Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-26, 12:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Fått nok av fulle briter

Innbyggerne i Malia har fått nok av fulle turister, og protesterer nå mot uvesenet. Se mer her!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-26, 19:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

Visst är det sorgligt!! Stackars greker som bor där...Jag kommer ihåg för ca 10 år sen när min fd man och jag var inne på resebyrån hemma och frågade om Malia var något för oss...Vi hade sett fina bilder.."Ni skulle bli SÅ förbannade på mig om jag sålde en resa dit till er" sa han, "där är sådana problem med fylla.."..Hur länge har då inte grekekrna haft tålamod???

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-26, 21:05
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

Jag var där i slutet på 80-talet. Då var det en liten pittoresk, gullig ort. 2003 var vi i Stalis och tog en promenad till Malia. Oj, oj, oj vilken förändring! Jag kände inte alls igen mig! Det lilla gulliga hotellet vi bodde på var nu något diskotek! Det fanns en gata med bara massa barer och miljoner (kändes det som) fulla engelska ungdomar. Helt otroligt vilken förvandling. Trots det så hittade vi lite av det genuina, men det var inte lätt att hitta! Trist för en så mysig liten ort, hoppas det blir bättre!

/Ulrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-26, 23:02
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

Det finns en serie som heter ocensurerat som går på TV4`s olika kanaler. Den följer brittiska ungdomar på olika resmål i världen. Den är inte helt lätt att se, man skäms som människa! Kan nog ge en bra bild hur dom stackarna har det på Kreta. Nästa avsnitt är på TV400 och heter Australien ocensurerat, sänds på följande tider:

26 juli kl. 03.35
27 juli kl. 10.15, 19.05, 20.00, 20.55, 21.50 och 03.50
28 juli kl 08:50, 09:40. 03:25 och 04:10

Värst är ändå de som heter Ibiza ocensurerat men de tror jag ej sänds just nu på TV.

Senast redigerad av hasa den 2007-07-26 klockan 23:02. Anledning: Lite fin justering.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-27, 07:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

Jag blev lite fundersam angående problemet med turister i den här omfattningen, hur snett allting har gått och att det orsakat protester och rädsla.

Vad är den riktiga orsaken ? Visst kan det verka bra att ett land i "väst" kommer in på en liten ort och till synes inbringar inkomster till ortens näringsidkare. Men vad säger myndigheterna ? Krävs "tillstånd" när t.ex en brittisk arrangör vill öppna upp resor till orten ? Eller kommer arrangören bara dit, rekognoserar och kontrakterar x antal hotell osv. och börjar frakta folk dit via flygplatsen ? Hur går det egentligen till ? Inte så att ortens ansvariga (borgmästaren ?) "får skylla sig själva" utan mera - vad var det som egentligen gick snett från alllra första stund ?

Och vad händer om eventuellt de myndigheter som kanske är inblandade, helt enkelt går till högre ort och kastar ut brittiska arrangören (-erna) och börjar om från början igen och får lugn och ro ?

Jag tycker också det är gräsligt, de som är där och förstör lider total brist på mänskligt beteende, respekt och sunt förnuft men det finns det ju ett otal exempel på ändå oavsett om de är britter eller andra nationaliteter.



Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-27, 08:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

All turism är ett samagerande mellan de som styr ön eller platsen, arrangörerna, näringsidkarna och befolkningen. Som man bäddar får man ligga går kanske att säga men det håller inte fullt ut. Planerar man för många barer, erbjuder lågbudgetvarianter och inte begränsar byggandet, tillståndsgivningen, öppettiderna etc så kan det bli som i Malia som var en mycket charmig liten by 1981 när jag åkte dit flera gånger från Hersonissos.

En del öar för en mycket långtgående och medveten turistpolitik och har gjort det i årtionden. På Folegandros sa en kommunanställd att vi för ständigt en diskussion om hur mycket vår lilla ö orkar för att den ska fortsätta att vara en pärla för turister från skilda delar av världen. Mycket är hårt reglerat och tom plaststolar är förbjudna på ställena i Chora. Ios finns p[ n'a h[ll och har betraktaktats som ett varnande exempel. Under 90 talet st'llde de engelska turisterna till mycket problem p[ en del ;ar i joniska ;v'rlden och det vi nu debatterar h'r hemma 'r Nessebar.

Eva f;rst[r inte vilken j'vla knapp jag kommer [t n'r de svenksa bokst'verna f;rsvinner, Datorns egen sj'lvcensur kanske
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-28, 13:51
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

Jag har ingen egen erfarenhet men jag är nyligen hemkommen från en resa till Ag Nik.
Eftersom transferbussen passerade Malia så varnade faktiskt reseledaren kraftigt för att åka till Malia just pga fulla britter!

Måste också bara tillägga att jag är förvånad över hur billigt det är på östra sidan jämfört med västra när man hört precis tvärtom!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-28, 16:46
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Fått nok av fulle briter

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Måste också bara tillägga att jag är förvånad över hur billigt det är på östra sidan jämfört med västra när man hört precis tvärtom!
Jag har aldrig varit på västra sidan, men håller med om att det är billigt på Östra Kreta

/Ulrika
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT