Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-09, 16:07
baltzar baltzar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 6
Standard mytelini/lesbos/molivos ???

Hej,
hittade en resa till mytelini med airtours - en nyupptäckt ö för min del. Undrar om ngn har bott i molivos och hur stränderna däromkring är för skön badsemester (den info som fanns här antydde att det var sådär...) hoppas på lite mer info. Staden verkar ju supermysig så är badet bra verkar det vara en pärla. Tacksam för all info jag kan få
Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-09, 20:21
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Vill inte göra någon ledsen, men ska inte Lesbos vara en av övärldens
mindre attraktiva platser?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-09, 21:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Det finns väl ingen officiell smakstandard för det? (Som tur är )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-09, 21:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Vill inte göra någon ledsen, men ska inte Lesbos vara en av övärldens
mindre attraktiva platser?
Nu är det väldigt länge sedan jag själv var där och saker kan ha förändrats. Jag bodde en vecka i Plomari och gjorde då bara en utflykt till "huvudstan". Men det jag kommer ihåg så var i alla fall Plomari trevligt då. Liten by med trevliga människor. Fina badstränder. Och jag tror nog inte att Lesvos är vare sig sämre eller bättre än andra Grekiska öar.

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-10, 09:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Vill inte göra någon ledsen, men ska inte Lesbos vara en av övärldens
mindre attraktiva platser?
Jag känner flera som har den ön som en av sina favoriter och smaken är ju som tur är väldigt olika. Ön är ju inte så hårt exploaterad vilket i mina ögon är en stor fördel när det gäller val av semesterplats.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-10, 11:47
pew pew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mora
Inlägg: 32
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Vi har varit 2 gånger på mytelini och bodde dels i plomari och en vecka i petra(strax utanför molovos). Molivos är en liten pärla i sig. Stranden är inte lika fin som i petra, men fullt ok.Dessutom är det nära till Eftalu med sin varma källa (rekommenderas "varmt" ).
Mycket att göra och mycket att se på. Att maten är bra gör inte saken sämmre.
För två år sedan fanns det även FIX att köpa . Bara en sådan sak

pew
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-10, 23:22
baltzar baltzar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Tack för era svar... verkar ju vara lite blandade tankar. Man vill ju inte gärna åka till den " minst attraktiva ön" när man äntligen får semester och vill njuta Ska ge bort resan som present så blir lite osäker om det är rätt ställe...
Undrar lite vad det är som gör den oattraktiv eller ni som inte håller med vad som istället gör den attraktiv. Har hittat ett sjysst hotell, Delfina, strax utanför molivos mot petra så då kanske man kan utnyttja stränderna på bägge ställena? Vill gärna ha fin sand och sånt där turkost vatten man ser på dom fina bilderna här på kalimera! glad att jag hittade hit har någon kanske egna bilder från lesbos

//anna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-10, 23:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Jag har aldrig hört nån som säger att Lesbos skulle vara mindre attraktiv än andra öar! Som alla andra öar har Lesbos sina återkommande superfans.

Jag har själv aldrig varit där men har bara hört positivt om ön från folk som varit där.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-10, 23:44
baltzar baltzar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

tack!
nu känns det lite bättre

//anna
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-10, 23:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Balzar, du har väl läst gamla trådar och resebrev!? Det finns en del att läsa om Mytelini och bland dem som har varit där verkar det inte vara ovanligt att ön blivit en favorit.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-11, 10:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Ikke skjønner jeg hvorfor Lesvos skulle være mindre attraktiv...?
Vi var der en uke for noen år siden, og kjørte over store deler av øya. Molyvos, med sine vakre steinhus, er favorittbyen, men vi trivdes godt over hele øya. Naturen er variert, halve øya grønn og frodig, andre halve solsvidd og gyllen. Maten var den beste vi har spist på noen øy!

Hvis man leter etter postkortversjonen av gresk øyliv, med hvitkalkede sukkerbithus med blåmalte karmer, er ikke Lesvos øya, men selv med erfaring fra 20 øyer er Lesvos vår favoritt.

Matt Barrett er en betydelig mer erfaren hellasfarer, og sidene hans om Lesvos overbeviser deg kanskje? Tør ikke legge ut lenke, men sidene hans er et funn for alle hellasturister, enten de skal til Lesvos eller et annet sted. Vi traff ham faktisk på Lesvos, han hadde naborommet på hotellet vårt i Molyvos!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-12, 15:30
Suzzana Suzzana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Vet inte så mycket om Molivos har bara varit där 2 dagar. Jätte vacker. Ta en båt tur till Sykaminia, eller går. Fint liten by, med ovanligt många restauranger. En hade så god mat att vi åt där varje kväll. Stranden ligger en fin 10 mins promenad från byn.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-12, 16:53
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Lesvos är en alldeles underbar ö, kan jämföra med andra eftesom vi besökt 15 öar. Vi bodde i Molivos i 14 dagar. Just hotell Delfina som du nämner ligger väldigt bra till för stranden, om man går genom pistageodlingen kommer man ner på stranden som just här är bredare än inne i Molivos. Stranden består till mesta del av sand och småsten och vi tycker att den är utmärkt. Det har framkommit här på forumet tidigare att det endast är en liten strand i Molivos men det är fel, troligen har den besökaren endast varit någon dag och inte upptäckt hela stranden.
Ni kommer att få promenera lite för att komma in i "centrum" av Molivos, men några jätteavstånd är det inte. Det är väldigt branta gränder att gå upp i och man kan också besöka den mysiga hamnen med fina restauranger.

Ni har gjort ett bra val, Lesvos tillhör en av våra absoluta favoriter.

Carina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-12, 22:38
baltzar baltzar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Tusen tack Carina och alla ni andra !!
så skönt att få info från några som varit där och såå skönt att få veta att det finns en bra strand låter ju härligt att gå genom pistageodlingarna. På era beskrivningar låter det som om det kan bli en favorit ö för mig också. Då så, då kan jag med gott mod betala resan, ge bort presenten och längta efter juni .

// anna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-16, 15:13
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Jag har jobbat på lesvos sommaren 2004 och verkligen älskade ön! Molivos är typisk by för nyförälskade par, så romantisk! Tyvärr såg inte stranden så himla välkomnande ut med smal, lång, svart strand. (fast å andra sidan långgrund). Från molivos kan man ta buss antingen till anaxos där de har varma källor, vanlig strand och nudiststrand. Buss till petra eller till anaxos som har en fin sandstrand!

Jag har varit många ggr i Grekland och Lesvos tog mitt hjärta!! Ön är verkligen såå fin! Naturen är underbar, de har massor av varma källor (ön har uppstått från ett vulkanutbrott för flera miljoner år sen), Om man gillar ouzo åker man till Lesvos, här föddes ouzon!

Vill du veta mer om lesvos så kan du fråga mig!

/darleen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-16, 20:26
Sigrun Sigrun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Skien
Inlägg: 19
Standard Sv: mytelini/lesbos/molivos ???

Helt enig med alle som sier at Lesvos er ei flott øy. Var der i september i fjor og bodde i Plomari, en fin, liten by og ekte gresk. Hadde en strand nesten for oss selv i utkanten av byen, måtte ha underlag og parasoll selv, men greit (og billig)!! Leide bil og kjørte rundt øya og hadde ingen problem med å leie rom der vi stoppet, til 25 Euro rommet. Hadde første stopp i Sigri, liten by med en flott strand som var helt folketom! I nærheten ligger "The petrified forrest", et stort utgravningssted med 20 mill. år gamle trær og stubber, faktisk en urskog. Man kunne telle årringene i treet... Overnattet også i Molyvos og fikk sett byen. Den var veldig koselig, men var nok ikke så begeistret for stranden, litt for stenete, det var vondt å gå uten badesko. Landsbyene vi kjørte gjennom - mer greskt kan det ikke bli. Så jeg anbefaler absolutt Lesvos - den kommer vi tilbake til! (Nå snuser jeg litt på Samos og Pythagorian - etter anbefalinger her på Kalimera.)
Har forsøkt å lime inn et bilde fra Molyvos her, men så god er jeg visst ikke...
Vennlig hilsen Sigrun
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-19, 18:25
winther winther är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 19
Standard Re: mytelini/lesbos/molivos ???

Var på Lesvos for et par år siden,og kan absolutt anbefale øya .
Vi bodde like utenfor Plomari,men busset opp til Molivos,og videre til Skala Kalloni,og ned til Skala Eressos,overnatting i Molivos og Skala Eressos,retur til Plomari..
En flott "utflukt",alle de nevnte plassene er virkelig verdt et besøk,ei utrolig interressant og vakker øy. I Skala Eressos er det kjempefin strand,og et lite elveleie med masse små skilpadder en kan mate med brød,et syn for guder når de kommer svømmende som en liten armè for å få mat . God tur,jeg er sikker på at øya blir en fulltreffer
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT