Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-11, 11:04
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Kretas pärlor!

Hej!

Man läser fler och fler skall iväg och det är synd att säga att man blir frestad, så till den milda grad att jag snart sitter med biljetter i handen

Jo själv har jag åkt runt en del på ön men skulle gärna vilja fråga om vilka era "pärlor" är och då skall det vara små pittoreska/genuina ställen där det minsta man vill se är turism.



Pärlor för mig är tex, Loutro, Milis, Therisso, Xerokambos mfl.


Vilka är era pärlor!

Mvh!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-11, 11:17
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Kretas pärlor!

Loutro och Mochlos är mina pärlor!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-11, 15:14
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Kretas pärlor!

Agios nikolaos på östra kreta. Det vackraste jag har sett!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-11, 18:33
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Kretas pärlor!

Varför gillar ni just dessa?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-11, 20:52
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Kretas pärlor!

Bali, mittimellan Rethymnon och Heraklion. En liten mysig ort som växer upp mot berget,och har 3 små fina badvikar. Akrogialis taverna är en höjdare och ligger i badviken vid hamnen, billig och god mat+ att man blir bjuden på både det ena och det andra. Kändes ibland som om de aldrig ville att man skulle gå vare sig på lunchen eller på kvällen!
+++++ för Bali!!!!

/Kerstin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-12, 10:11
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Kretas pärlor!

Citat:
Ursprungligen postat av isabull Visa inlägg
Agios nikolaos på östra kreta. Det vackraste jag har sett!


Inne i "Stan" i agios nikolaos finns det en insjö som kantas av små mysiga tavernor. Där finns många fina cefeèr och uteställen. Min sambo har varit på måga ställen emn sa att agios nikolaos ligger i toppen. Det var så pittoreskt där och jag kommer absolut åka tillbaka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-14, 17:29
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Kretas pärlor!

Åh, vad fint det låter, både Bali och Agios N.
Tack för era beskrivningar!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-14, 18:19
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Kretas pärlor!

Loutro gillar jag för att det ligger så vackert med de mäktiga bergen i bakgrunden och den lugna stämningen. Vattnet har en väldigt vacker grönturkos färg. Man hör ljudet från fårskällor och ser rovfågel svepa ner över bergen….

Mochlos har en mysig stämning och en vacker utsikt mot den lilla ön. Att sitta på balkongen en stilla morgon och se fiskarna gå ut för att vittja näten är vilsamt!
Det är spännande med utgrävningarna på ön och i sundet mellan ön och byn lär det finnas fler lämningar.
Ett plus i Mochlos är den aktiva djurföreningen som tar hand om byns katter. Man utfodrar och tar dit veterinär som steriliserar och pysslar om diverse skador. Inga magra, sjuka stackare där!
(Tierfreunde Mochlos, Maria Tsagarakis, jag hoppas att hon orkar kämpa vidare!)

Nu gillar ju jag små, lugna orter som ligger naturskönt! Inget för den som söker shopping och nöjen. Ingen av orterna har någon stor bred sandstrand, kanske därför dom fått vara ifred för charterbolagen.

Senast redigerad av liselotti den 2008-09-14 klockan 18:25.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-16, 15:53
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Kretas pärlor!



Det här är mina pärlor på Kreta. Människorna!
Gästvänliga utöver det vanliga, lite nyfikna, lite finurliga och alltid med glimten i ögat.
Lätta att få kontakt med, lätta att bli vän med och lätta att ta till sitt hjärta och att älska.
Fotot taget uppe på Lassihi hos min gamle och fantastiske vän Jannis ( i grönt) tillsammans med sina grannar och vänner.
Här råkar det vara äldre människor men jag skulle lika väl kunnat sätta in ett foto på yngre, som sjunger och dansar eller som har skördefest efter att oliverna är avklarade..

Visst finns det även platser på Kreta som är "mina" speciella pärlor men då är jag lite självisk och håller dem för mig själv men visst ingår bl a Therisso och Loutro som redan nämnts.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT