Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-11-18, 21:01
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Taverna varning!

Jag instämmer med Lissi och är själv väldigt försiktig om inte snål med rekommendationer. Det beror på att jag har haft en upplevelse, bra eller dålig och nästa som kommer kan ha en annan åsikt. Jag har puffat för Ozon då det varit mitt stamlokus under en längre tid, men även fått höra negativt om stället. Allt beror på i mina tankar dag och tillfälle för besöket.
Undantaget är väl "En Plo" som alla ratat och där ställer jag mig i kön av "dissare". Sämre ställe finns inte. Men som Lissi säger det är ju faktiskt din egen upplevelse som är viktig. Turistfälla eller inte. De kan faktiskt också vara bra.

Uffe
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-11-19, 11:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taverna varning!

Våra matpreferenser varierar ju en del så det är väl ganska naturligt att vissa gillar ett ställe och andra inte. Själv är jag väldigt förjust i lever en rätt som många inte gillar medan saker som många äter med förtjusning exempelvis chips ratas nästan helt av mig. Jag är också mindre förtjust i alla inkastare men uppskattar naturligtvis en artig hälsning. Min åsikt är att ett bra ställe behöver inga inkastare. Vällagad och god mat talar för sig själv. Regelbundet resande till Grekland sedan slutet av 70-talet har inte fått mig att ändra åsikt i den frågan utan snarare har oviljan mot inkastare ökat med åren och jag undviker gärna orter där detta fenomen är utbrett.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-11-19, 23:18
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Taverna varning!

Har "bara " rest till Grekland i ca 20 år och tycker faktiskt att det finns restauranger med inkastare som har bra mat också,på en öde ö behövs väl ingen inkastare....där står väl ägarn och skriker "jippie" en turist....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-11-20, 08:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taverna varning!

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Har "bara " rest till Grekland i ca 20 år och tycker faktiskt att det finns restauranger med inkastare som har bra mat också,på en öde ö behövs väl ingen inkastare....där står väl ägarn och skriker "jippie" en turist....
Fast jag förstår inte riktigt på en öde finns väl ingen och ett bra ställe har väl så fullt att inkastaren inte har någonstans att kasta in.

Det kan säkert vara så att maten är god även på en taverna med inkastare fast en smart tavernaägare skulle väl i så fall satsa pengarna på annan personal än inkastaren. Jag tror nog att min uppfattning att på ett bra ställe talar maten för sig själv trots allt håller ganska bra.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-11-20, 15:08
Brave Brave är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Taverna varning!

Ett litet tips till alla Greklands besökare.
Uppsök en resturang som den lokala befolkningen går till.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-11-28, 11:00
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Sv: Taverna varning!

Håller med Eva L att vällagad och god mat blir en reklampelare i sej och med åren irriterar man sej mer och mer på inkastarna. Speciellt på vissa turistorter där man kan få höra både det ena och det andra på grekiska om man hövligt tackar nej och fortsätter förbi. Då är det väldigt roligt att ge en komentar tillbaka på grekiska och se deras ansiktsuttryck!! Har läst grekiska ettpar år och har haft mycket nytta av det. Det finns ett ställe där inkastarna är få och de som finns är bara trevliga och det är i Georgioupolis på Kreta och ingenstans har jag ätit så god mat och så rikliga portioner som i denna by. Har ändå rest sedan 1978 och besökt ett 25 tal platser.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-11-29, 10:56
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Taverna varning!

Citat:
Ursprungligen postat av Mia62 Visa inlägg
Det finns ett ställe där inkastarna är få och de som finns är bara trevliga och det är i Georgioupolis på Kreta och ingenstans har jag ätit så god mat och så rikliga portioner som i denna by.
Hej!

Vi har varit många många gånger i Georgioupoli från tidiga april till sent oktober och har vid 1 (!) tillfälle träffat på en person som stod utanför en restaurang, gjorde en liten välkomnande gest in till restaurangen och sade kalispera. Det är det närmaste kallat inkastare vi har sett i den byn! På vissa andra ställen i Grekland och kring övriga Medelhavet har det ibland varit jobbigt med dessa "nasare" som inte nöjer sig med att man svarar vänligt nej tack om erbjudandet att besöka deras restaurang!

Håller med om att maten är jättegod på många ställen i Georgioupoli - och mätt blir man verkligen!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-11-30, 12:09
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Taverna varning!

"Innkastere" kan være så mye forskjellig, fra de de mest aggressive som man etter hvert tar omveier for å unngå, til de høfligste som det bare er en fornøyelse å slå av en prat med, og som er like blide når man går videre og ser etter en annen restaurant.

Jeg har ikke vært i Chania om kvelden på noen år nå, men restauranten Myrovolos hadde etter min mening den ideelle "door-man" Yiannis, smilende og blid, vennlig og aldri påtrengende. Selv om vi ikke skulle spise der, gikk vi ofte forbi og slo av en prat, og han ble etter hvert noe i nærheten av en venn, som endte opp på listen over dem vi sendte kalendre med vakre bilder fra Norge til, noe han satte stor pris på. Og på Myrovolos gikk det mange grekere, vi var der til og med samtidig med borgermesteren en gang, som holdt et større selskap der. Før de skifta kokk, hadde de da også noe av den aller beste maten i Chania. Jeg håper de har fått sin gamle kokk tilbake neste gang jeg besøker dem.

Så det er litt for lettvint å danne seg oppfatninger basert på stereotypier og en porsjon fordommer, og anta at dersom det står en mann i døren på en taverna, er det en aggressiv innkaster som skal få kunder inn for å betale dyrt for dårlig mat. Det finnes nok av slike, men det kan også gjemme seg perler innenfor døren, selv om det står en mann der og ønsker oss velkommen!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-11-30, 12:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taverna varning!

John S jag tror nog de flesta både turister och andra kan skilja på en man som står i dörren och hälsar och en aggresiv inkastare. Min syn på inkastare har inte något alls med fördomar att göra utan grundar sig på vad jag sett på flera av mina resor. I Rethymnon är är en del inkastare så aggresiva att folk går på andra sidan för att slippa. De pratar nedlåtande om turistierna och fäller kommentarer av allehanda slag.

Det är en trist baksida av massturismen och gillas inte av de flesta greker utan de skäms snarare för sin landsmän.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-11-30, 13:51
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Taverna varning!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
John S jag tror nog de flesta både turister och andra kan skilja på en man som står i dörren och hälsar och en aggresiv inkastare. Min syn på inkastare har inte något alls med fördomar att göra utan grundar sig på vad jag sett på flera av mina resor. I Rethymnon är är en del inkastare så aggresiva att folk går på andra sidan för att slippa. De pratar nedlåtande om turistierna och fäller kommentarer av allehanda slag.

Det är en trist baksida av massturismen och gillas inte av de flesta greker utan de skäms snarare för sin landsmän.

Eva
Det jag tror att John S försöker förklara är att man inte ska "dra alla över en och samma kam" utan att det finns alla möjliga olika typer! Att det finns inkastare som gör att man väljer att gå omvägar och såna som man kan prata med och gå vidare, utan att de blir förbannade för att man väljer en annan restaurang.

Helena S - som önskar en trevlig 1:a advent, trots vädret
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-11-30, 16:16
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Taverna varning!

Detta med aggressiva och efterhängsna inkastare är ett problem som Grekland försökt komma till bukt med genom lagstiftning. Det är numera förbjudet att använda sig av kamakis (inkastare) vid entrén till restaurangen med syfte att locka eller "lura" in turister med diverse erbjudanden. Vet om flera restauranger i rethymno som haft ägaren bakom lås och bom ett par dar just pga av detta. Känner man sig utsatt kan det vara en bra kunskap att ha med sig. Serveringsersonalen får stå ute vid menyn, entrén och säga god kväll samt svara på frågor om de kommer på turistens initiativ, inget annat! Sen vet vi ju alla hur det brukar vara med att följa regler och lagar av den här typen, men det är i alla fall ett gott försök!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-11-30, 16:20
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Taverna varning!

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Det jag tror att John S försöker förklara är att man inte ska "dra alla över en och samma kam" utan att det finns alla möjliga olika typer! Att det finns inkastare som gör att man väljer att gå omvägar och såna som man kan prata med och gå vidare, utan att de blir förbannade för att man väljer en annan restaurang.
Takk, Helena! Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, og i alle fall ikke på svensk!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT