Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-25, 09:59
pht pht är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 10
Standard Hyra cyklar?

Hej allihop. Är ny på forumet och har en liten fundering. Vi har just bokat en resa med Apollo. Hotellet heter Pegasus och ligger i Kato Stalos. På bilderna verkar hotellet ligga lite i utkanten av samhället, därför funderar jag om det går att låna/hyra cyklar för att lättare ta sig fram.
Om någon har koll på hotellet eller Kato Stalos så är jag också väldigt nyfiken!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-25, 10:39
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Hyra cyklar?

Hej.

För något år sedan bodde vi i Kalamaki som ligger nedanför KS.

Vi hyrde cyklar i nästa by efter Kalamaik - tror byn heter Agia Marina - vi åkte dit med lokalbussen, cyklarna körde uthyraren till oss på hotellet där vi även lämnade dem så hämtade uthyraren dessa därifrån. Det var en svensk kvinna som var gift med en grek som hade uthyrningen men jag mins inte vad den hette. Cykelhjälmar fanns oxå att hyra.

//Åke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-25, 15:29
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hyra cyklar?

Men veien/e er VELDIG trafikerte, tror ikke jeg hadde turt det med barn.... , men uten barn skulle det vel gå bra....

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-25, 15:54
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Hyra cyklar?

Menar du "motorvägen" som går några kilometer in från kusten?
Den var vältrafikerad så där skulle jag inte cykla.

Däremot "gamla" vägen efter kusten - den cyklade vi och det gick bra. I början var det mycket trafik men efter ett tag så minskade trafiken.
Vi såg många cykelklubbar som cyklade på "gamla" vägen men helt klart - med små barn skulle inte jag heller cykla där....

//Åke
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-25, 16:47
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hyra cyklar?

Jeg mente gamle vegen.. langs Chania-Agia Marina- Platanias. Syntes det var veldig trafikert der og forholdsvis uoversiktelig, men kommer man forbi Platanias lugnar det ned seg...voksne og barn over 13-14 år skulle jeg kunne ta med meg, men yngre barn...? Jeg hadde ikke gjort det.

Ia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-25, 17:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra cyklar?

Citat:
Ursprungligen postat av pht
Vi har just bokat en resa med Apollo. Hotellet heter Pegasus och ligger i Kato Stalos. På bilderna verkar hotellet ligga lite i utkanten av samhället, därför funderar jag om det går att låna/hyra cyklar för att lättare ta sig fram.
Om någon har koll på hotellet eller Kato Stalos så är jag också väldigt nyfiken!
Jag hamnade på Pagasus i KS när jag köpte en restresa till mig och två barn för några år sedan. Det är ett jättefint lägenhetshotell med rymliga tvårumslägenheter och en av de större hotellpoolerna jag sett i Grekland (fast det är iofs inte så många). I anslutning till hotellet finns en minimarket med hyfsade priser.

Pegasus ligger ca 300 hundra meter från stora vägen som går genom byn. Vägen upp till hotellet är den gamla byvägen till Pano Stalos och börjar i hjärtat av den gamla bykärnan, alltså så centralt i Kato Stalos man kan komma. Alldeles nedanför vägen ligger stranden och det finns en hållplats för bussen in till Chania i korsningen. Längs byvägen finns supermarketar, bagerier och mycket annat. Tavernor finns lite överallt, både längs stranden och vägen. De godaste lammkotletterna fick vi på den närmaste tavernan, bara hundra meter från hotellet.

Allt är med andra ord nära och cyklar är som jag ser det inte alls nödvändigt för att ta sig runt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-26, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hyra cyklar?

Min uppfattning är också att det är mycket trafik på gamla vägen... Jag har bott i Agia Marina och i Platanias sammanlagt 3 ggr och skulle själv nog hellre promenera , ta buss eller taxi än att cykla där! Bussen är BILLIG och går ofta!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT