Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2022-01-23, 12:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Från vår balkong hade vi första parkett till allt som hände i hamnen och på stranden.
Jag har aldrig bott i AR, men hoppas göra det någon gång för jag vill också sitta där och glo på allt som händer.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2022-01-23, 12:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Janne, du har säkert rätt, det var nog en gåsgam vi såg.
Det kan ha varit en lammgam också.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2022-01-24, 18:32
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

19.5
Planen för dagen var att ta båten till Loutro. Vi gick ner till hamnen för att kolla så att båten 11.15 skulle gå. Beroende på väder och vind gick den inte alla dagar. Men det var OK så vi inhandlade biljetter.
Så blev det en lugn morgon på balkongen, skrev de sista vykorten och packade ryggorna igen. Vi fick hjälp av vår snälla värd att ta ut 200 Euro extra när vi betalade rummet. Tur var väl det, för pengarna var i stort sett slut och vi var inte så säkra på att det skulle gå att växla i Loutro.
Båtresan till Loutro tog 1 timma och gick alldeles efter kusten. Orten var en liten vik full med vita och blå hus, hotell, rooms for rent och restauranger. Redan då turistiskt så det förslog, men vykortsvackert. Vi blev uppraggade av en hotellägare och nappade på ett rum med balkong ut mot vattnet. Faktiskt första stället med duschdraperi i duschen.
Vi gick en sväng i den lilla hamnen, åt en lätt lunch och gick och bytte till badkläder. Det var varmt och lugnt. Innan vi svalkade oss gick vi och kollade var vandringsleden mot Chora Sfakia började. Vi såg den som ett smalt streck slingra sig bort efter stranden.
Efter fikat gick vi ut för att utforska omgivningarna. Hittade en markerad vandringsled och kom till "grannbyn" Phoenix, bestående av några hotell och en restaurang. Där kom vi upp på E-4:an och följde den tillbaka till Loutro. Ca 1 timmas promenad.
Så blev det middag på hotelles restaurang, Sifis. Mixed fish plate, greksallad och ett glas gott vitt vin. Stort fat med blandad fisk, jättegott. Och så ett fruktfat och den sedvanliga rakin, som restaurangen bjöd på.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2022-01-24, 18:47
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

20.5
Upp vid halv 7. Lite morgonbestyr med omplåstring av mina fötter i förebyggande syfte. Frukost på hotellet och så började vi vandringen mot Chora Sfakia. Enligt vandringsguiden skulle första timmen vara värst, där man varnade för branta stup med risk för svindel. Skitsnack tyckte vi! När vi gått i 2 timmar med vatten- och fruktraster inräknat, passerade vi Sweet Water beach, ett litet paradis med turkosblått vatten. Se´n började prövningarna. Rena stenbrottet att passera, måste ha tagit en halvtimme att komma igenom. Efter det började klättringen upp mot höjden före Sfakia. Och där kunde man tala om risk för svindel. Smalt, brant, zig-zag, läskigt rullgrus och jättekliv man skulle upp för. Guideboken måste ha vänt på sträckningen på leden. Och blåsa på hälen, jahadå. Hjälpte inte med omplåstringen.
Men, vi kom upp till bilvägen och efter en halvtimmes vandring (sammanlagt 4 timmar) var vi framme. Vi traskade upp ovanför hamnen och hittade ganska snabbt ett ledigt rum på Stavris. Enkelt rum för 23 Euro.
Det blev lite travande på sta´n medan vi väntade på att rummet skulle bli klart. Och vilken lycka, vi kunde äntligen växla pengar.
Efter lunch gick vi till den lilla stranden för att ta ett dopp. Det hade blåst upp ordentligt och i den lilla viken gick "Tsunamivågor". Stickan gick i men jag vägrade.
Framåt kvällen kollade vi upp busstider mot Chania och så blev det lite butikstittningar och några varv bland tavernorna nere i hamnen innan vi fastnade för ett ställe längst in där det var lä. För nu blåste det riktigt kallt.
Biftekes och en öl. En skorpa och en raki från tavernan. Avsluta dagen med en ouzo på hotellet innan vi gick hem.
Kerstin
Svara med citat
  #45  
Gammal 2022-01-25, 07:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kreta 2005

Denna vandring är inte lätt har jag hört av många vandrare! Men läckert att stanna och vila vid Sweet Water beach och ta ett dopp.
Hur gjorde ni med ryggorna? Många skickar dom med båten Neptun/eller färjan Daskalogiannis mellan Loutro och Chora Sfakion. Då slipper man bära tung packning längs den sträckan, man har nog ändå.

Nu vill jag läsa mera! Ni har varit på en av mina favoritställen och har nu kommit till ytterligare en; Chora Sfakion.

Birgitta
Svara med citat
  #46  
Gammal 2022-01-25, 09:37
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

Jodå, Birgitta, vi gick med packningen på ryggen. Det var en del av utmaningen med resan. Som jag nog nämnt tidigare så är det 17 år sedan. Skulle aldrig ens komma på tanken att göra om det idag. Men bara att minnas att vi klarade av det är värt en extra klapp på axeln. Vi vandrar en hel del fortfarande men nu bara med lätt ryggsäck.
Kerstin
Svara med citat
  #47  
Gammal 2022-01-25, 14:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Jodå, Birgitta, vi gick med packningen på ryggen. Det var en del av utmaningen med resan. Som jag nog nämnt tidigare så är det 17 år sedan. Skulle aldrig ens komma på tanken att göra om det idag. Men bara att minnas att vi klarade av det är värt en extra klapp på axeln. Vi vandrar en hel del fortfarande men nu bara med lätt ryggsäck.
Kerstin
Fantastiskt att ni vandrade med tunga ryggsäckar!!!!!

Vi har bott många, många gånger hos Stavris och gillar stället mycket.
Men nu har jag försökt att hitta ett bra ställe utan liknande backe, men inte lyckats så bra.
Men hur som helst, vem vill inte se solnedgången i Chora Sfakion?




Birgitta
Svara med citat
  #48  
Gammal 2022-01-25, 14:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Jodå, Birgitta, vi gick med packningen på ryggen. Det var en del av utmaningen med resan. Som jag nog nämnt tidigare så är det 17 år sedan. Skulle aldrig ens komma på tanken att göra om det idag.
Jag är djupt imponerad av er vandringar!

Det är ju hel otroligt, och vilka äventyr ni fick vara med om då. Jag förstår att ni inte vandrar så tokigt numera, men vandrar ni överhuvudtaget?
Svara med citat
  #49  
Gammal 2022-01-25, 16:15
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Kreta 2005

Såå roligt att få läsa om era äventyr från tidigare år Man känner igen sig i så mycket 👍 Härligt!
//maji
Svara med citat
  #50  
Gammal 2022-01-25, 17:51
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

21.5
Vilodag. Eftersom vi inte hade något kylskåp på rummet gick vi till Supermarketen och bageriet och handlade frukostmat. Så blev det 3 timmar på stranden, betydligt lugnare idag. Men det blev mulet i stället, tjocka moln tornade upp sig och det kom faktiskt några regnstänk. In och duschade av oss saltvattnet och ner i hamnen för lunch. Jag åt en jättegod fisksoppa och Stickan en slags spagettibomb fylld med kött och svamp och ostgratinerad.
Vi handlade lite för morgondagen och så tog vi en timmes promenad ut ur sta´n längs med Chaniavägen. Vi kom ganska högt upp och hade jättefin utsikt över sta´n och längs hela kusten ända bort mot Loutro.
Fikade på balkongen och tittade på alla trötta Samariavandrare som strömmade iland från båten. Molnen hade dragit bort och vinden mojnat igen. Vi såg ut över ett blått hav med ön Gavdos skymtande i soldiset.
Så blev det middag på samma taverna som igår. Det var där i stort sett alla åt. Vi åt dolmades och fylld aubergine. Ett krus vitt vin och allt smakade fantastiskt gott. Det var ju lördag så det blev kaffe och Metaxa också. Och som vanligt en liten raki och skorpa.
En lugn och skön dag efter gårdagens ansträngande äventyr.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2022-01-25, 18:04
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

22.5
Klockan ringde 6.00. Grymt och varför då? Jo, vi skulle med första bussen upp till Imbros. Den skulle gå kl 7.00 men kom inte iväg förrän 7.15. 7.40 började vi vandringen ner mot kusten igen. Nu bara med lite frukt och vatten som packning. Imbrosravinen är bara 8 km och inte alls lika brant och svår som Samariaravinen. Och inte alls lika mycket folk. Det var vi och ett tyskt par med 2 småpojkar som klev av bussen och började gå. Vi mötte några som gick uppför, men annars var vi alldeles ensamma. Tyst, bara fågelkvitter och rassel från stenarna när vi gick. Det var svalt och skönt, solen nådde inte ner i ravinen förrän vi var nästan nere strax efter 10.
I Komitades stannade vi för en fika och en glass och så gick vi de sista 4 km tillbaka till Sfakion efter landsvägen. Väl hemma bytte vi till badkläder och gick ner till den lilla stranden. Idag var det lugnt och fruktansvärt varmt, så det blev snabbt ett dopp och vid halv 2 stod vi inte ut längre utan gick upp och duschade och ner till vår favorittaverna för lunch.
Stortvätt, fika och en liten siesta. Sfakion var ju då en liten lugn stad. Hamnen var en turistfälla med alla tavernor, men ingen spelade någon slags musik, vilket var väldigt skönt. Bara bruset från vågorna och lite sorl från andra matgäster och folk som passerade.
Och middagen blev som vanligt på Lefka Ori, vår favorittaverna.
Kerstin
Svara med citat
  #52  
Gammal 2022-01-25, 18:49
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 464
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Såå roligt att få läsa om era äventyr från tidigare år Man känner igen sig i så mycket 👍 Härligt!
//maji
Jeg kunne ikke have sagt det bedre interessant og herlig læsning
Svara med citat
  #53  
Gammal 2022-01-25, 20:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 188
Standard Sv: Kreta 2005

Oj, blir bara mer och mer imponerad! "Bara" 8 km vandring... Så mycket fint ni måste sett och upplevt under era vandringar, önskar jag hade haft samma drivkraft!
Catlady, som tyvärr var en "latmask" och ångrar det nu när jag inte kan längre.....
Svara med citat
  #54  
Gammal 2022-01-25, 23:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kreta 2005

Jag är djupt imponerad av med vilken detaljrikedom du kan berätta om något som hände för så länge sedan. När du berättar så känns det som om det var igår. Förmodligen har du ett otroligt gott minne förutom att du har varit väldigt flitig att föra noteringar varje dag. Mycket levande berättelse!

Masse
Svara med citat
  #55  
Gammal 2022-01-26, 07:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kreta 2005

Synd att ni inte vandrade upp till Anopoli, utan istället vägen mot Chania/Rethymno. Anopoli är en underbar by uppe på en högplatå och längs vägen har man en underbar utsikt.

Jag har aldrig gått Imbrosravinen, men vägen följer ju delvis ravinen och den ser otroligt vacker ut. Man känner ju historiens vingslag. Det var där dom allierade retirerade från norr och ner till Chora Sfakion och havet. Det kallas för "slaget om Kreta". Utspelade sig under 2:a världskriget år 1941.

Det är alltid roligt att på eftermiddagen sitta och glo på horderna, som kommer med färjan Daskalogiannes och ska förflytta sig med bussar hemåt mot norr.



Birgitta
Svara med citat
  #56  
Gammal 2022-01-26, 11:03
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

Jag har varit till Anopoli i mitten av 90-talet med bil. Var också till Aradenabron och gick över till andra sidan. Imponerande och lite läskigt. Fint också med lite historia från andra världskriget.

23.5
Idag var det inte så bråttom. Vi skulle åka med 11-bussen till Chania. Frukost, packning, lämna och betala rummet. En sista runda i hamnen och så var det dags.
Kändes på något sätt som om den spännande resan redan var slut. Nu väntade storstadsbuller och trängsel.
Resan upp till Chania tog 2 timmar och var vacker. På lördagen hade Grekland vunnit Eurovision med Helana Paparizou och My number one. En liten kille i bussen var överlycklig över detta och sjöng glatt bidraget om och om igen. Hans mamma försökte förgäves tysta honom. Hans spred glädje i hela bussen och alla tyckte nog att det bara var fint.
Det kändes fint att gå direkt till rummet vi bokat när vi först kom till Chania. Vi hade dessutom fått ett större rum med kylskåp och TV. Värdinnan tyckte att vi hade så mycket packning så vi behövde det. Vi hämtade våra förvarade kläder på busstationen och gick uti myllret för att hitta någonstans att äta. Hittade till slut ett ställe i Gamla
Sta´n. En rejäl måltid med tomatsallad, Moussakas och fyllda tomater, öl.
Nu var det rejält varmt och efter ett besök på en Supermarket för inhandling av frukostmat och lite kvällsplock till kvällen traskade vi ut på sta´n igen och nu hittade vi flera små mysiga tavernor på bakgator som vi inte sett tidigare. Lite shoppande med minnessaker och presenter till våra snälla grannar som passat huset när vi var borta.
Så avslutades dagen med småplock och en flaska Retzina på vår balkong.
TV:n visade ett himla hallå om vinsten i Eurovision.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2022-01-26, 11:06
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag är djupt imponerad av med vilken detaljrikedom du kan berätta om något som hände för så länge sedan. När du berättar så känns det som om det var igår. Förmodligen har du ett otroligt gott minne förutom att du har varit väldigt flitig att föra noteringar varje dag. Mycket levande berättelse!

Masse
Ja,minnet är väl inte så värst, men jag skriver alltid dagbok när vi är ute och reser. Och när man sen läser sina anteckningar känns det, som du säger, som om det var igår. Kan känna atmosfären, dofterna, smakerna och upplevelserna blir levande igen.
Kerstin
Svara med citat
  #58  
Gammal 2022-01-26, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
TV:n visade ett himla hallå om vinsten i Eurovision.
Vi var på Karpathos då och minns det som en galen natt med glada och festande greker.

Än en gång: ni gjorde otroliga vandringar på den tiden!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2022-01-27, 18:00
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är djupt imponerad av er vandringar!

Det är ju hel otroligt, och vilka äventyr ni fick vara med om då. Jag förstår att ni inte vandrar så tokigt numera, men vandrar ni överhuvudtaget?
Jo, men visst vandrar vi fortfarande, men absolut inte med så tung packning, det blir bara en liten dagsäck.
Kerstin
Svara med citat
  #60  
Gammal 2022-01-27, 18:18
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

24.5
Det blev en vandringsdag till. Strax efter 10 tog vi bussen till Kato Stalos. Vi följde vägen upp mot gamla Stalos och sedan vidare till en by som heter Kirtomades. Det var väl ca 6 km upp dit. Varmt och soligt så vi stannade vid en liten taverna. Dom kunde bara erbjuda sallad, så det blev en greksallad och en öl. När vi ätit kom en liten tjej i 4-årsåldern fram till vårat bord. Hon var väldigt intresserad av våra solglasögon som gick att fälla upp och ner. Hon ville sitta i mitt knä. Lite svårt med språket, men jag kunde i alla fall fråga vad hon hette och hon svarade "Neka", tror jag. När vi skulle gå frågade hon "pou pas" (vart ska du gå).
Vi vandrade genom oändliga apelsinodlingar, där träden dignade av mogna frukter ocoh skörden pågick för fullt.
Efter ca 11 km var vi tillbaka i Kato Stalos igen, tog en fika och vilade benen i skuggan med utsikt över stranden och havet. Vi traskade vidare mellan alla hotell och souvernirbutiker till Agia Marina och hotell Seagull. Min dåvarande man och jag firade våra 50-årsdagar där med barn och goda vänner 1996. Han gick bort 2 år senare. 1999 på hösten var jag och Stickan, min nya kärlek där på besök. Och jag vet inte vad det är med greker, dom måste ha ett otroligt minne för personer, för han kände igen mig och att jag hade varit där med min familj. Och självklart kände han igen mig även den här gången, 6 år senare!!! Otroligt. Vi fick en trevlig pratstund om gamla minnen och vad vi hade gjort under våra 3 veckor på Kreta.
Så tog vi bussen tillbaka till Chania igen. Det var över 30 grader varmt och vi hade gått över en mil! Blåsor på hälarna igen, mina fötter vänjer sig aldrig.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT