Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2020-03-14, 00:27
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skrev precis det här i vår Facebookgrupp:

Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva.

Ni är många som berättar att ni har bokat av era resor och ni är många som undrar om ni ska boka eller inte. Jag tycker att ni som har bokat av era resor är kloka. Några skriver att de kommer åka oavsett, så länge inte UD avråder från resor. Det tycker jag är egoistiskt. Att resa från Skandinaven till Grekland är att göra Grekland en björntjänst. Grekland behöver alla turister de kan få, men de behöver inte besökare som för smittan dit.

Jag tror att Grekland snart stänger sina gränser för resenärer från länder som är värst drabbade, och det gäller bland annat Sverige, Norge och Danmark. Visst, jag spekulerar, men jag kan inte låta bli. Grekland har i skrivande stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går. Norge har till exempel över 900 fall och Sverige har över 800 fall.

Det går fort nu, så fort att jag inte hinner skriva det jag hade tänkt. Här är några av de senaste nyheterna:

1. Idag har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

2. Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs från nu och fram till 30 mars.

3. Grekland har stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går.

4. Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda.

5. Grekland stänger nu köpcentrum, kaféer och barer.

6. I Danmark avråds alla från resor i hela världen från och med nu. Och uppmanar alla danskar som är utomlands att resa hem.

7. UD i Sverige manar till försiktighet vid utlandsresor. De skriver så här:

”Utrikesdepartementet uppmanar svenska medborgare att noggrant tänka igenom huruvida utlandsresor behöver genomföras, meddelar departementet i ett pressmeddelande.

”WHO har konstaterat att spridningen av det nya coronaviruset är en pandemi. Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte.”

UD skriver att varje resenär själv har ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut, och uppmanar den som tillhör en riskgrupp att vara extra uppmärksam.”

Jag har inte bokat någon resa, men just nu skulle jag inte göra det, och om jag hade en resa bokad i vår skulle jag avboka den, och avvakta för att se vad som händer, och hålla tummarna för att det ordnar upp sig senare.
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. Det finns redan diskussioner om att stänga alla företag och verksamheter i landet. På mitt jobb idag blev vi kallade till ett möte där chefen sa att det går rykten om att regeringen på söndag kommer gå ut med flera nya drastiska åtgärder och ett scenario är total nedstängning av allt.

Jag har en känsla av Grekland försöker ta så drastiska åtgärder som möjligt just nu, för att kunna vara botad till sommaren då turistsäsongen är. Om Grekland fortfarande brottas med det här i sommar så kommer det vara kört. Det förutsätter ju såklart att länderna som turisterna kommer ifrån också är botade.

De flesta länder i Europa har nu tagit drastiska åtgärder, förutom Sverige (samlingar under 500 personer är ingen drastisk åtgärd). Ursäkta kängan men det känns som att Sveriges ledning och många svenskar också för den delen verkar tycka att ekonomin inte får störas till något pris, att ekonomin är liiiite viktigare än några människors liv. Nån talesman sa att stängning av skolor skulle få förödande konsekvenser (för ekonomin vill säga). Eh ja men vilka förödande konsekvenser kommer det bli om de INTE stänger??? Förlorar inte de andra länderna pengar på det också? Men de gör det. Ibland måste man uppoffra saker. Det känns som att Sverige sticker huvudet i sanden helt. Jag är djupt orolig för vad detta ska leda till för Sverige faktiskt. Jag är ledsen att säga det, men jag får faktiskt andra världskriget vibbar vad gäller Sveriges ställning. Hela världen är i krig och tar åtgärder medan man i Sverige låtsas som att det regnar och tar nån medelväg. Tänker att detta inte bara är oansvarigt för de svenska medborgarna, utan även mot resten av världen, eftersom svenskarna kan smitta även andra länders medborgare. Vi bor alla i samma värld, men Sverige ser bara till sig själva om och om igen. Ja tyvärr kan det slå bakslag. Om Sverige i sommar inte fått ner antalet fast andra länder har det, så är det klart att de inte kommer ges inträde i andra länder.

Jag är ju ingen expert iof. Hoppas den där Tegner killen har rätt. Att alla drastiska åtgärder som andra länder tar inte leder till nånting. Det kanske blåser av i Sverige lika fort som i alla andra länder. Då tar jag av min hatt för honom, verkligen coolaste typen av alla som stod emot hysterin. Eller så blir situationen den motsatta och då har han gjort sig skyldig till något mycket allvarligt. Ska bli intressant att se om den linje som Sverige följer just nu (mot strömmen) är rätt.
Svara med citat
  #162  
Gammal 2020-03-14, 00:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 741
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. Det finns redan diskussioner om att stänga alla företag och verksamheter i landet. På mitt jobb idag blev vi kallade till ett möte där chefen sa att det går rykten om att regeringen på söndag kommer gå ut med flera nya drastiska åtgärder och ett scenario är total nedstängning av allt.

Jag har en känsla av Grekland försöker ta så drastiska åtgärder som möjligt just nu, för att kunna vara botad till sommaren då turistsäsongen är. Om Grekland fortfarande brottas med det här i sommar så kommer det vara kört. Det förutsätter ju såklart att länderna som turisterna kommer ifrån också är botade.

De flesta länder i Europa har nu tagit drastiska åtgärder, förutom Sverige (samlingar under 500 personer är ingen drastisk åtgärd). Ursäkta kängan men det känns som att Sveriges ledning och många svenskar också för den delen verkar tycka att ekonomin inte får störas till något pris, att ekonomin är liiiite viktigare än några människors liv. Nån talesman sa att stängning av skolor skulle få förödande konsekvenser (för ekonomin vill säga). Eh ja men vilka förödande konsekvenser kommer det bli om de INTE stänger??? Förlorar inte de andra länderna pengar på det också? Men de gör det. Ibland måste man uppoffra saker. Det känns som att Sverige sticker huvudet i sanden helt. Jag är djupt orolig för vad detta ska leda till för Sverige faktiskt. Jag är ledsen att säga det, men jag får faktiskt andra världskriget vibbar vad gäller Sveriges ställning. Hela världen är i krig och tar åtgärder medan man i Sverige låtsas som att det regnar och tar nån medelväg. Tänker att detta inte bara är oansvarigt för de svenska medborgarna, utan även mot resten av världen, eftersom svenskarna kan smitta även andra länders medborgare. Vi bor alla i samma värld, men Sverige ser bara till sig själva om och om igen. Ja tyvärr kan det slå bakslag. Om Sverige i sommar inte fått ner antalet fast andra länder har det, så är det klart att de inte kommer ges inträde i andra länder.

Jag är ju ingen expert iof. Hoppas den där Tegner killen har rätt. Att alla drastiska åtgärder som andra länder tar inte leder till nånting. Det kanske blåser av i Sverige lika fort som i alla andra länder. Då tar jag av min hatt för honom, verkligen coolaste typen av alla som stod emot hysterin. Eller så blir situationen den motsatta och då har han gjort sig skyldig till något mycket allvarligt. Ska bli intressant att se om den linje som Sverige följer just nu (mot strömmen) är rätt.
Ja Sverige har ju alltid hållt sig neutral och försiktigt. Får se om det funkar nu med... Det här med politik i krissituationer brukar inte hålla. Svaret får man långt efteråt...tyvärr..
/ Kajja
Svara med citat
  #163  
Gammal 2020-03-14, 01:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag är absolut inte medicinskt sakkunnig. Jag har stor respekt för epidemier och världsomfattande sjukdomar av diverse slag. Men ....... i all denna folkstorm, politikerstorm, mediastorm mm som just nu breder ut sig över världen så försöker jag att sätta mig ner och samla intryck och fakta som rapporteras och fundera och reflektera lite.

Här är lite siffror som jag funnit i mitt sökande på nätet.

20 länderna med flest antal smittade
Land/Antal fall/Antal döda

1. Kina, 80 739 fall, 3 120 döda

2. Sydkorea, 7 478 fall, 53 döda

3. Italien, 9 172 fall, 463 döda

4. Iran, 7 161 fall, 237 döda

5. Frankrike, 1 412 fall, 30 döda

6. Tyskland, 1 191 fall, 2 döda

7. Spanien, 1 102 fall, 28 döda

8. USA, 624 fall, 22 döda

9. Japan, 530 fall, 9 döda

10. Schweiz, 374 fall, 2 döda

11. Storbritannien, 321 fall, 5 döda

12. Nederländerna, 321 fall, 4 döda

13. Sverige, 261 fall, 0 döda

14. Belgien, 239 fall, 0 döda

15. Norge, 209 fall, 0 döda

16. Singapore, 160 fall, 0 döda

17. Österrike, 131 fall, 0 döda

18. Malaysia, 117 fall, 0 döda

Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....

Jag funderar en del kring hur mycket skada och hur många mänskliga tragedier och dödsfall som orsakas av alla mer eller mindre panikartade åtgärder som nu vidtas världen över. Mer eller mindre genomtänkta.

Vad kommer det att innebära i ett samhälle som håller på att falla samman pga massor av konkurser och ett näringsliv med stora problem. Massarbetslöshet med folk som mister sin försörjning. Hur många förstörda liv och hur många dödsfall orsakas av de panikåtgärder som nu vidtas.

Det är också fantastiskt vilket folkligt engagemang som uppstått för att försöka begränsa effekterna av virussjukdomen. Frågan är hur vi ska kunna begränsa och dämpa effekterna av alla panikartade åtgärder i samhället och agera på ett sansat sätt. Och hur väl lyckas vi avväga vilket som orsakar mest skada, virussjukdomen eller motåtgärderna?

När det t ex gäller dödsfall i trafiken så har vi i massor av år talat om en nollvision. Vi har kommit en bra bit på väg. 2019 omkom "bara" 223 personer i trafiken i Sverige. En rejäl förbättring jämfört med vad det har varit längre tillbaka. Men ändå .... ganska många. Och inte bara vid något enstaka år i form av någon tillfällig epidemi utan år efter år efter år. Men .... inga panikåtgärder där inte!

Under 2018 dog i Sverige 1268 personer genom självmord, varav 938 var i ålder 15 - 64 år. Det är inte osannolikt att många av dem orsakades av mental ohälsa, d v s en uppenbart mycket allvarlig sjukdom. Detta pågår också år efter år efter år. Inte heller det orsakar några större panikåtgärder, om ens stora åtgärder alls. Resurserna är ju som bekant begränsade.

Jag vill inte på något sätt förminska allvaret i den pågående pandemin i världen. Men kanske vore det på sin plats med lite mera vett och sans.

Hur mycket av skadorna (inklusive dödsfall och mänskligt lidande) som vi nu och framöver får uppleva orsakas av själva sjukdomen och hur mycket orsakar vi tillsammans genom många väldigt dåligt genomtänkta åtgärder och handlingar?

Masse
Svara med citat
  #164  
Gammal 2020-03-14, 06:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Diskuterade just med min man vid morgonkaffet om Sveriges reaktion till allt detta. Danmark stänger gränsen och här i Finland tycks det bli mer eller mindre totalstopp på allt och ekonomin och alla företag lider. Sverige däremot tycks bara simma igenom det hela, business as usual. Och kanske är det just rätt så? Kanske vi människor kan själv, nu när vi vet hur vi skall bete oss bland andra människor, ta till alla försiktighetsåtgärder och göra allt för att inte sprida smittan? Vara extra försiktiga när det gäller de gamla och sjuka osv?

Men vem vet? Tänkte just precis som både Louisa och Masse skrev. Intressanta inlägg båsa två.

Att inte göra turistresor just nu tycker jag att vi inte skall göra. Men vet är det som skall bestämma om saken? Individen själv? Charterbolget, flygbolaget? En del resor faller ju bort trots allt på grund av att så många avbokar.

/ Anne
Svara med citat
  #165  
Gammal 2020-03-14, 08:12
Pians avatar
Pian Pian är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Enligt folkhälsomyndigheten var det 775 som var smittade av coronavisrus, när man uppdaterade kl 14 igår. Plus att nu provtar man ju inte alla längre.
Men tillsammans ska vi väl förhoppningsvis fixa detta eller???
Vi som arbetar med barnen kan tycka det är märkligt att vi faktiskt inte vidtar samma åtgärder som i våra grannländer, att faktiskt stänga ner. Bara för att barnen klarar viruset så mycket bättre, innebär ju inte att vi vuxna blir sjuka, och då får man ändå stänga ner. Ja mycket är det som snurrar i hjärnan dessa dagar.

Och att sen ha en flygresa till Kreta inbokad den 12 maj (som köptes med norweigan innan allt braka loss på riktigt) är så ledsamt, och inser att vi nog inte kommer iväg, om inte läget helt radikalt förändras.
Thats life .....ta hand om er alla kära ”Kalimeror”
Pia
Svara med citat
  #166  
Gammal 2020-03-14, 09:11
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Masse; følger deg langt i refleksjonene og spørsmålene dine. Skrev et langt svar som forsvant, orker ikke ta det om igjen. Men jeg ser dette i et samfunnsperspektiv, verdiene våre synes å være styrt av finans- og næringsliv. Som for tiden gis (svært) høy prioritet av vår blå regjering. Mennesker som ikke fungerer fullt ut, er utgiftsposter. Satt på spissen, men ja likevel. At det tok tid å sy sammen smitteberedskap nå, ser jeg i sammenheng med dette. Hensyn skulle tas. At det nå diskuteres seriøst hvilke grupper som muligens ikke skal få behandling, tror jeg er farget av den slags. ‘Vi’ inkluderer ikke lenger alle.

Trist at jeg ikke kommet til Hellas nå. Samtidig er jeg en smule nervøs for om fødeavdelingen her fortsatt er åpen om noen uker. En datter venter barn. Det krisemaksimeres på alle kanter. Legestanden ligger i front. Klart en lurer på om enkelte lar seg rive med, eller om det er nøkterne vurderinger...De er jo faktisk bare mennesker, ikke sannsigere...

PS. Den økonomiske nedgangen var i fritt fall f ø r coronaen ble kjent. Et tankekors.
Svara med citat
  #167  
Gammal 2020-03-14, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

3. Italien, 9 172 fall, 463 döda

13. Sverige, 261 fall, 0 döda

15, Norge, 209 fall, 0 döda


Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....
De har ökat mycket sedan den 9 mars. Nu ser det ut så här:

Italien. Drygt 15 000 smittade och drygt 1000 döda.

Sverige: 814 smittade och två döda.

Norge: 996 smittade och en död.
Svara med citat
  #168  
Gammal 2020-03-14, 09:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort.
De här fyra scenarierna ser jag framför mig:

1. UD avråder från alla resor utomlands, oavsett land.

2. Grekland stänger sina gränser.

3. Alla flygbolag och charterbolag slutar med alla resor.

4. En kombination av de tre första.

Men, och detta är viktigt, det finns ljusglimtar, antal fall i Kina och Sydkorea minskar kraftigt. Om det stämmer så är det underbara nyheter.
Svara med citat
  #169  
Gammal 2020-03-14, 10:03
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Undrar..ni som bokat/ar av..är det charter eller egenbokade resor?
/ Kajja
För min del var det en charterresa som jag bokade av.
Svara med citat
  #170  
Gammal 2020-03-14, 11:48
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vi har en resa bokad till Madeira på tisdag. Vi är väldigt tveksamma till att genomför den. Vi har talat med flera vänner inom vården, vilka samtliga avrått oss från att resa. Vi hoppas att UD gör som Norge och avråder alla resor utomlands. Annars får vi noga räkna med att pengarna är bort, men förhoppningsvis till priset av en god hälsa.

Tobbe
Svara med citat
  #171  
Gammal 2020-03-14, 12:23
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vi bor 3,5 mil fra grensa til Sverige. Nå er universitet, skoler og barnehager stengt. De som har muligheter har hjemmekontor. Frisørsalonger stengt, alle idrettsarrangement avlyst, alle konserter ol avlyst. Det går ikke charterturer fra Norge fram til 14. april, det kommer garantert til å forlenges. Vi anbefales å holde oss hjemme og ikke omgås andre enn de vi bor sammen med. Barn bør ikke leke med andre enn søsken eller fast lekekamerat.
Dette gjør at sentrum her vi bor (ca 20.000 innbyggere) er øde og stille.
Allikevel er det altså folk som reiser til Sverige og hamstrer mat. Tusenvis av nordmenn reiser til tross for sterke advarsler på hyttene sine, til små kommuner som ikke har apparat for å hjelpe smittede. Nå leser vi at det allerede er smittede.
Og dette gjør de jo kun ut fra egoisme. Mens vi andre prøver å innordne oss en ganske annerledes hverdag, gir noen blaffen.
Det er jo helt klart at det hjelper ikke å overlate dette til folk selv, det trengs strengere kontroll. Og det kommer nok. Og raskt.
Det virker jo mindre dramatisk i Sverige, men det er vel temmelig sikkert at dere også blir rammet som oss.
På snakk om reising, så kan vi ikke tenke oss at det blir noen Hellastur i juli som vi planla. Ikke sikkert det blir noen denne sesongen i det hele tatt, viruset er jo i alle land i Europa.
Svara med citat
  #172  
Gammal 2020-03-14, 12:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Vi som arbetar med barnen kan tycka det är märkligt att vi faktiskt inte vidtar samma åtgärder som i våra grannländer, att faktiskt stänga ner. Bara för att barnen klarar viruset så mycket bättre, innebär ju inte att vi vuxna blir sjuka, och då får man ändå stänga ner. Ja mycket är det som snurrar i hjärnan dessa dagar.
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ...

Karin
Svara med citat
  #173  
Gammal 2020-03-14, 12:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse
Svara med citat
  #174  
Gammal 2020-03-14, 13:37
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse

Bra skrivet Masse
Ulla
Svara med citat
  #175  
Gammal 2020-03-14, 13:39
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ...

Karin

Håller med dig Karin.

Ulla
Svara med citat
  #176  
Gammal 2020-03-14, 14:29
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Torsdag da jeg snakket med min bror som bor i Sverige var det 713 smittede i Norge, og 500 i Sverige (som vel har dobbelt så mange innbyggere som vi).
Idag lørdag har vi 1034 smittede og Sverige 909. Altså dette gallopperer.
Det blir etterhvert flere som får behov for sykehusinnleggelser og prespiratorbehandling. Smitten er overalt nå.
I og med at vi er naboland må vi vel tro at dere også kommer etter, dessverre.
Norge og Sverige ligger nå på 10 og 11 plass i verden med smittede pr 100.000 innbygger.
Tiltakene iverksatt i Norge forstår jeg at er i samsvar med EUs opplegg.
Og det er viktig at alle følger råd og bestemmelser, ellers vil det jo være nytteløst.
Jeg håper på det beste for alle land, men er realist. Vi vil ikke ende opp som Italia.
Svara med citat
  #177  
Gammal 2020-03-14, 17:48
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Två saker man bör tänka på:
1. Antalet fall som presenteras är antalet som testats positivt. INTE antalet smittade. Det senare är antagligen många gånger fler.
2. Inkubationstiden är nånstans mellan 2-14 dagar (väldigt osäkert än så länge). Dvs de fall som nu kommer in blev smittade för upp till ett par veckor sen. Den som smittas idag kommer inte med i statistiken förrän möjligtvis inom nån vecka.
Svara med citat
  #178  
Gammal 2020-03-14, 20:01
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu har vi fått besked från Apollo att vår resa 11 april till Kreta är inställd. Igår kom mejl från hotellet vid Gardermoen att de stänger idag efter frukost, så vi skulle få bo på systerhotellet bredvid. Det behöver vi inte nu.

Hoppas det vänder! Stackars folk som är drabbade

Lena
Svara med citat
  #179  
Gammal 2020-03-14, 20:30
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

TUI ställer in alla sina resor de kommande fyra veckorna, bara en tidsfråga innan de andra arrangörerna gör detsamma (får jag hoppas)!

Edit: Även Ving

Se nedan

Senast redigerad av simetra den 2020-03-14 klockan 20:44.
Svara med citat
  #180  
Gammal 2020-03-14, 20:40
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Svenska Utrikesdepartementet avråder från resor till alla länder med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT