Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-18, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Dricker du kranvatten utomlands?

Ibland dyker det upp frågor om det går att dricka kranvattnet i Grekland. Jag dricker alltid kranvatten om det smakar gott, annars köper jag vatten på flaska. På Kreta dricker jag alltid kranvattnet. Det finns andra länder som jag aldrig skulle få för mig att dricka kranvatten, som i Indien. Där vågar jag knappt dricka köpt vatten (har varit med om att dricka flaskvatten som tappats med kranvatten).

Jag läste i SvD att researrangörer ofta varnar resenärer att dricka kranvatten. Ni som åker charter till Grekland: är det något ni har hört?

Läs artikeln här...

Här finns vattenrekommendationer över olika länder. Där står bland annat att man ska vara försiktig med att dricka kranvattnet i Kykladerna.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-18, 11:13
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag har aldrig varit med om att researrangörerna rekommenderat att man kan dricka kranvattnet i Grekland, när jag har frågat!
De har alltid svarat att det är säkrast att köpa vatten på flaska, även när jag skulle åka till Kreta.
När jag var till Rhodos i höstas för vidare färd till Tilos, då drack jag kranvattnet i Rhodos efter att ha rådfrågat en annan resenär att det var ok, det smakade sisådär men var drickbart!
Sen har jag hört att man ska vara mer försiktig under sensommaren och hösten med att dricka kranvattnet.

Sunny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-18, 11:45
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker kranvattnet på Kreta. Tycker inte det är så gott direkt ur kranen eftersom det oftast är svårt att få det riktigt kallt...därför tappar vi upp på flaskor och har i kylen. Det varierar lite om vilken information man får på charterbussarna...ibland säger de att man ska köpa flaskvatten och ibland säger de att det går att dricka kranvattnet men att det inte smakar som hemma.

// Malin med nedräknare på 14 dagar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-18, 12:20
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker aldrig kranvatten utomlands.
Tycker inte det är värt risken att bli sjuk på semestern.......... Inte för att vattnet kanske är sämre, utan för att det är en annorlunda bakterieflora.

På Mallorca gör vi alltid kaffe och te på flaskvatten - annars smakar det klor. Men i Grekland brukar det vara ok.

Deia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-18, 12:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Nånstans läste jag att orsaken till att Asien sån stor befolkning är att man dricker mycket the och äter mycket ris- varvid vatten kokas- ...ligger kanske något i det...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-18, 14:07
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

I Kamari på Santorini dricker jag alltid kranvattnet. Smakar utomordentligt bra. Sällan man tycker att vattnet smakar bra i utlandet eller i alla fall som det vatten vi har här hemma i Sverige. I Berlin smakade vattnet mycket bra
Yeasou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-18, 14:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

När jag kommer till Ikaria köper jag en 75cl:s flaska med vatten. Sedan köper jag inget mer vatten under två/tre veckor. Jag fyller sedan på den från kran, ibland från någon bäck. Efter 17 resor dit har ingen risk synts vid horisonten.
Nu vet ni vart ni ska åka!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-18, 14:44
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Läser man DN:s artikel börjar man ju undra vad som krävs för att få skriva deras artiklar.

Är det någon slags reklam eller
Citat:
Väljer man flaskvatten i Kroatien rekommenderas det lokala varumärket Jana, som vunnit flera internationella utmärkelser och exporteras till många länder.
Vad är det för supstanser som menas
Citat:
Kranvattnet håller generellt högstandad i USA, även om vissa har uttryckt oro för höga halter av bly och farmaceutiska supstanser i vattnet.
För övrigt så har väl resebolagen för vana att rekomendera att man köper vatten. Om dem skulle säga att kranvattnet var säkert att dricka och någon gäst blev sjuk av det så blir det ju kompensationskrav som följd.

Cola, öl och ouzo innhåller inga konstiga supstanser så det är ju ett alternativ också
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-18, 14:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Citat:
Cola, öl och ouzo innhåller inga konstiga supstanser så det är ju ett alternativ också.
De två senare är i alla fall rena naturprodukter.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-18, 17:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jeg drikker og har drukket kranvann over alt i Hellas, og har aldri blitt syk av det
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-18, 22:15
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker alltid kranvattnet ... gärna tillsammans med en skvätt ouzo.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-18, 22:34
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker alltid kranvattnet inne i Rhodos stad, köper bara några småflaskor med köpevatten för att få tag i flaskor att fylla på kranvatten o ställa i kylen. Så mycket vatten som jag dricker så är jag tacksam för att jag kan ta direkt från kranen.....

Däremot så smakade inte vattnet alls gott i Ialyssos, när jag var där. Men det var ju 12 år sedan jag bodde där, det kanske smakar bättre nu....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-19, 10:03
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker alltid kranvatten om det har en bra smak, föredrar att ha det i kylskåp några timmar dock för precis som nilam skriver så är det inte kallt när det kommer ur kranen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-19, 14:15
PeterJk PeterJk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 8
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker bara vatten från kranen i form av the eller kaffe. Sen borstar jag förstås tänderna i kranvatten. Men för att dricka köper jag alltid vatten på flaska, men det är nog mest för att det smakar så mycket bättre, jag är inte speciellt rädd över att få i mig vatten från kranen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-19, 14:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker oftast inte vattnet i Rethymno..inte för att jag är rädd att bli sjuk utan för att jag inte tycker det smakar gott.Borstar tänder i det.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-19, 17:27
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker aldrig kranvatten utomlands. Inte för att jag är så rädd för att bli sjuk utan mer för att jag är kräsen, tycker inte det är gott helt enkelt.
//
KR
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-03-19, 20:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Utomlands och utomlands... det beror väl på var man är! Om det smakar bra dricker jag det, annars inte.

Karin
som har tvåsiffrigt på nedräknaren!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-03-20, 15:19
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Re: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker alldrig vattnet utomlands, beror mest på att jag inte tycker det smakar gott.

Något som aldrig hänt mej i Grekland förut var att när vi checkade in på vårat Hotel i Naxos sommaren 2011, så sa receptionisten till oss att vi absolut inte fick dricka vattnet....wash only, no drinking sa han till oss. Det fanns även en stor skylt över diskbänken där det stod en skylt No drinking water och ett överkryssat glas.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-03-20, 15:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Theresa, jeg kan fortelle en lignende historie fra Nafplio.
For flere år siden, før jeg hadde kjøpt leilighet og altså måtte bo på hotell, sa resepsjonisten der det samme. Ikke drikk kranvannet, bare bruk det til tannpuss!
Jeg kjenner en som jobber i vannverket i Nafplio, og han fortalte at etter lange tørkeperioder vår og sommer er naturligvis mye vann fordampet fra reservoarene. Vannet som er igjen har en mye høyere prosentandel mineraler enn vanlig. Dette mineralrike vannet kan være uheldig for enkelte, slik som folk med nyresykdommer, sa han. Videre sa han at å drikke dette vannet for en ferieuke eller to ikke ville føre til noe skade, det var verre for de fastboende som kanskje måtte drikke det i månedsvis, fram til neste gang det ble langvarig regn.
Om det var det samme som hadde skjedd på Naxos kan man jo ikke vite, kanskje var vannkildene blitt forurenset på noe sett. Men det er iallfall lurt å spørre hvorfor man blir oppfordret til å ikke drikke kranvann.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-03-20, 16:59
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Sv: Dricker du kranvatten utomlands?

Jag dricker vattnet om det smakar ok. I Grekland dricker jag vattnet om det inte är bräckt, kanske är därför de säger att det inte går att dricka i kykladerna eftersom det på många öar var bräckt vatten iallafall förr.
Sedan finns det ju länder som har parasiter i vattnet och då blir det flaska.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT