Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-27, 15:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes. Willy föddes i Helsingfors 1921 och han bodde i Sverige från 1944 och fram till sin död 2009. Han bodde även en kort period i Grekland.

Han skrev många bra böcker och vissa av dem handlar om Grekland, som böckerna ”Elpënor” och ”Aigaion” är två bra exempel på. Boken ”Elpënor” handlar om en av roddarna vid Odysseus skepp på hemfärden från Troja till Ithaka. I ”Aigaion” får man följa Willy Kyrklund till de karga och vindpinade öarna i Homeros vinfärgade hav, och tillsammans med honom diskutera med repliksnabba greker över kafébordens retsinaglas, och att se den hektiska storstaden Aten.

År 2020 kom en bok om Willy Kyrklund. Den heter ”En himmel av sten: Willy Kyrklund och det grekiska” och är skriven av Thomas Sjösvärd.



På bilden ser ni en byst av Odysseus som finns på Odysseus hemö Ithaka. Ni som vet vem Willy Kyrklund var kan säkert se att han hade drag av Odysseus.

Hur ska ni fira denna högtidsdag?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-28, 07:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Tyvärr läste jag detta först nu så kunde inte fira igår. Kanske kan jag göra det idag med att tillreda Briam till hans ära. Har aldrig läst honom, men kommer nog ihåg att jag har läst om hans förbindelse med Grekland.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-28, 10:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Måste medge att jag aldrig hört talas om honom. Men nu har man nåt nytt att utforska

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-28, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Han verkar vara tämligen okänd. Jag frågade samma sak på Facebook, men ingen visste vem han var. Tyvärr.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-03-02, 00:05
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Jag har två böcker av honom i hyllan; "Aigaion och Till Tabbas" och "Om godheten". Har haft dom några decennier och minns inte om jag har läst dom eller om jag "skulle". Men nu blev det lite intressant... De är tunna och verkar lättlästa, innehållsrika och tankeväckande. Så bra med din påminnelse!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-03-03, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Hoppas du läser dem! Och berättar sen till oss vad du tyckte.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-03-03, 13:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Anne: är han känd i Finland?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-03-04, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Tror nog att han är känd bland "litterära" kretsar, men för allmänheten är han nog inte det. Finlandssvenska författare är annars också mindre kända om det inte är frågan om stora namn som Tove Jansson osv.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-03-04, 13:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Idag är det 100 år sedan den finlandssvenska författaren Willy Kyrklund föddes

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tror nog att han är känd bland "litterära" kretsar, men för allmänheten är han nog inte det.
Jag tror att det är så även i Sverige.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT