|
||||
|
||||
Vad heter blomman?
Har blivit förälskad i en blomma vars blad liknar skrynkligt silkespapper. Är det något som vet vad det är för blomma? Växer i Grekland ska jag kanske tillägga, i april.
|
|
||||
|
||||
Sv: Vad heter blomman?
Vacker blomma. Underbar. Nu förfinnes ett stort antal av denna art och många närbesläktade, men jag är tämligen övertygad att blomman heter
Bergsros. Rock Rose (Cistus creticus, alternativt Cistus villosus) Har jag fel så ska straffet bliva hårt. Hustrun må hemhandla och koka broccoli och blomkål som jag ska sleva i mig.... Hemska öde Arne |
|
||||
|
||||
Kretacistros Cistus creticus heter den enligt min flora. Arne slipper äta kål alltså.
Där står också: "Den väldoftande hartsen ladanum lär ha insamlats från denna art med hjälp av getter, i vars päls och skägg hartsen fastnade. Under medeltiden använde sig munkar på Kreta av räfsor med läderremmar som drogs genom buskarna. Bästa tidpunkten var mitt på dagen under stekande sol, ty då utsöndras hartsen som mest. Trots namnet är arten inte begränsad i sin utbredning till Kreta." Intressant! Janne, var växer den? Vilt? |
|
||||
|
||||
Cistussläktet är uppdelat i et antal olika arter och dessa kan vara svåra att skilja på ett fotografi.
På svenska heter den cistros. |
|
||||
|
||||
Ursäkta utvecklingen från ämnet.
Arne bör äta blomkål och broccoli stuvad med kokt lök och till detta stekt saltfläsk. Uffe |
|
||||
|
||||
Men vänta nu. Är det inte en majblomman från 1971?
|
|
||||
|
||||
Tack alla för svar!
På Amorgos växer den, inte bara på en plats utan på i stort sett hela ön. Den växer vilt. Visst är den vacker! |
|
|