Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #29  
Gammal 2011-04-21, 20:02
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Visa ord Jenny, tack för dem!

Inte ens i Svergie har vi/ni det helt rent under mattorna, vilket oftast glöms i debatter som denna. Trots det är det väl få som skulle äska för en bojkott av Sverige.

Lite fakta från BRÅ och Svenska dagstidningar.

- 16 900 sexualbrott polisanmäldes (2010)
- 98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2010)
- 26 procent av sexualbrotten sker i offrets eller gärningspersonens hem (2008)

- Under 2009 lagfördes nära 1 100 personer för sexualbrott som huvudbrott. Bara drygt 40 procent av dem dömdes till fängelse...

- 2009 våldtogs en 14-årig flicka i Bjästa. En 15-årig pojke dömdes för brottet och dömdes även, senare, för en annan våldtäkt - Men flickan var den som blev smutskastad och utstött, i sin hemby, på Internet och i TV.Inte heller Sv. Kyrkan ville ta parti för flickan då de ville hålla sig neutrala i frågan... Tack vare Kalla Fakta fick hon upprättelse.

- Ove Rainer skatteplanerade på ett fult sätt.
- Mona Sahlin betalade privata inköp med pengar från regeringskassan.
- Laila Freivalds fifflade med lägenhetsköpet.
- Gudrun Schyman gjorde sig skyldig till skattebrott.
- Maria Borelius och Cecilia Stegö Chilò hade båda svart hemhjälp och obetalda tv-licenser.
- I fallet Bildt, Billström och deras rasistiska uttalanden har ”lock-påläggandet” effektivt backats upp av regeringen
Sveriges ambassadöri Iran, Magnus Wernstedt, stödde genom sitt närvarande vid presidentsceremonin i Iran en regim som dagligen och helt öppet förtrycker kvinnor.

Trots uppmärksammade händelser har vi en procentuellt låg andel våldtäkter och våldsbrott här i Grekland (hur många procent kan jag tyvärr inte svara på), men de fall som uppmärksammats mest är de fall där turister och besökare är offer. Ytterst sällan skrivs det om skador och tragedier som orsakats av turister, inte ens i Grekiska tidningar.
Tyvärr finns det svin och idioter av alla nationalliteter, utsugare och våldsmän i vart folkslag. Att i press uppmana ett land till bojkott pågrund av enstaka våldsverkare, är i mina ögon förkastligt.

Jag försöker på intet sätt förmildra den tragiska händelsen på Samos, och kvinnan ifråga har mitt fulla stöd. Jag anser däremot att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man ”kastar sten i glashus”.


//Kikh
Att ur ett grekiskt perspektiv tala om rättsröta, maktmissbruk, svågerpolitik och korruption är väl, om något, att "kasta sten i glashus".
Trots detta kommer jag att fortsätta att åka till Grekland. Det kan bara bli bättre!

Birger

Senast redigerad av Birger den 2011-04-21 klockan 20:20.
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT