Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-17, 10:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

I Agia Marina hittade vi förra året några bra tavernor. Horiatiko, Horiatiki och Roka. Rustikt, gott, prisvärt, samt trevlig personal.

Vill gärna ha tips om liknande tavernor i Agii Apostoli ... även i Chania.

Rekommendera gärna några utflyktsmål. Är Balí / Falassarna något att uppleva över en dag? Några vandringar är inte att rekommendera. Dotterdottern (13 år) springer hellre ... i butiker.

Sjöborren - som gärna tar en tur med det lilla tuff-tuff- tåget.

Senast redigerad av sjöborren den 2015-05-17 klockan 10:27.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-17, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Rekommendera gärna några utflyktsmål. Är Balí / Falassarna något att uppleva över en dag?
Balos, Falassarna och Elafonissi är något att uppleva, om det är häftiga stränder ni letar efter.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-17, 23:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Janne! Häftiga stränder är inget för mig, men kanske för 13-åringen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-18, 11:11
malmen8 malmen8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Hofors
Inlägg: 20
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Janne! Häftiga stränder är inget för mig, men kanske för 13-åringen.
Farmers är en bra restaurang i agii apostoli,god mat och trevlig personal.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-18, 12:30
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Restauranten på Hotel Flamingo er meget bra, men Pergola og Andreas har blitt våre favoritter.


Og tuff-tuff-toget har fine turer til Therisso og Meskla. Særlig turen gjennom Therisso-ravinen er en opplevelse.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-18, 19:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Janne! Häftiga stränder är inget för mig, men kanske för 13-åringen.
Jag tror ändå att du skulle gilla en båtuflykt till Balos. Det finns en fågelskådarsjö inte långt från Agii Apostoli, men det kanske inte de andra tycker är så roligt.

För övrigt håller jag med om tåget som JohnS skriver om. Det går genom ett mycket vackert landskap och spännande raviner.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-18, 20:03
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Tack för tipsen! Kanske blir det en tur med tuff-tuff-tåget och/eller en båtutflykt till Balos

Hur lång tid tar det med buss till Balos. Och går det att ta lokalbussen eller ...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-18, 20:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Hur lång tid tar det med buss till Balos. Och går det att ta lokalbussen eller ...
Du får åka båt dit. Läs om den turen här.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-19, 12:38
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

En tur till Akrotiri kanske? Jag har läst att Janne rekommenderar det i e-guiden över Chania län.


Det ska visst vara en vidunderlig utsikt över Chania från platsen där Venizelos grav är. Och på ett café el dyl inte långt därifrån ger Trip-advisor högt betyg för Koykoynaria, ett "hippt" (?) ställe med smaskiga generösa bakverk med extra choklad i, om man får tro alla bilder som folk tagit.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-19, 13:27
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Kan rekommendera restaurang To Steki Tou Stavrou i Agii Apostoli (ligger i Chryssi Akti om man ska vara exakt). Härlig miljö och god mat. Blir alltid ett par besök där när vi är i krokarna.
/Outi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-19, 22:03
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Tack Getpinglan och Outi! Alla tips motages tacksamt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-20, 08:05
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Hej igen,
har inte själv varit vid Venizelos grav och sett utsikten, men jag funderar på att göra det. Man kan ju locka barnen med bakverken!


Har tagit reda på att det där lilla utflyktståget till Therissoravinen går från Agii Apostoli kl 12 varje dag och är tillbaka 14.40. Kostar 17 E för vuxna och 8 för barn. Stannar till i Therisso för 45 minuter och man får ta in på en taverna för lunch och om man hinner gå the "War museum". Någon som varit där? Det är tydligen Venizelos hemby, så museet berättar väl om honom och frihetskriget. Vi ska bara vara i trakterna i en vecka, och just nu letar jag lite "färdiga paket" för att optimera tiden.


Kanske att vi köper ett paket till Balos också. Kan vara skönt att ha allt klart. Förra gången vi var på Kreta hyrde vi bil och åkte till Elafonissi, men nu när man vet lite mer om hur det är, skulle vi planerat den resan till Elafonissi bättre. (Sagolik rosa sand av snäckskal från Afrika som grekerna själva säger att det är.) Att det var vår vistelses varmaste dag och att hyrbilens AC slutade fungera kunde vi ju dock inte ha "planerat bort".
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-20, 10:09
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Tack Getpinglan! Jag har aldrig varit på Elafonissi, inte heller på Balos. Vad är skillnaden mellan dem? Kan man åka båt även till Elafonissi?

Visst kan jag googla men det är roligt att höra vad ni tycker- ni som varit där.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-20, 13:16
Lotta Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 23
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Restaurang Dimitris och Sakis ligger vägen upp efter BMW. Följ vägen upp för backen och sen över krönet så hittar ni Anna´s Taverna. Båda restaurangerna har fantastisk mat och trevlig personal.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-20, 13:48
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Hej Sjöborren,
vet inte skillnaden på de två härliga stränderna - än.
På vårt lägenhetshotell vi bodde förra gången vi var på Kreta, så rekommenderade ägaren där starkt att vi skulle ta oss till Balos, som han tyckte hade de bästa stränderna på Kreta. När vi hyrde bil, förbjöd oss uthyraren dock att köra vägen till Balos (läs om vägen dit av andra skribenter här på Kalimera). Hotellägaren tyckte det var nys, och att vägen visst gick att köra. Men vi hade hört om den rosa sanden på Elafonissi, en bra bit nedåt på ön, och köpte den idén istället. Nu blev bilturen en strapats (Den trasiga AC:n, men också av åksjuka bilresenärer bak i bilen), men stranden, eller stränderna var väldigt fina!


Men till Balos (som främst är närmare) kan man ju åka buss till Kissamos och sedan ta båt därifrån - har inte tagit reda på hur lång tid det tar osv., men båtturen tror jag är mer "relaxing" än bilturen till Elafonissi genom bergen :-)


Stavros beach då på Akrotiri, är den värd att ta en båttur till tro? Nu har jag precis sett Zorba, och visst vore det coolt att ha varit där, om man nu vet vilken av stränderna det rör sig om.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-20, 15:16
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Vi har vært i Therisso flere ganger, både med det lille toget og på egen hånd med leiebil. Da vi kjørte selv, kjørte vi inn til Meskla (som også er mål for en av turene med toget), og kjørte over derfra til Therisso. Vi prioriterte ikke museet i Therisso noen av gangene, men tok heller en frappe på en av tavernaene etter at vi hadde tatt foto av den obligatoriske heltestatuen av Venizelous.
I Meskla spiste vi derimot lunch på en meget enkel og urgresk taverna tvers over veien fra den nye kirken. Vi var der utenfor sesongen, så da vi spiste, slo eierfamilien seg ned ved bordet ved siden av vårt, og spiste sin lunch sammen med oss.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-20, 15:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tre generationer på Kreta/Agii Apostoli.

Till Stavros Beach på Akrotiri-halvøn tror jag inte det går någon båttur, men om man inte har bil kan man ta bussen från Chanias busstation, lætt och billigt.
Googla efter busstiderna.
En annan fin strand, som jag gillar, ær Kalathas, som också ligger på Akrotiri-halvøn bara några få km innan man kommer till Stavros (samma buss).
Om det ær fina sandstrænder det gæller, så ligger den ena jættefina stranden efter den andra just i området Agii Apostoli.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT