Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-10, 19:42
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Från Santorini till Folegandros till Ios och?

Hej,

Jag kommer att flyga till Santorini och landa den 11/6 kl. 06.15 på morgonen. Vill ta mig ut till Folegandros så snabbt som möjligt på morgonen då jag landat. Vill stanna på Folegandros runt fyra dagar. Från Folegandros sen till Ios och sen från Ios till någon mer ö innan jag åker tillbaks till Santorini för att spendera en tre-fyra dagar där innan den 25/6 då jag åker hem. Eftersom den grekiska pingsten infaller runt den 24 i år så har jag förbokat ett hotell i Thira från den 22/6. (Måste alltså vara tillbaks på S tills dess.)
Min undran är: Brukar det gå båtar direkt till Folegandros så tidigt på morgonen från Santorini varje dag under sommaren?
Bör man förboka boendet om man vill bo uppe i den fantastiska choran?
Att det går båtar från F till Ios har jag förstått det som. Var är det bäst att bo på Ios?
Jag vill inte bo nästgårds till partymyllret helst. (Jag är en gammal människa nu) utan gärna där det är lite lugnare.

Och sen skulle jag vilja se en ö till...
Har funderat en del på Amorgos som lockar mig väldigt, men det verkar komplicerat att ta sig dit från Ios. Och då jag bara har sammanlagt 15 dagar på mig så bör det kanske vara en ö som ligger lite närmare. Förslag emottages tacksamt. Jag undviker gärna de största charterparadisen men lite liv och rörelse är alltid trevligt.
Och så till sista frågan: Hur i alla mina dar gör man för att ladda upp ett foto till profilen? (fast det kanske hör till ett helt annat forum förstås)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-10, 20:43
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Från Santorini till Folegandros till Ios och?

OpenSeas kan du gå tilbage i kalenderen og se, hvordan færgerne sejlede på samme tidspunkt sidste år. Og så ellers håbe på, at de også gør det i år. Sommerens færgeplaner bliver først opdateret til april (cirka).

På Ios ville jeg vælge at bo nær havnen eller oppe i Ios Chora. Der er busforbindelse i begge retninger, tre gange i timen, fra morgen til henad midnat.

Der findes gode restauranter, supermarked, bager m.m. på havnen. Men det gør der også i Chora.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-10, 21:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Santorini till Folegandros till Ios och?

Och så till sista frågan: Hur i alla mina dar gör man för att ladda upp ett foto till profilen? (fast det kanske hör till ett helt annat forum förstås

Hej, du går in på "kontrollpanelen" och väljer "redigera avatar", sedan följer du bara instruktionerna!

Lycka till!...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-11, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Från Santorini till Folegandros till Ios och?

Ett år gjorde jag turen Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Sikinos är visserligen en liten ö men en riktig pärla. Turen går säkert att åka "bakvägen" också. På Ios var jag fem nätter, tre eller fyra på Sikinos och nio på Folegandros som är min favorit. Jag var borta i tre veckor och då passade den här turen bra. Jag kunde dock ha lagt någon dag mindre på Santorini.

Jag tror inte att ni behöver förboka på Folegandros om ni kommer dit i lågsäsong och inte på den grekiska pingsthelgen. Ni bör absolut bo uppe i Chora och åka buss, vespa eller gå till de stränder ni vill besöka. I Chora samsas turister och lokalbefolkning och tavernorna serverar den bästa grekiska mat man kan tänka sig. Missa inte att prova deras egentillverkade pasta och den mjuka fetaosten.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-11, 09:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Från Santorini till Folegandros till Ios och?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Min undran är: Brukar det gå båtar direkt till Folegandros så tidigt på morgonen från Santorini varje dag under sommaren?
Enligt GTP går den två båtar till Folegandros den 11/6, en klockan 12.00 och en klockan 12.30.

Citat:
Bör man förboka boendet om man vill bo uppe i den fantastiska choran?
Jag tror inte att du behöver göra det så tidigt på året.

Citat:
Var är det bäst att bo på Ios? Jag vill inte bo nästgårds till partymyllret helst. (Jag är en gammal människa nu) utan gärna där det är lite lugnare.
Jag är också en gammal människa nu, och föredrar att bo på andra sidan byn. Där finns massor med hotell och pensionat, många med underbar utsikt över Chora.



Här tycker jag att det är bäst att bo på Ios. Barer och diskotek finns i den andra delen av Chora, här är det lugnt. Ios är för övrigt inte den partyö det än gång var. När vi var här senast såg vi inte en enda onykter person.

Citat:
Och sen skulle jag vilja se en ö till...
Jag skulle ha nöjt mig med Folegandros och Ios. Du kan göra en dagstur till Sikinos om du vill.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-11, 12:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Från Santorini till Folegandros till Ios och?

Aha! Ja det får nog bli en dagstur till Sikinos också.

Tusen tack för svar och goda råd. Kalimera är en fantastisk sida.
Nu ska jag fixa fram en bild också. Känner mig så hemlig och anonym utan =)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-11, 13:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Från Santorini till Folegandros till Ios och?

Jag har ett gammalt fotoresbrev från min ö-luff till de här öarna. Tror att du hittar en länk till det under min profil. Inga märkvärdiga foton men det kanske är kul att se ändå.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT