Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2005-10-05, 18:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Han har hållit sig med kameran på torran land i år
Så du får ha din fuskfisk i fred

Riitta
Svara med citat
  #42  
Gammal 2005-10-05, 19:47
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Han har hållit sig med kameran på torran land i år
Så du får ha din fuskfisk i fred

Riitta
Så då kanske min "aborre" slinker igenom censuren i alla fall

Tommy
Svara med citat
  #43  
Gammal 2005-10-05, 21:11
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Så då kanske min "aborre" slinker igenom censuren i alla fall

Tommy
Ja, förutsatt att Du äter den rå, annars är det väl inte samma fisk?

//PO

Svara med citat
  #44  
Gammal 2005-10-05, 21:31
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Ja, förutsatt att Du äter den rå, annars är det väl inte samma fisk?

//PO

Panerad och stekt i smör smakar bättre Eller hur ?

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-10-05 klockan 21:37.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2005-10-05, 21:45
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Nu har jag skickat iväg mina bidrag
Då gör det inte så mycket om datorn pajar i morgon
Fast det tror jag inte

Riitta
Svara med citat
  #46  
Gammal 2005-10-05, 21:50
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Panerad och stekt i smör smakar bättre Eller hur ?

Tommy
Skaru manipulera firren va, eru´nte klok?

//PO
Svara med citat
  #47  
Gammal 2005-10-05, 21:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Då gör det inte så mycket om datorn pajar i morgon
Fast det tror jag inte
Så talar en sann optimist
Svara med citat
  #48  
Gammal 2005-10-05, 21:57
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Skaru manipulera firren va, eru´nte klok?

//PO
Nääej, men lite galen är jag nog

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-10-05 klockan 22:06.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2005-10-05, 22:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Så talar en sann optimist
I går trodde mannen i husen att datorn hade kolapsat
Men det hade den inte gjort.Jag vet inte vad som hände,men
jag såg bara fototävlingen försvinna från mig Bestämde mig i dag att bilderna skall iväg NU,ifall katastrofen kommer i morgon

Riitta,som inte hade tid och manipulera
Svara med citat
  #50  
Gammal 2005-10-06, 08:10
Karamellen Karamellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 17
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Vill bara tala om att det faktiskt finns hjälp att få när man råkar radera bilder från minneskortet av misstag. Jag och min dotter tog jättefina (mid mina mått mätt) bilder på Skiathos i somras, dessa lyckades jag naturligtvis radera från både dator och kamera!!! Hade inne datorn för genomsökning, men man fick inte fram något alls. Hittade så en sida på nätet "Aurora IT". De har nu hjälpt mej att plocka fram ALLT (!!!) från minneskortet i kameran, till en kostnad av cirkus 550 kr. Och jag är SÅÅÅÅ LYCKLIG!!!!!
Vem vet, kanske jag också kan skicka in en bild ?
Hejsvejs från Eva
Svara med citat
  #51  
Gammal 2005-10-06, 17:46
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Det var mycket snack och litet verkstad om vad som är en manipulerad bild. Har själv varit en glad fotoamatör i snart 45 år men aldrig upplevt en sådan diskution som nu. En manipulerad bild är något som ej stämmer med verkligheten eller som man har fejkat. Är bilden manipulerad om man låter vissa personer agera som skådespelare och göra speciella saker för att man ska uppnå ett visst mål, typ reklambilder.
Anser att en bild som har behandlas i ett mörkrum eller PC till 99,9 % för att bli bra endast vittnar om ett gott handhavande av den utrustning vederbörande innehar.
Att beskära eller inte beskära, det är inte frågan.
ChRas
Svara med citat
  #52  
Gammal 2005-10-06, 20:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Chras
Är bilden manipulerad om man låter vissa personer agera som skådespelare och göra speciella saker för att man ska uppnå ett visst mål, typ reklambilder.
Nej, naturligtvis inte. Däremot är den arrangerad. Vilket du ju kan kalla manipulerad verklighet om du vill, men manipulerad bild är det inte.

Grundfrågan för mig är hur man ser på bilder. För mig ska en bild i en sån här tävling dokumentera - då ska den behandlas så lite som möjligt efteråt. Den ska ju visa hur det verkligen såg ut.

Om man i stället tycker att tävlingen handlar om konst - då kan jag förstå att Photoshop är frestande. Fast för min del blir det då väldigt mycket vykortstävling över det och så ser jag alltså inte tävlingen.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2005-10-06, 21:49
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Grundfrågan för mig är hur man ser på bilder.
Och variationerna hur man ser på bilder är kanske inte oändliga men motsvarar väl minst antalet betraktare, det är det kuligaste med bilder tycker jag .

Så låt oss nu titta på alla härliga, kuliga, roliga, mysiga, festliga, läckra etc. bilder som bidrar till lite ljus i det stundande höstmörkret när dom publicerats.Och därefter uttala våra omdömen genom att rösta på vilka bilder vi anser vara bäst.
Ser fram emot att få ta del av alla bidrag som skickats in

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-10-06 klockan 21:56.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2005-10-06, 23:32
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Grundfrågan för mig är hur man ser på bilder. För mig ska en bild i en sån här tävling dokumentera - då ska den behandlas så lite som möjligt efteråt. Den ska ju visa hur det verkligen såg ut.
Den här bilden är sammanslagen av två, lappad och lagad med himmel, berg och buskar lite kors och tvärs. Anledningen är att om jag backat mer så hade jag ramlat av berget å det allra onyttigaste, kameran var på max vidvinkel. För att kunna dokumentera berget Olympos på Lesbos har jag manipulerat å det grövsta enligt många, själv tycker jag att jag i brist på A3 tagit två A4or och gjort en.
Bilden visar hur berget och utsikten mot Kalonibukten såg ut just där och då. Den som finner något ont eller ens halvlömskt i detta har, i mina ögon, andra problem.

//PO
-Håll grytan kokande!


Senast redigerad av PO den 2005-10-06 klockan 23:35. Anledning: Kolon och o blir :) !
Svara med citat
  #55  
Gammal 2005-10-07, 08:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Håller med Inkfish att bilderna bör spegla verkligheten och att det är det som är intressant. Därför vi tar bilder antar jag annars kunde vi ju lika gärna köpa med oss en packe vykort och klistra in i albumet.

Eva
Svara med citat
  #56  
Gammal 2005-10-07, 08:56
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Bilderna bör spegla verkligheten. Hur????
Lämnar man in en rulle film till framkallning är den "manipulerad" dvs framkallningsmaskinen har justerat det som inte kameran och filmen klarade av i många fall, typ för stora kontraster mm. Tyvärr ser en kamera inte det som det mänskliga ögat ser, färger, ljusförhållande mm. Exempelvis mäter ljusmätaren i kameran så att alla bilder exponeras efter 16% grå reflextion. Om inget fick göras med det som blir på filmen skulle det inte vara många som fotograferar.
Angående vykort. De flesta semesterbilder som tages kan mycket väl klassas in i denna kategori.
Detta är faktiskt första gången jag har upplevt en så konstig diskusion om en fototävling så man kan undra vad som ligger bakom.
Är det någon form av censur och avundsjuka. Får den som ha bildsinne vara med eller den som även målar. Var går gränsen?
Chras
Svara med citat
  #57  
Gammal 2005-10-07, 10:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Med verkligheten menar jag som verkligen är amatör på det här området att elledningarna ska vara kvar, skrotet, cykeln, människan, koskiten eller vad det nu är som råkadade vara ivägen! för det fantastiska blå havet, den vackra blomman, djupa dalen, grå stenen, vackra dörren eller vad det nu är som esteten inom mig vill ha med sig hem.

Eva
Svara med citat
  #58  
Gammal 2005-10-07, 10:46
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Verkligheten!
Är det säkert att bilden blev som det såg ut? Många gånger och i de flesta fallen blir det inte så.
För att göra tävlingen riktigt rättvis och inga skumma handlingar sker vore det bäst att alla skickade in sina filmer oframkallade varefter detta gjordes centralt och bilderna därefter skannades in av en neutral person som inte justerade något med bilderna. Även skulle kameran skickas in så att inte någon använde mer än en normaloptik eftersom andra brännvidder förvanskar i någon form bilden. De som har digital zom på sina kameror får givetvis ej använda dessa eftersom det enda som sker är att man beskär bilden och ej utnyttjar hela formatet.Det finns även personer idag som fotograferar analogt och för att få deltaga måste överföra bilden till digitalt format. Detta är inte alla gånger lätt utan justeringar. Ska dessa uteslutas ur tävlingen. Då kan det bli någorlunda millimeterrättvisa men givetvis kan någon ha använt ett filter på kameran.
Således är det svårt att veta vad som är rätt, men en sak är säker: EN BRA BILD ÄR EN BRA BILD OAVSÄTT HUR MAN GÅTT TILL VÄGA under förutsättning att man inte gjort en Marjasin.
Med Fotohälsningar
Chras
Svara med citat
  #59  
Gammal 2005-10-07, 10:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Chras
Verkligheten!
Är det säkert att bilden blev som det såg ut? Många gånger och i de flesta fallen blir det inte så.
För att göra tävlingen riktigt rättvis och inga skumma handlingar sker vore det bäst att alla skickade in sina filmer oframkallade varefter detta gjordes centralt och bilderna därefter skannades in av en neutral person som inte justerade något med bilderna. Även skulle kameran skickas in så att inte någon använde mer än en normaloptik eftersom andra brännvidder förvanskar i någon form bilden. De som har digital zom på sina kameror får givetvis ej använda dessa eftersom det enda som sker är att man beskär bilden och ej utnyttjar hela formatet.Det finns även personer idag som fotograferar analogt och för att få deltaga måste överföra bilden till digitalt format. Detta är inte alla gånger lätt utan justeringar. Ska dessa uteslutas ur tävlingen. Då kan det bli någorlunda millimeterrättvisa men givetvis kan någon ha använt ett filter på kameran.
Således är det svårt att veta vad som är rätt, men en sak är säker: EN BRA BILD ÄR EN BRA BILD OAVSÄTT HUR MAN GÅTT TILL VÄGA under förutsättning att man inte gjort en Marjasin.
Med Fotohälsningar
Chras
Du överreagerar verkligen och jag har inte uppfattat att någon pratat om rättvisa utan om mer vad som är intressant att titta på. Jag kan tala om för dig hur vi som fotar med analog kamera eller APS gör. Vi lägger bilden i scannern och på det viset kan vi också skicka in en bild så det lilla problemet kan du sluta fundera på.

Eva
Svara med citat
  #60  
Gammal 2005-10-07, 11:15
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Du överreagerar verkligen och jag har inte uppfattat att någon pratat om rättvisa utan om mer vad som är intressant att titta på. Jag kan tala om för dig hur vi som fotar med analog kamera eller APS gör. Vi lägger bilden i scannern och på det viset kan vi också skicka in en bild så det lilla problemet kan du sluta fundera på.

Eva
Kan upplysa Dig om att det stora flertalet av mina bilder är från filmoch vid behov skannas de in i datorn. Har endast de senaste tre åren använt digitalt.
Vad jag vill peka på är att den här debatten har spårat ur. Det är helt personligt vad som är en bra bild. Det en tycker är bra har en annan helt annan uppfattning om.
Har tagit många foto som inte blivit vad som var meningen. Eftersom vi idag har det digitala hjälpmedlet så varför inte använda det. det fordrar visserligen litet kunskap men finns det ett intresse så varför inte. Att sedan ett bra motiv kan vara behäftigad men en dålig kvalité på en bild gör ingetting sämre. Många "erkända" foto har varit på detta viset.
MVH
Chras
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT