Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-10-22, 19:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Hej Yvonne,
Hur många månader bor ni i Grekland? Vi hade med både hemvistintyg från Pensionsmyndigheten och papper från försäkringskassan. Vi fick rådet av vår revisor att inte visa dem för skattemyndigheten här, då skulle de bara vilja ha mer pengar av oss. Vi har betalat den skatt de ville ha samt förseningsavgift. Nu får vi se hur det går för 2012. Vi har i alla fall lämnat in deklarationen.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-10-23, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Om jag fattat det rätt ska du kunna dra av den skatt du betalar i Grekland på den du betalar i Sverige om du uppfyller villkoren i övrigt.

http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-E...ensionar-i-EU/
Det här har du väl antagligen redan lusläst men någon annan pensionär kan kanske ha nytta av länken.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-10-23, 10:06
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Hej Yvonne,
Hur många månader bor ni i Grekland? Vi hade med både hemvistintyg från Pensionsmyndigheten och papper från försäkringskassan. Vi fick rådet av vår revisor att inte visa dem för skattemyndigheten här, då skulle de bara vilja ha mer pengar av oss. Vi har betalat den skatt de ville ha samt förseningsavgift. Nu får vi se hur det går för 2012. Vi har i alla fall lämnat in deklarationen.
vi bor i Grekland mestadels hela året, med undantag av 2-3 resor på vardera 2-4 veckor åt gången.

Yvonne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-10-24, 20:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Tack Eva L, det skall jag försöka med.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-10-24, 21:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Hej Yvonne,
Det gick inte för oss. Inte ens kontoutdrag där det framgick hur mycket pengar vi tagit ut från bankomat i Grekland. Vi måste kunna visa att vi satt in 3.500 € var i en grekisk bank. Troligen är detta ett sätt att hjälpa bankerna istället för grekerna i allmänhet. Jag tror att den grekiska befolkningen bättre uppskattar att vi handlar här och går på diverse restauranger här och gör av med våra svenska pengar.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-10-26, 19:21
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag tror att den grekiska befolkningen bättre uppskattar att vi handlar här och går på diverse restauranger här och gör av med våra svenska pengar.
Precis så. På polisens kontor, när jag frågade om jag kunde få uppehållstillstånd, sa dom på samma sätt att jag måste uppvisa att min pension kommer in på en grekiska bank, men det har jag inte gått vidare med, och upphållstillstånd behövs inte längre för EU-pensionärer.

Jag är också skyldig att betala skatt i Grekland för en del av inkomsten från Sverige, men har misslyckats att övertyga myndigheten här i Chania om detta. Jag begärde en deklarationshandling, men dom tyckte att jag var konstig som ville betala skatt. Så det har jag inte heller gått vidare med. Men jag har varken bil eller hus. Ni har råkat ut för mer nitiska handläggare
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-10-29, 12:07
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
upphållstillstånd behövs inte längre för EU-pensionärer.

Uppehållstillståndet har ersatts av någonting enklare:

"Kαρτα μονιμησ κατοικασ". Man går in på "Γραφαιο αλλοδαπων" hos den nationella polisen.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-10-29, 12:14
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Jag är också skyldig att betala skatt i Grekland för en del av inkomsten från Sverige, men har misslyckats att övertyga myndigheten här i Chania om detta.

Om man träffar någon kunnig grek, revisor "λογιστη" , eller så, kan man fråga "Θα κανω μια φορωλικυ δηλωση;" om man vill veta mer om sin skattesituation i Grekland.
Det finns små skatteplaneringskontor där man kan gå in och fråga
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-04-09, 11:09
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi skulle lämna in deklaration i Grekland nu och fick besked att vi måste nu lämna in intyg och översätta det till grekiska,att vi har inkomst i Sverige.Vi har alla pink papers och betalar skatt på el och fastighetsskatt och bilskatt så undrar om det räcker med slutskattebesked från SKV eller nån som vet om årets nya regler.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-04-26, 20:45
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Jag har läst alla inläggen om era skattebekymmer med stort intresse.
Jag har nyss hyrt en semesterlägenhet, på ettårs-kontrakt, och planerar att stanna 2 längre perioder i Grekland i år, ca 70 + 70 dagar. Bor i Sverige och tänker just nu fortsätta med det.
Att jag ger mig in på tråden beror på att jag var tvungen att skaffa mig ett grekiskt skatte-nummer för att vi skulle kunna skriva kontraktet.
Hela den här processen försigick förstås på grekiska, med en hyresvärd som inte talar engelska. Vi besökte gemensamt en revisor, där jag fick skriva på en fullmakt för henne att ansöka om skattenumret. Detta stämplades sedan mycket noggrant på "dimos", kommunkontoret. Tack vare min envishet fick jag kopior på alla papper som skrevs (det var bara jag som ansåg att det behövdes) och en kort förklaring på engelska om vad jag egentligen skrivit på.

Fast nu får jag lite kalla fötter ... Undrar om jag omedvetet plötsligt blivit skattskyldig? Eller är det precis så som jag fick det förklarat: ett grekiskt skattenummer är nödvändigt på hyreskontraktet?
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-04-26, 21:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi kan nog likna det grekiska skattnumret vid vårt personnummer. Så fort Du köper fast egendom, bil, telefon m.m. i Grekland så måste Du kunna bevisa vem Du är, det gör Du via skattenumret. Det betyder inte att Du måste skatta i Grekland.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-04-28, 15:00
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Det låter ju bra, så jag hoppas att du har rätt! Det var så jag tänkte när jag skrev på- att det motsvarade vårt personnummer. Utan skattenummer finns jag inte, och kan förstås inte hyra en bostad.

I vilket fall har er diskussion fått mig att bli ännu mera uppmärksam
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-09-23, 19:44
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

http://www.cretanaccountant.gr/tax-l...reek-citizens/

För den som är läs sugen!

Vad skatten handlar om för utlänningar i Grekland (och även greker) är att komma åt den svarta sektorn (de som inte betalar skatt). Därför finns regler (kalkylerad inkomst) utformade för att man ska "visa" att man har pengar att betala sitt "levnadsuppehälle" med och var ifrån dom kommer.

Om man uppehåller sig mindre än 183 dagar (och icke har inkomst från Grekland) så klassificeras man som "icke beskattningsbar" i Grekland" annars gäller andra regler. Men på ett annat ställe läste jag att "om man har intentioner" att flytta tillbaka till sitt hemland så gällde inte den regeln!???

Och naturligtvis är anledningen att få in fler skatte-Euro till Grekiska statens kassa.

Reglerna för "kalkylerad inkomst" finns att läsa i länken ovan, det blir för mycket att "plöja" allt här. Jag är dessutom ingen expert utan har helt enkelt bara försökt läsa på.

Därför måste (ex vi från Sverige) föra över den summa (kalkylerad inkomst) från Sverige till en grekisk bank och ta ut en pinkslip "kvitto" som visar att vi har en inkomst/pension som motsvarar "kalkylerad inkomst" för uppehälle. Sedan kan vi föra tillbaka pengarna till Sverige igen.

Det finns även de skatter ALLA i Grekland ska betala typ skatt via elräkning, bilskatt osv.

Det handlar alltså om att bevisa att vi INTE tjänat till vårt uppehälle på "svartarbete" i Grekland.

Hoppas någon blev klokare.....eller har något ytterligare att tillföra.

Som avslutning fanns att läsa att "skatteregler ändras ofta i Grekland så det gäller att hålla sig uppdaterad". Det tackar vi för....eller hur?

Senast redigerad av NilsHåkan den 2013-09-23 klockan 20:06.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT