Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-10-02, 12:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Fredag 2:e oktober.
Hej hopp!!
Det har inte blivit soeau mykke jobbat, utan jag har mest laest och slappat de senaste dagarna, men hoppas kunna gora lite mer de dar som kommer.....
Igar, torsdag, stack jag iallafall upp till Menetes och haelsade pa Elias Livadiotis, som har
en liten kafeneion daer. Jag ritade ett vykort at honom for nagra ar sen, och brukar ta me nagra hundra ex varje gang jag kommer, men denna gang glomde jag....Hursomhelst, naer jag kom upp igar sa var det ett tjugotal aeldre gentlemen daer, och da jag hade med mej min senaste musikbox, spelade jag litegrann av den svensk-grekiska gruppen Taximi, och det gillade besokarna....Elias hade fullt upp att serva dom, det spelades kort med kraftiga smaellar i bordet naer dom lade, eller snarare, slog korten i bordet....Plotsligt sa kom Elias med en hel tallrik me fava och bruna bonor, plus skuren lok och kaffe, sa det var bara att hugga in peau godsakerna....Inte visste jag att jag var hungrig, men allt forsvann pa tallriken... ;-)
Sa det blev en timme daer och lite prat med Elias inimellan. Trevligt och kul att veta att det aer sa mycket folk hos honom. Han hade dessutom vykort kvar, sa han, men ville gaerna ha musik av Taximi, sa nu far jag ta och kolla hur manga cd dom spelat in.....Om nan pa Kalimera kaenner till dom, sa skriv gaerna till mej och beratta...
Finske Rolle har oxo anlaent och vi tog en fika idag. I morse var jag nere i Zephyros kaellare och straeckte upp torklinorna, ett nog soeau viktigt jobb, da det tvaettas raett flitigt...Sen ska det vael grejas en del nu naer rummen blir tomma alltefter.... Sen har jag malat lite hos Nenas Taverna. Fyrtornet har fatt en brygga, och pa den far det bli lite folk och nagra batar vad det lider....Det borjar svalna lite oxo, i natt var det nog bara femton grader...
Sen var jag uppe till Mertonas och fick reda pa att Eva Angelos och hennes dotter Paula, som kommit till Grekland fran San Diego, USA, var nu i Athen och vaentades framat eftermiddan....
Mikke
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-10-02, 13:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det har inte blivit soeau mykke jobbat, utan jag har mest laest och slappat de senaste dagarna, men hoppas kunna gora lite mer de dar som kommer.....
Du kan nog behöva lite lugn och ro Mikke.

Citat:
Om nan pa Kalimera kaenner till dom, sa skriv gaerna till mej och beratta...
Du kan kolla deras hemsida här: http://www.taximi.com/
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-10-13, 03:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Tisdag natt/morron...13 okt.
Ja, var var jag...jo ensammen i rum nr ett på Zephyros vare,ja...
Tant Eva med dotter Paula kom från Athen, och det var kul att få träffa dom.
Eva träffade jag minuten efter jag steg i land på Karpathos för ca femton år sen, då hon stod och fiskade gäster till sin bror Costas lilla hotell Mertonas Studios, som ligger skavfötters med Amarillis....Hon var så lik min egen mamma, så jag gick förstås fram till henne, och fick strax därefter en fin våning på Mertonas....

Åter till nutiden.....
Sen var det lixxom dags att börja spana lite efter biljett hemöver, men det var lite dåligt med riktigt billiga,utom en från Kos på fredan, men på Rhodos är maj ju s.a.s närmare flygplatsen, så jag for runt nåra dar i Pigadia och sa hej då till en del männscher, bl.a var jag på Mike´s sista kvällen, men missade Pelagos.
Nåväl, där har jag ju varit ett antal gånger,så jag tog färjan Prevelis på onsdagen innan tillsammans med Marit och Marko från Jakobstad till Rhodos. Ringde från färjan Panayotis, som tillsammans med sin fru Caliope driver Rhodos Youth Hostel, och han var bussig nog att komma ner me bil och hämta oss alla tre och körde först M&M till deras hotell.
Det finns några mindre rum på vandrarhemmet så man behöver inte nödvändigtvis knoppa ihop med andra om man inte vill, så jag fick ett "eget" rum. Vi kom iland vid nietiden, så jag tog en sväng i Gamla Stan och fick lite käk,sen kollade jag för skojs skull Skyscanner, och fick napp direkt på en för ca 599 pix....och för första gången försökte jag köpa den via mobilen, och kom så långt som till att skriva in nuffrorna på kreditkortet, men skärmen är ngt begränsad för såna aktiviteter, så jag tryckte fel, så vips försvann de sidorna....

Dessutom skulle tavernan Megiston stänga, så jag knallade upp till en annan som heter Hammam, och där var Yannis, som hade en ny laptop, som jag fick låna och hann köpa biljetten innan nån annan hann före.... ;-)
Då fick jag tre hela semesterdar på Rhodos, fast förstås måste jag printa ut biljetten, nåt som jag inte fattar, för när jag checkade in på söndan, så ville hon bara ha passet, så den mödosamt printade pappersbiljetten hade alls icke behövts....Så man undrar varför dom uppmanar köparen att printa ut den, när hela transaktionen finns i deras datorer..........??
Det var en del bekanta från Karpathos på Rhodos, bl.a Rolle från Helsingfors, plus Marit å Marko, sen skulle Nena och henns bojfränd Christos också komma över, så det umgicks en del med gamla bekanta.... Kvällen innan avresan,d.v.s lördan fick jag i mej nåt som inte var bra för maggen, så kvällen fick tillbringas på rummet, men framåt två på natten kvicknade jag till, och kunde flyga iväg 14.55 på söndan, ca tre timmar försenad avgång.

Sen hann jag med en buss utanför ankomsthallen på Arlanda till Västerås, där jag bytte till Oslobussen, och kom till Karlstad vid elvatiden, där en snäll kompis hämtade mej, fast jag fick köpa en varm korv med mos och räksallad innan vi for hem, för det hade jag börjat hungerhallucinerat om på planet, då jag inte ätit på VÄLDIGT länge....
Och det var som vanligt trevligt att få komma hem och sova i egen säng... ;-)
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-10-13, 08:16
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 774
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Tack för denna resa o välkommen hem igen!
//
KR
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-10-13, 08:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Välkommen hem till den egna sängen Mikke, och tack för dina rapporter!

Jag tycker också det är konstigt att skriva ut biljetten. När jag flög hem från Kalamata i september ville de bara se passet, på Arlanda ville de dock se biljetten.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-10-13, 10:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 934
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Tack Mikke för att man än en gång fick vara med dig på Karpathos och greja med allt möjligt.

Ha det fint hemma!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT