Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-31, 12:10
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Färja Santorini-Paros

Hej! Hur lång tid tar färjan mellan Santorini och Paros?
H/ Kjell
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-31, 14:07
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Hej!
Vi åkte med Blue star i år, den tog strax över 3 timmar. Tillbaka åkte vi med snabb båt, den tog ca 1 timme och 45 minuter, var dock betydligt behagligare att åka Blue star...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-31, 22:02
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Hej!
Vi åkte med Blue star i år, den tog strax över 3 timmar. Tillbaka åkte vi med snabb båt, den tog ca 1 timme och 45 minuter, var dock betydligt behagligare att åka Blue star...
Hej! Tack för svaret! Har inte bestämt mig ännu hur jag ska åka dit? Antingen blir det charter eller så flyger jag till Athen och tar inrikesflyget därifrån! H/ Kjell
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-04, 14:54
Nash Nash är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Floda
Inlägg: 33
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Tidsmässigt är det ungefär lika långt från Athen till Paros som Santorini till Paros. Har alltid åkt över Aten (Pireaus eller Raffina) men i somras åkte vi GBG-Santorini (Apollo flygstol) och sen Blue Star Santorini-Paros via Naxos och det var bättre även om väntan i hamnen på Santorini inte är så angenäm. Men, det slår flygbuss och väntan i Pireaus med hästlängder. Jag upplever att det blir två hela resdagar som "går bort" hur man än gör. // Hans
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-06, 09:14
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Nash Visa inlägg
Tidsmässigt är det ungefär lika långt från Athen till Paros som Santorini till Paros. Har alltid åkt över Aten (Pireaus eller Raffina) men i somras åkte vi GBG-Santorini (Apollo flygstol) och sen Blue Star Santorini-Paros via Naxos och det var bättre även om väntan i hamnen på Santorini inte är så angenäm. Men, det slår flygbuss och väntan i Pireaus med hästlängder. Jag upplever att det blir två hela resdagar som "går bort" hur man än gör. // Hans
Hej! Jag kommer nog att åka inrikesflyg, verkar inte så roligt med väntetiderna! Ock då kan man passa på att vara i Athen ett par dagar!
H/ Kjell
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-06, 11:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Inrikesflyget är förvisso ett utmärkt alternativ till att skaka färja.
Icke så dyrt som man kunna förmoda

Nu är det emellertid lite skakigt med koncessionerna rörande inrikesflyget, detta mot bakgrund av att Olympic Airways den 1 Oktober i år sålts till en privat intressent.
Just nu pågår sega förhandlingar mellan den grekiska staten och det nya Olympic Air samt även Aegean Airlines om vem/vilka som ska få förmånen att trafikera vissa öar i arkipelagen. Det hela ska heltvisst vara slutförhandlat till nyår.

Det är dock alltid klokt att i mycket god tid boka plats på inrikesflyget.
Planen är små och har begränsat antal stolar.
När vi nu i Oktober reste med inrikesflyget från Naxos till Athen, då blev kostnaden sammantaget strax under det dubble gentemot om vi tagit Blue Star i stället. Det priset tyckte vi var helt Ok enär resan gick på 35 minuter i stället för 5-6 timmar med färja och buss till Athen Airport.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-06, 16:10
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Inrikesflyget är förvisso ett utmärkt alternativ till att skaka färja.
Icke så dyrt som man kunna förmoda

Nu är det emellertid lite skakigt med koncessionerna rörande inrikesflyget, detta mot bakgrund av att Olympic Airways den 1 Oktober i år sålts till en privat intressent.
Just nu pågår sega förhandlingar mellan den grekiska staten och det nya Olympic Air samt även Aegean Airlines om vem/vilka som ska få förmånen att trafikera vissa öar i arkipelagen. Det hela ska heltvisst vara slutförhandlat till nyår.

Det är dock alltid klokt att i mycket god tid boka plats på inrikesflyget.
Planen är små och har begränsat antal stolar.
När vi nu i Oktober reste med inrikesflyget från Naxos till Athen, då blev kostnaden sammantaget strax under det dubble gentemot om vi tagit Blue Star i stället. Det priset tyckte vi var helt Ok enär resan gick på 35 minuter i stället för 5-6 timmar med färja och buss till Athen Airport.

Arne
Hej Arne! Då kanske det är lika bra att vänta att boka efter nyår då! Jag har inte bestämt om jag ska åka i maj eller i början av september! 35 min med flyg i stället för 5-6 timmar på en färja det kan vara värt att att betala det dubbla för! H/ Kjell
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-06, 17:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Just så!!!
Vi resonerade exakt enligt detta när vi hade att taga oss från Naxos till Athen nu i höstas.
09.30 gick Blue Star från Naxos och hade ankomst Pireus vid eftermiddagstid. Sedan att taga bussen ut till Airport, ja, då åtgår sådär sex timmar.
Nu valde vi flyget med avgång vid niotiden på förmiddagen och ankomst Athen Airport 35 minuter senare. Javisst, vi fick faktiskt nästan en hel dag extra tack vare detta. Tid är pengar under grekvistelsen.

Vår merkostnad för flyget jämfört med färja och buss hamnade på 24€ pp.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-06, 18:28
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Färja Santorini-Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Just så!!!
Vi resonerade exakt enligt detta när vi hade att taga oss från Naxos till Athen nu i höstas.
09.30 gick Blue Star från Naxos och hade ankomst Pireus vid eftermiddagstid. Sedan att taga bussen ut till Airport, ja, då åtgår sådär sex timmar.
Nu valde vi flyget med avgång vid niotiden på förmiddagen och ankomst Athen Airport 35 minuter senare. Javisst, vi fick faktiskt nästan en hel dag extra tack vare detta. Tid är pengar under grekvistelsen.

Vår merkostnad för flyget jämfört med färja och buss hamnade på 24€ pp.

Arne och Birgitta
Tack för svaren! 24 Euro betalar jag gärna extra för att slippa åka färja flera timmar! Ser framemot redan nu att besöka Paros! H/ Kjell
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT