 20 grader samt även milda nätter. Fiskarna med sina båtar har åter gått ut, efter att havet har lagt sig. Olivplockarna kan åter gå tillbaka till sina slitsamma arbeten.




Igår fick jag besök av medicinmannen, d.v.s. ortens pensionerade läkare. Det var på inrådan av Flora och Haris. Jag kan fortfarande inte ta några promenader, förutom stegen mellan studion och Waters Edge Cafe. Han förkastade direkt min Alvedon samt Voltaren. Föreslog en annan medicin, en dundermedicin vad jag förstår. Jag har nu tagit min första tablett och hoppas nu att den medicinen ska ta sin verkan. Att prata med en grekisk läkare är inte det lättaste, han beskrev inte vad jag har för åkomma. Själv tror jag att den inflammation jag haft under foten sedan ett år har blivit värre.

Men alla tar så väl hand om mig. Ekaterina frågar mig vilken mat jag vill ha och då erbjuds samma rätter till cafeets gäster. Den svenska julmaten saknar jag inte, eller vad sägs om moussaka och kastanjestifado?









Det är ett pillergöra att skala kastanjerna,men Ekaterina klarar det suveränt.

Julstämning har vi även på Waters Edge.




Ekaterina har även klippt mig och även handlat. Tänk vilka vänner man har!
Roligt är också att det är samma folk som bor i dom 3 övriga studios på bottenvåningen som förra året. Vi är många återvändare.

Birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-12-17, 15:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Som att komma hem.

Kastanjestifado låter spännande. Var det gott? Hoppas du får hjälp av dundermedicinen så att du kan röra på dig mera.

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-12-17, 17:37
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Som att komma hem.

Vad härligt att du är tillbaka i Grekland. Hoppas verkligen dundermediciner verkar.
Alltid roligt att följa dig

Carina
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-12-17, 17:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Som att komma hem.

Härligt att du är vid gott mod, Birgitta. Må dundermedicinen göra dig gott och kurera din onda fot!

/Netwolf
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-12-17, 17:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Som att komma hem.

Håller tummarna för att dundermedicinen ska få förväntad effekt för dig Birgitta! Vi har av egen erfarenhet stor tilltro till dylika medel både i Spanien och Grekland. Man tycks i de länderna ha någon slags turboeffekt i sina mediciner som vi inte får ha här i Sverige.

Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-12-17, 18:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Som att komma hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Man tycks i de länderna ha någon slags turboeffekt i sina mediciner som vi inte får ha här i Sverige.
Eller så använder man bredspektra-antibiotika vilket ökar risken för utveckling av antibiotikaresistenta bakterier (vilket man redan har större problem med i södra Europa än i norra...).

/positiva kimmen
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-12-18, 12:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Som att komma hem.

Vilka otroliga vänner du har Birgitta! Helt fantastiskt så omhändertagen du blir!

Jag antar att dundermedicinen är starkare värktabletter än Alvedon och Voltaren. Typ Citodon eller Panocod. Oavsett hoppas jag att det hjälper så du kan gå ut i det fina vädret.

Ganska otroligt att det är samma gäster i år som förra året.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-12-18, 16:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Som att komma hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilka otroliga vänner du har Birgitta! Helt fantastiskt så omhändertagen du blir!
Underbart!!


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag antar att dundermedicinen är starkare värktabletter än Alvedon och Voltaren. Typ Citodon eller Panocod.
Det finns en anledning till att läkare här i Sverige är försiktiga med att skriva ut Citodon eller Panocod eftersom de är narkotikaklassade och beroendeframkallande...

/kimmen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-12-20, 16:14
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Som att komma hem.

Fredag den 20 december.

Tänk att få vakna upp tidigt innan solen hunnit upp på himlen! Sätta sig med en kopp kaffe och bara njuta av utsikten från altanen. Jag känner en glädje att få vara här.




Klockan 8 går färjan Samaria ut för att ta sträckan Paleochora - Sougia - Agia Roumeli - Gavdos. Vid 17-tiden är hon tillbaka i sin hamn här i Paleochora. Denna sträcka gör hon två gånger i veckan så här under lågsäsong.




Nu går vi mot jultider. Skolan har säsongsavslutning på måndag den 23 december. Man kan inte hålla ordning på när affärerna är öppna under jul- och nyårstiden. Jag har dock inget större behov av att handla något eftersom jag äter mina måltider på Waters Edge Cafe. Där förbrukar jag dagligen cirka 20 Euro per dag. Startar dagen med yoghurt, frukt och honung. Lunchen blir oftast Retsina och då får jag rikligt med meze "on the house". Middagen är väl tilltagen och brukar ofta avslutas med "on the house-raki. Mina närmaste grannar lagar all sin mat själva. Dom har t.o.m. inköpt en ugn att ha i sin studio.





Mitt onda ben gjorde en lite förbättring under morgonen och jag hoppas den förbättringen fortsätter. Den medicin jag fått heter Lonarid N, vars innehåll är paracetamol, koffein och kodein. Vad jag förstår ska den hjälpa mot smärtan, men den hjälper nog inte mot grundproblemet, så det får jag ta tag i när jag kommer hem.

Jag får tacka Phia (Athanasia) och Tony för julkortet, som har letat sig fram ända från Högdalen till Paleochora!

Birgitta.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-12-20, 21:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Som att komma hem.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg



Vad jag förstår ska den hjälpa mot smärtan, men den hjälper nog inte mot grundproblemet, så det får jag ta tag i när jag kommer hem.
!

Birgitta.
Men Birgitta! Gott så! Hoppas att det hjälper mot din akuta smärta och att du därigenom kan få en trivsam tillvaro i Pale!

Sedan är vi ju också många som hoppas att du får hjälp på hemmaplan så att kan fortsätta att förgylla vår tillvaro med dina resebrev.

Masse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-12-21, 06:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Som att komma hem.

Förstår att du njuter med din kaffekopp, vilken fin början på dagen. Bra om din nya medicin hjälper mot smärtan då blir det ännu enklare att njuta. Och morgonyoughurten ser ju maffig ut. Inte skulle jag ha något emot din retsinalunch heller. Så du får njuta för mig också.

Trevlig helg!

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-12-21, 12:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Som att komma hem.

Så härlig start på dagen! Skulle jag sätta mig utomhus här, skulle jag frysa ihjäl i gråvädret!

/Netwolf
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-12-21, 13:58
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Re: Som att komma hem.

Ja,lyckliga du som får vara i värmen!
Här ösregnar det och det lär vara samma
väder i Umeå,så njuuuuut allt vad du kan.
Hoppas foten gör mindre ont!

Pia
Svara med citat
  #36  
Gammal 2019-12-23, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Som att komma hem.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Tänk att få vakna upp tidigt innan solen hunnit upp på himlen! Sätta sig med en kopp kaffe och bara njuta av utsikten från altanen. Jag känner en glädje att få vara här.


Vilken fantastisk start på dagen! Förstår att du känner glädje av att vara i Paleochora.

Stort tack för den mycket fina almanackan kära Birgitta!

God Jul Birgitta från mig och Camilla!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2019-12-23, 15:18
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Som att komma hem.

Imorse var det nästan en nästan magisk morgon och man kunde lätt förstå att så mycket sol skulle det inte bli.




Nu sitter jag i min studio och tittar ut i ett hav i storm och regnet dråsar ner. Tur att jag har böcker, sudoku och stickning. Mitt ben har blivit lite bättre så igår gick jag runt kvarteret.

Imorgon har vi en vanlig dag som alla andra. I Grekland firar man jul på juldagen. Här på Waters Edge får vi underhållning av en musikduo från Chania. På tal om underhållning fick vi även det i förrgår kväll. Tomtar kom och sjöng vackra julvisor för oss som befann sig på kafeet. Man samlade in pengar för välgörenhet. En väldigt trevlig stund!




Jag vill nu hälsa alla Kalimeravänner en riktigt God Jul!




Birgitta
Svara med citat
  #38  
Gammal 2019-12-23, 16:07
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Som att komma hem.

Så trevligt du verkar ha det! Önskar dig en riktigt god jul och gott nytt år och en fortsatt angenäm vistelse i Paleochora. Vi åker ner i augusti/september så vi får nöja oss med att längta. Varma julhälsningar från Lena och Nisse
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-12-23, 18:41
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Som att komma hem.

En riktigt varm julhälsning till dig, Birgitta! Är så roligt att få läsa om dina resor!
Ha en härlig Jul i Paleo och ett Gott nytt År med god bättring för ditt stackars ben/fot!
Själva får vi vänta till efter sommaren att återse frina Paleo, längtar redan...
Ha det underbart!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2019-12-23, 19:45
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Som att komma hem.

En riktig God Jul och Gott Nytt År till dig Birgitta

Carina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT