Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-30, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Kontaktsvårigheter på Kreta

I vår serie ”allt löser sig i Grekland” har vi nu kommit fram till bristen på vägguttag.

Här är två bilder där ni ser hur vi löste problemet med för få vägguttag när vi skulle koka kaffevatten.



Hotell i Heraklion på Kreta.




Pensionat i Paleochora på Kreta.


Är det någon som har samma erfarenhet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-30, 12:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Ja, man får verkligen ha fantasi när man ska koka kaffevatten. Man hade önskat att pensionatsägarna hade lite realism när dom ändock ställer fram en vattenkokare. Kanske en liten skarvsladd på rummet.
Hos Haris i Paleochora har jag, förutom min adventsljusstake m.m., en dosa med 5 uttag. Det är inte dåligt med uttag där, men är man där en månad har man med sig en del elprylar.

Men som jag skrev i min senaste reserapport från sydvästra Kreta så fanns det 7 eluttag på rummet i Agia Roumeli och nästen lika många i Chora Sfakion. Så pensionatsägarna har lärt sig vad turisterna vill ha. Vid renovering brukar dom utöka vägguttagen.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-30, 15:55
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

En rolig grej hände oss i Pythagoria på Samos. Man hade installerat ny TV på hotellrummet, men det fanns inget eluttag tillgängligt. Nöden är uppfinningens moder brukar man säga. Ett hål gjordes i väggen in till rummet bredvid där det fanns ett uttag. Så långt var det ju bra, men när de boende i det rummet behövde använda det, slocknade TV:n i vårat rum. Kanske inte så smart tänkt.
Kerstin4
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-30, 17:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Grekerna har blivit mycket bättre med vägguttagen, inte minst för att de nu har "europeiskt" standardutseende.
Minns 1976 på Rhodos! Glad och lite "galen" nybliven greklandsturist får problem: kontakten till mina Carmen Curlers (värmespolar till håret, minns ni dom?) passar inte! Hjälp, vad göra??? Aha, hemlärd "elektriker" skruvar isär kontakten och försöker skjuta in tenarna i uttaget med hjälp av två tändstickor... Resultat: där small det ordentligt, ingen el i hela rummet och vid kontroll av proppskåpet har evighetsproppen gått i två bitar!! Hur förklara detta? När hotellets elektriker kommer har alla graverade bevis, inklusive "sotet" runt uttaget städats bort och jag förstår ingenting......naturligtvis Nästa åtgärd, när strömmen var tillbaka, tvärs över gatan finns en elaffär, yes! Leker dum blond turist med Carmens Curlers i händerna, please help snäll elgubbe skruvar på adekvat kontakt! Ett under, de fungerar fortffarande! Så, jag fick lockar i håret till kvällen ändå
Catlady, som fortfarande skrattar åt minnet av hur ung och tokig man var
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-12-01, 08:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
... men när de boende i det rummet behövde använda det, slocknade TV:n i vårat rum. Kanske inte så smart tänkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
...Resultat: där small det ordentligt, ingen el i hela rummet och vid kontroll av proppskåpet har evighetsproppen gått i två bitar!! Hur förklara detta? När hotellets elektriker kommer har alla graverade bevis, inklusive "sotet" runt uttaget städats bort och jag förstår ingenting......naturligtvis
Ja, så det kan bli
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-12-01, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men som jag skrev i min senaste reserapport från sydvästra Kreta så fanns det 7 eluttag på rummet i Agia Roumeli och nästen lika många i Chora Sfakion. Så pensionatsägarna har lärt sig vad turisterna vill ha.
Det är jättebra, för är det något vi behöver idag så är det elektricitet - och ett vaccin.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-12-01, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
En rolig grej hände oss i Pythagoria på Samos. Man hade installerat ny TV på hotellrummet, men det fanns inget eluttag tillgängligt. Nöden är uppfinningens moder brukar man säga. Ett hål gjordes i väggen in till rummet bredvid där det fanns ett uttag. Så långt var det ju bra, men när de boende i det rummet behövde använda det, slocknade TV:n i vårat rum. Kanske inte så smart tänkt.
Hahaha! Den var jättekul!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-12-01, 11:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Nästa åtgärd, när strömmen var tillbaka, tvärs över gatan finns en elaffär, yes! Leker dum blond turist med Carmens Curlers i händerna, please help snäll elgubbe skruvar på adekvat kontakt! Ett under, de fungerar fortffarande! Så, jag fick lockar i håret till kvällen ändå
Den också! Hahaha!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-12-01, 13:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Så, jag fick lockar i håret till kvällen ändå
Catlady, som fortfarande skrattar åt minnet av hur ung och tokig man var
Tur att du inte hade fingrarna med i kontaktpillandet! Då hade du nog fått lockar i håret utan att använda Carmen Curlers.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-12-01, 19:26
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Med all säkerhet, Masse! Hade dock brännblåsa på båda pekfingertopparna....
Catlady
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-12-02, 14:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Här en bild som får symbolisera den absoluta kontaktsvårigheten.




När man skulle använda spisen fick man dra ut kontakten till kylskåpet.

Bilden är från ett hotell i Nikiana på Lefkas.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-12-02, 15:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Men det var en himla fancy spis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-12-02, 15:28
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kontaktsvårigheter på Kreta

Mye morsomme bilder her . Som yngre gikk sånt i kategorien ‘typisk gresk’, som vi ristet på hodet av og moret oss over. Det ble alltid en løsning. Nå kjennes det litt mer utrygt. Har tenkt å kjøpe en reisebrannvarsler. Ikke overspennings-skydd, da ryker kanskje strømmen på alle rom?

Var ikke glad for et par år siden da en elektriker strakk en kabel fra en stolpe/el-mast? (på veien) og monterte en kontakt uten deksel på ytterveggen - dvs noen centimeter fra min seng. Det så høyst amatørmessig ut , men vet ikke.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT