Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-07-02, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Kul att se dig här igen Zappa!

Jag har aldrig ätit så god mat i Grekland som på Leros.

Jag håller med om att trafiken kan vara väldigt intensiv på sina ställen. Pandeli har utvecklats på senare år, och den lilla byn blir allt populärare. När vi vi där första gången på 1990-talet fanns det bara några få pensionat att väja på. Har även bott Alinda, som vi också gillar jättemycket.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-07-03, 08:27
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har aldrig ätit så god mat i Grekland som på Leros.
Den är absolut bra, jag håller dock maten på Karpathos för ännu bättre

Varning för långt inlägg!

Gårdagen tog oss medelst moppe till Blefouti.
Jag hade dock kollat in Maps och sett en liten strand på västsidan, nedanför Agios Nicholas, som vi tänkte vi skulle testa. Mest för att jag tycker det är kul att ta mig utanför allfarvägarna
Men den här vägen var för dålig för vår moppe. Grus (förstås) med stora stenar och på sina ställen blankt berg i dagen som kändes mindre lustigt att köra nerför.
Så vi vände strax efter en annan liten kyrka i början av vägen och körde direkt till Blefouti.
Var väl där strax efter 11 och det var i princip fullt. Det var ju söndag, så massor av grekiska helgfirare. Vi hittade dock en liten plätt så vi också fick njuta av detta fantastiska vatten!
Lite stenig botten, men en fantastiskt mysig liten vik med många ankrade segelbåtar.
Upp till taverna när matklockan ringde. Det visade sig att alla på stranden hade synkat sina klockor...
De ordnade fram ett litet bord, men de var rejält stressade. Sprang mellan borden.
Åt lite smårätter; zuccinikroketter (isf tomatkroketterna som tyvärr var slut), ngn form av Leros-saganaki, sallad, tsatziki och zoutzokakia.
Mycket mat! Mycket god mat! Så, trots att de glömde ngt gick vi därifrån rejält mätta.
Tog oss därefter upp till Agia Kioura.
Väldigt mysig liten strand, 20-30m lång kanske med en fem, sex tamarisker. Definitivt den finaste stranden på Leros, enligt oss. Fin sand dock... vi föredrar ju lite större grus, eller småstenen som finns i Alinda.
Men vilket vatten!! Och vilka bad! Lite mer långgrunt, om än inte överdrivet, och inte en sten i sikte.
När vi kom dit vid pass 16, var där kanske 5-6 par/familjer. Men efter ett bad, lite läsning och en stunds slummer och några redan hade lämnat, fullständigt invaderades stranden av lediga grekiska barnfamiljer. Slummern stördes skönt av lekande barn. Säkert en 20-30 st. Dvs en per strandlöpmeter...

Senare hem till balkongen. GT och Yatzy (fast vi har ett allvarligt problem! Yatzy-papperen är slut! )
Får väl köpa ett rutat block, ordningen sitter ju i ryggmärgen.
Packade väskorna för morgondagens (läs idag) resa härifrån mot nya äventyr.
Rejält mätta fortfarande efter lunchen gick vi ner till Glaros och delade en pizza.

Restaurangutbudet har varit rejält begränsat både lördag/söndag då de på ett par restauranger haft levande musik. Missförstå mig inte! Jag älskar musik och lyssnar mycket. Varje dag. Vi (framförallt jag) gillar också grekisk musik men det de spelade på dessa restauranger?
Förinspelade slingor på synth med en ensam man som spelade gitarr och någon sångare extra (som i åtminstone ena fallet inte sjöng särskilt bra).
De skickar dessutom ut ljudet över ett par hyfsat rejäla högtalare så att tavernorna närmsta hundratalet meter också får lyssna till skvalet.
Det var nämligen inte heller bara traditionell grekisk musik (som i mina, till språket oförstående, öron i alla fall låter ganska positivt) utan ganska jämmerlig musik, blandat med smöriga covers av allt från ABBA till latino. Nej tack!

Senaste resan till Karpathos med redan tidigare nämnd mat och trevlig musik på Pelagos ligger färskt i minnet...

Inser att jag kanske låter som en lite gnällig gammal gubbe. Men det skulle jag vilja påstå att jag långt ifrån är.
All smak är ju subjektiv, så kanske någon gillar detta, men inte vi.

Vi har i alla fall haft några underbara, underbart avslappnade, dagar i Alinda.
Leros är en mysig skön ö, inte alls otroligt att vi kommer tillbaka. Och då blir det återigen Alinda för oss.

Efter morgondopp och frukost är det snart dags att ta oss till Lakki. Stannar nog till på ngt bakeri för en ham/cheese pie att ha på övre däck.
Förresten, blåsten! Det blåste ju rejält i fredags, men mojnade sedan och både i lördags, söndags och idag är det nästan kav stilla, så vi ser fram emot en skön dag på sjön

/Zappa
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-07-03, 11:49
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Tack, Zappa! Det var en "matig" rapport..
Kul att läsa om Leros som är obekant för oss!
Tycker som du, maten på Karpathos är något extra! Efter över 30 års resor runt om i Grekland så har vi fått lite erfarenhet.
Kalo taxidi
Catlady, som längtar........
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-07-03, 13:33
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Jättekul Zappa att läsa om er resa!!

Maria
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-07-03, 17:27
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Kul att läsa lite om Leros, en ö som jag är väldigt sugen på att åka till. Ser fram emot nästa ö ni ska till

Maria
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-07-03, 18:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Hej igen Zappa! Tack så mycket för dina rapporter. Så kul att läsa. Måste säga att mycket av det du beskriver känner jag inte alls igen från vårt besök på Leros. Tror att det måsta ha mycket att göra med när man är där. Som jag skrev så var vi där i september. Om vi skulle åka dit igen (vilket får bli en ensamresa eftersom kära Birgit inte var lika nöjd) så skulle jag nog välja första veckan i oktober. Men .... jag tror att du då heller väljer Karpathos .... och det är inget dåligt val.

Nu är jag jättenyfiken på vad nästa stopp på resan är!

Masse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-07-03, 19:59
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Måndag morgon förflöt som de tidigare. Ner till stranden för ett morgondopp och frukost på balkongen.
Sedan blev det taxi vill Lakki och polarbrödsfärjan (fast det vågar jag väl inte skämta om, då får jag väl bara någon sur kommentar om att de minsann inte alls är lika, och en bild som bevis. Som om jag inte visste ).
Efter en timmes färd är Zappa med fru framme på Lipsi. Men där hoppade vi inte av
Ytterligare en timme senare in i Patmos hamn och upp på rummet på Captains House innan båten ens hunnit härifrån.

Ganska litet rum jämfört med Papafotis i Alinda (men det var å andra sidan en liten lägenhet), bara ett litet kylskåp och utan någon vattenkokare som det beskrivits. (Note to self; 1) Boka lägenhet (som om vi inte redan borde vetat det, vi har rest en hel del. 2) Ät på flygplatsen innan planet! Men det är en annan historia som ni ska slippa....)

Vi är dock lite osäkra på om vi beställt frukost eller inte och Kathy kunde inte få fram några uppgifter just nu heller, så vi får frukost i alla fall i morgon.
Ner en runda i byn för en Pita Gyros. Gott! Så hungriga efter frukosten för närmre fem timmar sedan
Gick runt lite grann och kunde snabbt konstatera att kontrasterna till Alinda är gigantiska.
Det lugna, nästan sömniga, Alinda är som bortblåst. Här är det mängder (allt är ju relativt, förstås) med små butiker med allehanda varor till försäljning, många restauranger (bl a sushi) och en mängd barer. Dock verkar man hålla kvar vid siesta här. Något jag inte varit med om på många, många år.
Det känns nästan lite jet-set-igt här faktiskt och de fåtalet priser vi sprungit på hittills säger inte emot. Pita Gyro för 4€ är i den dyrare änden tycker jag, även om jag förstår att inflationen har sin påverkan på Grekland också förstås. Men jämfört med den stora fantastiska Pita Gyro i Kos för 3,5€ är det absolut dyrare här.
Är väl antagligen pga alla kryssningsturister, förstås. Ute på redden ligger just nu Sea Cloud II och det hördes mycket amerikanska på gatorna.

Upp på rummet för att få på badpaltorna.
Ner till den lite större bystranden. Alltså inte den mittemot hotellet utan ända inne i bukten. Kan ju kännas lite halvt olustigt med tanke på alla båtar som kör in, men det kändes faktiskt väldigt fräscht ändå.
Skön strand kantad av flertalet skuggande tamarisker. Vi var bara tvungna att bada och det funkade utmärkt.

I morgon hyr vi moppe för att ta oss runt enkelt och rekognisera inför kommande dagar.

Solen har sänkt sig bakom bergen och vi sitter i sedvanlig ordning på balkongen med en GT. Men ingen Yatzy

Strax ner på byn igen för en smaskig kvällsmåltid

Vi höres!
/Zappa
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-07-04, 05:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Tack Zappa! Blir så glad när du skriver.

Have a nice day!

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-07-04, 08:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Tack snälla Zappa!

Agia Kioura och Blefouti är mina favoriter på Leros när det gäller stränder. Förstår att det är en annan känsla att komma till Patmos, som är en mer tillrättalagd ö i och med kryssningsturisterna.

Hur blev middagen och var åt ni?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-07-04, 18:30
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur blev middagen och var åt ni?
Vi gick förbi Pantelis, utan att inse att det var just den tavernan, såg jättemysigt ut. De hade levande musik. Bra sådan! Men tyvärr inga lediga bord (vi gör ett nytt försök ikväll). Vi har rätt sena vanor och var nog inte där förrän strax innan 22. Gick istället vidare till Tzivaeri. Inget ledigt där heller direkt, utan fick vänta en kvart, eller så.

Vi åt lite smårätter, ostfyllda (spets-)paprikor, spenatbiffar och lite Tzatziki. Allt mycket gott!
Vet inte om vi äter för stor lunch numera, men vi har inte varit så hungriga på kvällen, senaste dagarna.
I alla fall vidare upp på torget för en lite Ouzo, innan sängen kallade.

Idag upp och fin frukost på hotellet. Ner till Moto Express precis i korsningen med vägen upp till Chora. Nu har vi inte varit i Grikos än och kan jämföra i verkligheten, men frågan är om rondellen i Skala inte är ännu mindre..?
18€/dag för 50cc, 15/dag om vi tog den i två dagar eller mer. Vi hade redan bestämt oss för två, kanske tre, så det var ju bra. Vi skrev kontrakt, och betalade, för två med option för tre. Vill vi behålla den en tredje dag gör vi bara det och betalar den dagen när vi lämnar in den. Mycket smutt behandlat!

Körde norrut till Meloi. 5 min kanske. Stannade och tittade men badade inte då vi precis kommit iväg. Körde vidare till Agriolivado, säkert 5 min till... men nu gick vi av i alla fall.
Lite grov sand uppblandat med sten, skuggade tamarisker men en bit upp, så "brännskadad" fotsulor innan vi nådde vattenbrynet. Fantastisk sandbotten och härligt vatten som vanligt!
Låg en dryg timme kanske innan vi körde vidare till Kampos beach där vi intog medhavda ost/skinkpajer med tomatsås. Mycket goda! Inköpta i bageriet i slutet av byn, norrut.

Liknande strand som i Agriolivadi. Gott om tamarisker, inte särskilt mycket folk. Tavernor på bägge ställena. Ett par stycken i Kampos.

Efter lata timmar en kort tur runt berget till Vagia.
Mindre strand med större sten men samtidigt mer "lössten", 4-8 fraktion som man sjunker ner i när man går, i vattenbrynet. Och stenigare botten i havet.
Fåtal tamarisker, alla upptagna när vi kom.
Lite strandtennis innan vi körde hem inom ganska stort supermarket 100 upp på vägen till Chora, på vänster sida.

Nu på balkongen med en GT. Men vi glömde det rutade papperet på supermarket. Får skriva på baksidan av de två fulla ark vi hade kvar i kartongen...

/Zzwen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-07-05, 13:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Ni verkar gilla Patmos, och ändå har ni mycket kvar att se och göra.

När det gäller rondellen kan du få i uppdrag att mäta den i Skala och den i Grikos.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-07-05, 16:21
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Så kul att ni är på Patmos. Har precis lämnat ön och längtar redan tillbaka. Vi bor alltid inte nere i stan utan 5 minuter från rondellen mot Chora på Patmos garden.
De första stränderna ni besökte brukar vi hoppa över och tar dem som ligger efter. De har inga solstolar men är lugna med fina förutsättningar. Grikos är i mitt tyckte inte ens värt ett besök längre. Ett stort hotell har paxat hela stranden med solstolar. Den lilla del av strand som är kvar används som bilväg istället för strand.
Jag förstår att Skala känns tillrättalagt efter Leros men det är så liten kärna med shopping och lugnet lägger sig några meter utanför. Vi upplevde inte kostnaderna som särskilt höga men då har vi bara Samos att jämföra med i år.
Hoppas ni får bra dagar.
//Ofelia
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-07-05, 20:06
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När det gäller rondellen kan du få i uppdrag att mäta den i Skala och den i Grikos.
Hade jag vetat om uppdraget innan hade jag förstås stegat upp den i Grikos, men mitt hyfsade ögonmått säger mig att den i Skala är något mindre i omkrets och den i Grikos dessutom är oval och två, tre gånger omkretsen i Skala. Så jag utser härmed rondellen i Skala till Greklands minsta rondell…
Du får uppdatera Patmos-sidorna..

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
De första stränderna ni besökte brukar vi hoppa över och tar dem som ligger efter. De har inga solstolar men är lugna med fina förutsättningar. Grikos är i mitt tyckte inte ens värt ett besök längre. Ett stort hotell har paxat hela stranden med solstolar. Den lilla del av strand som är kvar används som bilväg istället för strand. //Ofelia
Tack för tips, de står på agendan i morgon.
Jag kunde inte ha sammanfattat Grikos bättre själv, exakt vår upplevelse! Lite fylligare beskrivning nedan.

Okej, ny varning för långt inlägg är på sin plats.

I går kväll gick vi ner till Pantelis och fick direkt ett bord. Bra service och jättetrevlig personal. Tyvärr blev detta första gången vi blev besvikna på maten på denna resa. Jag har sedan många år närt en våt dröm om den Barbouni vi fick då. Så god! Jag har sedan flera gånger efter det försökt få till samma upplevelse utan att lyckas. Nu har ni kanske redan listat ut att vi är mer kött- än fiskmänniskor. Så den var helt ok, men inget som stack ut. Dock var hustruns Souvlaki tyvärr direkt dålig.

Efteråt upp till torget igen för en liten Ouzo.

På tal om våt dröm; mobilnätet här är riktigt bra, en helt annan nivå än Leros,

Efter utsökt frukost på hotellet körde vi i morse upp till Johannesklostret. Vi är inte det minsta religiösa och åkte mest upp för arkitekturen och utsikten. Vad som slog oss var att allt såg så pass litet ut. Litet kapell och litet torg. Litet inuti men ser så stort ut på utsidan. Som en omvänd Tardis…
Museet var lite intressant, men jag hade tyckt det varit kul med en planskiss, så man hade fått en bättre uppfattning om hur klostret är uppbyggt och fått lära oss lite mer om munklivet. Var bor alla munkar? Har de självhushållning? Har de ingen klosterträdgård, mm?

Efter klostret en sväng (eller två…) i labyrinterna i Chora.
Vi gick lite vilse och kom inte ut förrän halvvägs ner till Grikos, långt förbi vindmöllorna.
Fick gå tillbaka på landsvägen. Men där fläktade det i alla fall lite. Inne i Chora var det hett och totalt vindstilla, så svetten rann ymnigt.
Lite vatten och så ner till Grikos. Som Ofelia skriver, Patmos Arktis har lagt beslag på HELA stranden! Inte bara framför hotellet utan även den lilla kvarvarande sträckan av stranden innan andra vägen kommer ner. Och efter där den vägen kommer ner, används stranden mycket riktig som bilväg, så de två som låg där, låg i princip på en grusväg. Totalt hårdpackat och med mittremsa. Förstod inte hur de lyckades. Men det var som sagt var enda alternativet.
I tillägg till just vår vistelse hade ett militärskepp ankrat upp 50m ut och störde både utsikt och tystnad.
Hade vi inte varit i desperat behov av att svalka av oss hade vi aldrig stannat.
Nu hukade vi under den sista tamarisken mellan solstolarna och vägen, doppade oss och åkte vidare.
Körde ner till Sapsila där en lastbil lastade cementsäckar till ett hus precis innan stranden så vi kämpade inte med att ta oss förbi. Det såg inte så särskilt ut. Körde istället till grannstranden Loukakia, stenigt och lite mer brungrönt vatten. Hela stranden dessutom i skugga, så vi stannade inte där heller.
Körde istället vidare (tillbaka) till Chora och ner till Diakofti. En riktigt deprimerande ”by”, med en lika deprimerande taverna.
Nu var ju inte målet Diakofti förstås utan Psili Ammos, som alla beskriver som bästa stranden och ett måste, när på Patmos. Så, om vi måste, så måste vi ju…

Det är lustigt hur man målar upp en bild för sig själv av andras beskrivningar, men vandringen ner till stranden låter i teorin ungefär som vandringen till Agia Eleni på Skiathos. De kan dock inte skilja sig mer åt. Där vandringen till Agia Eleni är rätt platt och skuggad av träd på stora delar, är vandringen till Psili Ammos mer kuperad och utan tillstymmelse av skugga.
Belöningen när man kommer fram blir därmed också ännu större på Psili Ammos.
Nu gillar vu ju hellre grovt grus, mindre sten, men det var ju en helt fantastiskt fin strand. Och vandringen inte alltför avancerad heller.
Ganska mycket folk, så inte mycket plats under de stora tamariskerna.
Doppade oss dock bara innan vi gick upp till tavernan för lite förplägnad. God grekisk sallad och Tzatziki.

Då tamariskerna verkligen är stora, lyckades vi klämma in oss mellan en fransyska och ett grekiskt par. Överlag har vi märkt få skandinaviska turister, men desto fler franska, italienska och lite portugiser, förutom väldigt många greker.

Efter några timmar på stranden begav vi oss vid sexsnåret åter upp för berget. Nu var det lite mer behaglig temperatur och vandringen hem till moppen gick ännu lite enklare.

Nähä, om jag skulle ta och svänga ihop en GT, kanske?

Vi hörs när vi hörs!

\Zzwen
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-07-05, 22:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Nu har ni kanske redan listat ut att vi är mer kött- än fiskmänniskor.
\Zzwen
Tack för trevlig rapport! Bara en liten fundering. Om ni är mera lagda åt kött-hållet vad gäller mat ..... Vår absolut godaste kötträtt i Grekland är Stifado! Nyligen omnämnd i annan tråd. Ursäkta om det i är tjatigt. Men om ni inte har provat det så rekommenderar jag det å det varmaste.

Masse
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-07-05, 23:22
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Tack Zappa för underhållande läsning! Jättekul att höra om er resa!
Ja Masse, jag håller med dig, visst är Stifado jättegott! Jag gillar även Kleftiko.

Maria
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-07-06, 08:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Efter att vi hade bott på Patmos Garden många gånger sökte vi oss ett annat boende på Patmos närmare Skala. Vi fastnade verkligen vid Captains House.
Vi fann boende där så perfekt då mitt knä hade blivit uselt, så några långa promenader var omöjliga.
Ofta såg utsikten ut så här från vår studio:




Det vita i bakgrunden är ett stort kryssningsfartyg, men ändå var det en fin utsikt!

Birgitta.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-07-06, 09:18
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vår absolut godaste kötträtt i Grekland är Stifado!
Masse
Citat:
Ursprungligen postat av Sol och hav Visa inlägg
Jag gillar även Kleftiko.
Maria
Jodå, vi äter både Stifado och Kleftiko, Tack för tips annars.
Vi äter mycket av det grekiska köket, men sällan fisk, framförallt sällan bläckfisk

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ofta såg utsikten ut så här från vår studio:


Birgitta.

Vi har haft det lugnt sedan vi kom hit i måndags. Några fartyg ute på redden, men inga inne i hamnen, förrän för en timme sedan:


/Sven
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-07-06, 11:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Tack för fina och utförliga rapporter. Jättekul att läsa!

Känner igen mig i det där att man inte är så hungrig på kvällen. Vi äter oxå stora (för stora?) luncher. Dessutom äter vi lunch sent, typ "greklunchtid". Så när kvällen kommer är man ju inte hungrig framåt 10-11 och det är då vi brukar gå ut. Dessvärre är det inte optimalt på låg- och mellansäsong då det är mindre folk ute då och ställen i ytterkanten av orten redan stängt.

Vi försöker hålla igen på lunchen, men det är svårt. Det har blivit vårt huvudmål på dagen.

/Netwolf
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-07-06, 19:34
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Ok, dags att lägga in en stående varning om långa inlägg kanske

Lite brända på tisdagens matupplevelse och sugna på italienskt... gick vi igår kväll upp till Kelari Pizza, på vägen upp från torget, mittemot sushi-baren.
Fantastiskt goda pizzor!
Vi kom i sedvanlig ordning ut för sent, så lite trötta av lite dålig sömn natten innan, löpning på morgonen (inte jag... jag vill helst ha tennisracket och boll för att springa), och vandringen till Psili Ammos gjorde att vi drog oss hemåt rätt snart efter lite strosande.

Upp på morgonen för sista hela dagen på Patmos, imorgon åker vi vidare.
Tog oss norrut för att bl a ta oss till Lambi. Men jag hade hittat en annan lite mindre strand på Google Maps... uppe vid Agios Nicholaos... (verkar vara ett tema på denna semester...) som jag tänkte att vi skulle testa först.
Det är tydligen ngt speciellt med mig och Ag Nicholaos, även om mitt favorithelgon är St Alphonso...
Och ni som inte förstår den referensen lyssnar helt enkelt för lite på Zappa....
Eftersom jag är barnsligt förtjust i att köra allehanda ting, särskilt moppe/mc, så ville jag i alla fall testa och se om vi kunde ta oss ner.
Vägen går via Kambos upp nordväst ut mot västra kusten. Hyfsad asfaltsväg som enligt Maps går över sista biten i grusväg, men ändå ända ner till stranden. Varför är den inte utsatt som strand på Maps?
Kan eventuellt, kanske, möjligen bero på att någon satt upp en grind precis där asfaltvägen gick över till grus (med inblandning av rejäla stenar). Lite samma känsla som i Diakofti när man ska ta sig vidare till Psili Ammos, med den skillnaden att här satt ingen trevlig liten lapp med "Free usage, please close the gate" Utan här var det mer hänglåsstuket. Så vi gjorde oss faktiskt inte omaket. Kanske finns det ytterligare anledningar till att stranden inte är nämnd. Den är kanske inte så bra, helt enkelt.
Så, precis som på Ag Nicholaos på Leros blev det ogjort ärende.
Nåväl, jag fick ju köra lite.. Och trafiken är här nästan obefintlig. Möte är oerhört sällsynt.

Tillbaka till Kambos och ner till Lambi. Väldigt lite människor. Blåste lite (har hört att det kan vara besvärligt vid mycket blåst, med med vår oerfarenhet vill jag ändå säga att det inte var mycket) med lite vågor som följd. Hyfsat stora stenar och relativt brant gör att det är lite trixigt att gå i och ur badbaljan. Gör lite ont i fötterna helt enkelt. Gott om tamarisker och lite solstolar också.
Efter någon dryg timme gick vi bort till tavernan för den berömda flamberade saganakin (och grekisk sallad). Vet inte om flamberingen gjorde så stor skillnad i ärlighetens namn, men saganaki är ju alltid gott!

Pga blåst/badåtkomsten körde vi vidare efter lunch till Agriolivadi som vi trivdes ypperligt vid.
Första sträckan rätt mycket solstolar, men man kan köra in bakom husen och komma förbi solstolarna och ut precis i början av den andra delen. Hela stranden är grus, med fåtalet lite större sten. Men första halvan av den andra halvan... är bäst/skönast med mindre sten i vattnet.
Har också hittat en stark kandidat till Hanks nya hus. Dock utbyggt med (vad vi tror) pool och poolhus jämfört med Maps.

Efter några timmar tillbaka till Skala, lämna scootern och till rummet för att packa ihop lite inför morgondagen.

Nähä, plikterna kallar!
Min kära hustru (bröllopsdag idag, faktiskt) säger att hon vill ha en GT...

Geia sas
/Zappa
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-07-06, 20:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Stort tack, Zappa! Varning behövs verkligen inte, så roligt att läsa om era öden och äventyr
Stort grattis på bröllopsdagen! 🌹
Hoppas GT'n och middagen smakat extra gott just idag....
Catlady, som funderat på just Patmos många gånger, kanske i kombo med fina Samos/Pyttan....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT