Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-18, 10:17
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Hur "förstört" på Koufonissi

Hej,

Med tanke på Jannes inlägg på "blogga mera" om att Koufonissi blivit så exploaterat så har jag några frågor till er som varit där nyligen, tex förra säsongen. Hur upplevde ni Koufonissi? Är det värt att åka dit? (Vi är en familj med ett barn på 6 år) Tror ni det är "ödsligt" på restauranger mm när vi kommer i början av juni?

Vi har aldrig varit där, men lockas av att det ska vara så fina stränder. Nu ångrar vi att vi aldrig åkt tidigare, men det är ju lätt att vara efterklok. Resten av luffen ska troligen fördelas på Donoussa, Eagiali och Naxos. Ska vi byta ut Koufonissi mot Schinoussa?

Tacksam för synpunkter

Förkylda hälsningar från Suz
(Det är då man är glad att ha sån trevlig sysselsättning som att lusläsa Kalimera)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-18, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Nu ångrar vi att vi aldrig åkt tidigare, men det är ju lätt att vara efterklok.
Suz, om ni aldrig har varit där kommer ni inte uppleva Koufonissi som "förstört". Åk dit, det är absolut inte för sent. Vet inte hur mycket folk där är i början av juni, när skolorna slutar brukar de komma mycket folk. Men när det är vet jag inte.

Citat:
Ska vi byta ut Koufonissi mot Schinoussa?
Jag skulle bytt Donoussa mot Schinoussa.

Förkylda hälsningar från Janne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-18, 10:52
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Hej Janne,

Tack för det svaret. Du har rätt. Åker vi inte nu så kommer vi säkert ångra oss ännu mer längre fram. Vad gäller Donoussa/Schinoussa så har jag haft en magkänsla att jag så gärna vill till Schinoussa. Det som talat emot är att det är en bit till stranden. Men jag antar att 6-åringen orkar gå till stränderna eftersom hon som 4-åring knatade över bergen från Faros till stranden brevid utan problem. Det blir nog en bra kombination med Schinoussa, Eagiali, Koufonissi samt Naxos.

Krya på dig!


Suz
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-18, 12:33
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
(Det är då man är glad att ha sån trevlig sysselsättning som att lusläsa Kalimera)
Instämmer! Samma gällde mig vid min förkylning!

Men nu till din fråga; Var själv på Koufinissi omkring 8-12 juni 2006, ganska ödsligt så, men visst fanns det folk på restaurangerna! En del kvällar åt vi nog för tidigt, vissa ställen fick man vänta på maten pga mkt folk. Ganska skön tid att åka dit, tycker jag. Verkar vara hektiskt in juli
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-19, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Det blir nog en bra kombination med Schinoussa, Eagiali, Koufonissi samt Naxos.
Donoussa är ett bättre alternativ om ni bara ser till 6-åringen, hamnstranden är jättefin och dit är det inte långt att gå. Närmsta strand på Schinoussa är Tsigouri beach dit det tar cirka 10 minuter att gå för en vuxen. De bästa stränderna ligger längre bort. Bortsett från stränderna är Schinoussa en mycket trevligare ö. Tycker jag.

Citat:
Krya på dig!
Tack detsamma.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-19, 19:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
...Donoussa är ett bättre alternativ...
Hoppar in, i vanlig ordning, med en avvikande fråga. Vilken ö skulle du rekommendera, mellan Donoussa och Schinoussa, om man bara vill sitta och slöa och läsa lite och inte bryr sig om strand, sol och bad längre? Liksom bara slappa och finnas... Kouf är liksom avskriven från början. För mycket Svenska barnskrik.....

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-19, 20:55
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
För mycket Svenska barnskrik.....

Peter
beror på när du tänker åka! Tidigare i juni före midsommar är det helt okej!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-19, 21:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Vilken ö skulle du rekommendera, mellan Donoussa och Schinoussa, om man bara vill sitta och slöa och läsa lite och inte bryr sig om strand
Finns inte mycket att välja på, eller rättare sagt, det finns inget att välja på. Mellan Donoussa och Schinoussa finns tre öar: Kato Koufonissi, Pano Koufonissi och Keros. Pano K går bort, Kato K funkar, men där finns ingenstans att bo, inte heller på Keros.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-19, 21:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
För mycket Svenska barnskrik.....
Såg inte - ännu mindre hörde - en unge på K när vi var där i september förra året.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-03, 19:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Jag var på Koufinissi -01, kände efter den resan att "nu kan jag det här", helt plötsligt har jag fått Koufinissilängtan, övriga familjen tittar på mig och undrar om jag blivit sjuk?
Vad är förändrat på Kouf. de senaste sju åren?
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-06, 21:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad är förändrat på Kouf. de senaste sju åren?
// Helén
Fler pensionat (några med pool), fler affärer (två supermarkets), fler tavernor, bankomat, pensionat och snackbar på Fanos beach, taverna och kafe-bar på Pori beach, pensionat byggs, vägen mellan Chora och Pori är cementerad, många kör bil dit. Vill du veta mer.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-06, 21:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fler pensionat (några med pool), fler affärer (två supermarkets), fler tavernor, bankomat, pensionat och snackbar på Fanos beach, taverna och kafe-bar på Pori beach, pensionat byggs, vägen mellan Chora och Pori är cementerad, många kör bil dit. Vill du veta mer.
Tack det räcker så länge, vem vet, det kanske blir en tripp dit.
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-06, 21:53
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

jag och mamma (som alltid), var där 2006 i juni och då var det precis innan högsäsongen började. Det var alldeles kanon, några turister lite här och där och världens bästa stränder! särskilt med barn, eftersom det är lite halv långgrunt och inga höga vågor. Kanske inte finns så mycket att göra på kvällen, men det är i alla fall lugnare i början juni när det inte är så många turister. Men Koufinissi är ett guldkorn.. det lovar jag!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-06, 22:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fler pensionat (några med pool), fler affärer (två supermarkets), fler tavernor, bankomat, pensionat och snackbar på Fanos beach, taverna och kafe-bar på Pori beach, pensionat byggs, vägen mellan Chora och Pori är cementerad, många kör bil dit. Vill du veta mer.
Usch, det är sånt där som gör att man aldrig vill åka tillbaks och förstöra sina minnen... men det betyder inte att jag missunnar Koufonissiborna utveckling.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-30, 21:51
dustyaviator dustyaviator är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Hur "förstört" på Koufonissi

Hej, vi var på Koufonissi förra året i början på juli, och det var ganska lugn, men alla resturanger var öppna och vi åt mycket bra (vällagad mat är mycket viktigt för mig). Fördelen med att åka i början av sässongen är att det finns gott om bra boende. Vi bodde ovenför butiken framför stranden man ser till höger när man kommer in med båten. Vi betalade 12 euro för ett dubbelrum. Fråga den gamla tanten som sköter butiken.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-06-04 klockan 10:16. Anledning: Egenreklam
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT