Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-12-24, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Tråkigt att höra Kajja!

Min brorsdotter och hennes sambo har smittats av Covid-19. De träffar inte någon, förutom en enda person vid ett enda tillfälle. Det var förra veckan, och då smittes en av dem, och sedan båda. De har en dotter på sex månader. Ingen jul för dem heller.

En kompis i Stockholm blev inlagd med Covid-19 för några veckor sedan. Hans sambo smittades inte, fast de bor tillsammans. Mycket konstigt. Han är hemma nu och de ska fira jul tillsammans.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-12-25, 00:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Mätta o stinna summerar vi denna mycket annorlunda Julafton, som faktiskt blev jättebra, trots allt.
Jultomten, jag och äldsta dottern överraskade sjuklingarna på deras altan. Barnbarnet (3 år)fick se tomten med lyckta, tomtebloss och säck. Klappar övelämnades och öppningen av paket delade vi över Skype!
Såå annorlunda men endå inte så ledsamt som jag befarade igår. Som sagt..optimistisk pessimist
Nu är äldsta dottern hemskjutsad av min kära tomte. Senkvällen, och att hennes mor hade valt helt outstanding låtar på Youtube ( Stevie Wonder)satte väl punkt på denna julnatt
Tar ett djupt andetag av lättnad och välkomnar mina föräldrar 80+ imorgon. Dom valde själva.
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-12-25 klockan 00:59.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-12-25, 13:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Det var en märklig känsla att fira jul utan barn och barnbarn, något som bara hänt en gång tidigare i vårt liv (vi har levt länge). Vår dottern och dotterdottern har Corona men mår hyggligt bra, och vi åt julmat tillsammmans via ”paddan” på vad det nu heter. Sonen och sonsonen firade på sitt håll.

Många har beställt julmat från restauranger i år, som i vårt hem är lite som att svära i kyrkan. Här ska laxen gravas, sillen och den stekta strömmingen läggas in och köttbullarna rullas. Vet att några här även bjuder in lite grekiskt till julbordet, vilket vi inte gör. Vi håller på våra svenska traditioner (förutom en sak). Men Danmark och Sverige har ju hängt ihop tidigare, och i år välkomnade vi en 2020 års JULE AKVAVIT vilken visade sig vara en trevlig bekantskap.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-12-25, 22:08
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

En ‘julaften’ ble det. Vi var tilsammen seks som møttes hos en datter og svigersønn tidlig på dagen. En sønn måtte haste videre til jobb på sykehuset. - Datteren ville så gjerne ha en normal feiring. Kanskje mest pga 2 1/2 åringen, hennes første forventninger til ‘jul’. Hun hadde vært en Lucia i barnehagen. Sånn bygges forventninger. Lille ‘Coronita’ på 7-8 mdr var lykkelig med oppmerksomhet og med å åle seg rundt på gulvet. Mormor-hunden fant fort frem til godisen i kåpelommen. Adoptert straydog, aller beste. Vi fikk servert hjemmelaget julemat; beste svigersønnens verk, tradisjonelt med nydelig aquavit og dessert.

Det var en god stund, gode timer. Faktisk veldig hyggelig. Ikke mange julegaver; sånt får komme siden. Netthandel blir ikke helt det samme. Et ‘møte’ med kjær og nær familie i mellom-Amerika så klart, de i bil på vei til vennefamilie. Vi kunne se hverandre, vinke, snakke sammen. Alle preges litt av annerledesheten. Normalt ville vi vært samlet. Så var det på med munnbind, taxi hjem. Taxi og offentlig kommunikasjon er ellers noe som unngås i disse tider.

Jeg er ikke lenger spesielt opptatt av eller glad i julen. Livet endres. Men jeg stiller så klart opp og vil gjerne at de godt voksne barna skal få sine forventninger til ‘gammeldags’ jul oppfylt. Veldig forskjellig sammenlignet med julen for to-tre år siden i Chile. Julaften på restaurant, uformelt, påfølgende vennetreff i ‘gresk’ påkledning i shorts og sandaler. Norsk jul er definitivt svært ‘norsk’.

Da ‘Coronita’ skulle til sengs, og ‘Lucia’ fornemmet at selskapet og julekvelden kunne ta slutt, sa ‘Lucia’ nesten som i en forhandling, mormor; du kan sove på den ene sofaen, pappa kan sove på den andre sofaen - og jeg kan sove i teltet mitt (som er plassert i stuen). Fortsatt god jul med andre ord .

Senast redigerad av malou den 2020-12-25 klockan 22:24.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-12-27, 12:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Vill bara tillägga att nåt besök från mina 80+ föräldrar blev det inte heller. Han har fått..som han säger..en lätt förkylning Nu gäller det att hålla koll på farsgubben!
Nu för tiden kan ju en "lätt förkylning" innebära nåt helt annat
/ Kajja
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-12-28, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Vi hade en mycket trevlig jul. Faktiskt en av de trevligaste jag kan minnas. Kanske för att vi inte hade några krav.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-12-29, 00:53
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Hyggelig å høre. Noe av det samme her.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-12-29, 13:22
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Firade min jul med barn, barnbarn och gamla mamma. Alltihop skedde utomhus med rejält avstånd framför allt till gammelmormor! Vi hade massor av marschaller, ljuslyktor och eldkasa. Jultallrik - och så kom tomten i mörkret i lyktans sken.. otroligt stämningsfullt och fint. En mäktig känsla och tacksamhet över livet⭐️
/emma
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-12-30, 13:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Firade min jul med barn, barnbarn och gamla mamma. Alltihop skedde utomhus med rejält avstånd framför allt till gammelmormor! Vi hade massor av marschaller, ljuslyktor och eldkasa. Jultallrik - och så kom tomten i mörkret i lyktans sken.. otroligt stämningsfullt och fint. En mäktig känsla och tacksamhet över livet⭐️
/emma
Det lät helt underbart!
Birgitta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-12-30, 17:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Vi hade karantän veckan före och firade som vanligt, tillsammans med gamla svärmor. Enda skillnaden var att vi inte avåt den traditionella lutfiskmiddagen, då den alltid huserade hos svärmor.
I stället slog vi till med en måltid hemma hos oss och vad tror ni att det blev då? Jo, grekisk buffé förstås. Det var sagolikt gott efter all julmat och pricken över i, var dotterns hembakta baklava.

Man var så mätt, att man nästan rullade fram

/Netwolf
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-12-30, 20:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Birgitta, vilket fint julfirande!
Netwolf, svärmor brukar även hos oss stå för lutfiskmiddag..på juldagen. Nu sitter hon på hemmet som 90+are och tror tyvärr att sönerna är vårdbiträden så i år blev det ingen lutfisk..eller fiskmumie som Ernst kallade det..innan den är blötlagd.
Nästa år testar vi själva.
/ Kajja
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-12-30, 20:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Firade min jul med barn, barnbarn och gamla mamma. Alltihop skedde utomhus med rejält avstånd framför allt till gammelmormor! Vi hade massor av marschaller, ljuslyktor och eldkasa. Jultallrik - och så kom tomten i mörkret i lyktans sken.. otroligt stämningsfullt och fint. En mäktig känsla och tacksamhet över livet⭐️
/emma
Høres underbart ut. Sånn ville jeg gjerne feiret ikke bare jul, men alle store dager. Eller alle dager.

Men Netwolf; lutefisk...er du litt norsk ... Av ren høflighet spiser jeg kun tilbehøret når det inviteres til lutefisk. Lutefisk for meg er u-fisk. Disgusting
Svara med citat
  #33  
Gammal 2020-12-30, 21:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hur ska ni fira jul i dessa tider?

Uräkta Emma
Det var ju ditt inlägg jag ville kommentera!!
Blev lite fel där..
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT