Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-07, 00:35
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Grodinvasion!

Jag hörde en konstig men rolig grej som jag gärna vill veta mer om (ifall det nu stämmer). Det ska tydligen vara så att man inte kan landa på flygplatsen i Preveza någon eller några dagar varje år på grund av att tusentals grodor passerar över landningsbanan just då. Är det någon som har hört talas om detta? Det ska visst inte gå att förutsäga när det blir heller, utan det kommer alltid som en överraskning.

Ruby - intresserad av grodor (fast mer av storkar som ju äter grodor )
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-07, 08:16
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag hörde en konstig men rolig grej som jag gärna vill veta mer om (ifall det nu stämmer). Det ska tydligen vara så att man inte kan landa på flygplatsen i Preveza någon eller några dagar varje år på grund av att tusentals grodor passerar över landningsbanan just då. Är det någon som har hört talas om detta? Det ska visst inte gå att förutsäga när det blir heller, utan det kommer alltid som en överraskning.

Ruby - intresserad av grodor (fast mer av storkar som ju äter grodor )
Det kan säkert stämma. Flygplatsen är byggd på en smal landremsa mellan havet och Amvrakikos gulfen, och det är gott om våtmarker i närheten.

Jag besökte Amvrakikos förra året i förhoppningen att få se vilda Pelikaner, några Pelikaner fick jag aldrig syn på, körde vilse Men la märke till mycket reptiler, Stork och Hägrar bl.a

Läs mer om området här www.preveza.gr/Ecotourism(EN).asp


epiros
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-07, 11:39
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Det kan säkert stämma. Flygplatsen är byggd på en smal landremsa mellan havet och Amvrakikos gulfen, och det är gott om våtmarker i närheten.

Jag besökte Amvrakikos förra året i förhoppningen att få se vilda Pelikaner, några Pelikaner fick jag aldrig syn på, körde vilse Men la märke till mycket reptiler, Stork och Hägrar bl.a
Åh, det låter lovande!

Jag gillar storkar, men det vore förstås kul att se pelikaner också. Jag lyckades inte ens se några i Mykonos stad, där det väl ska finnas ett par stycken (kanske inte så vilda, men det hade ändå varit roligt att se ).

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-07, 18:03
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Grodinvasion!

Jodå gott om grodor eller rättare sagt paddor finns det!!! Speciellt nu på våren april maj när det är parning på gång. Otaliga är de paddor som plattats till av bilar, även vår. Det finns tom. varningsskyltar uppsatta där det är särskilt vanligt med grod eller paddövergång.

Yvonne (som inte gillar platta paddor)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-07, 18:12
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Jodå gott om grodor eller rättare sagt paddor finns det!!! Speciellt nu på våren april maj när det är parning på gång. Otaliga är de paddor som plattats till av bilar, även vår. Det finns tom. varningsskyltar uppsatta där det är särskilt vanligt med grod eller paddövergång.
Jaha, så det är paddor? Vet du vilken sort?

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-07, 18:17
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Grodinvasion!

Ingen aning, men stora och feta är de.

Yvonne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-07, 18:56
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Ingen aning, men stora och feta är de.

Yvonne

Då är de antagligen Grekiska

epiros
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-07, 19:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Då är de antagligen Grekiska
Japp det måste vara Discoglossus Megamaximus Hellae eller som den i dagligt tal kallas "Grekisk jättepadda".

Har ni djurvänner sett sidan www.herp.it där det finns latinska namn och bilder på alla (?) Europas amfibier och reptiler. Det är en jättemysig sida där jag ofta brukar gotta mig i naturens många vackra mönster.

Och här är en lista med de latinska namnen på hela herpetofaunan i Grekland, fast utan bild, så då gäller det att lista ut vad det är för slags djur som gömmer sig bakom namnet... Bufonidae, Hylidae och Ranidae är groddjur i alla fall, så mycket vet jag, och enligt denna lista finns det alltså tio olika slags groddjur i Grekland.
http://www.geocities.com/herpetology_bg/Checklist3.htm

Senast redigerad av Elisabet den 2005-04-07 klockan 19:38.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-07, 20:06
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Ingen aning, men stora och feta är de.
Men om du inte vet vad det är för sort, hur kan du då veta att det är paddor och inte grodor?

Ruby
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-07, 20:09
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Japp det måste vara Discoglossus Megamaximus Hellae eller som den i dagligt tal kallas "Grekisk jättepadda".


Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Har ni djurvänner sett sidan www.herp.it där det finns latinska namn och bilder på alla (?) Europas amfibier och reptiler. Det är en jättemysig sida där jag ofta brukar gotta mig i naturens många vackra mönster.
Tack Elisabet! Vad många söta ödlor det finns i Europa...

Ruby - gillar alla möjliga djur
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-04-07, 20:36
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Japp det måste vara Discoglossus Megamaximus Hellae eller som den i dagligt tal kallas "Grekisk jättepadda".

Har ni djurvänner sett sidan www.herp.it där det finns latinska namn och bilder på alla (?) Europas amfibier och reptiler. Det är en jättemysig sida där jag ofta brukar gotta mig i naturens många vackra mönster.

Och här är en lista med de latinska namnen på hela herpetofaunan i Grekland, fast utan bild, så då gäller det att lista ut vad det är för slags djur som gömmer sig bakom namnet... Bufonidae, Hylidae och Ranidae är groddjur i alla fall, så mycket vet jag, och enligt denna lista finns det alltså tio olika slags groddjur i Grekland.
http://www.geocities.com/herpetology_bg/Checklist3.htm
Kul, då har man något att sysselsätta sig med när vintern återvänder

epiros
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-04-08, 12:42
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Grodinvasion!

Ruby - intresserad av grodor (fast mer av storkar som ju äter grodor )[/QUOTE]

Hej Ruby!

Om du skulle ]ka till Parga s[ ta g'rna en tripp till Ioannina d'r du kan [ka ut till on som ligger i sj;n. Panvotis.
D'r finns det en restaurang som tillagar(heter det s[?) grodl[r.
Har sj'lv aldrig smakat men de s'ger att det smakar som kyckling.

Agapi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-04-08, 13:06
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Grodinvasion!

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi
Hej Ruby!

Om du skulle ]ka till Parga s[ ta g'rna en tripp till Ioannina d'r du kan [ka ut till on som ligger i sj;n. Panvotis.
D'r finns det en restaurang som tillagar(heter det s[?) grodl[r.
Har sj'lv aldrig smakat men de s'ger att det smakar som kyckling.
Men jag vill inte äta dem! Jag gillar levande djur.

Häromdagen försökte jag förresten rädda en liten mus från att bli uppäten av en (stads)katt. Det lyckades nästan, åtminstone lyckades jag distrahera katten så att den glömde bort vad den höll på med. Musen var dock inte så samarbetsvillig så den tog inte tillfället i akt och gömde sig. Synd.

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-04-08 klockan 13:21.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT