Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-20, 08:28
siraja siraja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard parga sept..

Jag och gubben ska till parga i september, första gången.. Har hört så mycket om parga men vill gärna veta lite mera om ALLT!! Vi ska oxå för första gången bo på ett lgh hotell, vad behöver man ha med sig och vad ska man tänka på när man bor så.. Vi kommer att bo vid valtos beach.. Hur är väder, vind och vatten i parga i början av september?? Så tacksam för lite tips..........///// siraja

19 dagar kvar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-20, 09:29
brili brili är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Hamarøy
Inlägg: 27
Standard Sv: parga sept..

Det står en del tips om Parga her på forumet-disse kan du ta en titt på!Jeg har vært i Parga både vår og høst...I september var det fine temperaturer mellom 26-30 grader, ikke vind av betydning og temperaturen i vattenet helt ok. Det kjennes alltid...litt kaldt ut før du kommer deg under, men det har noe med at kroppen er så oppvarmet av solen.Jeg er sikker på at dere får det fint i Parga, det er en spesiell plass! Det er noe dyrt, de lokale sier at prisene blir skrudd opp før turistsesongen,slik at mange av de fastboende reiser til nærliggende byer for shopping.
Jeg kjenner ikke til typen hotell dere skal bo på, men Valtos kjenner alle som har vært i Parga! Går du opp trappene mot borgen og byen (fra Valtos)ligger det tett i tett med spisesteder oppover...nesten helt på toppen- ut mot havet,er det en sprelsk fyr som heter Stefanos som driver en taverna,med sjømat som spesialitet-flott sted,fantastisk utsikt!

Det er endel utfluktsmuligheter både med båt,bil og turisttog().
Vi leide bil en dag og kjørte til Lefkas og Preveza-anbefales!
Kos dere masse- jeg savner Parga så det kjennes innimellom! Ble godt kjent med en familie der og deres barn var ilag med våre barn,spiste ilag,lekte,dro på turer osv..GOD TUR!! Sjøl reiser jeg til Rhodos om 8 dager!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-20, 16:35
siraja siraja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: parga sept..

Citat:
Ursprungligen postat av brili Visa inlägg
Det står en del tips om Parga her på forumet-disse kan du ta en titt på!
Tack snälla du för tipsen.. Jo, vi har hittat massor här på forumet men man är alltid nyfiken på att höra mera alltid kommer det fram ngt nytt..
RHODOS säger du, det är en så underbar ö har själv varit där 14 ggr så gubben tyckte det va dags att pröva på ngt nytt Ha en trevlig resa... //siraja

Senast redigerad av Zanét den 2007-08-20 klockan 18:24. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-20, 20:31
April April är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 37
Standard Sv: parga sept..

Har nyligen varit i Parga och längtar redan tillbaka till Valtosstranden. Ni kommer att få en underbar semester. Det jag abslout inte tycker att du ska missa är en tur till floden Styx. Ett tips är att köpa bra badskor och vandra längst upp i ravinen. Där är väldigt vackert.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-21, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: parga sept..

Om du inte läst mina tips i gamla trådar kommet här två. Ouzerian Meetings 50m ovanför strandpromenaden var för två år sedan ett mycket trevligt, enkelt familjeägt ställe som serverade underbara smårätter till drycken. Här lagades stadens bästa bergste Underbart ställe för den som gillar traditionella smaker. De smårätter jag serverades var ibland så väl tilltagna att jag funderade på att hoppa över middagen. Meetings hade då ganska få turister mest lokalbefolkning. Ligger längst in en återvändsgränd. Har inte hört så många nämna stället.

Mitt andra tips är den högt belägna tavernan ovanför Sarakinikostranden. Här åt jag ungsbakad kyckling i tomatsås och friterade zucchiniblommor. Ett av den resans bästa matminnen. Suveränt gott.

Pargas omgivningar är fina och den lilla staden är charmig men massturismen har tyvärr som på många andra ställen satt sin prägel på orten som jag även besökte i början av 90-talet.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-09, 09:20
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: parga sept..

Menade du lägenhetshotell då du skrev "lgh hotell"? I så fall är det rum med kokmöjligheter. Det brukar inte finnas värst mycket utrustning, men det lilla man behöver i alla fall; tallrikar, bestick, glas, koppar, kastrull, kaffebryggare osv. så man behöver inte ta med hemifrån. Du köper maten i affär och lagar själv. Jag brukar laga det mesta själv. Inte stora och invecklade måltider, det är ju semester och vill inte krångla till det. Men det brukar vara fint att sitta på balkongen och äta och samtidig titta på omgivningen. Det blir mycket billigare än att äta alla mål ute, som gräver stort hål i reskassan om man inte har så mycket.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT