Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-02, 18:55
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Paros/ skall man åka dit???

Funderar på att ta en tur till Paros i början av juli. Har sett ett fint hotell som Apollo har med i sitt program vid namn Contaratos Beach i Naoussa. Vi har aldrig varit där tidigare/ ingen annanstans i Kykladerna för den del heller. Favoriter sen förr är ju Thassos, Parga, Skiathos o Rhodos. Intressant att se denna del av Grekland nu...
Är det toppenstränder, blåser det mycket - när det ligger så öppet? turister, hur ser det ut med det? och en massa tips önskar jag att få höra av Er Kalimerafolk. Jämförelser mellan Naxos ock Paros, bra/dåligt. Kanske man skall ta trippen till Naxos istället???
Med vänliga hälsningar
//Tilde!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-03, 08:59
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Paros/ skall man åka dit???

Naoussa er en charmerende liten "fiskelandsby" og både hotel Contoratos beach og Kalypso ligger fint til i forholde til nærhet av strand og sentrum..., men stranden er ikke akkurat noen høydare..., helt ok, men ikke noe mere enn det. Men med badebåten kommer man seg til flere flotte strender og det samme gjør man med både buss, moped og bil.
Kort vei til Parikia, ca.1 euro. (kanskje var det 1,50?) med buss, tok vel 10-15 min.
Opplevde ikke at det blåste noe spesielt der.

Det er også lett å besøke Anti Paros enten for en dagstur el. en tur med overnatting. En liten superkoselig øy i typisk kykladestil...

Jeg syntes Paros var en fin øy, det lille jeg så..., skulle gjerne ha reist tilbake for å se/bo flere/andre steder på øya + noen dager til i Naoussa som var veldig koselig.
Strendene på Paros kan ikke måle seg med de på Naxos om det er strendene som er det aller viktigste for dere, men det er altså mange fine strender bare man beveger seg bort fra selve Naoussa el. Parikia.
Men på Naxos er heller ikke bystranda akkurat super(iallefall ikke i høysesong) og den er veldig langgrunn ( ypperlig for småbarn) , slik at der må også der bruke buss for å komme til de beste strendene ( 1 Euro, og ca.10 min)

Tror ikke dere blir skuffet om dere velger Paros om dere er instilt på at dere må bruke både buss og båt (eller bil/mop.) for å få litt opplevelser og komme til de beste strendene



Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-03, 16:46
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Paros/ skall man åka dit???

Jag håller med Ia, åk till Paros, men bara om du är beredd på att färdas lite för att komma till fina stränder. Visst, Naoussa är bra, men det finns mer att se på resten av ön. På en vecka hinner du absolut med en sväng till Parikia och Antiparos (du kan ta det på samma dag eftersom du åker från Parikia för att ta dig till Antiparos). Dit kan du åka buss, det går rätt många mellan Parikia och Naoussa. Att ta sig ner till södra Paros är lite krångligare, går färre bussar och så, men det ska tydligen finnas väldigt fina stränder där. Åkte själv aldrig dit ner, vilket jag ångrar.
Det finns en strand nedanför Piso Livadi (östra Paros), som du kan åka buss till, minns inte vad den heter men den är ett sk. surfparadis, i stil med stränderna på Naxos. Alltså en lång sandstrand

Åk till Paros, det är en fin ö!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-03, 17:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Paros/ skall man åka dit???

Vi hade hyrbil en dag och åkte runt ön. Lagom för en dag med mycket fina vägar. Åt en sen eftermiddagslunch i Alyki där vi njöt av varma vindar som under några dagar varit betydligt kallare i Naoussa. Annars har jag åkte buss flera ggr mellan byarna på Paros vilket har fungerat mycket bra. Badbåten till Kolymbitres från Naoussa är också en trevlig upplevelse.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT