Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-07, 11:46
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Hemma från Kykladerna

Hej, nu har jag hunnit smälta mina intryck från min senaste Greklandstur.

I år besökte jag Sifnos och Milos för första gången efter att ha varit på lite mer gröna öar de senaste åren, som Skiathos och Skopelos bl a.
Och ärligt talat hoppar jag inte högt av förtjusning efter mina veckor på Sifnos och Milos.
Jag har besökt andra öar i Kyladerna tidigare så det är inget med att jag kanske blev förvånad av det karga landskapet eller så, utan det var en känsla som saknades
Nu ska jag inte skriva ner dessa öar som många gillar, kanske var det helt enkelt inte "rätt" öar för mig i år. Trots att jag föredrar lugn och ro på min semster.

I alla fall, vi hade härliga veckor. Kan man ha annat när man är i Grekland

På Milos bodde vi i Adamas på hotell Aphrodite som var över förväntan, men kanske inte superbilligt. Hotellet ligger i Lagada beach (som är en ok liten strand för snabb svalka) och är bara några minuters promenad från hamnen och restaurangerna. En promenad som inte innebar några uppförsbackar.. tack och lov.
Vi hyrde moppe på ett bra ställe som hette Thunder som låg längs vägen vid stranden Papikinou, ut från Adamas (bra utbud med ok priser - rekommenderas) och besökte uppåt 20 stränder/vikar. Och stränderna, ja det är det absolut bästa med Milos. Det fanns något för alla smaker.
Tyvärr blåste det rätt rejält när vi var där, så det blev ingen båttur runt ön och inte alltid ens dopp på alla stränder vi stannade till vid.

Något som imponerade på mig när vi kom till Milos, var deras proffsighet i marknadsföring mot turister. När vi anlände med båt gick vi direkt in i lilla turistbyrån som låg rakt framför hamnen. Där fick alla besökare en bra karta och en rätt tjock turistbok om Milos (både reklam, fakta och nyttig info).

På Sifnos bodde vi i Kamares och ett litet hotell som hette Katerina studios. Som alla andra hotell låg det inte långt bort från lilla "centrum" (hamnen). Dock var det en liten uppförsbacke på slutet, men det innebar i gengäld att man hade en fantastisk utsikt från verandan utöver bukten och kvällsol. Även här var det moppe som gällde, och som råd vill jag ge er, nappa inte på någon av de första uthyrarna, sett från hamnen, utan ta den sista på vänster sida, 1 Moto car.
Överlag var det mycket bra moppar och MC på flera ställen, nya och välskötta, men priset varierade några euro (per dag) till fördel för 1 Moto car som dessutom verkade vara den mest seriösa och trevliga (inte nonchalanta som man ibland som tjej som hyr lätt mc blir bemött av). Att hyra moppe här var dock dyrare än på Milos.

Även på Sifnos blåste det rejält, men det hindrade inte oss att åka runt till andra byar och stränder. Jag kan förstå att många gillar Sifnos, även om det kanske inte blir den ö jag återvänder till. Men vem vet...
Om man inte vill äta grekiskt fanns det i Kamares två bra italienska restauranger. En som var genuint italienskt med hög kvalitet på mat och service, och lite förvånande att hitta på Sifnos. Bredvid fanns en s k Spaghetteria, som kanske inte hade lika hög kvalitet på pastan, men var väldigt personliga och trevliga, plus hade god pizza. Maten var överhuvudtaget väldigt bra överallt på Sifnos.

Och ja just det..... Milos-ormen som jag var rädd för såg jag inte skymten av.. fast jag låg under något av de få träden vid den långa härliga (och ibland lite folktomma) stranden vid Campingen.
Den enda orm jag såg var död, och den låg överkörd på Sifnos.

Cajsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-08, 14:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Nu ska jag inte skriva ner dessa öar som många gillar, kanske var det helt enkelt inte "rätt" öar för mig i år.
Så kan det ju vara, man är i olika faser i livet och upplever saker och annorlunda. Men det kan ju lika väl vara så att varken Milos eller Sifnos passade dig. Du är garanterat inte ensam, man läser gott om den och den ön och får en uppfattning om hur man tror det ska vara. Tyvärr är det inte alltid det stämmer med verkligheten.

Du nämner gröna öar kontra karga öar. Förra året var vi på Lefkas, Ithaka, Kefalonia och Zakynthos. Fyra väldigt gröna öar. Därefter åkte vi till Egina, Agistri, Hydra, Poros och Spetses, en blandning mellan grönt och kargt. Efter det åkte vi till Kykladerna. Jag som alltid älskat Kykladernas karget fick en chock. Herregud, tänkte jag, vad är det här för skit. Men efter några dagar la det sig och jag kunde återigen se det vackra i Kykladerna.

Hur som helst: välkommen hem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-12, 15:12
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Hej!

Vi kom hem i lördags, 8/8 efter 15 dagar i Kykladerna. Vi stortrivdes!
5 nätter på Milos, 5 nätter på Sifnos och avslutningsvis 5 nätter på Naxos.
Milos var nummer 1! Fantastiska bad! Vi hade lite tur och valde rätt strand rätt dag utifrån vindarna. Sarakiniko t.ex. var vi på en dag då havet låg nästan still. Suverän upplevelse! Sifnos var mysigt, kanske lite väl lugnt för våra tonåringar men vi trivdes alla. Inte minst dottern som träffade skådespelaren Jude Law i Faros! Avslutningen på Naxos var perfekt med lata dagar på fina sandstränder och mysiga kvällar med god mat och trevlig shopping i Chora (ja, åtminstone för tjejerna, shoppingen alltså).
Tack Janne för bra Eguider! Aperanto i Faros var en höjdare!
Jag har skickat in ett resebrev med lite bilder för den som är nyfiken på mer.

Hälsningar Håkan, Värnamo
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-12, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Jag har skickat in ett resebrev med lite bilder för den som är nyfiken på mer.
Kommer i morgon.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-12, 16:05
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Hej!

Vi kom hem i lördags, 8/8 efter 15 dagar i Kykladerna. Vi stortrivdes!
5 nätter på Milos, 5 nätter på Sifnos och avslutningsvis 5 nätter på Naxos.
Milos var nummer 1! Fantastiska bad! Vi hade lite tur och valde rätt strand rätt dag utifrån vindarna. Sarakiniko t.ex. var vi på en dag då havet låg nästan still. Suverän upplevelse! Sifnos var mysigt, kanske lite väl lugnt för våra tonåringar men vi trivdes alla. Inte minst dottern som träffade skådespelaren Jude Law i Faros! Avslutningen på Naxos var perfekt med lata dagar på fina sandstränder och mysiga kvällar med god mat och trevlig shopping i Chora (ja, åtminstone för tjejerna, shoppingen alltså).
Tack Janne för bra Eguider! Aperanto i Faros var en höjdare!
Jag har skickat in ett resebrev med lite bilder för den som är nyfiken på mer.

Hälsningar Håkan, Värnamo
Hej Håkan
Ser fram emot att få läsa ditt resebrev då jag är mycket intresserad av både Sifnos och Milos till min kommande resa. -Hur bodde ni på Milos ?
Hur mycket fick ni betala för boende på dessa öar ?
/Homeros
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-12, 20:26
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Hej Homeros!

Skall erkänna att det blivit så att vi kanske ställer lite höga krav på boende när vi är ute och reser. Vi är fyra i familjen, jag och frun samt tonåringar 17 och 19 år. Vi trivs med att bo ihop i en lägenhet, gärna med lite utrymme. och då minskar möjligheterna. Vi förbokade alla boende, fegade lite. Vi åkte ju i början av högsäsong och ville inte hålla på att krångla med att leta rätt boende när vi kom fram. Det fanns däremot ganska gott om ledigt på samtliga öar. Vi kollade däremot inte storlek.
På Milos bodde vi på Santa Maria Village, 10 minuters promenad från Adamas centrum. Att bo i Adamas är helt rätt val. När vi åker runt vill vi gärna ha pool på minst ett ställe. Det hade vi på Milos. Vi "vandrar/promenerar varje morgon minst en timme. Då är det skönt med ett dopp i poolen före frukost. Vi badar i havet hela dagarna och det är skönt att doppa av sig saltvattnet när man är tillbaka. Vi gav 170Euro inkl frukost. Mycket fräscht, kanonläge och bra frukost och suveränt trevlig familj som drev hotellet. Dom två hotellen som Kalimera rekommenderar såg trevliga ut på utsidan, här fanns dock inte den rumstyp vi sökte. Dom ligger lugnt, också en bit från havet och man ser inte havet. På Sifnos gick vi på Janne Eklunds rek. och bodde på Aperanto i Faros. Faros är en liten by. Lugn och mysig. Det går att äta här men inte mer. Aperanto var kanon och vi bodde troligtvis i bästa lägenheten, högt läge med mycket fin utsikt och STOR altan! 140Euro och vi fixade frukost själva. På Naxos bodde vi mycket bra på Birikos i Agios Prokopios. Bra och lugnt läge lagom avstånd ca 4 km med buss in till staden Chora. Kommer du hit skall du inte bo i "gamla" delen! Vi hade en kanonlägenhet, igen, och betalade 105Euro utan frukost. Det gick att få frukost, 10Euro för 4 pers men den var för klen för oss så vi fixade det själva. Pool hade vi här också. Naxos var över lag betydligt, ca 20%, billigare än Milos och Sifnos både på boende och mat.
Observera att det skiljer mycket på boendepriserna under säsongen. Nu var vi tvugna att åka i högsäsong och då kostar det, tyvärr.
Vill du veta mer hör gärna av dig igen.

Hälsningar Håkan

Senast redigerad av Håkan Frid den 2008-08-12 klockan 20:30.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-12, 22:18
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Tack Håkan för den utförliga beskrivningen.
Planerar själv en liknande resa till nästa år. Vill då ha med min favorit-ö Naxos samt 2-3 st ytterligare öar.
Vi är 2 vuxna samt 2 barn och har ungefär liknande boendekrav som er . Vi betalar gärna lite mer för att få en fräsch, lite större lägenhet med balkong. Bra läge är ett krav, ingen nackdel med havsutsikt, samt gärna pool. Vi kommer själva att resa under juli månad nästa år. Min förhoppning är väl att hamna närmare 100 €uro/natt istället för uppåt 150 €uro, men jag vet att priserna stiger kraftigt under högsäsongen, tyvärr !
De öar som jag funderar på att ha med mer är som sagt både Milos och Sifnos, men även Serifos och Paros verkar vara något som kan passa oss. Har tidigare bara varit i Parikias hamn på Paros, men jag funderar nu på Naoussa. Har här läst väldigt gott om Senia Apartments. Vad kostar här ett rum efter våra önskemål ?
Vill även ha tips på passande boende på Serifos. Var är bäst att bo här ?
Har läst om Santa Maria på Milos samt även nyligen haft mailkorrespondens med ägarna. De erbjuder mig priset 150 €uro per natt för 4 pers. inkl. frukost under juli nästa år om vi stannar i en vecka. Kanske går att deala ner priset mer !?
Finns det rum/lägenheter för 4 personer på Honeymoon/Santorini, samt hur är prisläget här ?
Är väl lämpligt att starta med några nätter här om det blir flyg till Santorini !
Ser som sagt fram emot ditt resereortage, Håkan.
Är även tacksam på fler tips från övriga samt svar på mina frågor !

/Homeros
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-13, 08:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Oj så priserna har rasat i höjden sedan jag sist ö-luffade i augusti känns som det flutit mycket vatten under broarna sedan dess. Tänk för några år sedan betalade vi 15 euro för en natt i Paraikia vid mitten av aug och 30 euro tror jag vi betalade på fina Oniro ett dygn senare.

Hos Senia Apartments har jag bara bott i början av september och då var det billigt. Vi uppskattade verkligen detta boende och Senia med familj. Underbar utsikt men om ni söker ett lyxigt boende som ditt inlägg antyder Homeros kanske ni blir besvikna. Gäller även Honeymoon det är heller inte extravagant på minsta vis utan ganska ordinärt och ungefär på den standard eller lägre som jag själv brukar välja.

Aperantos rum har jag bara kikat på. Det var fullt och sonen och jag inkvarterade oss på Pension Irene för ett lägre pris och till full belåtenhet. Utsikten därifrån detta enkla boende är magnifik och värdparet trevliga men de pratar inte engelska. Av Håkans inlägg verkar priset där i högsäsong skilja 100 euro eller mer mot Aperanto. Det är två minuters promenad mellan ställena.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-13, 09:06
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Hos Senia Apartments har jag bara bott i början av september och då var det billigt. Vi uppskattade verkligen detta boende och Senia med familj. Underbar utsikt men om ni söker ett lyxigt boende som ditt inlägg antyder Homeros kanske ni blir besvikna. Gäller även Honeymoon det är heller inte extravagant på minsta vis utan ganska ordinärt och ungefär på den standard eller lägre som jag själv brukar välja.

Eva
-Tack för tipsen !
Vi söker inget "lyxboende". Det ska vara rent och fräscht med balkong och plats för 4 personer. Barnen vill gärna att det finns pool. Sen var kraven slut.

Vet du vad boende kostar på Honeymoon ?

/Homeros
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-13, 09:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Jag vet inte vad det kostar i juli och för fyra personer. Maila och fråga de svarar snabbt. Har bara bott i deras huvudbyggnad där är balkongerna gemensamma men i de nya husen tror jag att ni kan få en egen terass.
Poolen är ganska liten och det är trångt runt den när hotellet är fullt och många ska samsas där. För inte allt för stora barn som är simkunniga uppskattas poolen säkert. För tonåringar kan den nog upplevas som för liten och det finns ingen barnpool för de riktigt små där de kan sitta och plaska.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-13, 09:33
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag vet inte vad det kostar i juli och för fyra personer. Maila och fråga de svarar snabbt. Har bara bott i deras huvudbyggnad där är balkongerna gemensamma men i de nya husen tror jag att ni kan få en egen terass.
Poolen är ganska liten och det är trångt runt den när hotellet är fullt och många ska samsas där. För inte allt för stora barn som är simkunniga uppskattas poolen säkert. För tonåringar kan den nog upplevas som för liten och det finns ingen barnpool för de riktigt små där de kan sitta och plaska.

Eva
Tror att poolen kan passa våra barn perfekt. De är som sagt mittemellan, varken stora eller små (7 & 10 år)
-Vi har inte heller för avsikt att ligga i poolen hela dagen. Det är i första hand stranden som hägrar. Men det är skönt med ett dopp i poolen efter stranddagen !
-Jag mailar och kollar !
Tack/Homeros
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-13, 09:42
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Hej igen!
Jag är inget riktigt bra sanningsvittne när det gäller priserna. Ni ska ha med att vi är 4 vuxna och vill ha lite utrymme. Det fanns mindre lägenheter/rum till andra pengar på dom tre hotell/apartments vi bodde på. Och som sagt, säsong avgör helt. Vi konstaterade att det hade blivit ca 10.000:- SEK billigare dom 16 nätter vi hade om vi åkt ett par veckor tidigare eller ett par-tre veckor senare. Det är pengar! Ett par alternativ vi titade på steg från 40 till 100 Euro bara dagarna innan vi skulle komma dit så det är klart att man var lite "tjurig" när man satt och bokade. Nu var vi dessvärre "tvingade" till dessa veckor. Bara att bita ihop, och en härlig semester hade vi!

Hälsningar Håkan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-13, 09:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Tror att poolen kan passa våra barn perfekt. De är som sagt mittemellan, varken stora eller små (7 & 10 år)
Har du sett den? Den är inte bara ganska liten, den är som ett badkar (okej, modell större, men ändå). Absolut ingenting för leksugna barn oavsett ålder, det är min uppfattning om den.

Dessutom tyckte jag det var riktigt motbjudaden med poolen mitt bland borden, oavsett om man skulle äta eller bada. Rent ut äckligt.

På Santorini finns många andra prisvärda och trevliga hotell med pooler som duger att bada i.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-13, 09:58
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
På Santorini finns många andra prisvärda och trevliga hotell med pooler som duger att bada i.
Vi har för avsikt att bara stanna de 3-4 första dagarna, men tar tacksamt emot tips på andra boenden också.
Har även mailat till Honeymoon, men inte fått svar än.

/Homeros
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-13, 13:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Tror att poolen kan passa våra barn perfekt. De är som sagt mittemellan, varken stora eller små (7 & 10 år)


På den här bilden (som du säkert redan sett) får du en bra uppfattning av såväl poolens storlek som dess förhållande till borden.

Hur det är i högsäsong vågar jag inte svara för, men i september då jag varit där har barn i just dina ungars ålder roat sig kungligt i poolen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-13, 13:59
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Hemma från Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg


På den här bilden (som du säkert redan sett) får du en bra uppfattning av såväl poolens storlek som dess förhållande till borden.

Hur det är i högsäsong vågar jag inte svara för, men i september då jag varit där har barn i just dina ungars ålder roat sig kungligt i poolen.
Ser väldigt mysigt ut, har ju även läst så mycket gott om hotellet och dess trevliga värdpar !!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT