Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-12-08, 22:44
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Kretaresa i oktober

Det har nu snart gått ett par månader sen vår resa till Kreta. En resa som blev väldigt bra och jag är så tacksam att vi beslutade oss för att åka, trots att vi tvivlade där ett tag tidigare i höst. Hur skulle det bli med restriktioner och vad väntar när vi kommer hem osv! Men jag kände att det var helt ok med allt, var aldrig orolig eller så. Nu till själva resan...

Vi bodde i Mary Gialos på södra Kreta, det ställe som vi varit på flest gånger i Grekland. Första gången här var oktober 1991, så detta blev 30-årsjubileum dessutom. Vi har flera gånger hyrt privat boende här, men nu valde vi en vanlig charter på Sunwing. Det kändes som ett tryggt val ett år som detta.



Det var 8 år sen sist, men det mesta var sig likt ändå. Många tavernor och affärer som finns kvar under de trettio år som vi rest hit!

Vi gick många promenader runtomkring byn och till stränderna i närheten. Det finns en jättelång strand strax utanför byn dit vi gick en tidig morgon, så underbart här!




En dag tog vi en promenad till grannbyn Koutsoras några kilometer västerut. När vi gick genom byn hörde vi lite upprörda röster och en kvinna kom ut på en trappa vid ett hus och skrek. Vi funderade vad som hade hänt, var det strömavbrott kanske? Vi hade sett en man hålla på vid ett elskåp strax innan. Vi stannade sen vid ett café och tog in lite att dricka och där stod tv:n på. Det var nyhetssändning och vi förstod att det hade varit jordskalv någonstans. Då visar dom en karta över Kreta och vi inser att det är häromkring det varit en jordbävning. Det var ju det som den skrikande kvinnan hade känt förstås. Vi kände ingenting alls!

Det blev många lata dagar på stranden och mycket bad i ett underbart varmt hav. I Makry Gialos går det väldigt sällan stora vågor, men några dagar var det faktiskt riktigt stormigt hav. Tror aldrig tidigare jag har varit med om så stora vågor här, det var till och med röd flagg på stranden några dagar.



En tur med bussen till Ierapetra hann vi också med, gick runt och tittade oss omkring i stan lite. Åt lunch, kände oss nöjda med det och tog bussen tillbaka. En trevlig utflykt en lite mulen och regnig dag.



Andra veckan fick vi trevligt sällskap av sonen med sambo. Det blev många gamla minnen och berättelser från vår första resa hit då han bara var 3 år gammal, även om han inte själv kommer ihåg nåt från den resan.

En morgon tog vi taxi upp till bergsbyn Pefki några kilometer från Makry Gialos. Från Pefki gick vi sedan via en ravin tillbaka till byn. En väldigt vacker vandring i ett underbart väder med alldeles lagom temperatur. Det blev nog en av resans absoluta höjdpunkter för oss alla.





Ja, det var en liten sammanfattning av vår Kretaresa! Vi hoppas nu att saker och ting ordnar till sig i världen och att det är möjligt att resa nästa år igen.





Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-12-08, 23:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack för din rapport Maria!
Många vackra bilder!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-12-08, 23:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack för reseberättelse från min favorit ö
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-12-09, 05:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Så trevligt att få läsa er berättelse från östra Kreta! Så härliga bilder!
Själv befann jag väl mig på andra sidan, västra Kreta?
Och vid midnatt är jag tillbaka!

Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-12-09, 10:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack så mycket för din berättelse med många väldigt fina bilder. De värmer i vinterkölden.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-12-09, 13:07
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack!

Så härligt du beskriver er resa!
Kanske ska jag våga mig på Kreta igen??

/Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-12-09, 14:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Ett väl bekant område för oss. Efter Ylvas arbetsresa och min semester på Sunwings hotell 1993, fick vi tips om det hus i Koutsounari som blivit vårt andra hem. Makri Gialos (förr bara ett ord) är en mycket bra semesterort, som ger bra benträning i uppförsbacken mot hotellet! Jag förstår, att ni trivs där!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-12-10, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack snälla Maria för din rapport och längtansfulla bilder!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-12-10, 23:08
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack!
Jätteskoj att läsa o se de fina bilderna!

Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-12-12, 09:09
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kretaresa i oktober

Tack Maria för fina bilder och berättelse, även jag är mycket förtjust i Makriolagos med omnejd
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT