Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-06-02, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Amorgos the dragon och Profitis Elias



Profitis Elias (eller Profitis Ilias) är Amorgos högst belägna kyrka. Kapell är nog en bättre benämning för det är jättelitet. Med andra ord ett jättelitet kapell på ett jättehögt berg. Berget ligger på en höjd av 699 meter över havet. (Amorgos högsta berg heter Mount Krikelos och ligger ovanför Langada på en höjd av 821 meter över havet.)

Att vandra till Profitis Elias på Amorgos är bland det häftigaste jag har gjort i Grekland. Jag har gjort vandringen flera gånger och jag kommer garanterat göra vandringen ännu fler gånger. Det är ingen speciellt jobbig vandringen och den tar bara en timme. Däremot kan det ibland vara lite svårt att hitta stigen till kapellet. Jag vet flera som har gett upp och vänt hem igen. Det gäller att inte ge upp för vandringen är värd varje svettdroppe och belöningen är en utsikt som får en att tappa andan, som du kan se nedan.

Att stå uppe på toppen och blicka ut över havet och det dramatiska landskapet gör en mållös. Man känner sig så liten. Och så lycklig. Jag hoppas att fler får möjlighet att uppleva samma vy och samma lyckokänsla. Det kostar bara en timme av livet. En timme som ger återbäring varje timme, varje dag, livet ut.

På bilden ovan ser ni Katapola från 500 meter över havet. Härifrån är de alltså 299 meter kvar till toppen av Profitis Elias.

Häng med på en vandring till Profitis Elias (Amorgos the dragon) här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-06-02, 10:27
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Amorgos the dragon och Profitis Elias

Helt fantastiskt!

Kommer jag till ön någon gång så är det ju ett måste med vandringen upp till kapellet!

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-06-02, 11:21
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Amorgos the dragon och Profitis Elias

Håller med om att det är en fantastisk vandring och plats även om jag mest satt ner vid kapellet då jag tycker det svindlar m höjder. Är glad för att jag gjorde den innan höftartrosen gett sej till känna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-03, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Amorgos the dragon och Profitis Elias

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Kommer jag till ön någon gång så är det ju ett måste med vandringen upp till kapellet!
Hoppas det blir av för det är en upplevelse man aldrig glömmer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-03, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Amorgos the dragon och Profitis Elias

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Håller med om att det är en fantastisk vandring och plats även om jag mest satt ner vid kapellet då jag tycker det svindlar m höjder. Är glad för att jag gjorde den innan höftartrosen gett sej till känna
Vilken tur att du hann med vandringen innan den dumma artrosen slog till.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT