Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-05, 10:50
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Varför ska jag resa till Karpathos?

Var nu under sensommaren på Kefalonia och upptäckte, efter några år utan greklandsresa, att de är ju fantastiskt att vara där en vecka eller två på sommaren. Vi älskade stränderna och naturen på Kefalonia men känner att vi trots det vill se något nytt.
Vad är det bästa med Karpathos, vart ska man bo, vad bör man se?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-05, 16:55
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Kom hit och upplev bra ständer, god mat och trevliga människor. Vackra bergsbyar. Hänsynsfull trafik. Ja det låter som vilken grekisk ö som helst men.....
Kan bara säga att kom till Karpathos och upplev "in live". Förstår att detta är inte mycket till hjälp. Lycka till med resandet.
Seaside.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-05, 23:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 328
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Instämmer i allt som Seaside skriver. Vill dessutom lägga till att Karpathos har en fantastiskt vacker natur. För att uppleva den och dessutom kunna njuta fritt av öns vackraste stränder så är eget fordon ett måste. Själv väljer jag hellre skooter än bil. Man känner naturen och luften närmare då än om man sitter i en bil.

Därav följer då naturligtvis att det man inte ska missa är att åka omkring på ön . Stanna och strosa omkring i de mysiga bergsbyarna. Och framför allt missa inte att åka till de väldigt vackra stränderna Achata, Apela, Kyra Panagia och Amopi. Det är inte bara stränderna som är vackra utan även, vad gäller de tre förstnämnda, vägen dit.

Jag rekommenderar boende i öns huvudort Pigadia. Inte för att den är speciellt vacker. Men det är där som det finns lite liv och rörelse och ett rejält utbud av tavernor, caféer, affärer mm. Det är också från Pigadia busslinjerna utgår och utflyktsbåtarna startar. En del, kanske bl a småbarnsfamiljer, som bara är ute efter en strand att ligga på, några få tavernor att äta på, och därutöver bara läsa och koppla av, väljer kanske att bo i Amopi eller Lefkos. Men själv skulle jag få lappsjuka där efter ett par dar.

En utflykt till den mycket speciella bergsbyn Olympos rekommenderas. Men, först och främst, beställ Kalimeras E-guide om Karpathos. Den kostar inte mycket mera än en veckotidning. Där får du mycket mera svar på dina frågor.

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-06, 00:50
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

...min erfarenhet av Karpathos är att p.g.a att öa ligger lite för sej själver mellan Rhodos och Kreta, vilket gör att mängden turister som söker sej dit är begränsad, så man behöver inte trängas..... dels gör det att de bofasta som jobbar med de som kommer, hinner med att s.a.s urskilja personerna som kommer, och därmed verkar det som om många kommer tillbaka, för att man blir raskt igenkänd och hälsad på....Turismen är jämförelsevis i fickstorlek, och vill man vara ensammen i terängglådan så går det fint. Dessutom finns det skog på ön, vilket kan anses unikt....Sen finns det en hel massa stränder, sist jag kollade på kartan kom jag fram till ca 90....Norra delen av ön är glest befolkad, så är man intresserad av fåglar, så finns t.ex Eleonorafalk att spana efter....den såg jag vid byn Avlona....
mvh,
Mikke
( som varit på öa flera ggr... ;-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-06, 07:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Kom hit och upplev bra ständer, god mat och trevliga människor. Vackra bergsbyar. Hänsynsfull trafik. Ja det låter som vilken grekisk ö som helst men.....Seaside.
Ja, det gör det verkligen. Bara det att grannön Kreta, eller Kefalonia har mycket bättre av allt. Alltså ingen särskild anledning att besöka överskattade Karpathos.
Som ni vet allaredan, det finns bara plats för en åsikt åt gången. Intill en viss punkt. Till slut måste någon ta bladet från munnen. Synd bara att det måste vara jag...

Senast redigerad av xenos den 2015-09-06 klockan 07:55.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-06, 08:17
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Skäms på dig Xenos! Nu håller jag inte med dig! Karpathos är en alldeles utmärkt ö att besöka under en semester. Den är lagom stor, för att man ska kunna uppleva och se hela ön under 2 veckor. Det är inte möjligt på Kreta. Där behöver man bo i flera år, för att lära känna halva ön. Det är också bra att turisterna reser till de mindre etablerade öarna och grekerna är lika vänliga var du än befinner dig.
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-06, 08:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Xenos, ingen tvingar dig och tycka om Karpathos och du får gärna säga din mening Dom flesta har ju sina favoriter och öar som dom inte fastnar för, så ingen har väl rätt och säga att någon ö är dålig för alla bara för att man inte tyckte om det själv Fortsätt du och glädjas för dina favoriter


Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-06, 08:37
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Varför du ska resa till Karpathos? Åk dit så förstår du
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-06, 09:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Skäms på dig Xenos!
Det där med skäms förstår jag inte?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-06, 09:15
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Xenos, ingen tvingar dig och tycka om Karpathos och du får gärna säga din mening
Riitta
Naturligtvis tror jag inte någon ska tvingas till något. Ej heller att låta bli att uttrycka en avvikande åsikt(uppfattning, ingen självcensur!
Det var bara dags att nedgradera Karpathos på skalan. Få lite balans i rådgivningen. Alla platser är inte lika fantastiska.
Dags för en grundlig enkät på Kalimera.

normlös och sanslös
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-06, 09:19
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Hej Xenos. Problemet var att datorn inte vill ta "Smilies", så du kunde se att det var från den skämtsamma sidan det var skivet. var inget att skicka! Men nu är det gjort!
/ Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-06, 09:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Xenos, ingen tvingar dig och tycka om Karpathos och du får gärna säga din mening Dom flesta har ju sina favoriter och öar som dom inte fastnar för, så ingen har väl rätt och säga att någon ö är dålig för alla bara för att man inte tyckte om det själv Fortsätt du och glädjas för dina favoriter
Riitta
1 Du har inte läst och förstått.
2 "Fortsätt du och glädjas för dina favoriter " Det var ju det jag gjorde.

Alla säger att alla har rätt utrycka sin uppfattning men reaktionerna visar på motsatsen. En avvikande åsikt är en provokation. Dettta betyder att man är svag i sin övertygelse.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-06, 09:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Du kan väl säga vad som inte var bra Xenos. Inte bara allmänt att det inte var bra där!


Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-06, 09:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Du kan väl säga vad som inte var bra Xenos. Inte bara allmänt att det inte var bra där!


Riitta
Enligt min mening är det redan sagt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-09-06, 09:41
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Jag besökte Karpathos 2011 och rekommenderar det verkligen. Karpathos är en mycket fin ö men jag fann inte ön så enastående som påstås av somliga i denna tråd, men mycket väl värt ett besök. Att den skulle ha begränsat antal turister p g a sitt läge mellan Kreta och Rhodos, det upplevde inte jag. Det var faktiskt mycket turister när jag var där. Kanske vissa månader är lugnare, men jag minns inte nu vilken månad 2011 jag var där. Och Masse har redan påpekat: missa inte bergsbyn Olympus! Mycket trevlig och annorlunda (den har en märklig historia) men mycket turistisk!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-09-06, 09:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-06, 10:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Jag tillhör dem som aldrig varit på Karpathos och jag tror nog inte att jag kommer dit heller och det beror på ett speciellt skäl
Jag tror nämligen att Karpathos till sitt "kynne" är allt för likt Tinos,min favoritö, dvs en vänlig, vardaglig, genuin och vacker ö. Till och med lika blåsig... En sån ö har jag ju liksom redan en att åka till.

Karpathos är säkert en underbar ö!

Jag åker därför till öar som är OLIKA Tinos både till storlek och natur.
Att jämföra öar som bättre eller sämre är ju ganska fånigt och vi måste väl få ha våra favoriter. Jag gillar också Kreta men det kan ju inte alla göra! Tilos är en pärla det med , men för helt andra behov än de Tinos och Kreta tillfredställer för mig.

LovisaL åk till Karpathos! Så många som är återvändare där kan ju inte ha fel Du får garanterat en underbar semester där .

Lissi - snart åter på SIN favorit
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-09-06, 10:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
LovisaL åk till Karpathos! Så många som är återvändare där kan ju inte ha fel Du får garanterat en underbar semester där . Lissi - snart åter på SIN favorit
Fler återvändare äm till Kreta, tvivlar glatt!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-09-06, 10:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Fler återvändare äm till Kreta, tvivlar glatt!
Xenos nu pratade jag om återvändare till Karpathos , inte till Kreta. Så klart åker fler åter till Kreta än till Karpathos beroende på att fler turister totalt åker till Kreta och har chans att bli återvändare ....men vill du verkligen på fullt allvar att Kreta ska vara den ö ALLA åker till??
Då avstår gärna jag....

...och om det nu kan ge dig lite glädje så här på söndagsförmiddagen så ÅTERVÄNDER jag till Kreta för nionde gången om ett par veckor.
Kreta är (också) en fantastisk ö!

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-09-06, 16:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 771
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Kan inte låta bli att säga min mening i denna lilla "debatt".
Efter att ha besökt flera öar bla a Karpathos, så så tror jag inte vi kommer återvända dit. Visst var det fint och så men jag blev inte riktigt kär Samtidigt förstår jag att andra kan bli det
Allt beror ju på vad man söker.
Kreta är min favorit. En resa varje år dit och en till någon annan ö.
Skiathos i juni placerade sig som nr 2.
Dit åker vi säkert tillbaka
Befinner mig på Zakynthos nu och det är helt underbart!
Lungt o skönt så här i eftersäsong. Inte massa beachhålligång och inkastare och lagom m folk trots att vi bor i Laganas!
Synd att det alltid fokuseras på partyn och bartömningar om man googlar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT