Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-03, 10:11
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Hemma igen!
Vi (familjen mamma, pappa + döttrar 19, 17, 13) kom hem i torsdag från Alonissos, Skopelos och Skiathos. Det enda vi hade förbokat var flyget till Aten. Buss E93 stod klar att åka direkt utanför flygterminalen. Bussbyte vid Lission, terminal B, mot Agios Konstantinos (ca 2 timmar) där vi tog in på hotell.

Alonissos, en riktig pärla! Kanske inte de finaste stränderna men vattnet är otroligt!

Skopelos, måste vara nummer ett! Vi älskar de där stränderna där man kan se flera meter neråt. Vi hyrde bil för 15 euro per dygn och fick verkligen se ön.

Skiathos, visst är det fina sandstränder...Väldigt mycket turister och trångt på stränderna men ungdomarna gillar det!

Allt som allt en underbar resa! Perfekt att kombinera dessa tre öar, speciellt när man är en familj med lite olika önskemål. Resan tillbaka sen till Aten gick lika smidigt som ditresan men då övernattade vi i Aten istället, för att vara säker på att hinna med flyget.

Vi är säkra på att alla som åker till Sporaderna får en härlig upplevelse!

Hälsningar Henrikssons
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-03, 10:16
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Oj låter som en underbart härlig resa ! Hade tänkt att kanske nästa år ta de tre öarna. Bil för 15(!) Euro det var billigt
Hur som helst så hoppas jag på att det kommer ett resebrev, skulle vara kul att få läsa om hur det var där osv

Välkomna hem önskar
/Alexandra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-03, 12:37
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Vi besökte de tre oxå under vår resa.

Vi åkte först till Skopelos, vidare till Alonissos och avlsutade med Skiathos.

Skopelos blev vår absoluta favorit, vi hyrde en 80cc moppe för 8€ per dygn, det var ett kanonpris tycker vi. Åkte runt hela ön, badade på flera ställen. Vi snorklade och där finns det mycket att upptäcka!

Alonissos var jättefint, vi bodde på Pension Nina som ligger med en fantastisk utsikt över hamnen, ett verkligt kanonboede. Det stämmer precis vad Janne refererar ang kvalitén. Körde även runt här med moppe. Vi skulle dessutom ut och titta på Marinparken, men då vi skulle åka gick inga båtar. Vi tog en mindre båt som tog oss runt, men jag tror inte att han körde den "Stora" rundan, men vi hade en kanondag på havet med ett par strandhugg.

Sedan tog vi oss vidare till Skiathos, det blev nästan en chock! Mycket folk och vi tyckte att det var mycket anpassat för turister. Stränderna var ju fina så visst, ön är väl värt ett besök. Prisklassen något högre än de övriga Sporaderna.

Efter detta besök blev det buss till Athen och sedan vidare ut till Kykladerna de sista veckorna.

Ann
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-03, 13:46
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Det låter som om en utflykt över dagen till Alonissos från Skopelos borde kunna förgylla tillvaron ytterligare? Kanske t.o.m. bo över en natt ?

Tur då att vi fick Skiathos vecka 1 och Skopelos vecka 2. Intensiv första vecka och lugnare andra vecka.

Hur tätt går båttrafiken mellan Skopelos och Alonissos ?



Hasse (13 dagar kvar)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-03, 14:26
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Ett par dagar på Alonissos är verkligen en bra idé! Det går flera båtar varje dag. Jag kan rekommendera Cavos Hotel som ligger alldeles intill Pension Nina med samma utsikt.

Vi gjorde en dagsutflykt i den marina nationalparken, också att rekommendera. Flera strandhugg och besök i den blå grottan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-03, 15:00
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Highspeedbåtarna går flera gånger om dagen.

//Ann
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-03, 21:50
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Henriksson
Resan tillbaka sen till Aten gick lika smidigt som ditresan men då övernattade vi i Aten istället, för att vara säker på att hinna med flyget.
Får man fråga hur man går tillväga mer exakt för att ta sig från Sporaderna till Aten? Hur hittar man rätt båt, vad kostar den, hur lång tid tar den? Hur hittar man rätt buss i Agios Konstantinos, vad kostar den? Jag är i valet och kvalet om jag ska välja båt/buss eller flyg för att ta mig till Aten och flyget hem.

Ruby
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-08, 11:43
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Vi åkte Flying cat från Skiathos till Agios Konstantinos. De går flera gånger dagligen och kostar ca.10 euro, om jag minns rätt. Vi tog båten 8.30 och var framme i Ag.K 10.15.

När du går i land i Ag.K så går du över stora vägen mot parken. Följ vägen till vänster i ca. 300 meter tills du kommer till ett café där du kan köpa bussbiljett (alldeles innan supermarket). Bussen går en gång i timmen och kostar 12 euro, resan tar 2,5 timmar.

För oss fungerade allt bra. Båtbiljetten hade vi köpt någon dag innan men bussbiljetten köpte vi direkt innan avfärd.

Lycka till, vad du än väljer att göra! /Henriksson

PS. Athen var VÄLDIGT varmt....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-08, 15:27
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag har hela tiden varit mest sugen på att åka buss och båt i stället för flyg, och efter att ha läst din beskrivning tror jag nog att det blir just så. Det var skönt att höra att det INTE är dyrare än att flyga och att det inte tar så förfärligt lång tid.

Jag ska inte åka dit förrän i september-oktober, så det är nog lite svalare i Aten när jag kommer dit...

Ruby
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-09, 21:51
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Oj då! Jag hittade precis rätt på en båtbiljett Skiathos-Agios Konstantinos. Priset var 23 euro! Alltså mindes jag helt galet när jag skrev 10....Förlåt Ruby, jag hoppas att det inte ställer till det alltför mycket för dig! Hur som helst så är det ändå värt pengarna att komma fram smidigt

Henriksson
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-10, 07:23
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Henriksson
Oj då! Jag hittade precis rätt på en båtbiljett Skiathos-Agios Konstantinos. Priset var 23 euro! Alltså mindes jag helt galet när jag skrev 10....Förlåt Ruby, jag hoppas att det inte ställer till det alltför mycket för dig! Hur som helst så är det ändå värt pengarna att komma fram smidigt
Ingen fara! Men detta ger mig tillfälle att fråga om det finns andra båtar än Flying cat - som jag antar är en snabbåt? Finns det möjlighet att välja mellan en snabb dyrare båt och en långsam billigare?

Flyget kostar runt 400 kr, det är därför jag är så nyfiken på priserna...

Ruby
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-14, 11:10
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Det ska gå en långsam, billigare färja men den går inte så ofta. Vi fick ingen klarhet i det då vi blev hänvisade till snabbfärjorna.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-14, 11:35
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Ser fram emot resebrev, det verkar underbart! men var bodde ni på Skopelos?
Hälsningar Ingegerd
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-18, 23:24
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Tillbaka från Alonissos, Skopelos, Skiathos

Vi bodde nära hamnområdet i Skopelos stad, på Captain hotel. Det passade oss perfekt då våra tonåringar gillar närheten till shopping och tavernor. Captain hotel ligger "mitt i" men med härlig trädgård, lugnt och fint. Ingen biltrafik intill, där finns bara smala gränder.
Vi hyrde bil under vår Skopelos-vecka. Bilen parkerade vi på fri-parkeringen vid hamnen så det var också nära!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT