Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-17, 12:13
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sifnos 2007?

Nyss hemkommen från Mykonos och i full färd med att planera 2007. Sjukt eller? Men det är så kul......Planeringen är nästan halva nöjet......
Skulle behöva lite råd om Sifnos. har aldrig varit där men tänkte att nästa år......Lämpliga ö/öar att kombinera med tycker ni? Enklast att ta sig dit Santorini eller Aten?
Förboka på det rekommenderade hotellet på Sifnos? Kan man det? Vill ju gärna ha kök.
Såg det fina hotellet Lighthouse men det verkar lite dyrt. Ngn som bott där?
Åker med ungdomar 12, 16 och 18 år nästa år. Är det lämpligast att bo i Faros då eller? Hur är stränderna? Jämförbara med ngn annan ö? Har varit på Ios, Santorini, Kreta, Korfu, Milos, Syros, Mykonos, Samos, Hydra, Lesbos. Milos och Mykonos tillhör favvisarna!
Tacksam för alla tänkbara råd!!!!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-18, 14:41
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Sifnos 2007?

Hej svejs!

Ja, du är då verkligen ute i god tid, sommaren 2007 ... många har ju inte ens stuckit i väg till Grekland anno 2006! Så ha lite is i magen, tror nog att en hel del info kommer i slutet av sommaren, när Sifnos-resenärerna kommit hem igen. Då får du ju också pinfärsk info. Under tiden: kolla runt i gamla trådar om Sifnos! Det har skrivits en hel del vill jag minnas, t ex om boenden och båtförbindelser. Och Jannes Sifnos-guide är suverän - kolla den också. Där hittar du allt om badmöjligheterna, för ön har bra sandstränder och fina klippbad.

Det jag kan bidra med är info från förra sommaren. Vi luffade från Santorini. Tror att ön vi kom från innan Sifnos var Milos, och att vi tog en snabbfärja. Och från Sifnos åkte vi sen till Folegandros. Vi bodde i hamnstaden Kamares och jag tror att den skulle passa dina ungdomar bäst. Bra utbud av tavernor och en suverän sandstrand. Faros är nog för litet för tre tonåringar som säkert vill ha lite mer action.

Svårt att hitta nån jämförbar ö tycker jag. Skulle jag välja nån så skulle jag säga att den har lite Amorgos över sig, men jag ser att där har du inte varit.

Det finns säkert fler som kan ge mer tips, men kolla gamla trådar som sagt och under "Snabbval resmål" så kanske detta stillar din Sifnos-hunger något!

- Cecilia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-18, 16:13
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Sifnos 2007?

Tack Cecilia, jag skall försöka lugna mig! Men enda sättet att stoppa res-suget när man kommit hem från Grekland är att planera nästa resa....Sån är jag. Kan tyvärr inte som jag sett att många andra gör, resa 2 ggr/år.

Skall söka i gamla trådar!
Tack för svaret!

Pia

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-18 klockan 16:25. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-18, 18:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Sifnos 2007?

Jeg skjønner godt du er sugen på planlegging. Planlegging er (nesten) halve reisen, synes jeg...
Vi skal til Sifnos, Serifos, Kea og Syros nå i august. På Syros gikk det greit å få hotell (selv om vi er der rundt 15. august som er viktig helligdag i Hellas), men på de andre øyene var det verre. Noen ville ikke leie ut for færre enn fem dager, andre steder var det faktisk fullt! På Sifnos skal vi bo i Apollonia, hovedstaden midt på øya. Det tok litt tid å finne hotell der. Men vi bestillte rundt 1. juli, noe som tydeligvis er i seneste laget.

Jeg siterer også fra avisen VG:
* Sifnos er blitt en av de mest populære ferieøyene blant de vestlige Kyklader, spesielt for velstående familier fra Athen. I juli og august er trafikken stor, og det kan være vanskelig å finne overnatting. Men øya er vakker, har fine strender og er verdt et besøk.
(http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=20912)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-18, 21:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sifnos 2007?

I juni besøkte vi Sifnos for tredje gang og bodde i Kamares for første gang, tidligere har vi bodd i Apollonia og Faros.
I Apollonia bor jeg gjerne igjen, mens Faros var stedet som skuffet oss litt denne gangen, idyllen ble noe ødelagt av byggeaktivitet, men det er jo ikke sikkert det sto på så mange dager???
Sifnos er spesiell, dvs spesielt f i n , vet ingen andre øyer jeg synes det passer helt å sammenligne med Sifnos.
Men siden du liker så forskjellige øyer som de du nevner i innlegget ditt, er jeg ikke i tvil om at du vil like Sifnos også
Utfra en totalvurdering tror jeg og det er sannsynlig at tenåringene dine vil trives best med å bo i Kamares, der det skjer l i t t.
Stranda der e r fin, men jeg synes den er k j e d e l i g langgrunn.
Men det er lett, å ta seg rundt på øya både med buss og eget kjøretøy
- avstandene er små, selv om man fra Kamares alltid må via Apollonia for å komme videre til de andre koselige stedene og strendene på øya.

Det er deilig å planlegge, selv om ferien er langt fram i tid

Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-18, 22:18
Orust-Tobbe Orust-Tobbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Nösund
Inlägg: 39
Standard Sv: Sifnos 2007?

Hej hopp! Var på Sifnos som första ö på årets ö-luff (familjens andra hittills men det lär bli fler ). Hade flyt och kom med 15.00-färjan från Piraeus söndagen före midsommar och bodde första natten i Kamares som var helt okej. Håller med Kari att om man har tonåringar så är kanske den byn att föredra framför andra byar. Själva har vi lite mindre barn (yngsta 8 år, äldsta 14 och mittenbarn 11) och då passade Vathy oss som handen i handsken. Slappade med full kraft (om man kan göra det ) i sex dagar. Tog en tur till Faros en dag med bussarna och tyckte den lilla Fasolou-stranden där var alldeles ljuvlig. Restaurangen där hade åtminstone det absolut bästa käket vi hittade under våra dagar på Sifnos. Apollonia är väldigt vackert men bor man där så får man ta sej med buss till någon av de kustnära byarna varje dag vilket ju kan vara trevligt i sig. Kostar inte speciellt många kronor om man är själv men eftersom vi är såpass många i familjen så valde vi alltså att bo i en strandnära by istället. Vi fick tag på två rum för totalt 55 euro/natten. När vi skulle betala för oss ville de bara ha betalt för fem nätter istället för dom sex vi faktiskt bodde där. Möjligen berodde det på att vi fick byta ett av rummen efter ett par dar och då till ett bättre där det fanns kök . Manolis hette stället och var väldigt fint! Restaurangen som rummen hängde ihop med förstod jag så småningom var kända för god mat men vi blev lite besvikna och hittade en annan taverna i närheten som var betydligt bättre. Generellt var priserna högre än på Naxos där vi spenderade vecka nummer två på luffen. Kommer absolut att försöka återvända till Sifnos och då frossa ännu mer i den fantastiska osten de har på sina sallader!!! Öar med direktförbindelse från Sifnos är Serifos, Milos, Folegandros, Paros och några till. Det går att göra som vi och åka till Paros, stanna en natt och ta en färja när det passar en själv bäst till Naxos om man vill åka dit, vilket vi nu ville i år. Hursomhelst så tyckte alla i familjen att det var minst sagt svårt att slita sig från Sifnos men även Naxos blev en enormt positiv upplevelse fast på ett annat sätt.

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-18 klockan 22:19. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-19, 10:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sifnos 2007?

Citat:
Ursprungligen postat av Orust-Tobbe
Själva har vi lite mindre barn (yngsta 8 år, äldsta 14 och mittenbarn 11) och då passade Vathy oss som handen i handsken.

Manolis hette stället och var väldigt fint! Restaurangen som rummen hängde ihop med förstod jag så småningom var kända för god mat men vi blev lite besvikna och hittade en annan taverna i närheten som var betydligt bättre. .
Vi synes også Vathy er et deilig sted, både for bad og god mat, og ved neste besøk på Sifnos kommer vi nok til å ta et par overnattinger der.

Vi fikk kjempegod mat på Manolis Taverna, og billig synes jeg.
Vi( 3 voksne + 1 barn ) bestillte mange og deilige retter , drakk retsina og vann + en cola til barnebarnet for 24 euro. Da vi bestillte 3 frappe etter maten, kom de med et smil, de var på huset
Manolis Taverna vil vi gjerne besøke igjen - men om det finnes steder med enda bedre mat, vil vi såklart dit og Hva het den tavernaen?
Kari

Senast redigerad av kari den 2006-07-19 klockan 10:48.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-21, 14:44
Spido Spido är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Sifnos 2007?

Min samboer og jeg reiser til via Athen/Pireus til Milos og Sifnos i august og skal bo 4 netter på Hotel Delfini i Adamas på Milos (55 EUR per natt) og 3 netter på Lighthouse i Faros på Sifnos (85 EUR per natt). Vi overnatter i Pireus ved utreisen (Hotel Triton) og i Athen ved hjemreisen (Best Western Elysium Design hotel). Kommer tilbake med rapport når vi er tilbake!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-21, 15:53
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Sifnos 2007?

Det skall bli spännande! Alla tips emottages tacksamt!
Trevlig resa!

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-21 klockan 16:32. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-01, 18:13
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Sifnos 2007?

Vi var på Sifnos 14-20 juli och bodde på Aperanto i Faros. Det var helt OK men inte så fantastiskt som vi trott. Byn är mycket liten och för tonåringar kan det bli trist.Kamares bjuder på mer liv och rörelse och Vathy har fin strand utan att vara så litet som Faros. Eftersom det blåste mycket under perioden och var relativt svalt kunde vi vandra mycket i bergen. I slutet av en vandring hamnade vi på Sifnos nordspets där det ligger en liten fiskeby/turistort som heter Heronnissos och som var oerhört trevlig.Där fanns också en fyr på promenadavstånd med fin utsikt. Bussnätet på Sifnos är mycket välfungerande och det går bra att ta sig runt.Knutpunkt och bussbyte sker alltid i Apolonia som är öns adminstrativa centrum. Sevärt är den vackra choran som ligger på promenadavstånd från Appolonia.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT