Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-22, 20:59
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Spontan båt?

Hejsan,

jag och min flickvän tänkte utforska Antiparos i sommar, och har läst en del här på forumet om ön. Dock kvarstår några frågor:

Kan man ta en båt från Athen "spontant" eller måste man boka innan? Och vilken hamn ska man åka ifrån?

Om man måste boka:

När vi ska boka båt (Economy Class) så står det att man kommer sitta med folk av andra könet, och således inte med varandra. Stämmer detta? Eller är det en "lös" regel?

Sista frågan:

Vår tanke är alltså att flyga Arlanda-Aten, därefter ta båt till Paros, och sen båt till Antiparos. Är detta en bra idé?

Tackar så hjärtligt till alla som svarar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-22, 21:59
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Spontan båt?

Vi brukar åka från Pireus ut till Paros och sen buss eller båt till Anti Paros. Biljetter kan köpas på flygplatsen eller bokas hemifrån. Economy - du har ingen reserverad plats utan hittar en plats själv ute eller inne.
Hoppas ni kommer att gilla Anti Paros vi åker dit för 20:e gången i sommar...
//Ingrid
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-23, 00:01
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Spontan båt?

Tack för ditt snabba svar, Ingrid!

Aha, för det stod något konstigt om att man hamnade i "Cabin with same gender", och vi vill ju åka tillsammans, men om det är på det viset om du säger låter det ju bra!

Rekommenderar du att boka båtbiljett i förtid?

Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-23, 08:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 271
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Rekommenderar du att boka båtbiljett i förtid?
När ska ni åka? Vilken tid landar ni?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-23, 14:03
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Spontan båt?

Det flyget vi tänker landar 14:30 i Aten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-23, 16:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 271
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Det flyget vi tänker landar 14:30 i Aten.
Det brukar gå en båt 17.30 från Pireus till Paros. Den bör ni hinna med om planet är i tid. Ni kan köpa biljetter på flygplatsen, eller i Pireus. Det finns massvis med resebyråer där. Huruvida ni ska boka i förväg eller inte beror på när ni ska resa. Alltså vilken månad och vilken dag. Normalt brukar det vara ganska knökfullt i augusti, men ingen vet hur det blir i år i och med krisen. Grekerna kanske väljer att stanna hemma på semestern, och då lär det finnas gott om plats även i augusti.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-23, 17:46
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Spontan båt?

Tack för ditt fina svar!

Ja, det handlar väl kanske om flyget är i tid, men vi får hoppas på det. Går det en senare om man missar den? Jag kan inte se det på hemsidorna som jag hänvisats till när jag googlat på Ferries to Paros. Annars får man väl ta in på något ställe över natten i Aten. Trist dock, om man bokat boende på Antiparos.

Edit: Vi åker faktiskt redan i slutet av juni, på en onsdag!


Så - om jag förstått alla rätt (både i denna tråd och andra) är det smidigt att åka på detta vis:

1. Flyg till Aten
2. Taxi till Piraeus (buss kan ta tid)
3. Båt till Paros (lång resa)
4. Taxi till Poundas (typ?)
5. Båt till Antiparos (kort resa)
6. Leta upp hotellet/lägenheten
7. Njuta av en fin semester

Någon däremot?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-23, 18:45
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Någon däremot?
Bara ang. taxi. Bluestar mot Paros brukar avgå 17:30. Ni hinner lätt med buss x96 som smidigt tar er till Pireus till betydligt lägre pris än taxi.
En onsdag i juni ska ni inte behöva boka färjan. Hade det varit en fredag eller lördag kanske du skulle bokat.

Bluestar är framme på Paros ca 22:30 har jag för mig. Du ska nog fundera över om det inte är bäst att bo första natten i Parakia på Paros. Du behöver inte boka rum i förväg, det finns hur mycket som helst att välja på i juni.

Lars
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-23, 18:53
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Bara ang. taxi. Bluestar mot Paros brukar avgå 17:30. Ni hinner lätt med buss x96 som smidigt tar er till Pireus till betydligt lägre pris än taxi.
En onsdag i juni ska ni inte behöva boka färjan. Hade det varit en fredag eller lördag kanske du skulle bokat.

Bluestar är framme på Paros ca 22:30 har jag för mig. Du ska nog fundera över om det inte är bäst att bo första natten i Parakia på Paros. Du behöver inte boka rum i förväg, det finns hur mycket som helst att välja på i juni.

Lars
Tack, då blir det buss!

Okej, det kan man förstås göra, och det kanske nästan är trevligt. Vi tänker att vi antingen stannar i Aten en natt och tar morgonfärjan, eller att vi kör på ditt alternativ. Är Parakia trevligt att se? Jag har varit Aten, och det var ju... sådär, men överkomligt. Eller ja, de fina delarna är fina, slummen är SLUM.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-23, 18:58
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Bara ang. taxi. Bluestar mot Paros brukar avgå 17:30. Ni hinner lätt med buss x96 som smidigt tar er till Pireus till betydligt lägre pris än taxi.
En onsdag i juni ska ni inte behöva boka färjan. Hade det varit en fredag eller lördag kanske du skulle bokat.

Bluestar är framme på Paros ca 22:30 har jag för mig. Du ska nog fundera över om det inte är bäst att bo första natten i Parakia på Paros. Du behöver inte boka rum i förväg, det finns hur mycket som helst att välja på i juni.

Lars
Det är inga problem att ta Pountafärjan klockan 23 på kvällen, tar 10 minuter över Kolla tidtabellerna. Väl på Anti så är det inte större än att man tar sig till sitt boende inom en kvart. Ta gärna mobiltelefonnummer till värden så ni kan ringa när ni närmar er Paros och när ni väntar på båten i Pounta. Dom kommer säkert och möter er på kajen.
Var har ni tänkt att bo?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-23, 19:01
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Tack, då blir det buss!

Okej, det kan man förstås göra, och det kanske nästan är trevligt. Vi tänker att vi antingen stannar i Aten en natt och tar morgonfärjan, eller att vi kör på ditt alternativ. Är Parakia trevligt att se? Jag har varit Aten, och det var ju... sådär, men överkomligt. Eller ja, de fina delarna är fina, slummen är SLUM.
Gillar ni bilar, mopeder och stök så bo i Parikia. Det går nog på ett ut att ta sig från hamnen i Parikia till ett annat boende som att sticka till Anti direkt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-23, 19:02
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Spontan båt?

[quote=MickeKöping;265780]Det är inga problem att ta Pountafärjan klockan 23 på kvällen, tar 10 minuter över Kolla tidtabellerna. quote]

Jag har åkt senare än så, runt midnatt. Men det är några år sedan...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-23, 19:09
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Spontan båt?

[quote=para poli;265783]
Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det är inga problem att ta Pountafärjan klockan 23 på kvällen, tar 10 minuter över Kolla tidtabellerna. quote]

Jag har åkt senare än så, runt midnatt. Men det är några år sedan...
Jag tror den går en gång i timmen hela natten.

22.40, 23.40, 00.40, 01.40 kollade tidtabellen på www.gtp.gr
Förra året stämde inte tiderna exakt utan man hade flyttad det en halvtimme ungefär.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-23, 19:13
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det är inga problem att ta Pountafärjan klockan 23 på kvällen, tar 10 minuter över Kolla tidtabellerna. Väl på Anti så är det inte större än att man tar sig till sitt boende inom en kvart. Ta gärna mobiltelefonnummer till värden så ni kan ringa när ni närmar er Paros och när ni väntar på båten i Pounta. Dom kommer säkert och möter er på kajen.
Var har ni tänkt att bo?
Okej, vad trevligt, tack! Vi har faktiskt inte bestämt boende än. Vi vet bara att vi vill bo nära centrumet av den stad/by som ligger "norr" på ön. Vi vill hyra en lägenhet, och alltså inte bo på ett hotell med frukost., tänkte mellan 40-50 euro per natt. Jag tänkte skumma igenom forumet efter bra förslag! Vi har i praktiken bara bestämt vilket datum vi vill åka, och vilket flyg vi ska ta till Aten. Det känns dock som att man kan vara ganska spontan vad gäller Antiparos, utifrån forumet att döma
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-23, 19:18
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Okej, vad trevligt, tack! Vi har faktiskt inte bestämt boende än. Vi vet bara att vi vill bo nära centrumet av den stad/by som ligger "norr" på ön. Vi vill hyra en lägenhet, och alltså inte bo på ett hotell med frukost., tänkte mellan 40-50 euro per natt. Jag tänkte skumma igenom forumet efter bra förslag! Vi har i praktiken bara bestämt vilket datum vi vill åka, och vilket flyg vi ska ta till Aten. Det känns dock som att man kan vara ganska spontan vad gäller Antiparos, utifrån forumet att döma
Vi flyger ner med morgonflyget och landar 11.40.
Då hinner vi ta bussen till Rafina och åker med SeaJet till Paros. Avgår 15-taget och är framme på Paros 18-typ.
Mycket enklare resa än BlueStar.
Vi flyger med SAS från Arlanda.

För övrigt så är det Antiparos by som man kliver av färjan från Pounta.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-02-25, 20:49
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Spontan båt?

Ni kommer att hitta boende och förmodligen lite billigare än vad du har i budget! Hinner man med snabbåten ut från Rafina så är det ju ännu bättre då kommer man ju fram innan det är natt och hinner kolla runt lite. Gillar man inte första stället kan man kolla ett till!
På Paros ligger busstationen till höger om hamnen om man har havet i ryggen och direktbåtar ligger precis intill, men dom går bara vissa tider enligt sin egen tabell. Ha det bra!
//Ingrid
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-02-25, 21:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Spontan båt?

För två år sedan gjorde vi samma tur i början på juni med två barn (1 och 4 år). Vi kom alltså till Antiparos efter kl 23 med båten från Pounta. Vi hade inget boende bokat men det var inget problem att hitta boende även om vi fick kolla in några innan vi hittade ett som vi accepterade.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-02-29, 10:10
mattek92 mattek92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Spontan båt?

Tack för alla vänliga svar och all användbar information! Nu börjar vi få pejl på hur vår resa ska gå till. Har mailat de boenden som vi hittat på internet och fått några prisförslag, men vet inte än om vi kommer boka innan eller ej. Det beror lite på när vi kommer fram. Jag vet att jag själv skulle vara rätt trött efter en hel resdag, men min flickvän kanske orkar ta tag i boende-frågan på plats.

Vi letar billiga flygbiljetter och det verkar som att de flesta plan med humana priser landar rätt sent i Aten (det kanske blir så när man inte är ute i god tid), så eventuellt tar vi en natt där och åker med den tidiga färjan, alternativt den snabbare färjan. Vi får se!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-02-29, 10:29
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Vi letar billiga flygbiljetter och det verkar som att de flesta plan med humana priser landar rätt sent i Aten (det kanske blir så när man inte är ute i god tid), så eventuellt tar vi en natt där och åker med den tidiga färjan, alternativt den snabbare färjan. Vi får se!
Jag brukar landa vid midnatt. Då är det inte värt en hotellövernattning (tycker jag). Rullar ut ett liggunderlag på flyplatsen, slummrar ett par timmar, tar buss x96 kl. 04.30 till Pireus. Ganska häftigt att se Pireus vakna till liv från första parkett på däck. Solen reser sig till doften av ett Medelhav som man saknat i ett år. Mums!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-01, 17:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 271
Standard Sv: Spontan båt?

Citat:
Ursprungligen postat av mattek92 Visa inlägg
Vi letar billiga flygbiljetter och det verkar som att de flesta plan med humana priser landar rätt sent i Aten (det kanske blir så när man inte är ute i god tid), så eventuellt tar vi en natt där och åker med den tidiga färjan, alternativt den snabbare färjan. Vi får se!
Tänk bara på att hotell i Aten är dyra. Så ni kanske inte vinner så mycket på att stanna en natt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT