Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-11, 23:47
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Vandra på Kreta

Hej

Jag och min bror åker ner till kreta i början av april och tänker oss lite mer krävande vandringar. Vi har inte bestämmt några rutter, men vi tänkte starta i Omalos och vandra upp till Kallergi och Katsiveli, om det inte är för mycket snö även toppen av Pachnes.

Nån som har erfarenheter eller några andra förslag?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-12, 06:58
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Om forumet VANDRA

Välkommen till Kreta och vandra.
Att i början på April göra den vandring ni planerat kan vara lite snöigt.
Vi har nu snö ner till ca: 5-600m på vitabergen. OM ni väljer att gå i snön vilket jag ej rekomenderar eftersom dit finns djupe hål på vissa ställen (diameter ,5-6 meter 100m+ djupa) som ej syns i snön. Men man kan gå vägar utan dessa hål men det är lätt att komma lite fel även om man är elektronikvandrare (GPS).
Planerar ni att sova utomhus?

När ni kommer ner i April så skulle jag rekommendera att ej vandra över 1000m.
Den 25 Augusti var vandrade vi från Horasfakia på havsnivå började med ett morgonbad sen upp till Pachnes 2453m. vi sov över ute på vägen. Men vid havet var det över 35 grader på dagen och när vi vaknade under stjärnklar himmel på toppen hade vi 4 grader. Vi hade vintersovsäckarna med så vi frös ej. Hur kallt det är på natten i början april vet jag ej.

Vi börjar våra vitabergsvandringar med grupper först slutet maj början juni pga. snön.

Vandringen ni planerar är en underbar vandring, men ni är lite tidaga.

Olle
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-13, 23:36
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Om forumet VANDRA

Hej Olle
Jag misstänkte att det skulle vara mycket snö, kanske inte så mycket. Vi har funderat på att ta med snöskor. Har vandrat upp till Kallergi i maj tidigare, då var det ingen snö alls.
Vi planerar att sova utomhus, har du några tips på andra rutter?
Vi har även funderat på att utgå från Askifou platån.

/ Eric
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-14, 06:52
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Om forumet VANDRA

Ja det är mycket snö i år men om värmen kommer så kan man nog gå med snöskor. det är flera som gör det här.
I helgen var en vän till oss uppe på Psiloritis han åkte cross-MC med skidor på ryggen upp till 1500m sen gick han med gåskinn under skidorna i 2 timmar till toppen för att sen åka skidor ner igen, det är ett av hans helgnöjen. Men han är uppväxt i dessa berg.
Att gå upp i snön till Psilorites är betydligt enklare än Vitabergen och det finns ej dessa farliga svarta hål "sinkhole". Och man har bättre sikt så man ej kommer vilse.
Varför ej börja med att gå tvärs över Psilorites.
Olle
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-16, 20:07
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Om forumet VANDRA

Goda nyheter EricW
Nu har värmen kommit och snön smälter fort.
Snögränsen är nu "uppe" på runt 1000m i vitabergen på sydsidan lite lägre på norr.
Skriv gärna till mig när det närmar sig avresa från Sverige så får du ny rapport om snöläget inför er vandring.
Om du ej får snabbt svar maila mig så har jag bättre koll om jag ej är "online" vilket jag hoppas att ej vara, men min BlackBerry finns i ryggsäcken.
Tänk på att mobilen ej fungerar i Vitabergen annat än på en del toppar.
Olle
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-16, 23:48
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Om forumet VANDRA

Hej Olle

Tack för tipsen om slukhålen, visste inte att det fanns sådana där. Vi vandrar nog upp på Psilorites i stället. Har ingen vidare koll på det området, Är det bra att ta bil upp till gamla Anogia ski resort eller ska man starta från Nidas platån?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-17, 07:49
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Om forumet VANDRA

Ett kortsvar jag är på väg att åka ut på en vandringstur på Östsidan.

Skulle nog rekomendera att ni startar från Amaridalen kanske Forfuras så får ni starta på solsidan av berget. dit går det bussar sen över berget till nordsidan kanske övernatta i stenhyddan på toppen.
Ner till Anogia eller till Nidas platån. Det finns flera alternativ, det finns även en nergång mot ren syd som jag ej har provat men den skall vara OK.
/Olle
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-20, 10:35
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Vandra på Kreta

hej Olle

Hoppas ni har haft en trevlig vandring på östra kreta.
Om man startar i Forfuras och vandrar över Psiloritis till Nidas platån, går det bussar tillbaka till Forfuras? Vi har hyrbil. Kommer man ner till Kourites om man går ner mot syd?

MVH / Eric
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-22, 19:35
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej nu hemma i Mesi efter ett par fina dagar med vandring och framför allt blommupplevelser se "vårblommor på Kreta" i forumet.
Det går EJ bussar tillbaka från platån. Så ni får gå tillbaka om ni har bil vilket är helt OK. Det är såå olika att gå upp och ner. När ni går ner igen så har ni en underbar utsikt över Amari dalen som man ej ser så mycket på uppvägen då man strävar mot toppen.
Detta med bussar är helt OK och kanske det "riktiga" sättet men det tar tid och man får tider att passa så varför ej vara lite bekväm och ha egen bil. Vi har nästan alltid egen bil/jeep med oss och klart det har blivigt en och annat taxi till bilen.

Nu dax att ta en efterlängtad riktigt Finsk bastu efter dagen vandringar.
Olle
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-04-09, 22:20
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej ErickW
Det är fortfarande mycket snö även på Psiloritis.
Sänder dig ett kort från igår 8 april. Snön smälter fort men det kommer ny snö om det kommer regn fortfarande på topparna samtidigt som solstolarna nu börjar komma fram på stranden.


Var försiktig. JAG AVRÅDER EJ OM NI VILL/BEHÖVER EN SNÖVANDRING ni är ju vana MEN.. det kan bli en fin upplelelse med sol varmt och skönt fast snö.


Olle
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-23, 16:05
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej ErickW
När jag åker runt och ser bergen så tänker jag på att du och din bror kanske går däruppe i snön.
denna bild är tagen i dag 23 April.
Denna sida är sydväst sidan mot Amaridalen där jag föreslog er att gå om ni skall upp på toppen.
På nord sidan är det mer snö

Det är inte så mycket snö kvar men den snö som finns är hård och hal som is.
Sänd gärna ett meddelande eller något när ni kommit hem igen och berätta vart ni vandrade.
Olle
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-28, 21:30
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej Olle

Vi är hemma sedan ett par veckor efter en härlig vecka på Kreta. Vi vandrade upp från kouroutes och gjorde 2st toppförsök och tältade en natt vid shelter Prinou. Första dagen hade vi inte tänkt gå ända upp men vi kom upp till ca. 2200m innan vi fick vända innan det blev mörkt, andra dagen var det väldigt dåligt väder och vi vände på ca. 2300-2400m, sikten var endast 10-15m och vi var som vandrande ispinnar med istappar på kläderna.
Vi åkte sedan till Omalos och vandrade upp till Kallergi, varmt och soligt. Därefter åkte vi ner till Sougia och vandrade ut med kusten och tog det lungt ett par dagar. Vi avslutade med att åka upp till Askifou platån och vandra upp på Kastro näst sista dagen, vi gick inte ända upp, utan nöjde oss med utsikten på ca. 2000m, strålande dag och riktigt varmt. Hemresedagen låg vi på stranden i Almirida och förundrades över att det måste varit 20-21 grader i vattnet, vi badade och simmade säker 15-20min åt gången.

/ Eric
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-13, 19:55
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra på Kreta

Låter som en skön vecka med lagom med utmaningar.
Det bevisar eran erfarenhet och omdömme att ni vände och var nöjda.
Jag hoppas du förstår att jag var lite "orolig" om ni hade provat att komma ända upp.
På något sätt tycker jag att när man gör en vandring som man får avbryta så är det mer spännande än att gå en sommardag upp till toppen.

Avslutning i Almirida låter skönt.
Vi samarbetar en del med langley hotellet där gjort två blomsterutflyckter i år. Kenneth och Sven är våra kontaktpersoner.
Har du läst Kennets blogg www.galenigrekland.blogg.se/ kul läsning och ni som varit där.

Kretahälsningar
Olle
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-21, 22:59
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Vandra på Kreta

Tack för tipset om Kennets blogg. Han nämde en italensk resturang, den måste vi prova i sommar. Brukar bli lite trött på grekisk mat och vin efter ett tag.
Åker ner 3 veckor med familjen i juli.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-15, 23:00
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej Olle

Jag åker ner till Kreta den 31/3. Vi tänkte göra ett nytt toppförsök på Psiloritis i år, hur ser läget ut med snön i år? Har köpt miniskidor som jag tänkte prova i år. Vi tänkte även gå upp på Gigilostoppen från Omalos, tror du det är möjligt så tidigt och finns det några slukhål där? Tänkte även ta ett par dagar i Loutro, har du några tips på vandringar och övernattningar där?

MVH / Eric
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-16, 07:40
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Vandra på Kreta

Det er veeeldig mye snø i år!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-16, 09:11
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej Eric och välkommen till Kreta.
Ja det är mycket snö men det är ju bra om ni skall gå upp på Psiloritis med skidor med steghud under.
Psiloritis är ett bra berg för skidor inga "svarta hål" som jag hört talas om.
Vi har en vän här nere som var uppe och åkte snowboord på Psiloritis i år.
Vi knöt samman honom med ett par lokala personer som ledde honom upp eftersom han var ensam. Anna & jag går ej i snön det har vi gjort tillräckligt tidigare hemma i Scandinavien.
Jag skall prata med honom som var uppe kanske han vill upp igen och kan hjälpa er att hitta, han talar svenska men är från Finland.
Men det är lätt att hitta upp till toppen men vet ej vilken skidväg som är bäst ner. Nu är det snö ner till ca:12-1500 meter altså 1km snönerfart.
i slutet mars troligen 500meter snö.

Vad gäller Gingilos så finns det ett MYCKET FARLIGT SVART HÅL där man lämnar sadeln och går mot toppen avråder Gingilos i snö HELT.
Ta kastro i stället en större utmaning med ej så farliga svarta hål på vägen upp.

Kolla noga på kartor de bästa tycker jag är från Anavasi se hemsidan www.mountains.gr
svarta hålen är utsatta men det kan ha kommit nya som ej är på kartan.
I år kom det ett nytt hål vid slutet på bilvägen upp till Pachnes. Diameter ca 1,5 meter och över 20 meter djupt så håll ögonen öppna i Vita bergen. Kanske bra att ha en riktig lina i ryggsäcken om man åker på snön!! Och absolut ej ensam.

Skall prata runt lite med "skidfolk".

Vad gäller Lutro så finns det mycket skrivet på forumet redan.
Men det finns mycket fina vandringar runt Lutro och jag tror att Arathena upp sen via Anopolis ner skulle passa dig

Vi hörs
Olle

Senast redigerad av Fysimera den 2012-03-16 klockan 09:19.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-16, 13:09
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Vandra på Kreta

Hej Olle

Tack för en utförlig information. Vi får nog hoppa över Gingilos då. Har funderat på att ta med lina och klättersele i alla fall, kan nog vara bra att ha även på Kastro, såg en del hål där förra året. Vi provar nog ditt tips på vandring från Loutro.
Har du några aktuella snö bilder från Psiloritis eller vita bergen?
Du kanske kan lämna några snörapporter i slutet av Mars.

MVH / Eric
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-16, 13:37
EricWs avatar
EricW EricW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Hässelby
Inlägg: 18
Standard Sv: Vandra på Kreta

Låter härligt Mouche.
Är du på Kreta nu, kan du lämna nån snörapport?

MVH / Eric
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-16, 14:36
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Vandra på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av EricW Visa inlägg
Låter härligt Mouche.
Är du på Kreta nu, kan du lämna nån snörapport?

MVH / Eric
Dessverre er jeg hjemme nå, men var der i tre uker i februar og drar nedover igjen i april. Snakket med en av tavernaeierne i Almyrida og han regnet ikke med å åpne sin taverna for sesongen før i mai på grunn av all snøen. Hans taverna ligger rett ved en liten elv og vannet er jo kaldt! Vinteren har vært lang, kald og våt.
Vi var der nede lenge i høst og første snøen kom allerede 7.oktober (har bilde av det), dette er visst rekordtidlig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT