Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-09, 11:00
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Resa ensam

till Milos med charter...det verkar svårt.Tittat flera gånger på Milos pga.en del vackra vyer.Apollo har ju två alternativ..sök på 2resande så finns det på bägge hotellen men som ensam finns det inget på resemålet.Inte någonstans under säsongen.
Jo..faktiskt så tycker jag att det är diskriminering...
En rimlig fördyring kan man acceptera men...det är inte ok som det oftast är då man far själv.Visst..jag kan prova att ta en stol men rent bekvämlighetsmässigt för mig så föredrar jag charter.
Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-09, 11:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Det där har jag också sett. När jag för skojs skull ville jämföra vad priset skulle bli för charterpaket på en resa jag skulle göra på egen hand så kom hotellet bara upp om jag bokade för 2 pers, inte för 1. Det gick alltså inte ens att få bo där mot enkelrumstillägg. Det är rätt kass.

Fast det drabbar mig inte, jag tycker att det är bekvämt nog att åka till Grekland på egen hand. Framför allt gör jag det för att charterhotellen nästan alltid är större och opersonligare än de små pensionaten, och för att jag nästan känner mig säkrare med båttider osv på egen hand, än att behöva förlita mig på någon glad 18-åring i uniform som ändå vet mindre om resmålet än vad jag gör (obs överdrift och skämt).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-09, 11:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Fast det drabbar mig inte, jag tycker att det är bekvämt nog att åka till Grekland på egen hand. Framför allt gör jag det för att charterhotellen nästan alltid är större och opersonligare än de små pensionaten, och för att jag nästan känner mig säkrare med båttider osv på egen hand, än att behöva förlita mig på någon glad 18-åring i uniform som ändå vet mindre om resmålet än vad jag gör (obs överdrift och skämt).
Håller helt med dig... dessutom tjänar man en hel del på att sy ihop sin egen resa, pengar som man kan lägga på annat trevligt i Grekland ist för att betala ett dyrt enkelrumstillägg.

Sunny, som nog aldrig mer kommer att åka charter...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-09, 11:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Jag har funderat på om man gör det, egentligen. Alltså tjänar pengar på det. Transfer kan man nog ofta komma billigare undan, men boendet undrar jag över. När jag bor ensam får jag ofta betala 5 € mindre än om vi varit två. Det gör ju inte mycket på rumspriset.

Åker man reguljärt kan man nog komma ner en del jämfört med chartern. Men med charterflygstol och rum på egen hand blir det nog rätt dyrt. För mig är det dock värt det, jag värdesätter de mindre pensionaten.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-09, 12:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa ensam

Jag utgår bara från mina senaste resor mot de jag tidigare rest charter till och mina boendekostnader har definitivt minskat, sen reser jag reguljärt.

Men nog kan man hitta en billig charterflygstol också, men det är inget som jag kollat efter så mycket.
För mig att Nilam skrev att hon hittat charterflygstol från 250-300 kr enkel väg, det är ju nästan som att åka gratis!..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-09, 12:04
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Visst..jag kan prova att ta en stol men rent bekvämlighetsmässigt för mig så föredrar jag charter.
Den enda skillnaden bekvämlighetsmässigt jag kan se är att jag tar taxi i stället för buss till mitt hotell. Annars flyger jag med samma plan som charterturisterna. Dessutom är taxin billigare än charterbolagets busstransfer. Hotellrummen är väldigt mycket billigare, så jag ser faktiskt inga som helst nackdelar med att boka flygstol och hotell var för sig.

Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-09, 12:07
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har funderat på om man gör det, egentligen. Alltså tjänar pengar på det. Transfer kan man nog ofta komma billigare undan, men boendet undrar jag över. När jag bor ensam får jag ofta betala 5 € mindre än om vi varit två. Det gör ju inte mycket på rumspriset.

Åker man reguljärt kan man nog komma ner en del jämfört med chartern. Men med charterflygstol och rum på egen hand blir det nog rätt dyrt. För mig är det dock värt det, jag värdesätter de mindre pensionaten.
Jag har tittat på reguljärflyg ibland men charter med hotell o flyg har ofta varit liten skillnad mot enbart flyg.
Jag håller mig till de mindre hotellen..det är mer värde med det personliga..
Sitter o drömmer om en låång ledighet,dels att njuta av våran sommar o sedan en lååång höst i Grekland..tyvärr är ju verkligheten en annan.
Att lägga till..jag räknar från Luleå så mot några kan det ju bli lite ekonomisk diff pga.anslutningsflyg.
Hasse

Senast redigerad av MetaxaHasse den 2015-02-09 klockan 12:14. Anledning: vill göra tillägg
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-09, 12:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag utgår bara från mina senaste resor mot de jag tidigare rest charter till och mina boendekostnader har definitivt minskat, sen reser jag reguljärt.

Men nog kan man hitta en billig charterflygstol också, men det är inget som jag kollat efter så mycket.
För mig att Nilam skrev att hon hittat charterflygstol från 250-300 kr enkel väg, det är ju nästan som att åka gratis!..
Ja, hittar man en lika billig andra vägen så är det ju som hittat. Det är länge sedan jag hade enkelbiljett, men då var det ofta så att om ena vägen kostade 698 kostade den andra 1998 vilket tillsammans ändå motsvarade en tur&retur. De är bra på att tjäna pengar, researrangörerna.

Klart billigast blir det ju om man flyger reguljärt med Ryan men de får inga pengar av mig. När jag flugit reguljärt har det varit till Aten och vid ett tillfälle Samos, t&r har kostat 2000-2200 vilket är snorbilligt med mina flygstolsmått mätt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-09, 12:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jag har tittat på reguljärflyg ibland men charter med hotell o flyg har ofta varit liten skillnad mot enbart flyg.
Jag håller mig till de mindre hotellen..det är mer värde med det personliga..
Sitter o drömmer om en låång ledighet,dels att njuta av våran sommar o sedan en lååång höst i Grekland..tyvärr är ju verkligheten en annan.
Att lägga till..jag räknar från Luleå så mot några kan det ju bli lite ekonomisk diff pga.anslutningsflyg.
Hasse
Ja, så måste man ju räkna. Att hitta en billig reguljärbiljett från Arlanda är ju ingen större poäng om man inte räknar in kostnaden från Luleå och dit (och ev övernattning).

Jag har bara 20 min till Landvetter så jag har det bra (tills jag ska betala parkeringen där :/)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-09, 12:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, hittar man en lika billig andra vägen så är det ju som hittat. Det är länge sedan jag hade enkelbiljett, men då var det ofta så att om ena vägen kostade 698 kostade den andra 1998 vilket tillsammans ändå motsvarade en tur&retur. .
Då har jag nog haft en väldig tur då.. ..som även hittat flygstol hem för runt 800 kr och då har jag bokat nära inpå hemresan (från Aten med SAS eller Norwegian).

Sunny, som inte heller lockas av att flyga med Ryan Air.)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-09, 12:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Fast med flygstol tänker jag alltså på charterstol ... Du kanske menar reguljärt?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-09, 13:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast med flygstol tänker jag alltså på charterstol ... Du kanske menar reguljärt?
Ja, jag menade reguljärt!
Charterflygstolar har jag ingen erfarenhet av!..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-09, 13:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Ja, då gäller ju inte det där jag skrev om billigt ut och dyrt hem. Det är flygstol på charter. Med reguljärt går det ju ofta att fynda om man är lite flexibel.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-09, 13:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, då gäller ju inte det där jag skrev om billigt ut och dyrt hem. Det är flygstol på charter. Med reguljärt går det ju ofta att fynda om man är lite flexibel.
Ja, det är toppen!..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-09, 14:21
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Resa ensam

För 2½år sedan då jag var på seglingskurs fick jag Luleå-Aten för något under 4000:- t o t ,lördagsflyg med frokost Luleå-Arlanda,Lunch Arlanda-Frankfurt,middag Frankfurt-Aten med vin till maten.Även på hemresan via Zurich...Kikade nu och hittade med bra dit o hemresetid för 4200:-.(funderar på nästa steg,kustskepparexamen)Inget att klaga på.Men ta direktcharter härifrån o 2v så...det blir i stort billigare o enklare...visst..har man lärt känna någon riktigt bra där nere så blir det nog skillnad på boendepris och pengen går direkt till hotellet.
Hasse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-09, 15:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
men boendet undrar jag över. När jag bor ensam får jag ofta betala 5 € mindre än om vi varit två. Det gör ju inte mycket på rumspriset.

.
Fast då är ju rumspriset oftast redan väldigt lågt om man jämför med charterbolagens hotell där du då även ska betala ett enkelrumstillägg, som i vissa fall är väldigt högt (för de enkelrumstillägget som ibland kan vara 2000 kr, skulle jag kunna flyga t/r reguljärt till Aten).

Så nog tjänar man en hel del på att boka direkt med hotellet eller på plats.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-09, 15:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
för att jag nästan känner mig säkrare med båttider osv på egen hand, än att behöva förlita mig på någon glad 18-åring i uniform som ändå vet mindre om resmålet än vad jag gör (obs överdrift och skämt).
...fast det stämmer! Till Tilos 2012 så visste vännen Peter direkt att guiden gav fel avgångstid för Tilos Star...den gick tidigare än hon sa....och hon gav sig inte heller, så Peter kollade med Stefanakis....och hade förstås rätt Vi visste också tiden och hade varit i tid men det är ju inte säkert att alla andra är....

Likaså i somras visste Vingguiden inte ett skit rätt om transfern...

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-02-09, 15:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Fast då är ju rumspriset oftast redan väldigt lågt om man jämför med charterbolagens hotell där du då även ska betala ett enkelrumstillägg, som i vissa fall är väldigt högt (för de enkelrumstillägget som ibland kan vara 2000 kr, skulle jag kunna flyga t/r reguljärt till Aten).

Så nog tjänar man en hel del på att boka direkt med hotellet eller på plats.
Ja, så kanske det är. Det är nog mest jag som är tjurig för att man får betala så mycket extra för nöjet att få åka ensam
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-02-09, 15:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa ensam

Att man betalar mindre ca 5€ per natt/rum om man är ensam beror väl endast på att man använder en uppsättning lakan och handdukar mindre. Städningen för städerskan blir ju samma oavsett...

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-02-09, 15:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...fast det stämmer! Till Tilos 2012 så visste vännen Peter direkt att guiden gav fel avgångstid för Tilos Star...den gick tidigare än hon sa....och hon gav sig inte heller, så Peter kollade med Stefanakis....och hade förstås rätt Vi visste också tiden och hade varit i tid men det är ju inte säkert att alla andra är....

Likaså i somras visste Vingguiden inte ett skit rätt om transfern...

Lissi
Jag kommer ihåg båda gångerna. När jag vid ett tillfälle frågade en Apolloguide på flygplatsen varifrån de skulle ta över sina gäster till Tilos samma kväll så svarade hon att "båten går som vanligt". Nja, sa jag, har verkligen Sea Star satts i trafik igen idag? Igår gick hon nämligen fortfarande inte.

När jag förklarade att en annan båt brukade användas istället, från en annan hamn, betygade hon raskt att isåfall gick båda båtarna från båda ställena. You wish
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT