Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-29, 22:51
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Bo i Parga!

Hej! Är det någon som har provat att bo på Dokos, restaurangen som har lägenheter också? Vi tänker stanna minst 3-4 veckor och vill bo billigt men bra.Alla tips mottages tacksamt! och hur är det med mygg i juni?
Mitt i höstrusket planerar vi och längtar! Ingegerd
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-29, 23:05
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse
Hej! Är det någon som har provat att bo på Dokos, restaurangen som har lägenheter också? Vi tänker stanna minst 3-4 veckor och vill bo billigt men bra.Alla tips mottages tacksamt! och hur är det med mygg i juni?
Mitt i höstrusket planerar vi och längtar! Ingegerd
Japp, det är det, kan rekommenderas, trevlig ägarfamilj, god mat o bra läge, bra priser. I somras bodde ett par kalimerakompisar där och de var mycket nöjda. Myggor märktes aldrig i juni, men där emot grodor som kväkte om kvällen

Läs deras resebrev: vårens resa på grekiska fastlandet och Sifnos 2005

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-10-29 klockan 23:15.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-30, 12:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo i Parga!

Skicka ett mail eller meddelande till Ann här på forumet. Det är hon som bodde där med sin man. Var där på besök och rummet var helt ok med kylskåp och stort badrum. Instämmer med Tommy att familjen som driver stället är trevlig och verkar måna om sina gäster.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-30, 13:16
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Instämmer med Tommy att familjen som driver stället är trevlig och verkar måna om sina gäster.

Eva
Jaa, verkligen trevliga !!!!

Ordnade 2003 med boende där åt släkt och vänner i samband med mitt
50-årsfirande som ägde rum i Parga. Sedan dess har familjen skickat Jul och nyårshälsningar

Så det är självklart att jag mer än gärna rekommenderar boende där om någon frågar. Att det sedan är både prisvärt och bra gör det än mer värt att rekommendera .

Tommy
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-30, 22:18
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Bo i Parga!

Det låter som om vi hittat rätt! Har fått kontakt med Dokos, nu ska vi börja leta biljetter! Tack för hjälpen.
Ingegerd
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-31, 18:08
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse
Det låter som om vi hittat rätt! Har fått kontakt med Dokos, nu ska vi börja leta biljetter! Tack för hjälpen.
Ingegerd
Be att få ett av de större rummen som vätter in mot olivlunden

Tommy (kanske ses vi i Parga och på Dokos nästa sommar )
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-01, 17:59
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Bo i Parga!

Tack för alla tips, det känns redan som vi är på väg! Men varför ett rum mot olivlunden, det kräver en förklaring!
Ingegerd och Lasse, som gärna möts i "verkligheten".
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-01, 19:29
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse
Tack för alla tips, det känns redan som vi är på väg! Men varför ett rum mot olivlunden, det kräver en förklaring!
Ingegerd och Lasse, som gärna möts i "verkligheten".
Om ni ska bo där en längre tid så känns det nog bättre med ett större rum, tänkte jag, och de vätter mot olivlunden, trevligare utsikt från balkongen oxå (priset är det samma tror jag)

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-11-01 klockan 19:32.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-03, 19:30
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Bo i Parga!

Så är biljetterna bokade och betalda! Det blev med SAS till Aten! (2640 t.o.r för oss 2!) Vi får väl åka buss, det går säkert bra!Ingegerd
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-03, 19:45
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Bo i Parga!

billigaste jag hört talas om. gratulerar o bussen inga problem vad kan det ta? 6,5 timmar o billiga bussbiljetter. GRATTIS!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-03, 20:02
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
billigaste jag hört talas om. gratulerar o bussen inga problem vad kan det ta? 6,5 timmar o billiga bussbiljetter. GRATTIS!
Njaaeej ca 8 timmar blir det nokk med bussbyte i Preveza, om inte busschaffisen åker fast för fortkörtning på vägen Då kan det ta lite längre tid, fast det blir i så fall en underhållande del av bussresan

Grattis till bra pris på flyget

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-11-03 klockan 20:08.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-04, 13:47
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Bo i Parga!

[QUOTE=epiros]Njaaeej ca 8 timmar blir det nokk med bussbyte i Preveza, om inte busschaffisen åker fast för fortkörtning på vägen Då kan det ta lite längre tid, fast det blir i så fall en underhållande del av bussresan
Så lång tid ? har du tagit i beaktande. ny ringled från venizelos. motorväg hela vägen till Rio nya bron rio-antirio. o sedan raka spåret amfilochia. Åker du över arta eller under aktionsundet i nya tunneln ? Stannar du till på vägen för att ta en special med mos, lingonsylt o saltgurka?. klkart att tiden drar iväg. hälsningar magnus u.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-04, 14:57
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Åkte sträckan Parga-Athen med buss i somras. Lämnade Parga 07.00 och ankom Athen vid 16-tiden.

Parga-Preveza(bussbyte)-tunneln-Vonitsa-Amfilochia-Agrinion-Antirio(fikapaus)
-Rio (stoppad av polisen)-Athen

Bussresan bjöd stundtals på mycket vackra vyer, det, och att palavern med polisen bjöd på lite underhållning gjorde att resan inte kändes långrandig

Tommy
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-04, 17:06
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Bo i Parga!

[Bussresan bjöd stundtals på mycket vackra vyer, det, och att palavern med polisen bjöd på lite underhållning gjorde att resan inte kändes långrandig

Varför blev ni stoppade?körde bussen för fort?eller var bussen suspekt? (kan betyda vad som helst)? vad gäller tider; kommer ihåg resor i början av 80-talet. aten -igoumenitsa 12 timmar. relativt tröttande. o ingenting hände. tur var väl det !apropos olyckan på Teneriffa. min erfarenhet efter att varit där ett par ggr.Alla kör inte som galningar men många gör det. O samma sak i grekland. rel farliga omkörningar i hög hastighet inom tättbebyggda områden. O är det ngn som kan förklara varför man (som enda land i Europa?) inte kan acceptera att köra på halvljus dagtid likväl som i regn,dimma, nattetid ? Detta om att bo i Parga. hälsningar magnus u
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-11-04, 18:42
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
[Bussresan bjöd stundtals på mycket vackra vyer, det, och att palavern med polisen bjöd på lite underhållning gjorde att resan inte kändes långrandig

Varför blev ni stoppade?körde bussen för fort?eller var bussen suspekt? (kan betyda vad som helst)?
Efter att busschaffisen betalat broavgiften vid betalstationen i Rio la sig två långsamma långtradare framför honom i bredd, han trängde sig emellan, antagligen beroende på att han var stressad för vi låg efter tidtabellen.

Långtradarchaffisarna hängde i sina horn som galningar, jag uppfattade inte situationen som farlig eftersom det var gott om utrymme i många filer när vi körde ut efter betalstationen. Antagligen var det någon av dom som varskott polisen, och därför blev bussen stoppad.

Jag gick ut o tog bilder av palavern mellan polisen och busspersonalen, det tyckte inte polisen om Och jag blev för en stund huvudman i dramat, för polisen ville se vad jag fotat. Jag förklarade att jag bara var en turist som fattade nada, tog bort en bild o visade att ingen bild fanns kvar. Men jag hade en till som de inte fick se
Så bildbevis finns

Bussen var alldeles utmärkt, bekväm o med luftkonditionering. Tror inte att det är förenat med större risker att åka buss i Grekland än här hemma, trafiken flöt på bra, utom när vi närmade oss Athen, då blev det rätt tjockt och lite hetsigt.

Detta om att bo i Parga

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-11-04 klockan 18:52.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-11-04, 20:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo i Parga!

Tyvärr är det förenat med större risker både att åka bil och buss i Grekland än det är här hemma. Grekland ligger mycket illa till inom EU och många bussar saknar bälten.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-11-04, 20:24
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Tyvärr är det förenat med större risker både att åka bil och buss i Grekland än det är här hemma. Grekland ligger mycket illa till inom EU och många bussar saknar bälten.

Eva
Neej då Eva, det tycker inte jag att det är, Ole do lyckan kan titta fram var som helst o jag tycker nog att, (enligt min ringa erfarenhet), det går lika bra att färdas säkert på vägarna i Grekland med fordon som här. Bara du försöker låta bli att tänka "svenskt" när du är ute o åker går det hur bra som helst. Fast det är nästan svårare än att koncentrera sig på t.ex bilkörning

Apropå boende i Parga

tommy
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-11-04, 20:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Neej då Eva, det tycker inte jag att det är, Ole do lyckan kan titta fram var som helst o jag tycker nog att, (enligt min ringa erfarenhet), det går lika bra att färdas säkert på vägarna i Grekland med fordon som här. Bara du försöker låta bli att tänka "svenskt" när du är ute o åker går det hur bra som helst. Fast det är nästan svårare än att koncentrera sig på t.ex bilkörning

Apropå boende i Parga

tommy
Jag talar inte från egen erfarenhet för då vore jag antagligen inte här utan om olycksstatistik. Naturligtvis ska ingen avstå som vill åka bil eller buss eller att kanske besöka ett farligt område i världen men visst är det ett av många övervägande vi får göra i livet. Jag skulle själv definitivt inte välja att tillbringa många timmar av min semester i bil eller buss utan då sitter jag hellre på en ö vid havet och glor.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-04, 21:43
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Neej då Eva, det tycker inte jag att det är, Ole do lyckan kan titta fram var som helst o jag tycker nog att, (enligt min ringa erfarenhet), det går lika bra att färdas säkert på vägarna i Grekland med fordon som här. Bara du försöker låta bli att tänka "svenskt" när du är ute o åker går det hur bra som helst. Fast det är nästan svårare än att koncentrera sig på t.ex bilkörning

Apropå boende i Parga

tommy
Nu efter bussolyckan på Teneriffa såg man i DN en tabell över trafikolyckor, och tyvärr så låg Grekland som etta...

Gita
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-04, 21:57
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Nu efter bussolyckan på Teneriffa såg man i DN en tabell över trafikolyckor, och tyvärr så låg Grekland som etta...

Gita
Undrar om det är fler som omkommer genom drunkning i Grekland oxå jämfört med t.ex Sverige och uträknat på antal olyckstillfällen i relation till befolkningsantal osv. Statistik kan vara intressant, men verkligheten är oftast mer nyanserad

apropå boende i Parga igen

Tommy ( som inte gillar Ole dolyckan heller )
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT