Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-20, 11:50
Kurre Kurre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 8
Standard Ta med sig bilen eller ej

Hejsan, kanske någon på Kalimera kan ge mig ett svar eller ett råd.
Min fru och jag avser att bosätta oss i Grekland fr o m 1 december detta år. Vi har avvecklat hus och hem i Sverige, nu återstår frågan "Hur ska vi göra med bilen"?
Är det någon som har en aning om hur det gå till med registreringen i Grekland? Vi vet att man får ha bilen i 6 månader i Grekland utan grekiska nummerskyltar, men sedan måste tydligen bilen ut ut landet, alternativt registreras i Grekland.

Vart vänder man sig för att få reda på hur detta går till och vad det kostar?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-20, 12:56
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Om ni flyttar för gott så får ni ju ta med bilen i flytten,då betalar ni bara en registeringsavgift.
Annars blir det billigare att sälja bilen här och köpa en ny i Grekland,vi kollade med tullen I Athen och Kalamata.Man får betala 40% av bilens inköpspris i tull.(alltså vad den har kostat som ny)
Du får ha bilen i 6 månader i landet,sen måste den ut i minst 2 månader,eller alternativ ställa den i tullen samma tid.(plombera)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-20, 18:31
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Du får ha bilen i 6 månader i landet,sen måste den ut i minst 2 månader,eller alternativ ställa den i tullen samma tid.(plombera)
Där skiljer sig uppgifterna från ort till ort om hur länge bilen skall vara ute ur landet. Hos polisen här sa man till oss att den bara behövde "ut och vända" om vi köpte enkelbiljetter på färjan. Det går bra att plombera bilen på sin gård. Här får vi då betala lite extra för polisens resa till och från gården. Sedan kostar det en dygnsavgift som den står plomberad (kommer inte ihåg exakta siffran). Har en kompis som har sin ståendes plomberad på sin tomt just nu och har haft det tidigare också (i sammanlagt 3 år har bilen varit här). Hon blev "glatt" överraskad av dygnsavgiften första gången hon skulle "låsa" upp bilen.

Det kostar minst 50000kr att registrera en svensk bil här! Dessa pengar måste man kunna visa upp att man har när man startar processen. Här omkring så finns det kontor där man kan köpa servicen att registrera bilen.

Mitt råd:sälj bilen och köp en här!

Senast redigerad av Agda den 2007-09-20 klockan 18:34.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-20, 18:49
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Håller fullständigt med Agda, sälj bilen och ta pengarna

Vi gjorde misstaget att köpa en bil innan vi flyttade ner eftersom bilar är mycket billigare i Sverige än i Grekland, vi visste inte då att man måste äga bilen minst 6 månader för att kunna registrera bilen i Grekland. Vi hade haft våran i 2 månader.

Summan när vi flyttade ner för 7 år sedan var runt 25000 skr men det har säkert höjs.
Numera vågar vi inte åka runt så bilen står och är oanvänd, min man blev stoppad av polisen och det blev ett jäkla rabalder, som tur var kunde vi visa upp papper från Sverige då. Detta var i början när vi kom ner.

Agda, skulle vara intressant om du kunde ta reda på vad det kostar per dygn att ha den plomberad och hur länge måste den vara det,

Har oxå hört att man kan bara köra ut från landet och vända, men det gäller att ta sig för detta. Tyvärr har jag själv inte körkort och min man är inte den mest företagsamma. Så nu står bilen härnere och förlorar värde för varje år som går.

Alltså en urdålig affär som jag ångrar som bara den.

Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-20, 20:19
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Hm verkar vara lite olika bud??? Vi frågade i sommras och är bilen inköpt i annat EU land och skattad/moms betald betalar man en registrerings avgift på ca SEK 3500, det var uppgifter vi fick av skattemyndigheten i Athen Sen ställer jag mig frågan till ang 6 månads regeln, hur kontrolleras det? Förr om åren när man anlände antingen via Jugoslavien eller med båt från Italien skrevs ju bil reg in i passet, men inte nu längre? Vi har bla haft en bil nere nu snart 1 år, som ska köras upp nästa månad iofs...

Monica,
Borde inte Ni kunna regga om bilen till "röda AMO, skyltar"?

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-20, 21:56
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Verkligen olika bud är det. Men vet bara det man sa till oss i både tullen i Kalamata som i Aten i april i år.

Hur man kollar 6 månaders regeln,det bästa är väl att ha med sig en båtbiljett eller liknande att visa om man blir stoppad.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-21, 01:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Märkligt med så många olika bud. Rent generellt så ska vi inom EU kunna föra med oss vår egen lösa egendom utan att betala tull eller skatt. Att det kostar lite att registrera om bilen i ett annat land är väl tämligen förståeligt. (I Sverige betalar vi en registerhållningsavgift! Vad nu det är...? Och nya skyltar kostar också.)

Goda vänner till mig i Grekland brukar köpa sina bilar i Tyskland och importera dem, för det blir billigare än att köpa i Grekland!

Börja med att kolla vad som gäller med Grekiska ambassaden i Stockholm. De bör ju ha lite koll på hur det ligger till!

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-21, 08:00
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Hm verkar vara lite olika bud??? Vi frågade i sommras och är bilen inköpt i annat EU land och skattad/moms betald betalar man en registrerings avgift på ca SEK 3500, det var uppgifter vi fick av skattemyndigheten i Athen
Monica,
Borde inte Ni kunna regga om bilen till "röda AMO, skyltar"?

Camilla
Camilla

3500 skr, är det registreringsavgift endast, eller menar du att de röda skyltarna ingår i den summan

Nu är bilen avregistrerad i Sverige som jag förstår det, vi betalar endast en vägtrafikskatt i Sverige.
Nej, måste ta det här med gubben när han kommer hem idag.

Monica

Senast redigerad av monica den 2007-09-21 klockan 08:03.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-21, 09:32
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

I somras hjälpte vi en svensk man med att få sin svenska bil in registrerad i Grekland. Bilen var 15 år gammal och det skulle kosta 50 000skr att få den registrerad. Det blev inget av med det utan han köpte en bil här i stället. Registreringsavgiften är en del av hela kostnaden. En tysk bekant tog in sin nya bil (stadsjeep) hit och fick nästan betala bilen engång till, så dyrt blev det! Han ångrade sig när slutnotan kom.Det hör till att skatten är stora pengar på starka bilar.
Billigare att importera bil hit än att köpa här är det inte! T o m Volvo är billigare att köpa här än i Sverige tex. däremot så kan man köpa billigare beganat i Sverige än här.
Ett svensk/tyskt par köpte för ett par månader sedan en beganad bil i Tyskland (mycket billigare där än vad de kunde få tag i här)som de har här.De tänker inte registrera den här för det kostar väldigt mycket. De åker in och ut ur landet (om det lönar sig i långa loppet är jag tveksam till, färjan är ju inte billig).

Man kan fråga på hur många ställen som helst och du får aldrig samma svar! Det är min erfarenhet.

Jag skall ta reda på exakta siffran för dygnsavgiften jag har för mig att det var 30skr/dygn.
6månader av 12 får hon använda den och 12månader börjar räknas från det hon "låser upp" den. Någon gång så har hon bara varit i Sverige en månad (som bilen då var plomberad) och fick 6 nya månader. Det är väldigt rörigt och vi vet inte exakt igentligen vad som gäller. Hon rättar sig efter vad de säger varje gång hon "låser upp" den helt enkelt.

Senast redigerad av Agda den 2007-09-21 klockan 09:47.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-21, 23:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Hmm, verkar ju vara en salig röra detta men jag ska försöka röra till det lite mera med lite egna åsikter.
Läste först något här ovan om att bilen måste ut ur landet efter 6 månader och att det räckte om man åkte fram och tillbaks på enkelbiljetter. Vi använde samma system då vi bodde i Mariehamn och åkte båt för taxfreesprit. Man sparar helt enkelt en äldre biljett för utresan så att man kan visa att man åkte ut ur landet minst två månader innan du åkte in. Enkelt som dubbla dörrar.

Sedan då det gäller den egentliga frågeställningen att ta bilen med sej då man flyttar till ett annat land inom EU. Du kan alltid ta med dej en bil som flyttgods, bilen tullas in samtidigt med att du flyttar in i landet och du omregistrerar den till det nya landet inom en viss tid som det nya landet bestämmer. Detta ska inte kosta nånting extra utöver de direkta kostnader som kan påvisas (nya nummerplåtar och administrativa avgifter med mera). Hur grekerna tolkar detta har jag ingen aning om men några stora belopp kan de aldrig ta ut om de ska vara med i samma EU som vi andra är. Ett problem här kan ju vara att inte alla "flyttar på riktigt", några lämnar kvar en liten nödutgång tillbaka till sitt gamla hemland om det inte går som de har tänkt, då kan det ställa till med vissa problem. Det är ju av naturen svårt att ta med sej flyttgods om man inte flyttar och detta tänker även skattemyndigheterna på.
Sedan finns det ytterligare ett sätt att hantera just fordon. Åtminstone tidigare har man kunnat åka utomlands och tjäna lös en taxfreebil. Detta har varit kombinerat med en hel del regler om att man under en viss tid (vanligen 12 månader) måste tjäna så mycket så att man kan betala bilen (utom skatter) och en del annat tjafs men i slutändan har det gjort att man får en bil väldigt billigt. Vissa länders skattemyndigheter har valt att försöka hitta folk som kanske kan tolkas kombinera vissa av dessa regler på ett felaktigt sätt och på så sätt smita undan vissa skattekostnader. Jag kan tänka mej att Grekland är ett land som tittar ganska hårt på detta, jag vet av erfarenhet att Finland har varit benhårda runt dessa regler.

Allt detta som ovan skrivits är en kombination av sådant jag hört av andra och som jag har räknat ut då jag försökt analysera bland annat inläggen ovan. Det mesta inom skattelagstiftning och punktbeskattade produkter (bilar, sprit, cigaretter med mera) är en djungel som staterna vill använda för att få in så mycket skattemedel som möjligt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-22, 07:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Här kommer en mycket användbar länk för den som verkligen vill veta vad som gäller i EU. Bra korrekt och uppdaterad kunskap underlättar inför flytt till ett annat EU-land.

Eva http://www.europa.eu/index_sv.htm

Använd sidan för privatpersoner så finns det en rubrik som heter Din bil
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-22, 11:03
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Tyvärr Eva så saknar den info om hur det fungerar i Grekland (Grekland har inte lämnat ut någon information i ämnet).
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-09-22, 14:32
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

[QUOTE=Janérik;105720]
Sedan då det gäller den egentliga frågeställningen att ta bilen med sej då man flyttar till ett annat land inom EU. Du kan alltid ta med dej en bil som flyttgods, bilen tullas in samtidigt med att du flyttar in i landet och du omregistrerar den till det nya landet inom en viss tid som det nya landet bestämmer. Detta ska inte kosta nånting extra utöver de direkta kostnader som kan påvisas (nya nummerplåtar och administrativa avgifter med mera).

Helt rätt Janerik och detta svar fick jag och summan för registrering skulle då vara SEK 3500, och då krävs ju en del papper om att man verkligen flyttar, papper från vägverket att bilen skall avregistreras i Sverige!

Vi har dessutom gjort de omvända tagit en bil från Grekland till Sverige, lämnade då in reg skyltar i Grekland fick ett papper om att vi skulle exportera bilen, I Sverige uppsökte vi bara bilprovningen med dessa papper betalade SEK 2900, klart!...

Vad jag vet är att bilar större än 1,8 har en högre skatt, men 50,000? nåja vi ska ta ner en Land Rover Discovery, så gubben har nu fått i uppdrag att kolla!


Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-09-22, 14:36
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

[QUOTE=Agda;105686]IBilligare att importera bil hit än att köpa här är det inte! T o m Volvo är billigare att köpa här än i Sverige tex. däremot så kan man köpa billigare beganat i Sverige än här.


Agda,
Skulle gärna vilja att du visar mig den affär som säljer Volvo billigare i Grekland än i Sverige?


Camilla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-09-22, 17:47
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Ja det är enorm skillnad att göra det omvända,att inregistrera bil till Sverige.
Vilken tur vi alla har att ni skall ta in en Land Rover! För då får vi veta vad det kostade just er och eran bil. Vi kan ju alltid hoppas på att deras "dyra" regler har eller kommer att ändras men så sent som i juni hade det inte det.
Det var också då som vi såg att det går att köpa Volvo (ny)billigare här i Kalamata (avskyr Volvo därför lade jag inte den summan på minnet tyvärr) och en Matrix(ny) var 20 000skr billigare här än i Sverige. Dessa två jämförde vi då med vad bekanta hade fått gett i Sverige.Intresset för priserna kommer sig av att jag själv tittar efter bil och att jag hjälpte en bekant med bilköp.

Det finns ett rykte som går här bland "invandrarna" och det lyder så här:Att Grekland inte vill ha in begagnade bilar (de har problem med de som de redan har) och därav de höga avgifterna.
Om det ligger något i det vet jag inte,det är ett rykte.

Senast redigerad av Agda den 2007-09-22 klockan 17:59.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-09-22, 17:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Fast Grekland eller något annat land får inte ha regeler som strider mot EU-rätten. Däremot har varje land ett eget regelverk vilket genom medlemskapet i EU har fått en överprövningsfunktion och det finns vissa ramar att följa enligt gällande rätt.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-09-22, 19:14
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

I EU-rätten så finns det inte skrivet hur höga avgifterna får vara.Den säger bara att man får ta med sitt fordon och vad man måste göra helst inom 6 månader. Och enligt de uppgifter som Anneli fått från tullen här i Grekland så är det 40% av nypriset (vilket stämmer bra överens med de prisuppgifter jag fått från bekanta och kontoret här).
För en bil som då kostar 200 000skr så blir avgiften 80 000skr,vilket stämmer väldigt bra med min bekant som tog hit sin stadsjeep. Så även i det andra fallet då det skulle kosta 50 000skr,i juni.

Senast redigerad av Agda den 2007-09-22 klockan 19:17.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-09-23, 22:01
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

[quote=Frappe;105754]
Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
IBilligare att importera bil hit än att köpa här är det inte! T o m Volvo är billigare att köpa här än i Sverige tex. däremot så kan man köpa billigare beganat i Sverige än här.


Agda,
Skulle gärna vilja att du visar mig den affär som säljer Volvo billigare i Grekland än i Sverige?


Camilla

Vi har nu i sommar köpt en sprillans ny bil här i Grekland, innan dess kollade vi priser både i Sverige och Tyskland och vi upptäckte då att den var bra mycket billigare här i Grekland!!!

För att betala tullavgift och omregga vår andra bil som nu är svenskreggad, vill grekiska staten ha 30% av inköpspriset. Så vi har bestämt oss för att åka till Sverige och sälja den där.

Yvonne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-09-24, 07:35
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Det var skönt att få det bekräftat att:
nya bilar är billigare i Grekland.
det inte lönar sig att importera.
man får olika svar när man försöker ta reda på hur det verkligen förhåller sig med tex avgifter. Du Yvonne har fått uppgiften 30% inköpspriset, Anneli 40% av nypriset,jag har fått en minimiavgift på 50 000skr osv.

Mitt råd står fast till er som ställde frågan från början:sälj bilen i Sverige och köp en här! Kanske vill ni ta med den en vända för att fylla den med smått och gott som ni vill ha med er. Kör sedan "hem" den och sälj den.

Senast redigerad av inkfish den 2007-09-24 klockan 14:09. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-09-24, 11:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Haller fullstandigt med! Vi har kopt en liten Atos som passar oss perfekt. Var gamla flytt-Passat gav vi till en svensk kille som skulle atervandra till Sverige, han blev glad och vi blev av med bilen. Byrakratin har ar inte latt att trassla sig ur, inte ens om man kan spraket.
Har pa Kalymnos har vi ingen bilbesiktning an. Den dan det blir aktuellt kommer en massa gamla skrotbilar att ga ur cirkulation. Pafallande manga sadana har utlandska nummerplatar, men polisen har val gett upp totalt, det finns massor av storre problem for vara fataliga poliser... Problemen far den som krockar med en san bil och inte har forsakring o.s.v
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT