Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-06-04, 23:49
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard ökade fall

Får rapporter om ökade fall i Grekland hela tiden nu....men när jag kollar rapporterade fall här så får jag det inte att gå ihop!

Flera resebolag har ställt in i Juni .....Hur är Läget egentligen? Får så många olika svar beroende på var jag frågar. Så frågar här där jag känner mig som tryggast på att få rätt svar.Ska själv åka i Augusti men men känns oroväckande när Ving ställer in Hela Juni för Ökade fall i Grekland.

Folk som säger åk inte i år behöver inte kommentera.

Tack.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-06-05, 01:34
Catlady Catlady är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: ökade fall

Hej Theresa, vet inte var du fått informationen att fallen ökar i Grekland, vad jag har läst mig till i statistiken på Ekatimerini och KeeptalkingGreece är att fallen sakta men säkert minskar. Och att Ving (och andra) ställer in resor ska bero på dåligt bokningsläge, helt enkelt för få resenärer! De vill ju inte skicka iväg halvfulla plan. Många satsar på hösten i år.
Finns en karta som grekiska staten nu publicerar och som uppdateras 1 gång i veckan med aktuellt smittläge på öarna och på fastlandet, KeeptalkingGreece har ett inlägg om den.
Kolla där för fakta
Har själv bokat till augusti och nu ska det mycket till om vi ska avboka igen, det kan jag säga!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen ...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-06-05, 09:12
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: ökade fall

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Hej Theresa, vet inte var du fått informationen att fallen ökar i Grekland, vad jag har läst mig till i statistiken på Ekatimerini och KeeptalkingGreece är att fallen sakta men säkert minskar. Och att Ving (och andra) ställer in resor ska bero på dåligt bokningsläge, helt enkelt för få resenärer! De vill ju inte skicka iväg halvfulla plan. Många satsar på hösten i år.
Finns en karta som grekiska staten nu publicerar och som uppdateras 1 gång i veckan med aktuellt smittläge på öarna och på fastlandet, KeeptalkingGreece har ett inlägg om den.
Kolla där för fakta
Har själv bokat till augusti och nu ska det mycket till om vi ska avboka igen, det kan jag säga!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen ...
Bra tips där
En länk brukar uppskattas när man gör en hänvisning.

https://covid19.gov.gr/covid-map/

Skalan är alltså från bra till sämst läge, Grön, Gul, Orange, Röd
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-05, 09:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: ökade fall

Och Karpathos är grönt!



Karin
som längtar ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-05, 11:41
Catlady Catlady är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: ökade fall

Micke:
Jag vet men har skam nog inte lyckats lära mig hur man gör Tack för hjälpen!
Karin:
Karpathos ligger bra med i vaccineringen också! Hoppas det nu inte kommer fler fall från Rhodos som tydligen har en liten ökning. Karpathos hade 1 fall igår. Nu är det bara att be en bön till högre makter och hålla tummarna!
Catlady, som är full av längtan och hopp....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-06-06, 15:03
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: ökade fall

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Hej Theresa, vet inte var du fått informationen att fallen ökar i Grekland, vad jag har läst mig till i statistiken på Ekatimerini och KeeptalkingGreece är att fallen sakta men säkert minskar. Och att Ving (och andra) ställer in resor ska bero på dåligt bokningsläge, helt enkelt för få resenärer! De vill ju inte skicka iväg halvfulla plan. Många satsar på hösten i år.
Finns en karta som grekiska staten nu publicerar och som uppdateras 1 gång i veckan med aktuellt smittläge på öarna och på fastlandet, KeeptalkingGreece har ett inlägg om den.
Kolla där för fakta
Har själv bokat till augusti och nu ska det mycket till om vi ska avboka igen, det kan jag säga!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen ...
Tack för svar....precis som jag också har sett att fallen minskar.
Det är på jobbet alla tjatar om att fallen ökar i Grekland när jag säger att jag följer Grekiska media och att det inte stämmer så skrattar dom bara åt mig och säger att jag har fel. Att jag vill tro att fallen minskar för att jag så gärna vill komma i väg i år
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-06-06, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: ökade fall

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Det är på jobbet alla tjatar om att fallen ökar i Grekland
Skicka den här länken till dem:

https://www.kalimera.se/information-...ska-oarna.html

Där kan de följa utvecklingen i Grekland. Uppdateras varje dag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-06-06, 19:44
Catlady Catlady är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: ökade fall

Theresa: kan det möjligen vara så att de helt enkelt är lite avundsjuka ????
Stå på dig, du har ju rätt även om de inte "vill" inse det....
Catlady, som upplever samma sak här och var.....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-06-07, 12:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: ökade fall

Jag läste nyss dettahttps://www.chaniapost.eu/2021/05/31...hem-is-chania/
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-06-07, 13:37
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: ökade fall

Läste i Expressen i går att Kreta blöder ekonomiskt när turister uteblir

"2019 besökte 34 miljoner människor Grekland. Förra året hade man bara 7,4 miljoner besökare. Inkomsterna från turism dök från 180 miljarder kronor till 40 miljarder kronor, enligt den grekiska turistnäringens förening Sete. Det är dramatiska siffror i ett land där turism står för över 20 procent av bnp. Greklands regering hoppas kunna vinna tillbaka 40 procent av siffrorna man hade innan pandemin. För Kretas del skulle det betyga två miljoner turister i sommar. " 78 % mindre... De längtar efter oss... Om 7 veckar så förhoppningsvis.. Here we come Hellas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-06-07, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: ökade fall

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det där en gammal nyhet (31 maj) och den är byggd på procentsatser, inte faktiska fall eller hur många som har testats. Rhodos snittar på 10 fall per dag, och har gjort så länge. Så ta den inte på allvar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-06-07, 13:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: ökade fall

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Läste i Expressen i går att Kreta blöder ekonomiskt när turister uteblir

"2019 besökte 34 miljoner människor Grekland. Förra året hade man bara 7,4 miljoner besökare. Inkomsterna från turism dök från 180 miljarder kronor till 40 miljarder kronor, enligt den grekiska turistnäringens förening Sete. Det är dramatiska siffror i ett land där turism står för över 20 procent av bnp. Greklands regering hoppas kunna vinna tillbaka 40 procent av siffrorna man hade innan pandemin. För Kretas del skulle det betyga två miljoner turister i sommar. " 78 % mindre... De längtar efter oss... Om 7 veckar så förhoppningsvis.. Here we come Hellas
Läst i DN idag om en svensk tavernaägare som hittills hade haft två gäster från Sverige. Endast två!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-06-07, 14:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: ökade fall

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det där en gammal nyhet (31 maj) och den är byggd på procentsatser, inte faktiska fall eller hur många som har testats. Rhodos snittar på 10 fall per dag, och har gjort så länge. Så ta den inte på allvar.
Iof bara en vecka gammal men gott att ha dig Janne som lugnar ner en orolig själ
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT