Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-03-31, 20:26
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Åka till Grekland för en natt?

Hej!

Kanske knepig fråga detta, men:
I tidigare trådar har jag läst att man inte varit i Grekland om man inte varit på Antikythera. Tror att Janne skrivit detta (?).

Jag och min (vuxna) dotter kommer att besöka Kythera i början av juni. Hon ska vidare till en festival i Chania, som inleds 7/6 (tror jag), så hon måste nog lämna Kythera på kvällen 5/6 för att komma till Kreta i tid.

Nu till min fråga. Jag ser ju att båten till Kreeta borde passera Antikythera, och jag ser att den gör ett stopp på AK. Jag kan också hitta en återresa från AK til Kythera nästa dag 6/6 vid 13:tiden.
Problemet / min fråga är. Anlägger de samma hamn. Finns det 2 hamnar på Antikythera. Ser ut att vara olika namn på dit och"hemresan". Efter så många resor till Grekland, skulle jag ju verkligen vilja "ha varit där".
Någon som vet.

Senast redigerad av mst den 2019-03-31 klockan 20:32.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-04-01, 19:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Hej!Kanske knepig fråga detta, men:
I tidigare trådar har jag läst att man inte varit i Grekland om man inte varit på Antikythera. Tror att Janne skrivit detta (?).
Jag har skrivit det, men det är inte jag som har uppfunnit ordspråket, det är min vän Kim som bott på Rhodos sedan 1961.

Vad jag känner till – som alltså inte har varit där – finns det bara en hamn på ön. Det är en jätteliten ö med en yta på 20 km2.

Men jag vet i tusan om jag skulle våga chansa på att stanna den korta stunden. Det finns nästan ingenstans att bo om det skulle bli strul med färjan.

Om du åker dit får du gärna berätta hur där var.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-04-01, 20:11
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Jeg har heller aldrig hørt om, at der skulle være to havne på Antikythira.

Som Janne skriver, så skulle jeg i alle tilfælde være sikker på et sted at bo, inden jeg tog afsted.

Når du er på Kythira bør du også tjekke, at begge færger er i drift, så du kan komme både frem og tilbage. Færgerne er ikke specielt stabile og er ofte ude af drift af den ene eller anden årsag. Og vejret kan jo også spille ind...


Måske vi ses på Kythira. Jeg er der også i starten af juni
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-04-07, 00:59
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Hej igen!

Varmt tack, både Janne och Susie för er info och era tips!
OM jag nu vågar ta mig till Anthekythera för ett knappt dygn, kommer jag att förvissa mig om att båttrafiken fungerar, samt att det finns någontans att bo, Lär ju förvisso finnas helikopterplatta på ön om det skulle bli totalkris Känns tryggt!

Känner jag mig för feg, vinkar jag av dotterns färja till Kissamos 5/6 och då kanske vi kan ses för en Ouzo, latte eller annan dryck, Susie. Återvänder till Aten med flyg, lör 8/6.

// Maria
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-04-08, 17:03
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Hej Maria

För ett antal år sedan var jag på Anti-Kythera här är mitt resebrev

https://kalimera.se/resebrev/2008/grekland_pa_9.html

//PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-04-08, 23:22
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Hej PA!

Det har delvis varit ditt resebrev som inspirerat mig!
Vad tycker du? Ska jag chansa (trots att den trevlige doktorn väl inte är kvar ) Kan ju satsa på den ordinarie doktorn i stället... ??

//Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-04-09, 08:58
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Hej Maria

De va ju kul att mitt resebrev inspirerat till din resa.
Vad jag begriper finns det bara en hamn på Anti-Kythera,endast en dag varför så bråttom? Dessutom är det bara april ännu så länge, tidtabellerna för färjorna brukar inte vara helt up to date förrän i maj/juni.

Lycka till o ha de gôtt

//PA
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-04-13, 21:34
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Nja, bråttom, vet jag inte... Men har endast 5 nätter på Kythera planerade och det skulle ju funka bra att åka till Antikythera samtidigt som min dotter lämnar för Kreta. Är bara ledig en vecka från jobbet.
Planerar (som vanligt) för en 4 v ö-luff senare i sommar, men då blir det västra Kykladerna, från Milos (flyg dit) till Kea.
Fö: Janne, vet du varför din Rhodosvän menade att man inte varit i Grekland om man inte varit på AK. Finns det ngn anledning utöver att det är en pytteliten ö (finns ju flera i Grekland)??
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-04-14, 15:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Fö: Janne, vet du varför din Rhodosvän menade att man inte varit i Grekland om man inte varit på AK. Finns det ngn anledning utöver att det är en pytteliten ö (finns ju flera i Grekland)??
Han säger det mest på skämt eftersom det är så få som har varit där, och han vet att jag inte har varit där. Dessutom är PA god vän med Kim, och PA har som bekant varit på Antikythera.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-04-15, 09:07
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Hej alla

Nu har jag frågat Kim varifrån uttrycket kommer, men han har inte en aning. Så det verkar inte vara hans eget uttryck. Men han använder det flitigt...

//PA
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-04-16, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åka till Grekland för en natt?

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Nu har jag frågat Kim varifrån uttrycket kommer, men han har inte en aning. Så det verkar inte vara hans eget uttryck. Men han använder det flitigt...
Han gör ju det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT