Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-04-21, 20:02
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Visa ord Jenny, tack för dem!

Inte ens i Svergie har vi/ni det helt rent under mattorna, vilket oftast glöms i debatter som denna. Trots det är det väl få som skulle äska för en bojkott av Sverige.

Lite fakta från BRÅ och Svenska dagstidningar.

- 16 900 sexualbrott polisanmäldes (2010)
- 98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2010)
- 26 procent av sexualbrotten sker i offrets eller gärningspersonens hem (2008)

- Under 2009 lagfördes nära 1 100 personer för sexualbrott som huvudbrott. Bara drygt 40 procent av dem dömdes till fängelse...

- 2009 våldtogs en 14-årig flicka i Bjästa. En 15-årig pojke dömdes för brottet och dömdes även, senare, för en annan våldtäkt - Men flickan var den som blev smutskastad och utstött, i sin hemby, på Internet och i TV.Inte heller Sv. Kyrkan ville ta parti för flickan då de ville hålla sig neutrala i frågan... Tack vare Kalla Fakta fick hon upprättelse.

- Ove Rainer skatteplanerade på ett fult sätt.
- Mona Sahlin betalade privata inköp med pengar från regeringskassan.
- Laila Freivalds fifflade med lägenhetsköpet.
- Gudrun Schyman gjorde sig skyldig till skattebrott.
- Maria Borelius och Cecilia Stegö Chilò hade båda svart hemhjälp och obetalda tv-licenser.
- I fallet Bildt, Billström och deras rasistiska uttalanden har ”lock-påläggandet” effektivt backats upp av regeringen
Sveriges ambassadöri Iran, Magnus Wernstedt, stödde genom sitt närvarande vid presidentsceremonin i Iran en regim som dagligen och helt öppet förtrycker kvinnor.

Trots uppmärksammade händelser har vi en procentuellt låg andel våldtäkter och våldsbrott här i Grekland (hur många procent kan jag tyvärr inte svara på), men de fall som uppmärksammats mest är de fall där turister och besökare är offer. Ytterst sällan skrivs det om skador och tragedier som orsakats av turister, inte ens i Grekiska tidningar.
Tyvärr finns det svin och idioter av alla nationalliteter, utsugare och våldsmän i vart folkslag. Att i press uppmana ett land till bojkott pågrund av enstaka våldsverkare, är i mina ögon förkastligt.

Jag försöker på intet sätt förmildra den tragiska händelsen på Samos, och kvinnan ifråga har mitt fulla stöd. Jag anser däremot att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man ”kastar sten i glashus”.


//Kikh
Att ur ett grekiskt perspektiv tala om rättsröta, maktmissbruk, svågerpolitik och korruption är väl, om något, att "kasta sten i glashus".
Trots detta kommer jag att fortsätta att åka till Grekland. Det kan bara bli bättre!

Birger

Senast redigerad av Birger den 2011-04-21 klockan 20:20.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-04-21, 20:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Helt enig med dig. Och de som tänker bojkotta Grekland för den här sakens skull, tänker de även bojkotta Thailand, tro? Eller väljer de att blunda för barnsexturismen och den öppna prostitutionen där? Bara för att ta ett annat land som exempel...

Karin
Thailands myndigheter och polis gör ett mycket beundransvärt och effektivt arbete i samarbete med många andra länders myndigheter för att bekämpa barnprostitutionen. På de orter jag besökt har den aldrig varit öppen men du har kanske roat dig på andra ställen.

Det uttalande som den numera sparkade handelsattachén från den grekiska ambadassaden gjorde om oss svenska kvinnor är exceptionellt och något liknande om svenskar skulle nog inte Thailands representaner drömma om att yttra.

Jag har som kvinna aldrig kännt mig så välkommen, väl behandlad och respekterad i Grekland som jag gjort i Thailand. De djur jag sett har också behandlats bättre än vad jag sett i Grekland. Nu haltar jämförelsen kanske en aning eftersom jag besökt Grekland mer än 30 ggr och bara besökt Thailand fyra gånger.

Eva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-04-21, 20:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Att ur ett grekiskt perspektiv tala om rättsröta, maktmissbruk, svågerpolitik och korruption är väl, om något, att "kasta sten i glashus". Trots detta kommer jag att fortsätta att åka till Grekland. Det kan bara bli ännu bättre! Birger

Jag är inte grek Birger, mitt perspektiv kanske inte ens är 100% obesudlat.
Med mitt inlägg vill jag bara poängtera att ingen stat är felfri, och jag kan villigt erkänna att jag som boende i Grekland ofta tvingas slåss mot väderkvarnar. Vi har mycket kvar att jobba på.

Du är mer än välkommen!

//Kikh
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-04-21, 20:26
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag är inte grek Birger, mitt perspektiv kanske inte ens är 100% obesudlat.
Med mitt inlägg vill jag bara poängtera att ingen stat är felfri, och jag kan villigt erkänna att jag som boende i Grekland ofta tvingas slåss mot väderkvarnar. Vi har mycket kvar att jobba på.

Du är mer än välkommen!

//Kikh
Som jag sa, det kan bara bli bättre! Lycka till med väderkvarnarna

Birger
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-04-21, 21:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
du har kanske roat dig på andra ställen.
Tack för den snytingen, Eva! Det var ett riktigt lågt slag under bältet, och totalt onödigt. Jag gick inte på dig personligen, och jag förstår inte varför du hoppar på mig, det är väl allmänt känt vad som händer i det landet. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att besöka Thailand. Jag har mina principer, och har hört alldeles för mycket om de hemskheter som pågår. Även om det kanske inte försiggår just där du rör dig, kan du inte blunda för att det finns. Och om det som hände på Samos får dig att må dåligt, kan jag inte förstå att du kan ens överväga att resa till Thailand. "Beundransvärt och effektivt"... de berättelser jag hör av folk som kommer hem därifrån vittnar om något helt annat.

Kasta sten i glashus, var det ja...

Karin

Senast redigerad av karinafp den 2011-04-21 klockan 21:29.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-04-21, 21:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Tack för den snytingen, Eva! Det var ett riktigt lågt slag under bältet, och totalt onödigt. Jag gick inte på dig personligen, och jag förstår inte varför du hoppar på mig, det är väl allmänt känt vad som händer i det landet. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att besöka Thailand. Jag har mina principer, och har hört alldeles för mycket om de hemskheter som pågår. Även om det kanske inte försiggår just där du rör dig, kan du inte blunda för att det finns. Och om det som hände på Samos får dig att må dåligt, kan jag inte förstå att du kan ens överväga att resa till Thailand. "Beundransvärt och effektivt"... de berättelser jag hör av folk som kommer hem därifrån vittnar om något helt annat.

Kasta sten i glashus, var det ja...

Karin
Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå vad Thailand har i diskussionen överuvudtaget att göra. Du får gärna se det som ett slag under bältet men jag undrar verkligen hur du kan uttala dig om ett land du inte ens verkar ha besökt men kanske du är expert ändå. Thailand har sina problem men att generalisera saker som händer i begränsade områden till att gälla hela Thailand är extremt okunnigt. Ungefär som om drogproblematiken och prostitutionen runt Omonia, förhållandena i Atens ungdomsfängelse som är helvetet på jorden, flyktinglägren på Lesbos etc skulle gälla hela Grekland.

Det som antagligen är skillnaden just nu mellan Thailand och Grekland verkar vara att det förstnämnda arbetar hårt för en förändring när får vi se Grekland stå för den agendan.

Eva
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-04-21, 22:05
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...Ungefär som om drogproblematiken och prostitutionen runt Omonia, förhållandena i Atens ungdomsfängelse som är helvetet på jorden, flyktinglägren på Lesbos etc skulle gälla hela Grekland...
Eva
Du kanske kan vara så snäll att utveckla dina erfarenheter från ovan nämda platser i en egen tråd Eva, jag är oerhört intresserad av ämnena i sig men stöter sällan på sakkunniga.

Glad Påsk!

//Kikh
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-04-21, 22:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå vad Thailand har i diskussionen överuvudtaget att göra.
Då kanske du skulle ta och läsa om tråden från början, så kanske du förstår bättre. T ex inlägget från "Parga": "Om vi ska bojkotta Grekland då bör vi bojkotta många andra länder med annorlunda syn än våran egen." Det var där Thailand kom in, som ett exempel på dylika länder. Och då trädde du in och hoppade på mig som person. Det var riktigt lågt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Thailand har sina problem men att generalisera saker som händer i begränsade områden till att gälla hela Thailand är extremt okunnigt. Ungefär som om drogproblematiken och prostitutionen runt Omonia, förhållandena i Atens ungdomsfängelse som är helvetet på jorden, flyktinglägren på Lesbos etc skulle gälla hela Grekland.
Ja, men det var ju precis så diskussionen gick, eller hur? Bojkotta hela Grekland för en händelse på Samos? Är det annorlunda när det gäller Thailand, är det en fredad zon som man inte får kritisera? Hade ingen aning om att det skulle vara en så öm tå för någon, då hade jag GIVETVIS tagit ett annat exempel...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det som antagligen är skillnaden just nu mellan Thailand och Grekland verkar vara att det förstnämnda arbetar hårt för en förändring
Det har vi inte sett ännu. Men så länge sexturismen drar in så stora summor, tror jag inte att det kommer att bli någon större förändring, mer än några enstaka rättegångar som ett spel för galleriet. Själv skulle jag som sagt inte ens överväga att resa dit och stödja en diktatur som tillåter sexhandel med barn. Men det är jag det, för alldeles för många andra är det visst helt okej...

Karin
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-04-21, 22:10
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg

Trots uppmärksammade händelser har vi en procentuellt låg andel våldtäkter och våldsbrott här i Grekland (hur många procent kan jag tyvärr inte svara på), men de fall som uppmärksammats mest är de fall där turister och besökare är offer.


//Kikh
Utan att ha konkreta fakta blir min spontana tanke om detta också kan bero på att vi ser olika på vad en våldtäkt är...? I Sverige, som kommit en bit på väg men har långt kvar, kan det vara svårt nog för en tjej att anmäla ett övergrepp med rädsla för att inte bli trodd eller känna "jag får skylla mig själv", skam etc ( i synnerhet om alkohol är inblandat, kanske man varit intresserad men ångrar sig, kläder etc). I Grekland kan jag tänka mig att det kan vara än svårare. Som sagt detta är min egen tanke och jag har ingen fakta att lägga på bordet, tänker bara att med all statistik kommer ett stort mörkertal...
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-04-21, 22:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Utan att ha konkreta fakta blir min spontana tanke om detta också kan bero på att vi ser olika på vad en våldtäkt är...? I Sverige, som kommit en bit på väg men har långt kvar, kan det vara svårt nog för en tjej att anmäla ett övergrepp med rädsla för att inte bli trodd eller känna "jag får skylla mig själv", skam etc ( i synnerhet om alkohol är inblandat, kanske man varit intresserad men ångrar sig, kläder etc). I Grekland kan jag tänka mig att det kan vara än svårare. Som sagt detta är min egen tanke och jag har ingen fakta att lägga på bordet, tänker bara att med all statistik kommer ett stort mörkertal...
Jag kan inte tala för gemene man, men jag kan tala om det jag hör och upplever. Bland mina bekanta är det en stor skam att våldföra sig på en kvinna, man eller ett barn oavsett vad de druckit eller hur de är klädda. Begreppet våldtäkt, här precis som i Sverige, betyder att en person "tar" någon mot deras vilja och med våld. En våldtäktsman/kvinna ses som en sjuk person som bör straffas - inte som i Sverige botas.
Det är ytterst svårt för mig, som brister i det grekiska språket, att finna statistik över inträffade, anmälda eller lagförda våldtäkter i Grekland, men som en del av det svenska "mörkertalet" har jag öron och ögon på helspänn.
Så sent som förra året fick jag därför höra om en man (av icke-grekisk härkomst) som omkom av skador han "ådragit sig" efter att han våldfört sig på en liten flicka (även hon av icke-grekisk härkomst). Det kanske är unikt för Kretensare, eller Chanioter, men här leder dylika handlingar till ögonblicklig vendetta, oavsett vilken nationalitet offret har.
Om en Kretensk man blir ertappad som våldtäktsman, eller kvinnomisshandare, kommer han inom ett ögonblick att bli omnämd "malaka" och "pusti" på stan/byn. Tillmälet ska då översättas med "vek man" och inte tolkas som ett påhopp på homosexuella.

Sammanfattningsvis tror jag att du och jag har likartade åsikter, men olika utgångspunkt, i ämnet

Glad Påsk!

//Kikh
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-04-21, 23:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Glad påsk tillbaka!

Problemet kvarstår (ej hänvisat till specifikt land) , när klassas man som förövare och våldtäktsman? Må vara att det är skamligt att förgripa sig på någon men det kan vara ganska individuellt gällande var den gränsen går. Våldtäkt förknippas allt som oftast med våld, okända män och sönderslitna kläder men kan lika ofta ( om än ej mer vanligt) förekomma mellan människor i nära relation. I en dylik situation tror jag tyvärr att många (tjejer, killar , män , kvinnor) väljer att inte anmäla pga av skam,eller rädsla för att ej bli trodd. Ej heller om man varit ute, druckit några drinkar ,flirtat lite, följt med hem och sedan ångrat sig. Därav mörkertalet jag hänvisade till. Jag menar att det är lätt att agera om något är synligt men hur många är det inte som tiger om sina upplevelser av övergrepp?

Ska tillägga att jag med glädje återvänder till Kreta och Grekland ( och andra platser i världen, är dock inte så sugen på dikaturer) med hopp om att dialog och utbyte av erfarenheter mellan människor från olika länder leder till en vidgad världsbild! (tror dock inte på öga för öga och vendettavarianten)

Xpovia polla se olous!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-04-21, 23:46
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Om en hädangången tråd

i den grekiska samhälelt den dömde i dessa frågor kan förvänta sig långa straff och ett inte så bra uppehälle i fängelse bland andra kriminella. Det är ingen snack om rehabilitering eller vad man nu ska kalla den. Man pratar mycket i Grekland om bättre fängelser som ska hjälpa kriminella ut till samhällslivet ( ja jag vet... det är långggg väg kvar) men aldrig om rehabilitering om dömda sexvåldsförevare.
Vad man nu tycker om detta är såklart olika... självtycker jag att straff för sådanna brott här i sverige är generell sett alltför låga.


i sakfrågan nu, så känner jag mig inte tryggare med rättväsen här i Sverige än vad jag gör i Grekland. Kopplerifallet i Malmö är ett exempel som jag reagerade starkt mot. Hur domstolen resonerade är helt obegripligt för mig.

att politiker uttalar sig rasistiskt och fördomsfullt emellanåt är inget grekiskt fenomen....vi har sett ett antal exempel här i Sverige med.
Inom polisen finns dessa "åsikter" kanske i en liten skala men de finns. (videon med poliserna i malmö som använde sig av en rad korkade uttalande är ett exempel). De fick väl löneavdrag om jag kommer rätt ihåg...

som grekiska finns det många saker som jag inte gillar med Sverige men jag vänjer att leva här därför att det positiva överväger. Så är det oavsett vart jag hade valt att leva.
Jag blundar inte för situationen i Grekland vi måste verkligen förbättra oss i en rad saker och ändra inställning. Men all snack om bojkott är obegriplig för mig. Jag förstår verkligen inte hur denna professorn tänkte. Vart åker han på semester egentligen? Och med tanke på den kunskap han måste besitta bord ehan veta bättre. Människor råkar illa ut i alla länder ... ju även här i Sverige, bojkott är ingen lösning.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-04-22, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Du kanske kan vara så snäll att utveckla dina erfarenheter från ovan nämda platser i en egen tråd Eva, jag är oerhört intresserad av ämnena i sig men stöter sällan på sakkunniga.

Glad Påsk!

//Kikh
Jag är inte alls sakkunnig men har läst en del om Greklands problem och en vän till mig har arbetat som sjuksköterska med en del av Atens utsatta. Min dotter har också praktiserat hos en organisation Arsis när hon gick sin universitetsutbildning. Hon gjorde då ett specialarbete om förhållandena i Atens ungdomsfängelse där Arsis då bedrev ett projekt. I den vevan läste jag också vad en del grekiska sociologer skrivit om missförhållandena och den sociala misär som många flyktingar har i Aten. Finns också många greker som har det svårt i Atens fattiga områden och antagligen är de fler idag efter krisen.

Läkare utan gränser som normalt arbeter utanför Europa driver också verksamhet i Grekland och många grekiska läkare, sjuksköterskor och socialarbetare gör ett beundransvärt arbete där.

När jag var på Lesbos sist var det en grupp greker som drev frågan om missförhållandena speciellt för de unga flyktingarna i det läger som satts upp där. Artiklar om de missförhållandena har skrivts både av Läkare utan gränser och av Amnesty publicerade i deras tidning.

Eva
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-05-03, 14:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Bare et lite apropos til "voldtektsforsikringen". Dagbladet skriver i dag:

I Tyrkia er det en utbredt oppfatning, også i pressen, at norske jenter leverer falske voldtektsanmeldelser for å få utbetalt forsikringspenger.

- Jeg kjenner flere gutter som er blitt utsatt for det, forteller butikkansatte Furat (20) til Dagbladet.

(http://www.dagbladet.no/2011/05/03/n.../sex/16375704/)

Jeg blir helt matt. Hvordan oppstår slike falske rykter?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-12-31, 10:47
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Dax att vakna! Nej, Thailand är inte bättre än Grekland!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14148413.ab

Yanna
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-12-31, 11:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Dax att vakna! Nej, Thailand är inte bättre än Grekland!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14148413.ab

Yanna
Det var en ny variation på begreppet sexturism... Thailand lockade mig aldrig tidigare och nu går det fett bort. Länder som exploaterar barn och kvinnor på ett så förkastligt sätt borde sättas i karantän. Hellre då mitt korrupta Grekland!

//Kikh
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-12-31, 12:20
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Thailand lockade mig aldrig tidigare och nu går det fett bort. Hellre då mitt korrupta Grekland!

//Kikh
Håller fullständigt med!
Gunilla
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-12-31, 13:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Absolut! Men det visste ni förut...

Karin
som föraktar såväl diktaturer som sexturism
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-08-14, 14:37
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Visa ord Jenny, tack för dem!

Inte ens i Svergie har vi/ni det helt rent under mattorna, vilket oftast glöms i debatter som denna. Trots det är det väl få som skulle äska för en bojkott av Sverige.

Lite fakta från BRÅ och Svenska dagstidningar.

- 16 900 sexualbrott polisanmäldes (2010)
- 98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2010)
- 26 procent av sexualbrotten sker i offrets eller gärningspersonens hem (2008)

- Under 2009 lagfördes nära 1 100 personer för sexualbrott som huvudbrott. Bara drygt 40 procent av dem dömdes till fängelse...

- 2009 våldtogs en 14-årig flicka i Bjästa. En 15-årig pojke dömdes för brottet och dömdes även, senare, för en annan våldtäkt - Men flickan var den som blev smutskastad och utstött, i sin hemby, på Internet och i TV.Inte heller Sv. Kyrkan ville ta parti för flickan då de ville hålla sig neutrala i frågan... Tack vare Kalla Fakta fick hon upprättelse.

- Ove Rainer skatteplanerade på ett fult sätt.
- Mona Sahlin betalade privata inköp med pengar från regeringskassan.
- Laila Freivalds fifflade med lägenhetsköpet.
- Gudrun Schyman gjorde sig skyldig till skattebrott.
- Maria Borelius och Cecilia Stegö Chilò hade båda svart hemhjälp och obetalda tv-licenser.
- I fallet Bildt, Billström och deras rasistiska uttalanden har ”lock-påläggandet” effektivt backats upp av regeringen
Sveriges ambassadöri Iran, Magnus Wernstedt, stödde genom sitt närvarande vid presidentsceremonin i Iran en regim som dagligen och helt öppet förtrycker kvinnor.

Trots uppmärksammade händelser har vi en procentuellt låg andel våldtäkter och våldsbrott här i Grekland (hur många procent kan jag tyvärr inte svara på), men de fall som uppmärksammats mest är de fall där turister och besökare är offer. Ytterst sällan skrivs det om skador och tragedier som orsakats av turister, inte ens i Grekiska tidningar.
Tyvärr finns det svin och idioter av alla nationalliteter, utsugare och våldsmän i vart folkslag. Att i press uppmana ett land till bojkott pågrund av enstaka våldsverkare, är i mina ögon förkastligt.

Jag försöker på intet sätt förmildra den tragiska händelsen på Samos, och kvinnan ifråga har mitt fulla stöd. Jag anser däremot att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man ”kastar sten i glashus”.


//Kikh
Hittade denna lite äldre tråden, och tänker, - undra hur det hade gått om jag hade anmält ( jag antar att det var en grek, men är ju inte säker) den kille som överföll mej när jag var på Kos, 1986?

Alltså läängesen, men man undrar hur efterspelet hade gått till då?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT