Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-06-04, 13:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Vad saknar ni mest?

Alla vi på forumet, saknar ju Grekland så det suger i magen, men kan ni säga vad ni längtar efter allra allra mest? Nåt sånt där som man bara upplever på plats...

Jag kan börja.

Man är mätt och belåten efter en sen och mycket god grekisk middag på en trevlig taverna. Kyparen har bjudit på nått gott till notan som avslutning.

Vi släntrar sakta hemåt i den varma natten. Kanske tar vi av oss skorna och låter vattnet skölja över fötterna i det månbelysta strandbrynet.
"Ska vi inte ha oss en Ouzo som sängfösare på balkongen?" för att sen släntra in på närmsta bar/resturang etc och köpa med sig en liten Ouzo12:a och en flaska vatten.

Sen sitter man bara på balkongen, med sin ouzo under tystnad och lyssnar på syrsorna (m hörapparaten på givetvis) och ett och annat kattslagsmål...

DET saknar jag!

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-06-04, 14:50
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Den mycket korta versionen:

Den varma natten med den ljumma vinden.
Omgivningen. De betagande vyerna, som jag andlöst tar in.
Smaken av Retsina, som dröjer kvar i gommen.

Och inte minst, vetskapen om att jag kommer att kunna uppleva allt detta igen. I morgon.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-06-04, 15:19
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Enkelt svar...…..

A L L T

Klarar inte av att rangordna


/ Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-06-04, 16:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Att vakna tidigt på morgonen. Jag sätter mig på altanen/balkongen med en kopp kaffe och inväntar soluppgången.
Sedan tar jag mig en promenad innan värmen blir för påtaglig. Kanske går jag också förbi bageriet. Äter en mättande frukost och börjar jag diskutera med mig själv vad jag ska göra med dagen.
Livet leka!

Birgitta.


Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-06-04, 16:27
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Alla vi på forumet, saknar ju Grekland så det suger i magen, men kan ni säga vad ni längtar efter allra allra mest? Nåt sånt där som man bara upplever på plats...

Jag kan börja.

Man är mätt och belåten efter en sen och mycket god grekisk middag på en trevlig taverna. Kyparen har bjudit på nått gott till notan som avslutning.

Vi släntrar sakta hemåt i den varma natten. Kanske tar vi av oss skorna och låter vattnet skölja över fötterna i det månbelysta strandbrynet.
"Ska vi inte ha oss en Ouzo som sängfösare på balkongen?" för att sen släntra in på närmsta bar/resturang etc och köpa med sig en liten Ouzo12:a och en flaska vatten.

Sen sitter man bara på balkongen, med sin ouzo under tystnad och lyssnar på syrsorna (m hörapparaten på givetvis) och ett och annat kattslagsmål...

DET saknar jag!

/Netwolf



Det där kan jag skriva under på helt och hållet. Kan lägga till att lite vågskvalp medan man sitter på balkongen är inte fel.
Och så saknar jag morgonpromenaden till bageriet för att köpa frukostbröd. Första morgonen man är i en by så luktar man sig fram till bageriet, underbara dofter!
Ulla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-06-04, 17:17
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Vännerna, humorn, språket, luften, dofterna, smakerna, vyerna, lättheten och den jag själv blir av allt detta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-06-04, 17:38
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Jag håller med om det mesta som ni andra skriver
Kanske mest människorna och deras humor klokhet och gästvänlighet
Hela atmosfären lugnet på framförallt de mindre öarna
Att sakta åka moppe och känna alla dofter Komma till en liten by man inte besökt tidigare och där sätta sig på en taverna och njuta av maten och drycken omgivningen och bara sitta där och bara vara....
Det finns så otroligt mycket man saknar!

//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-06-04, 18:32
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Första badet i havet!
Jag brukar bli stående länge i vattnet och och insupa synen av berg, hav, båtar ja hela omgivningen. Tänker högt: Jag fattar inte att jag är hääär!!🇬🇷💙 Närmare en religiös upplevelse kan jag inte komma😍

Sen är ju första tidiga morgonen med kaffekoppen och soluppgången obetalbar! När byn vaknar. Alla ljud o dofter. Vetskapen om att man bara ska göra positiva saker i många dagar. Ingen stress. Total lycka!!
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-06-04, 21:39
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Känslan när värmen slår emot mig när jag går ner för trappan från flygplanet

Sitta på balkongen och äta låång frukost, Lyssna/läsa bok, titta på övriga hotellgäster och så sakteliga planera dagen och kvällen. Vad ska vi göra i dag då? Vart ska vi äta i kväll? Små angenäma "problem".

Att på kvällen sitta på en taverna och ha bordet fullt av härliga förrätter och en karaff retsina. Bara sitta där ett par timmar och äta gott, titta på folk och njuta av vacker utsikt. Att bara vara - UNDERBART!!!

Bekanta mig med traktens katter.....

+ så många fler saker - jag kan inte skriva allt!! SUCK - Längtar!!!

Så jo men jösses nog kommer jag att sakna allas vårt Grekland på så många sätt!!!!

Senast redigerad av Faestis den 2020-06-04 klockan 21:57.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-06-05, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Det finns massor jag saknar, men om jag bara ska välja en sak (kan återkomma med fler senare) så är det detta.




Att äntligen komma fram till första ön.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-06-05, 16:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns massor jag saknar, men om jag bara ska välja en sak (kan återkomma med fler senare) så är det detta.




Att äntligen komma fram till första ön.
Ja, vilken förväntan man har då,när alla som ska gå av väntar på att den ska fällas ner. Man tittar spänt om vår rumsuthyrare finns där.
Eller, som på den gamla (goda) tiden när man kollar om det finns några uthyrare.

Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-06-07, 16:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Eller, som på den gamla (goda) tiden när man kollar om det finns några uthyrare.
Precis, det var tider det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-06-08, 00:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Det är nu snart tre år sedan vi var i Grekland senast. Först pga vårt brådstörtade uppbrott från Skopelos 2017 som det tagit lång tid för oss att hämta oss från, och sedan nu Covid19 som gör att vi inte kommer iväg i år heller. På så lång tid hinner det så klart att bli en massa saker som man saknar mest från flera av våra favoritöar.

Men om man kokar ner allt till det som finns allra närmast hjärtat och som värker mest, ja då är det längtan till Egina.

Det jag saknar mest är att strosa kring i Egina stad. Att sitta ner på en av tavernorna vid fishmarket med en tallrik atherinas eller maridakis, tzatsiki, en bit bröd, ett glas ouzo och en balja vatten, och att njuta av att se vardagslivet passera förbi. Och att sedan på kvällen tillbaka i Agia Marina sitta ner med en grekkaffe och en whisky på Cafe Marina och snacka lite med vännen Panos.

Oj vad det värker!

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-06-08, 07:48
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Den där tysta stunden på balkongen med morgonkaffet, fågelkvitter, kattmamman med sina ungar som tassar runt kring poolen, se solen gå upp bakom kullen, vetskapen att man har ännu en dag framför sig i paradiset.


Detta har varit vyn jag varit van vid de senaste tre somrarna men i år får jag vara utan den, saknar…

Senast redigerad av simetra den 2020-06-08 klockan 07:54.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-06-08, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg


Detta har varit vyn jag varit van vid de senaste tre somrarna men i år får jag vara utan den, saknar…
Fint! Var är det?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-06-09, 09:06
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fint! Var är det?
Det kanske kan vara svårt att se men det är i Pigadia, Karpathos och till vänster utanför bild går det att skönja havet
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-06-09, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Det kanske kan vara svårt att se men det är i Pigadia, Karpathos och till vänster utanför bild går det att skönja havet
Aha, nu ser jag. Vilken ljuvlig morgon, förstår att du saknar det!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-06-11, 17:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Har man lyckan att redan bo i Grekland njuter man av ALLT det dar ni skriver sa lyriskt om...fast alltid ska det vara nagot bekymmer: nar ska mina barn kunna resa hit? nar ska jag kunna planera en Sverigeresa? Allt ar osakert och det kapar en stor bit av det roliga.
Kan beratta att cikadorna inte kommit igang an. Turisterna ar fataliga och ses med viss misstanksamhet. Inte trevligt alls. Men jag sitter pa verandan med en ouzo och en katt och solnedgangen over bergen och ljudet av grannens glada barnbarn, vad kan man mer begara... ( kanske internet igen? Nej, absolut inte, nu nar Neon har oppnat igen efter alla dessa veckor...) Geia sas, ypomoni, ypomoni...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-06-11, 22:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Monica, jag saknar mest dina berättelser från Kalymnos!
Sedan räknar jag inte upp allt det övriga vi saknar, utan hoppas på att vi åter får möjlighet, att återse "vårt" Koutsounari och "vår" ö, Kreta!
/ Jannis
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-06-12, 01:28
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Vad saknar ni mest?

Så roligt att se ditt namn igen, Monika P! Jag saknar dina kåserier mycket.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT