Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-23, 12:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2000

Jag hade tänkt mig att utrikeskorrespondenten (dvs. jag) skulle avgå med pension vid sekelskiftet och ersättas med en yngre, djärvare med häftigare reportage (nattliv, nakenbadarstränder o.d.), så att ni skulle slippa en massa tankar om skolan. Men eftersom Frisk omnämnde rapporterna i så positiva ordalag, blir det ytterligare en rapport!

Idag är det midsommardagen. Den här helgen passerar obemärkt i Grekland. Därför får min hustru stanna inne och tvätta, medan jag gör en långpromenad uppe på berget i byn, där vi bor. Det är en fantastisk utsikt över olivlundarna ner mot havet. På nära håll ser jag violettblommande tuvor av timjan. Vilka dofter! Jag älskar dessa vyer och jämför med vad jag upplever, när jag promenerar på A4:s gamla övningsområde. Promenerar och motionerar gör jag frivilligt! Min hustru gör det inte, utan maximalt 3 gånger i veckan! På hennes jobb får de nämligen poäng vid motion. Minimum 45 min och maximalt 3 ggr/ vecka. Veckans kvot är nu fylld för henne, så nu kan jag gå så snabbt jag vill och tänka fritt också! Jag påminner mig en f.d. skolledare som lottade ut priser till de som förde motionsbok och redovisade. Jag undvek både bok och pris. Tennis, volleybollträning och matcher har gett mig mycket. Knä- och fingerskador - men en pigg kropp. Nu när träningen har upphört, kommer ålderdoms-problemen! Jag som aldrig haft ryggont fick bekymmer under resan ned till Kreta. Eftersom min hustru kört sängträning varje morgon under flera år, för att stärka rygg- och magmuskler, gav hon mig rådet att testa ryggprogrammet. Jag tog i - blev bra, men nu sitter det onda i höften! Men om jag promenerar effektivt, kanske det onda flyttar sig till något annat ställe som omväxling!?

Religionen har en stark påverkan på de flesta människorna här. Varje år vi kommer hit, ser vi nya kyrkor dyka upp. En del gör man inte färdiga genast, utan sparar t.ex. kupolen till ett annat år. Minimala underhållsproblem (ingen frost och billigt att kalka) och naturligtvis en enormt rik kyrka, är väl en del av förklaringen. Men måste man ha en kyrka för varje helgon i alla byar? Varje söndag sänder TV gudstjänster på 5 av de 8 kanaler, som vi kan se. Vacker(?) mässande sång och textläsning på gammelgrekiska (som de flesta inte förstår), men med predikan på nygrekiska under totalt 3 timmar! Men om man vill, kan man vandra ut, prata, röka på området utanför, utan att det gör något. Vår grannfamilj, Pelagia och Georgos, är som nästan alla, troende och går ofta i kyrkan. Det förvånade oss storligen, när paret en söndagsmorgon startade rakitillverkning och höll på nästan hela dagen (utan gudstjänst). Som kemist är jag ju speciellt intresserad! De använde en tvådelad metallbehållare på c:a 100 liter. Den nedre delen fylldes med fermenterade (jästa) druvskal och kärnor + vatten.

Uppvärmningen skedde underifrån med ris och ved. Alkohol- och vattenångan avleddes och kyldes i en stor vattenfylld behållare och droppade ur genomförningsröret på vanligt sätt! Man använde ingen kolonn. Detta betyder att smak - och doftämnen följer med (förutom metanol och pentanol). Därför smakar det "fotogen", trots att man späder ut destillatet till 18 alkohol-%. Av 70 kg druvskalsblandning får man ut 30-40 kg etanol. Jag lärde mig ett nytt grekiskt ord av Pelagia. Hon pekade på det första destillatet och sa dunamith = dinamíti, vilket betyder dynamit. Alfred hade nog fått ordet dynamit från dínami som betyder styrka och kraft. Naturligtvis fick jag både smaka på resultatet och har 3 liter med mig hem, för den kalla svenska vintern. Med tanke på att de grekiska männen har en hög levnadsålder (trots cigaretterna) och att många dricker raki varje dag, får jag väl använda den som hostmedicin. Samt att ha hosta ofta! Den är ju tillverkad under gudstjänsttid och därför säkert välsignad!



Parets son, Aristos, ställer till problem för oss. Vi köpte vårt hus av honom 1994. Eftersom han har möbelfabrik, har vi under årens lopp köpt köksskåp, bokhyllor, bord, säng och ytterdörr av honom. Han har aldrig hållit utlovade leveranstider, trots att vi trodde att knepet var att betala hälften i handpenning och resten vid leverans. Rekordet har nåtts i år! Vi beställde en pergola till en av vinrankorna och service av nedhängd dörr i juli förra året. Trots brev och muntliga påstötningar, har han ännu inte gjort någonting! Men hur blir man arg på grekiska, när man har semester? Mina försök under tidigare år har inte lyckats! Så vi får väl säga siga,siga= långsamt, långsamt ett år till. Dessutom är det ju bra att kunna upprätthålla kontakten. När vi upptäckte att några av de bottenbrädor, som håller uppe sängmadrassen, var starkt angripna av trämask, var det bara att åka till fabriken och få ett antal nya. Det jag inte kan förstå, är hur trämasken kan ha haft någon ro och vila i min säng. Så många varv som jag snurrar under natten i 35-gradig värme.

Jag har läst Henning i sommar. Mankell alltså. Jag hade några reaböcker liggande, så det blev 3 på raken. Kanske inga höjdare, då det är väl stora likheter från bok till bok. Intressantast är de kommentarer om det svenska samhället, han ger med jämna mellanrum. Ibland roade jag mig med att tänka: byt ut polisernas bekymmer med lärarnas! Exakt lika, men Mankell skriver inte deckare i lärarmiljö! Vid s. 141 i "Steget efter" stod det klart för mig, när jag började tappa hoppet om den svenska gymnasieskolan. Det var när tjänstemännen tog över, utan att fotfolket fick bestämma!

Mankell: "Ingenting var nytt eller oväntat. Allt det som tjänstemännen vaskat fram av slutsatser ur statistik och analyser kände han redan till. Han la ifrån sig pennan och tänkte på de anonyma människor som hade formulerat den meningslösa rapportens innehåll. De riskerade inte att bli arbetslösa, tänkte han. De skulle aldrig förunnas lyckan att se rakt igenom tillvaron, se vad som aldrig betydde något."

Jag var från början starkt kritisk till den dåligt genomtänkta gymnasiereformen! Hur kunde vi lärare duperas till att under massor av obetald övertid producera planer av olika slag som bara placerades i pärmar? Pärmar, som inte öppnas av någon, inte läses varken av skolledning, politiker eller av elever? Om vi i stället fått använda energin till undervisningen! Alla mina farhågor har besannats med råge. Vill jag bli arg, tänker jag: "Ut med läroverksadjunkterna", som en skolledare sa! Jag gick frivilligt, i förtid! Men nu under vandringen vill jag tänka på det som är positivt! Nu kan jag vara länge här i paradiset!

Nikos, min gode vän, har under året blivit hundägare. En liten lösdrivare har hittat ett hem att få mat och närhet i. Det är en långhårig smutsig överlevare, som om den vill lägger sig mitt på gatan och får bilarna att göra stora svängar kring. I gengäld kissar han på alla bilhjul han ser, så att alla vet, var han har varit! Trots sin ringa höjd når han upp till högsta nivå. Han är pappa till en stor mängd valpar i staden, verkar det som! Han vill också bestämma på de andra gårdarna. Han både skäller och verkar skrämmande, tycker grannhundarna. Nikos kallar honom Ecevit (Turkiets premiärminister). Likheten mellan dem, tycker han stämmer!

Skönaste stunden på dagen tycker jag är kvällarna på altanen (efter havsbad, dusch och vattning av trädgård), med 30 grader och en lätt kvällsbris. Cikadorna spelar i olivträden. Man känner ro och ännu lugnare blir man av en ouzo och pistagenötter.



Mest nöjd blir jag när ett samtal på grekiska fungerat utan att man fastnat för mycket på grekiska ord och böjningsformer. Jag minns en gång under Bengans tid som rektor. En konferens hade (som vanligt) dragit långt ut på tiden och jag bröt upp för att gå på kvällskurs i grekiska. Någon sa: "Säg nå´t på grekiska innan du går"! Och jag kunde inte komma på någonting lämpligt att säga! Senare brukade jag starta 1:a lektionen på grekiska! Men språkliga misstag har under årens lopp varit många! Några exempel: Jag beställde notan, då vi just anlänt till restaurangen i stället för menyn. Ylva kallade sitt yrke för frimärke i stället för sekreterare. ("grammatóssima" i stället för "grammatéa"). Under en taxiresa började jag prata med chauffören på grekiska och han sa beundrande: "jasså, du kan grekiska"! Jag svarade: "se lígo" (om en stund) i stället för "lígo" (lite)! Chaufförens bullrande skratt har gett mig hörselproblem! På mitt friska öra! Tinnitus!

Min teori stämde: Nu har jag inte ont i höften längre! Nu sitter smärtan på vadens framsida. Några promenader till och det onda har vandrat ut och jag kan frisk i kropp och själ återvända till Östersund. Det var väl bra, Frisk?

När vi kommer hem då? Efter alla sköna kvällar här, behöver vi inte sitta ute. Jag har förresten bara tagit ut två av utestolarna. Får vi besök, kan jag sitta på sparkstöttingen, lapptaxin! Det är ju ingen idé att ta in den under den jämtländska sommaren!

PS. Den näst sista dagen kom Aristos 3 arbetare. Dörren skrapar inte längre och pergolan kan nu stöda vinrankan, som har flera druvklasar. Nu återstår bara målningen, som också ingick i priset. Efter en timme dök Aristos själv upp och ville ha resterande betalning! Det är bara i drömmen man tänker: han får vänta till nästa år! DS.
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-23, 13:03
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2000

Härligt!
Vilken otrolig beskrivning.
Tack!

Paul
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-23, 13:31
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2000

Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-23, 14:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2000

Roligt, man känner igen sig...

Om dina funderingar om att sitta på sparken, vi tar den där historien på jämtska, va?( igen)

De komme n töcken daen fösäljar å ville saele träggårsmöblan at n Kallejonsa.
Maen n Kalle va int så imponere.
"hää! N daenn lillsche föuka kan je ju sitte på spaerschken..."
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-24, 10:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2000

Vilka insikter du har (och får), Jannis
Tack!
Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-24, 13:32
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2000

Fin läsning som vanligt
Olle
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT