Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2021-09-26, 16:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Minnenas Rhodos

Igår fick jag upp ännu ett minne på min privata Facebook.

”Rhodos är inte riktigt ”my glass of ouzo”, om man säger så. Här finns inte så mycket för mig, men det finns bra båtförbindelser med öar jag tycker bättre om, och en flygplats som jag kan flyga till och ifrån.

Dock finns här ett antal oaser som förgyller min tillvaro, och det är bland annat Kristinas Rooms i gamla stan, det är Taverna To Steno, som ligger så hemligt till att bara lokalbefolkningen (och jag och några till) hittar dit, och så är det Kim som jag träffade idag.

Kim har bott på Rhodos sedan 1961. Jag och Camilla brukar alltid hälsa på honom när vi är på Rhodos. När han flyttade till Rhodos fanns det bara några få bilar på ön, och ännu färre hotell. Det är så roligt att prata med honom. Jag frågar honom om Grekland och han frågar mig om Sverige. Det blir en hel del babblande. Om man skulle sätta en etikett på mig och Kim så skulle den lyda: anekdotberättarna. Vi gillar nämligen båda att berätta anekdoter från våra grekiska liv.

När Kim flyttade till Grekland 1961 startade han en resebyrå (som han fortfarande driver) och köpte en fiskebåt som han gjorde om till utflyktsbåt (Triton). Han hade ett stort kontaktnät i Sverige och fick många av dåtidens kändisar att åka ner och hälsa på honom, och följa med på båtturer. Lars Ekborg, Svante Turesson, Carl-Gustav Lindstedt och Lill-Babs var bara några av dem. Om sådant berättar Kim.




På bilden ser ni en skrattande Kim. Jag har precis berättat en anekdot från just denna resa. Den är kul nu, men var inte kul när den inträffade. Om det ska jag berätta en annan gång.

Om allt går som planerat kommer morgondagen bli den bästa dagen på denna resa.”


Här kan ni läsa om Kims resebyrå Triton.
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT