Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-23, 15:39
kdy kdy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 16
Standard Peloponnesos och Kythera i oktober

Vi reser ner omkring 1 okt.och tänkte stanna några veckor, undrar om någon kan berätta lite om vädret ev. evenemang m.m.Trevligt boende till hyggligt pris? Är turistsäsongen helt slut så att rumsuthyrarna och tavernorna har slagit igen. Kanske vi skall resa till Kreta istället ? Vad tycker Ni ? Kdy
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-23, 18:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Det beror nog på hur noga ni är med vädret. Största chansen till bra väder så sent på säsongen är ju långt söderut - alltså Kreta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-23, 20:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Været her på Peloponnes i oktober er normalt bra i forhold til årstiden (Vel iallfall gjelder det Nafplio... ).
I fjor var jeg for eksempel på stranden med jevne mellomrom i hele oktober, og i følge folk herfra er det vanlig. Det kan selvsagt komme regn, det vil si man må være forberedt på en regnskur, det kan også være forholdsvis kaldt, dere kan m.a.o. være uheldige, men det kan dere på Kreta også. Jeg var en uke på Kreta f.o.m. første september (!) ett år, og frøs mer eller mindre hele tiden. Jeg vet egentlig ikke om Kreta har bedre vær enn Peloponnes på tross av sin sørligere plassering, i følge værmeldingene er det jevnt over nokså likt. Og her i Nafplio er det som regel varmere enn de fleste steder, fordi byen ligger så beskyttet... (Jeg vet jeg alltid skryter av Nafplio, men dette er faktisk sant )
Skal dere oppi fjellandsbyene er det naturligvis kaldere, men det samme gjelder Kreta.

Dere trenger heller ikke være redde for å møte stengte dører. Tavernaer og bosteder på Peloponnes er normalt åpne hele året. Årsaken er at mange athenere og andre grekere ferierer her mer eller mindre hele året, mens det er lite chartertrafikk. Unntaket kan være typiske turistbyer som Tolo. Romutleiere har vi ikke her, men i oktober er det ikke noe problem å finne rom, med unntak av tiden rundt 28. oktober.

Summa summarum vil jeg påstå at dere får omlag samme vær som på Kreta, kanskje bedre, og at Peloponnes er et sted som lever godt også utenom turistsesongen.

Så bare kom...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-23, 20:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Jag gissade att jag skulle få på skallen

Det var bara min erfarenhet av att huttra i norra kykladerna i sen september som talade. Efter det skulle jag åka så långt söderut som möjligt i oktober om det var badsemester jag ville ha. Men för en semester som inte är väderberoende skulle jag gärna åka till fastlandet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-24, 10:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag gissade att jag skulle få på skallen


Citat:
Efter det skulle jag åka så långt söderut som möjligt i oktober om det var badsemester jag ville ha. Men för en semester som inte är väderberoende skulle jag gärna åka till fastlandet.
Du tror vel ikke at jeg gir meg ?
Jeg sjekket værstatistikkene, og forskjellene mellom Peloponnes og Kreta er ubetydelige. Det ER altså ingen grunn til å tro at badingen blir bedre på Kreta. Kreta har i tillegg store havområder omkring seg, mens mange områder på Peloponnes ligger mer beskyttet. Og det er jo gode nyheter for badetemperaturene her

Om jeg går i anorakk og har runde briller? Ikke helt...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-24, 11:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Jeg sjekket værstatistikkene
I rest my case
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-29, 15:34
kdy kdy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Det får nog bli Peloponnesos, den här gången. Tack för Era svar! Kdy
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-29, 16:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av kdy
Det får nog bli Peloponnesos, den här gången. Tack för Era svar! Kdy
For et fantastisk klokt valg!

Gi beskjed, i mail eller på forumet, om jeg kan bistå med noe.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-13, 09:21
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Vi här på sydvästra Peloponnesos brukar ha väldigt bra väder fram till Jul, varmt och skönt! Havet är ju mycket varmt på hösten. Visst kan det komma regnskurar men de senaste åren alldeles för lite.
Agda
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT