Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-18, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Likör från Amorgos

Jag brukar få en PET-flaska likör från Amorgos av en god vän på Naxos. Likören är mörkbrun till färgen, är ganska stark och smakar jul; som glögg och pepparkaka på samma gång. Min vän beställer likören från Amorgos (kommer med Skopelitis), den finns alltså inte att köpa på Naxos. Är det någon av er som köpt denna gudomliga dryck på Amorgos? Och i så fall var?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-18, 09:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag brukar få en PET-flaska likör från Amorgos av en god vän på Naxos. Likören är mörkbrun till färgen, är ganska stark och smakar jul; som glögg och pepparkaka på samma gång. Min vän beställer likören från Amorgos (kommer med Skopelitis), den finns alltså inte att köpa på Naxos. Är det någon av er som köpt denna gudomliga dryck på Amorgos? Och i så fall var?
Antar att du pratar om Amorgos röda guld som Arne döpt den till. Har varit på bordet vid några Kalimera - Artic - Circle träffar. Mycket god och passar perfekt till jul. Jag köpte en flaska i affären i Katapola som säljer den goda Retsinan med paret som sitter vid bordet på etiketten. Den mest välsorterade livsmedelsaffären efter strandpromenaden. Gubben leverade den i en vattenflaska. Kommer inte ihåg om jag fick den direkt eller dagen efter jag frågat efter den.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-18, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Jag köpte en flaska i affären i Katapola som säljer den goda Retsinan med paret som sitter vid bordet på etiketten. Den mest välsorterade livsmedelsaffären efter strandpromenaden. Gubben leverade den i en vattenflaska.
Tack! Då vet jag var jag ska gå och bunkra nästa gång jag är på Amorgos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-18, 10:01
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Antar att du pratar om Amorgos röda guld som Arne döpt den till. Har varit på bordet vid några Kalimera - Artic - Circle träffar. Mycket god och passar perfekt till jul. Jag köpte en flaska i affären i Katapola som säljer den goda Retsinan med paret som sitter vid bordet på etiketten. Den mest välsorterade livsmedelsaffären efter strandpromenaden. Gubben leverade den i en vattenflaska. Kommer inte ihåg om jag fick den direkt eller dagen efter jag frågat efter den.

Eva
De gånger jag köpt likören i affären närmast Eleni har jag fått den direkt, och tur är väl det då jag alltid kommer på/får beställning sista dagen

bosse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-18, 13:22
blues blues är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Likör från Amorgos

Hej Janne!

Så du har blivit lite biten av likören. Visst smakar den jul det kan inte förnekas. Den innehåller ju nejlika,honung,raki,kanel och lite andra kryddor har vi förstått. När vi var nere 2004 fick vi för första gången se att man tappat upp likören på olika fantasifulla flaskor. Vi fick också information av Dimitris Mavros att nu skulle den säljas över hela Grekland som en typisk produkt från Amorgos, och döm av vår förvånning så har vi sett denna likör såväl på Naxos som Santorini men också i Athen. Om inte minnet sviker mig så har jag för mig att jag såg den i en affär under ett besök på Rhodos i sommras.
Under vårt besök nu 2005 så fanns likören till försäljning i samtliga supermarkets i Katapola. Så inte ska det vara något problem att få tag i denna enligt många ädla dryck.

Hälsningar
Jimmy J
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-18, 13:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Likör från Amorgos

Jag anade nästan att du skulle svara Jimmy.

Jag fastnade för denna gudadryck för 3-4 år sedan på Amorgos, jag trodde då att det var hemkört (vilket det säkert var) och inte ämnat till försäljning. På senare år har jag bara druckit den på Naxos, den är verkligen god, och trots att jag mestadels druckit den på sommaren har jag bara tänkt på jul. Nu har jag 1½ liter i kylen, och snart är det jul. På riktigt.

Konstigt att jag inte sett den på Naxos eller Santorini, jag får helt enkelt titta noggrannare. Nja, egentligen inte, nästa gång köper jag den direkt från källan – Amorgos. Det gläder mig verkligen att den ska gå på export.

Eller?

Tänk om det blir lika stort som Kitron från Naxos: destillerier byggs i Katapola, provsmakningsaffärer öppnar, turistströmmarna ökar, folk kommer med utflyktsbåtar från andra öar, en flygplats byggs borta vid Arkesini, första kärran från Sverige lyfter 2008...

Hur som helst: ikväll ska jag ta mig en hutt amorgiansk jul.

Tack för alla tips!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-18, 13:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av blues
sett denna likör såväl på Naxos som Santorini men också i Athen.
Det låter spännande! Måste hålla ögonen öppna efter den när vi är i Aten i vinter!

Karin
med en LÅNG inköpslista...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-18, 18:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Likör från Amorgos

Jodå!!! Det handlar om vad man på Amorgos kallar "Raki from Amorgos"

Rödbrun i färgen, till avsalu i lösvikt. Kunna vara såväl klar i färgen som en smula grumlig.

Den tillverkas i Egiali å (licens) bränneriet därstädes. Alkoholhalten kunna variera, men ligga i intervallet 38-60%...

BosseW såg till så vi fick en flaska i somras.

Jag undrar bara om det är samma likör munkarna bjuda sina besökare på vid det hängande klostret med ostavbart namn på Amorgos??

Vi hava vid otaliga tillfällen sett klostret, men aldrig varit inne i detsamma!!

Om jag avslutningsvis får tillåta mig göra en utvikning kan noteras att den Syrostillverkade likören likaså är en läckerhet i smak av juletid!!! Dock lite dyr enär den till avsalu endast finnes i särskilda "Amforaflaskor"

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-18, 19:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Likör från Amorgos

Nej jag fick en helt annan likör i klostret samt "turkiskt" godis.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-18, 19:45
Anlis avatar
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 39
Standard Sv: Likör från Amorgos

Här finns fler som tycker om denna dryck!
Vi fick med oss en 1½-litersflaska hem från Amorgos i somras. Rakomeli, heter den, och visst är den god!

Anna-Carin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-19, 00:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Likör från Amorgos

Amorgos-likören har vi diskuterat här i forumet tidigare. Jag har också köpt den och tycker den är en gudadryck, speciellt vid jultid.

MEN jag tror möjligen att den kan fås i två olika varianter, den ena på karaffer (eller ev. i enkla flaskor) och den andra med en finare etikett på. Det är min erfarenhet att det är den första som är så där riktigt kryddig och påminner om julen. Den andra är definitivt mycket tunnare.

Ni som ska köpa Amorgos-likör på Amorgos, köp den gärna i en affär som har smakprov, - det gjorde vi både i Chora och i Katapola!
Frågan är sen vilken variant de kommer att "exportera" - antagligen den med etiketten.

Marianne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-19, 15:17
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
*klipp*
Frågan är sen vilken variant de kommer att "exportera" - antagligen den med etiketten.

Marianne
Skulle ju se ganska trevligt ut om de exporterade den i gamla återanvända vattenflaskor också men det finns nog risk för att det inte är så många som vill köpa den på det sättet.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-19, 20:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Likör från Amorgos

Ja, du har rätt Janérik, men med smakprov går man sällan fel. Då köper jag gärna i vilka behållare som helst!

Marianne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-19, 20:28
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Likör från Amorgos

Vi blev bjudna på denna ljuvliga dryck nu i somras, på en taverna på Kea.
Det är raki med honung förklarade tavernaägaren(Raki+Meli).
När vi sedan kom till Athen hittade vi två olika varianter av Rakomeli, en från Kreta och en från Amorgos, den från Amorgos var fylligare och hade mer färg.
Jag köpte den från Amorgos, den heter Amorgion och den är snart slut hemma hos mig, mycket god!!!

//Stina, som måste åka till Grekland snart och köpa mera Rakomeli!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-11-19, 20:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Likör från Amorgos

Fann länken...

Länk http://www.amorgion.gr/indexen.htm

Arne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-11-19, 21:11
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Likör från Amorgos

Just den är det ju jag har hemma, och den är så god!!
Synd att inte Systembolaget har den, undrar om de kan köpa in den månne?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-11-19, 22:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Jaså DEN!!! Den gör de ju reklam för på radion, så den borde man kunna få tag på i Aten relativt enkelt. Kul!!!

Karin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-11-19, 22:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Likör från Amorgos

Det är just den, som jag menar är tunnare och inte alls lika kryddig som den man får i karaffer utan etiketter (säkert direkt från fat). Delikatessaffären nere i Katapola har fina, enkla karaffer. Liksom en livsmedelsaffär i Chora ("flaska" som normalt används till olja).

Marianne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-20, 01:44
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Det är just den, som jag menar är tunnare och inte alls lika kryddig som den man får i karaffer utan etiketter (säkert direkt från fat). Delikatessaffären nere i Katapola har fina, enkla karaffer. Liksom en livsmedelsaffär i Chora ("flaska" som normalt används till olja).

Marianne
Om du tycker den är tunn, då skulle du se den från Kreta
//Stina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-20, 01:46
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Likör från Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Jaså DEN!!! Den gör de ju reklam för på radion, så den borde man kunna få tag på i Aten relativt enkelt. Kul!!!

Karin
Jag köpte min i Plaka, Athen.
Den verkade finnas i de flesta vin- och spritbutikerna.
//Stina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT