Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-05, 16:33
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Ur: Det är aldrig kört (dessa kloka Greker)

Detta hittade jag i en liten underbar bok vid namnet: Det är aldrig kört.

En trasig spegel.
På Kreta finns en grekiskortodox akademi, och en av initiativtagarna till akademin heter Alexander Papalopos.
På akademin höll Alexander Papalopos vid ett tilfälle ett seminarium om kyrka och samhälle. Precisinanna det var dags att bryta för kaffe uppmanade Alexander åhörarna att ställa frågor om de var något de undrade över.
De flesta tittade sig runt i salen och hoppades att ingen skulle ställa någon fråga. Mång abörjade att bli kaffesugna och behövde en paus.
Men en man räckte upp handen. "kan du säga mig vad som är meningen med livet"?
Det blev alldeles tyst i lokalen och de flesta smålog lite. Det var ju inte precis en liten fråga att svara på några minuter innan kaffepausen.
Men Alexander Papalopos tog frågan på allvar.
"När jag var liten och lekte här på gatorna på Kreta hittade jag en gång en trasig spegel. Jag samlade ihop alla bitarna för att försöka sätta ihop dem till en hel spegel, men det gick inte så bra. Då slängde jag lalla bitarna utom den största. Den sparade jag och använde till att göra solkatter med, fånga soljluset så att det reflekteras och lyser upp på mörka platser. Jag har den här" , sa han och tog fram den ur innefickan på kavajen. "Fortfarande använder jag den för att påminna mig om att det går att skapa ljus i mörkret"
Det gick några år och så en dag kom ett brev till Alexander Papalopos från mannen somställt frågan om meningen med livet.
Brevet lydde: "Tack för ditt svar och för att du tog dej tid med att svara på min fråga! Svaret förändrade hela mitt liv, eftersom jah var mycket ledsen just då och hade svårt med att se någon meninng med livet. Jag är författare och har nyligen kommit ut med en bok där bland annat ditt svar finns med. Som ett försök till tack skickar jag med en check till akademin, med pengar som jag fått in på boken"

Checken var på 250 000 dollar. Summan gjorde det möjligt att bygga akademins efterlängtade bibliotek.
Kanske skulle fler av oss öva oss i att göra solkatter i mörkret!

Är den berättelsen inte helt underbar!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-05, 17:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ur: Det är aldrig kört (dessa kloka Greker)

Är den berättelsen inte helt underbar!! [/QUOTE]

Ja!
Och den har heller ingen religös över- eller underton.
Mycket bra, tack för den.

Lefteris
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-05, 17:44
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Ur: Det är aldrig kört (dessa kloka Greker)

Är den berättelsen inte helt underbar!! [/quote]


Jo vilken härlig berättelse

Martinifk
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-05, 18:17
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: Ur: Det är aldrig kört,men blanda ej hit greker.

vet ej vad berättelsen har att göra med kloka greker?den är direkt skriven för propagandatidskriften Det bästa, vacker och lite sentimental var den ju,men för naivt amerikanskt,så den gör den mindre trovärdig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-05, 20:06
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Ur: Det är aldrig kört,men blanda ej hit greker.

Hmm! Lite naivitet skadar väl inte! Livets realiteter och jävligheter slås vi väl nästan omkull av dagligen, det sköter ju bl.a. media om!
Har precis inhandlat boken "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn, där tydligen en hel del begrepp runt "snällhet" kommer att redas ut. Kanske ändrar jag min uppfattning om "naivitet" efter läsningen. Spännande blir det i alla fall!

Ivi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-06, 17:49
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Ur: Det är aldrig kört,men blanda ej hit greker.

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
"Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn
Ivi
Har fått boken som "hemläxa" av chefen. Inte för att jag brister i snällhet utan att alla arbetsledare och ledningen på avdelningen fick boken efter en givande temadag i etik och moral. Recension kommer vid tillfälle.

Kyy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT