Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2005-10-24, 14:36
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var på Lefkas...

När vi hyrde scooter i Nidri så stod det i kontraktet att man inte fick lämna ön med den. Det kan ju vara värt att fråga om för försäkringar e.dyl.

//PO
Svara med citat
  #42  
Gammal 2005-10-24, 14:49
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av frank
Jo då vi va ända bort till Nafpaktos sen vände vi .Vi hade ju bara en 125 kubiks scooter så man hade ju hyffsat träsmak i baken .Men de va det värt för fastlandet har mkt fint att erbjuda. En av byarna låg jätte mysigt till ,den heter Mitikas o har en halvstor ö i bukten som heter kalamos dit kan man ta sig via små taxibåtar otroligt grönt o vackert o rekomenderas varmt. Bor man på underbara Lefkas så kan det nog räcka med att åka dit som dagsutflykt.Har varit runt i grekland varje år sen -92. 2omgånger varje år har det blivit så man har ju avverkat en del öar. Har nu börjat rikta in mej på fastlandet som varkar vara änumera grekiskt.mvh FRANK

Har vart en del på Lefkas, men sen 3 år tillbaka har jag haft mitt "hemvist" i Parga o utforskat fastland o inland därifrån, nästa år tror jag att jag tänker mig söderut längs kusten oxå. Får se vart det bär hän då, Mitikas låter mysigt, kul o höra att det finns att upptäcka på det hållet med

Tommy
Svara med citat
  #43  
Gammal 2005-10-24, 17:09
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

var i mitikas september o trevligt litet ställe, men relativt tomt o stängda hus.Tyder enl mitt förmenande på att sommarturister greker? italienare ?. hyr/äger husen. de flesta restauranger var stängda då. men ! mittemot mitikas uppe i bergen ngra kilometer fanns det ett ställe som jagf inte kommer ihåg namnet på men fullt med folk, grillrestauranger öppna o god mat till rimliga priser. inga turister synliga utom ego. längre ne3d på kusten: Astakos. åkte bara rakt igenom såg rätt tråkigt ut, men vem vet? har kanske mer att ge. nästa lilla ögonsten är byn /ön. Etoliko. ligger utmed vägen till Messologgi.. litet, pittoreskt och värt ett besök. Nästa steg: Messologgi. Nationalgreklands ögonsten och regionshuvudstad. H Polis tis Eleftherias. frihetens stad. symbol för det nya fria grekiska nationen. hjältarnas gård/begravningsplats, värt ett besök: finns en svensk som är begravd här efter befrielsekriget mot Turkarna. Lordonas Byronas avled här , dock inte av krigsskador utan av feber ; som man säger. antagligen hade han ngn leversjukdom. nog om detta. Messologgi också h uvudstad i Etolo-Akarnania. . efter Messologgi nu mot Nafpaktos. återigen rel stor stad , kallades Lepanto under Venetienska eran, vbärd ett besök. Om man sedan vill vara äventyrlig o se lite bergstrakter åk mot nord ost, o upp i småbyar grusvägar men värt ansträngningen, inga svårigheter att hitta rum etc.trevliga små bykrogar grillställen etc, Den här turen kan väl ta ett par-tre dagar. hälsningar magnus u.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2005-10-24, 18:40
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
var i mitikas september o trevligt litet ställe, men relativt tomt o stängda hus.Tyder enl mitt förmenande på att sommarturister greker? italienare ?. hyr/äger husen. de flesta restauranger var stängda då. men ! mittemot mitikas uppe i bergen ngra kilometer fanns det ett ställe som jagf inte kommer ihåg namnet på men fullt med folk, grillrestauranger öppna o god mat till rimliga priser. inga turister synliga utom ego. längre ne3d på kusten: Astakos. åkte bara rakt igenom såg rätt tråkigt ut, men vem vet? har kanske mer att ge. nästa lilla ögonsten är byn /ön. Etoliko. ligger utmed vägen till Messologgi.. litet, pittoreskt och värt ett besök. Nästa steg: Messologgi. Nationalgreklands ögonsten och regionshuvudstad. H Polis tis Eleftherias. frihetens stad. symbol för det nya fria grekiska nationen. hjältarnas gård/begravningsplats, värt ett besök: finns en svensk som är begravd här efter befrielsekriget mot Turkarna. Lordonas Byronas avled här , dock inte av krigsskador utan av feber ; som man säger. antagligen hade han ngn leversjukdom. nog om detta. Messologgi också h uvudstad i Etolo-Akarnania. . efter Messologgi nu mot Nafpaktos. återigen rel stor stad , kallades Lepanto under Venetienska eran, vbärd ett besök. Om man sedan vill vara äventyrlig o se lite bergstrakter åk mot nord ost, o upp i småbyar grusvägar men värt ansträngningen, inga svårigheter att hitta rum etc.trevliga små bykrogar grillställen etc, Den här turen kan väl ta ett par-tre dagar. hälsningar magnus u.
Tack, det var intressant, har du inte skrivit något resebrev och skickat in ?
Messolongi har jag funderat på och läst om, och om lord Byron. Är visst ett stort våtområde där med mycket fågelliv oxå .

Tommy
Svara med citat
  #45  
Gammal 2005-10-24, 19:43
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

[jo. det finns visst fågelliv där. bl a häger o ngn o ngn sjöfågel dom kallar för Tourlida, tillika namnet på populär badplats. hela utsida av Messologgi utgör en naturlig fiskodlingområde. ålar (små), lambraki o allehanda krabbor o andra sjöodjur . Om man vill äta Thalassino skall man nog åka dit. spec deras inlagda pasto. dvs småfisk uppfläkt o inlagd i olja kryddat med vitlök/ kokkino piperi. som ansjovis i olja men godare, dessutom allehanda mesedes .saliner finns också utanför messologgi , KALAS-salt. stan också kulturellt erkänd med poeter + politiker. åtminstone 3 presidenter/premiärministrar(tror jag ) kommer härifrån.Enda nackdelen med Messologi är att det är så fruktansvärt varmt på somrarna, .Är man konstintresserad kan man beskåda Delacroix orginalmålningar i rådhuset centralt. ( kanske ombyggt till museum nu?) Alla greker undervisas i o känner till exodos messologgiou
o messologis betydelse för frigörandet från turkarna. VARJE FRI MÄNNISKA ÄR MEDBORGARE I MESSOLOGGI. står det utanför pili i M. hälsn. magnus u
Svara med citat
  #46  
Gammal 2005-10-24, 20:57
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Magnus !!!

När får vi läsa din reseberättelse
Du har mycket att berätta som intresserar och det är synd om det skulle försvinna bland alla andra inlägg tycker jag

Tommy
Svara med citat
  #47  
Gammal 2005-10-24, 21:27
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

Jag har aldrig tänkt i dom banorna. som du ser är jag katastrofalt ostrukturerad. Kan knappt skriva brev.Uppsats.var det sämsta jag var på. Se där ,nu avslutade jag meningen med en preposition.Å här kommer en till.Men det är klart man har en massa ostrukturerade och ofullständiga kunskaper om Grekland, men det har vi väl alla. Nytt stycke,! jag har sett att en del tycker om att gå i bergen trekking, o tänkte i så fall nämna att det går en vandringsled genom hela Grekland från mittenfingret på Peloponesos rakt upp till EGIA( mellan Patras och Korinthos) Jag tror man tar färjan över.Om man inte vill blöta ner sig. från andra sidan kommer man över Delphi o snett nord-ost mot Karpenissi o passerar på vägen en underbar natur vilda områden småbyar, där man oftast kan hyra rum för kvällen. efter Karpenissi går norrut mot Agrafa utmed floden Agrafiotis o vidare norr. Leden kallas för E4.O frågan är om den inte går vidare in i andra läönder.Åtminstone tror jag att den gjorde det tidigare,men sen kom ju jugoskalvienkriget . Etc. under alla omständigheter kan man få närmare upplysningar om leden kanske genom Orovatikos syllogos. o varje region i grekland har en avdelning . o man kan få/köpa stigbeskrivningar avstånd etc om alla avsnitt samt svårighetsgrad.Rekommenderas varmt för alla som vill få en annorlunda semester o lära känna naturen i det vilda grekland. hälningar Magnus
Svara med citat
  #48  
Gammal 2005-10-24, 21:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
Leden kallas för E4. O frågan är om den inte går vidare in i andra länder.
E4:an är en vandringsled som börjar i Portugal och slutar på Kreta. Det finns en hel del att läsa om den på internet för den som är intresserad.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2005-10-24, 21:35
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
Jag har aldrig tänkt i dom banorna. som du ser är jag katastrofalt ostrukturerad. Kan knappt skriva brev.Uppsats.var det sämsta jag var på. Se där ,nu avslutade jag meningen med en preposition.Å här kommer en till.Men det är klart man har en massa ostrukturerade och ofullständiga kunskaper om Grekland, men det har vi väl alla. Nytt stycke,! jag har sett att en del tycker om att gå i bergen trekking, o tänkte i så fall nämna att det går en vandringsled genom hela Grekland från mittenfingret på Peloponesos rakt upp till EGIA( mellan Patras och Korinthos) Jag tror man tar färjan över.Om man inte vill blöta ner sig. från andra sidan kommer man över Delphi o snett nord-ost mot Karpenissi o passerar på vägen en underbar natur vilda områden småbyar, där man oftast kan hyra rum för kvällen. efter Karpenissi går norrut mot Agrafa utmed floden Agrafiotis o vidare norr. Leden kallas för E4.O frågan är om den inte går vidare in i andra läönder.Åtminstone tror jag att den gjorde det tidigare,men sen kom ju jugoskalvienkriget . Etc. under alla omständigheter kan man få närmare upplysningar om leden kanske genom Orovatikos syllogos. o varje region i grekland har en avdelning . o man kan få/köpa stigbeskrivningar avstånd etc om alla avsnitt samt svårighetsgrad.Rekommenderas varmt för alla som vill få en annorlunda semester o lära känna naturen i det vilda grekland. hälningar Magnus
Det var den mest intressanta och ostrukturerade text jag läst på länge
Men du, vad är Orovatikos syllogos ?

Tommy
Svara med citat
  #50  
Gammal 2005-10-24, 22:14
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

[ nåt i stil med bergsbestigarföreningen, motsvarighet friluftsfrämjandet. jag har vandrat lite själv många år sedan (3-4) kortare sträckor. lättare dagsturer i några dagar. under bekvämlighetsflagg.Men också sett grekiska "bergsbestigare i buss. innehållande osorterade människor från 18-60 år .om du går in på nätet o söker på orden trekking o greece får du fram något.Naturligtvis finns det också spetskunskap o erfarna begsbestigaremen det jag tror att många vill åt är nog en annorlunda upplevelse under ikke strapatsrika förhållanden o det kan man få . kräver viss planering men inte så mycket.Visst förarbete med att skaffa fram kartor o vägbeskrivningar.lederna skall vara märkta men -men.I korthet, ryggsäck. man tar bussen letar reda på en trevlig,som man tror ,etapp, o sätter lungt igång.. Lycka till . Magnus
Svara med citat
  #51  
Gammal 2005-10-24, 23:22
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

"Man tar bussen o letar reda på en trevlig, som man tror, etapp, o sätter lugnt igång..."

Underbart formulerat det ska jag tänka på med ett leende nästa sommar när jag är tillbaka i grekland

Tommy
Svara med citat
  #52  
Gammal 2005-10-25, 00:28
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

trekking:sök E4 greece o 3:e alternativet longdistance E4 Gr
för flra upplysningar om vandringsleden. Magnus
Svara med citat
  #53  
Gammal 2005-10-25, 14:19
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
E4:an är en vandringsled som börjar i Portugal och slutar på Kreta. Det finns en hel del att läsa om den på internet för den som är intresserad.


Jag vandrade en del av den leden for tva ar sen. En helt fantasktisk vandring i augusti.
Vi borjade i Sparta och tog oss upp pa Taigitos topp 2400m. Vandrade sen ner till Kardamyli. Vi hade turen att se augustimanen ga upp nar vi var vid foten av Taigitos topp.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2005-10-25, 18:17
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Har nu hittat lite info om leden på nätet. Tack för tipsen
Tänk om man skulle gå hela

Tommy
Svara med citat
  #55  
Gammal 2005-11-04, 20:16
Julia71 Julia71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll
... ska man bo?
Sitter och spånar inför sommaren -06 då jag och sambon tänkt spendera 2 veckor i början av september i Grekland. Ett av resmålen som är på tapeten just nu är Lefkas. Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol, bad, god mat och som inte behöver hålligång men ändå inte vill ha det "dött". Vi vill också kunna åka på lite utflykter under dessa 2 veckor.
Är Nidri den bästa orten? Hur ser badet ut i Nidri? Finns det ok bad på gångavstånd från stan?

Jag blir jätteglad om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

//Tass tass...
En månad sedan du ställde frågan, men här är mina erfarenheter från Lefkas/Nidri...

Var där en vecka i september nu i år. Ospecifierat.
Vi hamnade i "byn" Perigiali (by och by... en samling hotell och några tavernor osv utmed huvudvägen) och hade ca 1,5 km in till Nidri. I mitt tycke bodde vi perfekt! Hamnar man på rätt sida vägen, så tar utsikten från hotellbalkongen fullkomligt andan ur en! Medelhavet med grannöar utströdda alldeles nedanför den tappade hakan, och de höga lummiga bergen bakom en.
En rask promenad (bussen går också, någorlunda frekvent iaf med grekiska mått mätt hehe) så är man i Nidri. Bussen går både norrut till huvudstaden, och söderut. Taxi funkar också.

Nidri i sig är väl ingen höjdare, såsom påpekats i tidigare inlägg. En bullrig lite rörig huvudgata med allehanda bebyggelse runt om, och stranden är rätt trist. Mycket finare vatten bara den där kilometern norrut (t ex Pasa beach, som var i det närmaste folktom, med kristallklart vatten och grovkornig sand)
MEN, som utgångspunkt till andra upplevelser ligger det perfekt till! Utflyktsbåtar, uthyrning av diverse åkdon, bussförbindelser, promenad till vattenfallet osv.
Grekerna här är dock fantastiskt trevliga och jag har bara varma minnen av bemötande, service osv. Värt en hel del, det med! Lokalbefolkningen bor mitt i smeten så att säga, så det blir en rätt kul blandning.

Åkte på allehanda dagsturer, och Agios Nikitas var helt fantastiskt vackert och gulligt, och vattnet här var gudomligt! Inte mycket till hålligång kanske, men nog kändes det lite kymigt att doppa tårna i Nidris badvatten efter den utflykten!
Vassiliki var trivsamt som ort, men stranden var inget höjdare. Kändes lite skitig; blandat sand och ganska stora stenar. Blåsigt (därav alla surfare) och vattnet var grumligt. Himla häftig resa dit, över bergen, dock!

Små utflykter till öarna runt om rekommenderas dessutom starkt!

Lefkas är en fantastisk ö; vacker och spännande -så jag tycker absolut ni ska åka dit! Lättillgängligt, trivsamt och fina bad. Ni kan gott och väl bo i Nidri, om ni är lite rörliga och nyfikna av er. Bästa utgångspunkten för resten av Lefkas!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2005-12-01, 14:17
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Var på Lefkas...

Har nu varit på Lefkas många, många gånger. Vi har alltid bott på samma hotell, Adriatica, det ligger mellan Nidri och Nikiana. Kan hålla med om att Nidri kanske inte är världens roligaste ställe, men alla restauranger nere vid hamnen är absolut värda ett besök. Mat av hög klass till suveräna priser.
Staden Lefkada är mycket charmig och där finns allt, bokstavligen allt. Utanför för Lefkada stad finns tre fina stränder, det är inte längre än man kan cykla.

Västkusten är ett kapitel för sig, vackert överallt skulle man kunna säga. Det bästa med Lefkas är att det alltid är grönt, alla människor är ytterligt vänliga och hjälpsamma, man kanske kan tro att de skulle vara trötta på alla turister, men det verkar vara tvärtom faktiskt.

Tycker ändå sammantaget att ett besök på Lefkas är en god idé. Vi kommer alltid att återvända, har fått många vänner där.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2006-01-08, 20:08
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 13
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll
Inte någon som vill svara ?
Joo!

Vi bodde sommaren 2003 i Nikiana på Nikiana Club (via Apollo). Nikiana var inte mycket att hänga i granen. Vi åkte för det mesta in till Nidri. Men Nikiana Club hade utomordentligt god mat varför vi några kvällar valde att stanna kvar. Stranden vid Nikiana Club var väldigt stenig men för morgondopp och eftermiddagsdopp duger det utmärkt. Ett tips är att hyra en moppe eller bil och fräsa runt på ön.

Skulle jag åka till Lefkas igen (vilket jag säkert kommer att göra - underbar ö) kommer jag att välja att bo i Nidri.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2006-01-23, 12:57
petros petros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2
Standard Sv: Var på Lefkas...

Hej var på Lefkas 2004 bodde då i en liten by 5km utanför Nidri som heter Nikiania. Perfekt läge att bo på om man har planer att utforska ön på egen hand. I byn finns ca 10 resturanger 5 kafeèr 3-4 supermarkets och en härlig stressfri miljö
Svara med citat
  #59  
Gammal 2006-01-27, 01:02
anninagirl anninagirl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Var på Lefkas...

Hej!
Jag var på lefkas sommaren 2000, och jag bodde i nidri.
Jag rekomenderar nidri varmt de har god mat och många restauranger, och när jag var där hittade vi bara ett discotek men där fanns några små pubbar.De boende på ön var väldigt vänliga och serviceinriktade.
Bredvid hotellet jag bodde på (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) fanns en restaurang som serverade helt underbar mat,deras svärdfiskkottlett kan jag fortfarande drömma om. mums..

Jag åkte på några båtutflykter bla till kefalonia och fiskardo båda var väldigt fina utflykter. Tog även små turer på vespa då fick man chans att se lite mer gammal grekisk miljö.

Jag kommer åka dit igen utan tvekan..
Mvh annina
Svara med citat
  #60  
Gammal 2006-02-16, 10:12
Grek_ságapo
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Var på Lefkas...

Jag ska dit i sommar...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT